1.2.1.3 Utdyping av konklusjoner
Enkelte selskaper opplever
at det er utfordrende at det er fremmet ulike forventninger til
selskapenes klimaarbeid i eierskapsmeldingen og gjennom andre styringssignaler
Staten skal være en aktiv, langsiktig og profesjonell eier,
blant annet gjennom å stille klare forventninger til selskapene.
Uklare forventninger og avklaringer kan føre til at selskapene ikke
setter hensiktsmessige og tilstrekkelige klimamål.
Undersøkelsen viser at eierskapsmeldingen og
andre styringssignaler stiller forventninger til selskapene som
er motstridende og skaper uklarheter for selskapenes klimaarbeid.
Selskapene opplever slike dilemmaer for eksempel når eieren forventer
at selskapets avkastning øker samtidig som klimagassutslippene fra
produksjonen reduseres. Et annet eksempel er forventningen om at
selskapet driver sin virksomhet på en mest mulig kostnadseffektiv
måte og samtidig investerer i utslippsreduserende tiltak.
Enkelte selskaper påpeker at det kan oppstå
målkonflikter mellom forventningene på klimaområdet i eierskapsmeldingen
og føringer i nasjonal transportplan.
Eierskapsmeldingen fra 2022 uttrykker en forventning
om at selskapene reduserer egne klimagassutslipp i tråd med målene
i Parisavtalen. Dette innebærer etter Riksrevisjonens oppfatning
blant annet at et selskap bør rette innsatsen mot der selskapets
klimagassutslipp er størst, uavhengig av om dette er i Norge eller
utlandet. Dette vil trolig føre til mest kostnadseffektiv reduksjon
i selskapets egne totale klimagassutslipp. Føringer i nasjonal transportplan
tilsier imidlertid at selskapene bør innrette klimaarbeidet slik
at dette gir mest mulig reduksjon i klimagassutslipp for den delen
av selskapenes virksomhet som er i Norge. Dette gjør at styringssignalene
i nasjonal transportplan i mindre grad legger vekt på å redusere
klimagassutslipp i selskapets leverandørkjede i utlandet enn forventningene
i eierskapsmeldingen.
Bane NOR opplyser at selskapet har hatt dialog
med Samferdselsdepartementet om forventningene til foretakets reduksjon
av klimagassutslipp.
Undersøkelsen viser videre at Nye Veier har
informert Samferdselsdepartementet om at selskapets klimaarbeid
per nå følger føringer i Nasjonal transportplan, og at klimaarbeidet
ikke er fullt innrettet i tråd med forventningene i eierskapsmeldingen.
Samferdselsdepartementet som eier har ifølge
Nye Veier kommunisert at selskapet selv må finne ut av hvordan selskapet
skal håndtere forventningene i eierskapsmeldingen og føringene i
Nasjonal transportplan. Det er selskapets styre som har ansvar for
styringen av selskapet, inkludert å håndtere eventuelle dilemmaer
mellom ulike forventninger og styringssignaler, avgjøre timingen
på investeringer og så videre.
Etter Riksrevisjonens vurdering kan ulike forventninger
til selskapenes klimaarbeid i eierskapsmeldingen og gjennom andre
styringssignaler gjøre klimaarbeidet mindre målrettet.
Enkelte selskaper mangler
mål om å redusere egne klimagassutslipp, og det gjør klimaarbeidet
lite operativt og målrettet
Klimaendringer er en verdidriver som medfører
risiko og muligheter for selskapene. Undersøkelsen viser at alle
selskapene har utarbeidet en strategi som tar hensyn til risiko
og muligheter ved klimaendringer. De fleste selskapene har også
gjennomført en dobbel vesentlighetsanalyse for å vurdere relevante
temaer for selskapets bærekraftsarbeid. Dette er i tråd med beste praksis.
Et viktig utgangspunkt for selskapenes klimaarbeid er
å sette spesifikke, målbare og tidsbestemte mål om å redusere sine
direkte og indirekte klimagassutslipp på kort og lang sikt ved bruk
av en vitenskapsbasert metode. Dette hjelper selskapene til å velge
et ambisjonsnivå for klimaarbeidet som er i tråd med målene i Parisavtalen.
Hvis målene ikke er spesifikke, målbare og tidsbestemte, blir det
vanskelig å følge fremdriften i selskapenes klimaarbeid, og det
øker også risikoen for at målene ikke nås.
