A.
Vedtak til lov
om endringer i kringkastingsloven mv.
(gjennomføring av endringsdirektiv til direktiv om audiovisuelle
medietjenester mv.)
I
I lov 4. desember 1992 nr. 127 om kringkasting
og audiovisuelle bestillingstjenester gjøres følgende endringer:
Lovens tittel skal lyde:
Lov om kringkasting og audiovisuelle bestillingstjenester mv. (kringkastingsloven)
§ 1-1 første ledd bokstav g og ny bokstav
h til l skal lyde:
-
g. Reklame: enhver
form for markedsføring av en vare, tjeneste, sak eller idé mot betaling
eller annen form for godtgjøring. Med reklame menes også innslag
i fjernsyn, audiovisuelle bestillingstjenester eller videodelingsplattformtjenester som
har til formål å fremme tjenestetilbyderens egen virksomhet.
-
h. Sponsing:ethvert
bidrag som gis til finansiering av radio, fjernsyn, audiovisuelle
bestillingstjenester, videodelingsplattformtjenester, programmer
eller brukergenererte videoer fra en fysisk eller juridisk person
som ikke selv tilbyr eller produserer disse tjenestene, programmene
eller brukergenererte videoene, med sikte på å fremme sponsors navn,
varemerke, omdømme, virksomhet, produkt eller tjeneste.
-
i. Produktplassering:å
direkte eller indirekte fremme varer, tjenester eller omdømmet til
en fysisk eller juridisk person ved å la en vare, en tjeneste eller
et varemerke inngå i et program eller en brukergenerert video mot
betaling eller liknende vederlag, eller mot slikt vederlag vise
til en vare, en tjeneste eller et varemerke i et program eller en
brukergenerert video. Gratis levering av varer eller tjenester som
ikke har en betydelig verdi, regnes ikke som produktplassering.
-
j. Videodelingsplattformtjeneste:tjeneste eller atskilt del
av en tjeneste der hovedformålet eller en vesentlig funksjon er
å tilby bildeprogrammer eller brukergenererte videoer som tilbyderen
organiserer, men ikke har redaksjonell kontroll over, og som distribueres
til allmennheten via elektroniske kommunikasjonsnett.
-
k. Tilbyder av videodelingsplattform:fysisk
eller juridisk person som i ervervsvirksomhet tilbyr en videodelingsplattformtjeneste.
-
l. Brukergenerert
video:levende bilder med eller uten lyd som utgjør
ett enkelt innslag, uansett lengde, og som skapes av en bruker og
lastes opp på en videodelingsplattformtjeneste av denne brukeren
eller en annen bruker.
§ 2-1 tredje ledd skal lyde
For drift av kringkastings- eller lokalkringkastingsvirksomhet
som ikke er konsesjonspliktig etter første ledd, kreves det at kringkasteren
er registrert hos Medietilsynet. For drift av audiovisuelle
bestillingstjenester kreves det at tjenestetilbyderen er registrert
hos Medietilsynet. Kongen kan gi forskrift om registreringsplikten.
§ 2-11 skal lyde:
§ 2-11 Opplysningsplikt
Enhver plikter å gi de opplysningene som et
tilsyn krever for å kunne utføre sine gjøremål etter loven,
eller for å kunne oppfylle Norges avtaleforpliktelser
overfor en fremmed stat eller internasjonal organisasjon. Opplysningene
kan kreves gitt skriftlig eller muntlig innen en fastsatt frist.
Opplysningsplikten etter første ledd
gjelder uavhengig av taushetsplikt. Dette gjelder likevel ikke taushetsplikt
som nevnt i politiregisterloven § 23 første ledd nummer 1 og andre
ledd og straffeprosessloven §§ 117 til 120 og § 125, med unntak
av § 118 første ledd første punktum.
Departementet kan gi forskrift om opplysningsplikten, for
eksempel om hvem som er omfattet av plikten, og
hvilke opplysninger som kan kreves.
Ny § 2-11 a skal lyde:
§ 2-11 a Informasjonsutveksling mellom tilsynsorganer
Et tilsynsorgan som fører tilsyn med bestemmelser som
gjennomfører direktiv 2010/13/EU, skal gi tilsynsorganer i andre
EØS-stater og EFTAs overvåkingsorgan opplysninger som er nødvendige
for anvendelsen av direktiv 2010/13/EU.
Dersom Medietilsynet mottar opplysninger fra
en tilbyder av fjernsyn eller audiovisuell bestillingstjeneste som
hører under norsk jurisdiksjon om at tilbyderen vil levere en tjeneste
som helt eller hovedsakelig er rettet mot publikum i en annen EØS-stat,
skal Medietilsynet underrette tilsynsorganet i den andre EØS-staten
om dette.