Av selskapene som inngår i undersøkelsen, er
det kun Posten Bring som ved utløpet av undersøkelsesperioden har
fått validert at selskapets klimamål er i tråd med målene i Parisavtalen.
Avinor og Mesta har i undersøkelsesperioden utarbeidet vitenskapsbaserte
klimamål og vil søke om å få disse validert av en ekstern tredjepart.
I perioden 2019–2021 hadde Vygruppen et mål
om å redusere utslippsintensiteten i produksjonen og særlig om å
redusere klimagassutslipp per setekilometer. Fra 2022 gikk selskapet
bort fra målet om å redusere utslippsintensitet til fordel for et
mål om å redusere selskapets totale klimagassutslipp, uten at dette
målet ble spesifikt tallfestet eller tidsbestemt. Samtidig har Vygruppen
tallfestet et tidsbestemt mål om å spare samfunnet for 1 million
tonn CO2-ekvivalenter innen 2025. Selskapet skal oppnå
dette ved å transportere flere passasjerer og mer gods på skinner,
og målet handler om de unngåtte klimagassutslippene, som Vygruppen
estimerer at selskapet vil bidra til å forebygge i perioden 2022–2025.
Nye Veier har ikke satt et spesifikt mål om
å redusere de totale klimagassutslippene fra hele virksomheten. I
2016 satte selskapet imidlertid et mål som innebærer å begrense
klimagassutslipp fra selskapets prosjekter. Det Nye Veier omtaler
som klimamål, er etter Riksrevisjonens oppfatning ikke et mål å
om å redusere hverken Nye Veiers utslippsintensitet eller de totale
klimagassutslippene fra hele virksomheten.
I 2022 ble statens mål som eier endret til «høyest mulig
avkastning over tid innenfor bærekraftige rammer» for selskaper
i kategori 1 og til «bærekraftig og mest mulig effektiv oppnåelse
av sektorpolitiske mål» for selskaper i kategori 2. Verdiskaping
innenfor bærekraftige rammer innebærer blant annet at selskapene utarbeider
et årlig karbonbudsjett som viser hvor store klimagassutslipp de
kan ha uten å avvike fra målene i Parisavtalen. Etter Riksrevisjonens
vurdering er det viktig å ha mål om reduksjon i selskapets klimagassutslipp i
tråd med målene i Parisavtalen og et karbonbudsjett for å kunne
følge med på om et selskaps virksomhet foregår innenfor bærekraftige
rammer.
Enkelte selskaper mangler
handlingsorienterte tiltaksplaner for å nå selskapenes mål om å
redusere klimagassutslippene sine, og dette gjør klimaarbeidet lite
planmessig og systematisk
Staten forventer at statlig eide selskaper implementerer
strategier og følger opp mål på en god måte, blant annet gjennom
å utvikle handlingsorienterte tiltaksplaner med tydelige milepæler
for relevante nivåer i organisasjonen.
Undersøkelsen viser at Posten Bring har utarbeidet tiltaksplaner
som i tråd med beste praksis tar høyde for selskapets fremtidige
vekst og viser planlagte tiltak mot 2050. Undersøkelsen viser også
at Avinor og Mesta i forbindelse med utarbeidelsen av vitenskapsbaserte
klimamål har laget handlingsorienterte tiltaksplaner for å innfri
sine klimamål for 2030.
Undersøkelsen viser videre at Vygruppen i 2020 identifiserte
utslippsreduserende tiltak rettet mot selskapets mest vesentlige
utslippskilder. De identifiserte tiltakene tilsier at selskapets
samlede utslipp vil reduseres med om lag 16 prosent.
Bane NOR og Nye Veier har vært opptatt av å
redusere klimagassutslippene i det enkelte utbyggingsprosjektet
og har opplyst at de har iverksatt planer og tiltak ut fra mulighetene
og risikoene i prosjektene. Bane NOR og Nye Veier har imidlertid
ikke utarbeidet en omstillingsplan som omfatter hele virksomheten.
At innholdet i selskapenes klimaarbeid ikke er gjort om til handlingsorienterte
tiltaksplaner for hele virksomheten, kan etter Riksrevisjonens vurdering
føre til at de klimagassreduserende tiltakene de gjennomfører, samlet
sett ikke gir utslippsreduksjon i takt med Parisavtalens mål. Manglende
operasjonalisering kan også medføre at selskapene ikke har oversikt
over reduksjonene av klimagassutslippene og sine bidrag til å nå
klimamålene i Parisavtalen.