Dersom et tilsynsorgan i en annen EØS-stat sender en
anmodning til et tilsynsorgan om aktivitetene til en tjenestetilbyder
under norsk jurisdiksjon som retter tjenester mot vedkommende stat,
skal tilsynsorganet som utgangspunkt ta stilling til anmodningen
innen to måneder.
§ 2-15 skal lyde:
§ 2-15 Begrensninger i omgjørings-
og instruksjonsmyndighet
Medietilsynet og Medieklagenemnda kan
ikke instrueres i enkeltsaker etter loven her. Medietilsynet kan
heller ikke pålegges å ta opp til behandling en sak som gjelder bestemmelser
fastsatt ved lov eller forskrift som gjennomfører direktiv 2010/13/EU.
Kongen og departementet kan ikke treffe
vedtak i saker som hører under Medietilsynets eller Medieklagenemndas
myndighet etter loven her.
Medietilsynets og Medieklagenemndas
vedtak etter loven her kan ikke omgjøres. Medietilsynets vedtak
i saker som nevnt i § 2-14 fjerde ledd kan likevel omgjøres.
I saker av prinsipiell eller stor samfunnsmessig
betydning kan Kongen i statsråd omgjøre Medietilsynets eller Medieklagenemndas vedtak
etter reglene i forvaltningsloven § 35 annet, tredje og femte ledd. Dette
gjelder likevel ikke vedtak fattet med hjemmel i en lovbestemmelse
eller forskrift som gjennomfører direktiv 2010/13/EU.
§ 2-16 første ledd skal lyde:
Tilbydere av fjernsyn og audiovisuelle bestillingstjenester
skal til enhver tid sørge for at seerne på en enkel og direkte måte
har tilgang til opplysninger om:
-
a. navn, gateadresse,
postadresse, elektronisk postadresse og øvrige opplysninger som
gjør det mulig å komme i direkte forbindelse med tjenesteyteren
-
b. at tjenestetilbyderen er underlagt
norsk jurisdiksjon og relevante reguleringsmyndigheter
eller tilsynsorganer på det audiovisuelle området.
§ 2-19 skal lyde:
§ 2-19 Universell utforming av bildeprogrammer
Tilbydere av fjernsyn og audiovisuelle
bestillingstjenester skal ved forholdsmessige tiltak utforme bildeprogrammeri
sine tjenester universelt gjennom teksting, tegnspråktolking,
synstolking, lydtekst eller andre teknikker.
Tilbydere av fjernsyn og audiovisuelle
bestillingstjenester skal utarbeide en handlingsplan for økt universell utforming
av bildeprogrammer i tjenestene.
Kongen kan gi forskrift om universell
utforming av bildeprogrammer i fjernsyn og audiovisuelle bestillingstjenester,
blant annet om hvordan og i hvilket omfang tjenestetilbyderne skal
utforme bildeprogrammene universelt ved forholdsmessige tiltak.
Ny § 2-20 skal lyde:
§ 2-20 Universell utforming av viktig
informasjon til allmennheten
Den som pålegger tilbydere av fjernsyn å sende
meldinger som nevnt i § 2-4, skal umiddelbart utforme meldingene
universelt gjennom teksting, tegnspråktolking, synstolking, lydtekst
eller andre teknikker. I tilfeller hvor det ikke er mulig å utforme
meldingene universelt samtidig som de formidles til allmennheten,
skal dette gjøres så snart som mulig.
Første ledd gjelder tilsvarende for den som
pålegger tilbydere av fjernsyn eller audiovisuelle bestillingstjenester
å sende meldinger i medhold av smittevernloven § 4-8.
Ny § 2-21 skal lyde:
§ 2-21 Kritisk medieforståelse
Medietilsynet skal fremme og treffe tiltak for
å utvikle den kritiske medieforståelsen i befolkningen.
Medietilsynet skal senest innen en bestemt frist
og deretter hvert tredje år rapportere til EFTAs overvåkingsorgan
om tiltak som er iverksatt for å fremme kritisk medieforståelse.
Departementet gir forskrift om fristen etter første punktum.
Ny § 22-2 skal lyde:
§ 2-22 Plikt til å investere
i norskspråklige audiovisuelle verk (investeringsplikt)
Tilbydere av audiovisuelle bestillingstjenester
plikter å investere direkte i norske audiovisuelle verk et beløp
som tilsvarer minst 4 pst. av årlig omsetning. Plikten gjelder også
for tilbydere av audiovisuelle bestillingstjenester etablert i andre
EØS-land som tilbyr audiovisuelle bestillingstjenester rettet mot
et norsk publikum. Med omsetning menes tjenestetilbyderens brutto
omsetning i Norge fra den audiovisuelle bestillingstjenesten eksklusiv
merverdiavgift, blant annet omsetning fra abonnement, reklame, sponsing
og produktplassering.