Få selskaper har redusert
klimagassutslippene i tråd med Parisavtalens mål
Avinor utarbeidet i 2023 et mål om å redusere
klimagassutslipp fra virksomheten med 42 prosent fra 2022 til 2030.
Dette forutsetter en årlig reduksjon på 6,6 prosent av klimagassutslippene
i perioden. Avinor oppnådde i 2023 en reduksjon på 3,7 prosent.
Dette gjør at Avinor reduserte eget klimafotavtrykk i undersøkelsesperioden,
men ikke i tråd med målene i Parisavtalen.
Dersom Bane NORs 2022-mål om å redusere klimagassutslipp
fra virksomheten og i verdikjeden innen 2030 med 50 prosent sammenlignet
med 2019 skulle fordeles jevnt over tidsperioden, skulle Bane NOR
årlig redusert klimafotavtrykket med 5 prosent. Klimagassregnskapet
viser imidlertid at foretakets klimagassutslipp i 2023 ble redusert
med 2 prosent sammenlignet med basisåret 2019. Dette innebærer etter
Riksrevisjonens vurdering at flere statlig eide selskaper må øke
omstillingstakten.
Vygruppen og Nye Veier reduserte ikke klimagassutslippene
i undersøkelsesperioden. Vygruppens klimagassutslipp økte med tre
prosent i undersøkelsesperioden. Nye Veiers klimagassutslipp fra
virksomheten viser en svak nedgang fra 2020 til 2023, mens klimagassutslippene
i verdikjeden økte. De totale klimagassutslippene økte med 8 prosent
i perioden.
Etter Riksrevisjonens vurdering er det ingen
tegn til at Vygruppens og Nye Veiers utslippsintensitet i den undersøkte
perioden har gått ned like mye som målene i Parisavtalen går ut
på.
Riksrevisjonen registrerer at noen selskaper,
som Vygruppen og Mesta, har opplevd at offentlige anbudsgivere i
liten grad etterspør og er villige til å ta kostnadene ved klimavennlige
løsninger. Dette gjør etter Riksrevisjonens vurdering at det å velge
klimavennlige løsninger blir mindre lønnsomt, og dermed sinkes omstillingstakten
i de respektive bransjer.
De undersøkte selskapene
har startet arbeidet med å møte eierens forventninger om å redusere
påvirkningen på naturen
Undersøkelsen viser at strategiarbeidet i Avinor, Bane
NOR, Nye Veier, Statskog og Statkraft har tatt hensyn til risikoer
og muligheter ved selskapets påvirkning på naturen.
Den internasjonale naturavtalen som ble inngått
i 2022, skal bidra til å stoppe menneskelig ødeleggelse av natur.
Målet med avtalen er å stanse tapet av natur frem mot 2030 og 2050,
og den skal følges opp av hvert enkelt land. Norske myndigheter
har i 2024 utarbeidet Norges handlingsplan for natur for å bidra
til å nå nasjonale mål og de globale målene i naturavtalen.
Ifølge Meld. St. 6 (2022−2023) Et grønnere og
mer aktivt statlig eierskap forventer staten som eier at statlig eide
selskaper arbeider med å redusere sin naturpåvirkning.
Noen statlig eide selskaper har en virksomhet
som innebærer vesentlige arealinngrep. Arealendringer er den fremste
årsaken til tap av naturmangfold. Andre årsaker er forurensing,
overhøsting, klimaendringer og spredning av fremmede arter.
Selskapene har satt i gang arbeidet med å få
oversikt over påvirkningen de har på naturen og å utvikle mål for naturarbeidet
og relevante prestasjonsindikatorer for å møte eierens forventninger
i Meld. St. 6 (2022–2023). Undersøkelsen viser imidlertid at enkelte
selskaper per 2023 ikke har utviklet konkrete tallfestede mål og
prestasjonsindikatorer for naturarbeidet. Selskapene som inngår
i undersøkelsen, har systemer for å forebygge og håndtere miljøhendelser
og forurensing fra virksomheten og for å rapportere om disse. Det
er også positivt at enkelte selskaper har utviklet en egen tilnærming
til å måle den negative naturpåvirkningen de har. Det er viktig
at selskapene fortsetter å arbeide strategisk og systematisk for
å redusere den negative påvirkningen på naturmangfoldet og økosystemene,
slik at virksomheten deres foregår innenfor bærekraftige rammer
i tråd med statens forventninger.
Få selskaper
har innlemmet miljømessig bærekraft i sin forretningsmodell
For å kunne skape avkastning og forbli konkurransedyktige
over tid må selskapene balansere økonomiske, sosiale og miljømessige
forhold. Staten forventer at statlig eide selskaper identifiserer
og håndterer risiko og utnytter muligheter knyttet til klima og
natur. At selskapet driver sin virksomhet i tråd med målene i Parisavtalen,
vil kunne redusere selskapets risiko og kapitalkostnad og bidra
til konkurransedyktighet for selskapet over tid. Selskaper som ikke
lykkes med å kutte klimagassutslippene og påvirkningen på natur
i takt med omstillingen i bransjen, kan få større drifts- og kapitalkostnader og
tape markedsandeler, noe som øker risikoen for at de ikke lenger
er konkurransedyktige.
For å innlemme miljømessig bærekraft i forretningsmodellen
må selskapet finne måter å styrke sin konkurranseevne på gjennom
å investere i miljømessig bærekraftige løsninger. Samtidig må selskapet
velge bort investeringer som medfører betydelige klimagassutslipp
eller negativ naturpåvirkning uten å gi høyere avkastning.
Undersøkelsen viser at få selskaper har identifisert muligheter
til å styrke konkurranseevnen sin eller gjennomføre samfunnsoppdraget
på en mer effektiv måte gjennom å investere i miljømessig bærekraftige
løsninger. Flere selskaper opplever at oppdragsgivere i liten grad
er villige til å betale ekstra for miljømessig bærekraftige løsninger.
Etter Riksrevisjonens vurdering forutsetter det å innlemme miljømessig
bærekraft i forretningsmodellen at investeringene gir økonomisk
uttelling, slik at miljømessige og økonomiske hensyn trekker i samme
retning.
Det
er varierende eieroppfølging av selskapenes arbeid med statens forventninger
på klima- og naturområdet
Næringskomiteen har uttrykt
at den er opptatt av at staten som eier følger opp selskapenes arbeid
med en overordnet plan for bærekraftig verdiskaping, hvordan planen
konkretiseres i tydelige mål og strategier som det rapporteres på,
og hvordan selskapene leder an i arbeidet med ansvarlig virksomhet.
Staten som eier skal tilpasse styring, oppfølging
og kontroll etter statens eierandel og selskapets egenart, risiko
og vesentlighet. Staten skal videre arbeide for å bidra til at selskapene
har god måloppnåelse innenfor rammene for den statlige eierutøvelsen,
samt vise åpenhet om statens eierskap og eierutøvelse. Åpenhet er
avgjørende for å sikre innsikt i hvordan staten håndterer eierskapet,
blant annet for å kunne evaluere staten som eier og ha tillit til
at verdiene forvaltes på en god måte. Staten skal utøve eierskapet
på en måte som er i tråd med ledende praksis.
Nærings- og fiskeridepartementets
eierskapsutøvelse fremmer selskapenes arbeid med å redusere eget
klimafotavtrykk og påvirkningen på naturen
Selskapene Nærings- og fiskeridepartementet
eier, mener at eieren kommuniserer statens forventninger på en tydelig
måte, for eksempel i forbindelse med fagseminarer som departementet
organiserer. Selskapene ser på forventningene som ambisiøse og relevante.
Forventningene er ifølge selskapene tilstrekkelig konkrete når det
gjelder selskapenes klimaarbeid, slik som forventninger om at selskapene
skal sette vitenskapsbaserte klimamål og ha rapportering som følger
anerkjente rapporteringsstandarder.
Undersøkelsen viser videre at Nærings- og fiskeridepartementet
systematisk følger opp selskapene som departementet eier, prioriterer
mål og tiltak for eieroppfølgingen på kort og lang sikt for enkelte
eiertema og vurderer hvordan hvert selskap oppfyller statens forventninger.
Riksrevisjonens undersøkelse viser videre at
Nærings- og fiskeridepartementet har jobbet aktivt med å bygge egen
kompetanse på klima- og naturområdet.
Samlet sett viser undersøkelsen at Nærings-
og fiskeridepartementet, i tråd med beste praksis, arbeider systematisk
med å følge opp at selskapene i departementets portefølje oppfyller
statens forventninger. Nærings- og fiskeridepartementets eierskapsutøvelse
fremmer etter Riksrevisjonens vurdering arbeidet med ansvarlig virksomhet
på klima- og naturområdet i statlig eide selskaper.
Øvrige eierdepartementer
og selskaper har nytte av Nærings- og fiskeridepartementet som koordinerende
eierdepartement
Nærings- og fiskeridepartementet har en koordinerende
rolle overfor de andre eierdepartementene i eierspørsmål. Rollen
innebærer at Nærings- og fiskeridepartementet skal støtte og heve
kompetansen i eierspørsmål hos de andre eierdepartementene.
Undersøkelsen viser at Nærings- og fiskeridepartementet
har bidratt til å bygge kunnskap om beste praksis hos selskaper
og andre ledende eiermiljøer ved å delta aktivt i dialog med en
rekke norske private eiermiljøer, nordiske statlige eiermiljøer
og internasjonale organisasjoner. Øvrige eierdepartementer og selskaper
gir uttrykk for å ha nytte av Nærings- og fiskeridepartementet som
koordinerende eierdepartement når de har spørsmål om arbeidet med
å redusere eget klimafotavtrykk og påvirkning på natur.
Samferdselsdepartementet
har arbeidet lite systematisk for å fremme selskapenes arbeid med
å redusere eget klimafotavtrykk og påvirkning på natur
Samferdselsdepartementet opplyser at det i eierdialogen
regelmessig kommuniserer statens forventninger og innholdet i den
gjeldende eierskapsmeldingen til selskapene der departementet utøver
eierrollen. Riksrevisjonens undersøkelse viser at flere selskaper
opplever at Samferdselsdepartementet henviser mer aktivt til forventningene
i eierskapsmeldingen fra 2022 enn tidligere.
Riksrevisjonens gjennomgang av eierdialogen
i perioden 2019–2023 viser at Samferdselsdepartementet i eierdialogen
i stor grad følger opp hvordan selskapene jobber med statens forventninger
i den til enhver tid gjeldende eierskapsmeldingen.
Gjennomgangen viser videre at
Samferdselsdepartementet ser ut til å bli godt informert om selskapenes finansielle
resultater i kontaktmøtene. Departementet uttaler at det har dialog
med selskapene om mål og indikatorer, hvordan disse skal forstås,
og om de er ambisiøse nok.
Undersøkelsen viser at Samferdselsdepartementet
i liten grad har utfordret selskapene når det gjelder hvordan de
skal håndtere forventningene i eierskapsmeldingen om å sette mål
for reduksjon i selskapenes totale klimagassutslipp på kort og lang
sikt, utarbeide tiltaksplaner som redegjør for hvordan selskapene
skal oppnå disse målene, og redusere klimagassutslipp i tråd med Parisavtalens
mål. Departementet opplyser at det legger opp til å følge opp selskapenes
fremdrift og status i selskapenes arbeid på bærekraftsmøtene med
selskapene høsten 2024. Etter Riksrevisjonens vurdering kunne Samferdselsdepartementet
i større grad satt spørsmålstegn ved om selskapenes mål, indikatorer
og resultater på klimaområdet er godt nok tilpasset selskapenes
virksomhet og resultater og møter forventningene Stortinget har
fastsatt på området.
Undersøkelsen viser videre at Samferdselsdepartementet
fra 2021 har utarbeidet årlige helhetlige selskapsanalyser av hvordan
selskapene følger opp statens forventninger ut fra risiko og vesentlighet.
Selskapsanalysene oppsummerer selskapenes presentasjoner og gjør
enkelte vurderinger. Nærings- og fiskeridepartementet bruker helhetlige
selskapsanalyser til å prioritere mål og tiltak for eieroppfølgingen
på kort og lang sikt for enkelte eiertemaer, vurdere hvordan hvert
selskap oppfyller statens forventninger, og planlegge områdene det
ønsker å utfordre selskapet på. Til sammenligning inneholder Samferdselsdepartementets
selskapsanalyser i varierende grad prioriterte mål og tiltak for
eieroppfølgingen på kort og lang sikt.
Undersøkelsen viser videre at enkelte selskaper opplever
at forventningen i eierskapsmeldingen om at selskapet skal være
ledende i arbeidet med ansvarlig virksomhet, har vært lite eksplisitt
kommunisert i eierdialogen med Samferdselsdepartementet.
Samferdselsdepartementet opplever at hva som
utgjør beste praksis i klima- og miljøarbeidet, er i rask utvikling
når det gjelder både fag og regelverk. Departementet viser til at
det arbeider kontinuerlig med å utvikle systemer for eieroppfølgingen
for å følge utviklingen.
Samlet sett viser undersøkelsen at Samferdselsdepartementet
har satt i gang arbeidet med å systematisere eieroppfølgingen for
å fremme ansvarlighet i selskapenes arbeid med å redusere eget klimafotavtrykk
og påvirkning på natur i tråd med statens forventninger. Undersøkelsen
viser imidlertid at Samferdselsdepartementet i liten grad har utført
egne analyser av selskapenes virksomhet på klima- og naturområdet
i undersøkelsesperioden. Selskapene har heller ikke blitt sammenlignet
med eksterne selskaper (benchmarking). Etter Riksrevisjonens vurdering
har Samferdselsdepartementet ikke i tilstrekkelig grad fulgt opp
Stortingets forventning om at statlig eide selskaper skal være ledende
i sitt arbeid med ansvarlig virksomhet på klima- og naturområdet.
Departementene har satt
i gang et arbeid med å følge opp selskapenes naturarbeid, men det
er ingen felles metodikk for å måle og sammenligne selskapenes påvirkning på
natur og bidrag til å nå målene i naturavtalen
Meld. St. 6 (2022−2023) Et grønnere og mer aktivt statlig
eierskap tydeliggjør og skjerper eiernes forventninger til statlig
eide selskaper om å redusere selskapenes negative påvirkning på
natur. Det mangler i dag et fullstendig nasjonalt naturregnskap,
oversikt over tilgjengelige grå arealer og oversikt over restaurerbart
areal. Videre mangler en veiledning for hvordan det skal restaureres
når natur bygges ned, samt tydelige nasjonale føringer for natur
som ikke skal bygges ned. I 2023 utarbeidet Miljødirektoratet på
oppdrag fra Klima- og miljødepartementet et første generasjons naturregnskap.
Nærings- og fiskeridepartementet har gitt uttrykk for
at staten som eier avventer omforente standarder og metodikk på
feltet for å kunne følge opp selskapenes arbeid med natur og reduksjon
av negativ naturpåvirkning i tråd med beste praksis, men at det
ikke ligger til eier å utvikle dette selv. Departementet gir videre
uttrykk for at det forventer at den raske utviklingen på feltet
vil bidra positivt til departementets oppfølging av eierforventninger
når det gjelder natur.
Landbruks- og matdepartementet opplyser at det ikke
har sett behov for å gjennomføre skriftlige helthetlige selskapsanalyser
av Statskog etter Nærings- og fiskeridepartementets metodikk, slik
blant annet Nærings- og fiskeridepartementet og Samferdselsdepartementet gjør.
Landbruks- og matdepartementet opplyser videre at det ønsker å bidra
i diskusjonene og i videreutvikling av verktøyene.
Samlet sett er det vanskelig for departementene
å vurdere om selskapene er ledende i arbeidet med ansvarlig virksomhet
på naturområdet, fordi det mangler nasjonale og internasjonale systemer
og felles metodikk for å måle og sammenligne statlig eide selskapers
påvirkning på natur. Det er etter Riksrevisjonens vurdering viktig
at eierdepartementene arbeider videre med å få oversikt over selskapenes
påvirkning på natur og bidrag til å nå målene i naturavtalen og
følger dette systematisk opp over tid.
Landbruks- og matdepartementets arbeid med
å fremme ansvarlighet i Statskogs arbeid med å redusere foretakets
negative påvirkning på natur er ikke etterprøvbart
Landbruks- og matdepartementet forvalter eierskapet
i Statskog, Norges største skogeier. Departementet dokumenterer
ikke sin eieroppfølging og sine vurderinger av Statskogs arbeid
med statens forventning om at statlig eide selskaper skal arbeide
med å redusere foretakets negative naturpåvirkning og være ledende
i sitt arbeid med ansvarlig virksomhet. Departementet skriver heller
ikke referater fra kontaktmøtene med Statskog, slik blant annet
Nærings- og fiskeridepartementet og Samferdselsdepartementet gjør
fra sine eiermøter.
Hvordan og hvor systematisk
Landbruks- og matdepartementet har arbeidet med å fremme ansvarlighet
i Statskogs arbeid med å redusere foretakets negative påvirkning
på natur, går i liten grad frem av dokumentasjonen Riksrevisjonen
har mottatt fra departementet. Dette gjør at departementets eierskapsutøvelse
på området ikke er etterprøvbar.