Første ledd gjelder ikke for
-
a. Norsk rikskringkasting
AS
-
b. tjenestetilbydere som har en årsomsetning
på under to millioner euro eller dersom tjenesten har en seerandel
på under en prosent av det norske markedet,
-
c. tjenestetilbydere som ikke tilbyr spillefilm,
dokumentarfilm, dramaserier og dokumentarserier.
Medietilsynet kan etter søknad fra tjenestetilbyder gi
dispensasjon fra investeringsplikten når tjenestens art eller innhold
tilsier at en slik forpliktelse vil være uforholdsmessig. Ved vurderingen
skal det særlig tas hensyn til om forpliktelsen ikke vil være praktisk
gjennomførbar eller rimelig.
Dersom en tilbyder av audiovisuelle bestillingstjenester
investerer mer i et regnskapsår enn forpliktelsen som følger av
første ledd, vil den overskytende investeringen kunne regnes inn
i ett eller begge av de to påfølgende regnskapsårene.
Departementet kan gi forskrift om unntak fra
investeringsplikten, om beregning av investeringsforpliktelsen og
om rapporteringsplikt til Medietilsynet.
Ny § 2-23 skal lyde:
§ 2-23 Krav til direkte
investeringer og norske audiovisuelle verk
Direkte investeringer er investeringer i produksjon, kjøp
av visningsrettigheter og tilsvarende i norske audiovisuelle verk.
Kjøp av visningsrettigheter omfattes bare dersom verket ikke er
eldre enn tre år.
Norske audiovisuelle verk skal oppfylle minst
tre av følgende vilkår:
-
a. Manuskriptet eller
et annet litterært grunnlag for verket er originalskrevet på norsk,
samiske språk, eller de nasjonale minoritetsspråkene kvensk, romani
og romanes.
-
b. Hovedtemaet er knyttet til norsk historie,
kultur eller samfunnsforhold.
-
c. Handlingen utspiller seg i Norge eller
i en annen EØS-stat.
-
d. Verket har et vesentlig bidrag fra
opphavere eller utøvende kunstnere bosatt i Norge eller i en annen EØS-stat.
Et norsk audiovisuelt verk skal også være produsert av
en produsent som oppfyller følgende vilkår:
-
a. Produsenten er
et audiovisuelt produksjonsforetak som er etablert i Norge eller
i en annen EØS-stat, har audiovisuell produksjon som sitt hovedformål,
ikke har offentlige organer som hovedeier, og ikke har vesentlige
forretningsmessige bindinger til den primære visningsplattformen
for prosjektet.
-
b. Foretaket skal være organisert som
aksjeselskap og være registrert i det norske enhets- eller foretaksregisteret.
-
c. Nøkkelmedarbeidere i prosjektet skal
ha betydelig profesjonell erfaring innenfor sitt fagfelt.
I vurderingen av hva som utgjør direkte investeringer
og norske audiovisuelle verk, kan Medietilsynet innhente en rådgivende
uttalelse fra Norsk filminstitutt.
§ 3-4 skal lyde:
§ 3-4 Sponsing i kringkasting og audiovisuelle
bestillingstjenester mv.
Dersom radio, fjernsyn, audiovisuelle
bestillingstjenester eller et program er sponset, skal
det opplyses om dette på en tydelig måte. Opplysninger om sponsorer
av et program skal gis ved inn- eller utannonseringen
av programmet. I tillegg kan opplysninger om sponsorer
av et program gis i løpet av programmet,
herunder i sponsede enkeltinnslag. Opplysninger om sponsorer
av et program kan gis i form av sponsorenes navn,
varemerke, logo, produkt eller tjeneste.
Innhold og presentasjonsform i radio,
fjernsyn, audiovisuelle bestillingstjenester eller program som
er sponset,skal være slik at tjenestetilbyderens
redaksjonelle integritet opprettholdes fullt ut.
Radio, fjernsyn, audiovisuelle bestillingstjenester
eller program som er sponset, skal
ikke oppmuntre til kjøp eller leie av en sponsors
eller tredjepartsprodukter eller tjenester, for
eksempel ved å inneholde spesielle salgsfremmende henvisninger
til slike produkter eller tjenester.
Det er ikke adgang til å sponse nyhets-
og aktualitetsprogrammer.
Radio, fjernsyn, audiovisuelle bestillingstjenester
ellerprogrammer kan ikke sponses av
fysiske eller juridiske personer hvis hovedaktivitet er å produsere,
selge eller leie ut produkter eller tjenester
det er forbudt å reklamere for etter norsk lov eller regler gitt
i medhold av norsk lov. Politiske partiorganisasjoner kan ikke sponse programmer.
Kongen kan gi forskrift om sponsing
av radio, fjernsyn,
audiovisuelle bestillingstjenester og programmer,også om
sponsing i Norsk rikskringkasting AS.
§ 3-6 skal lyde:
§ 3-6 Produktplassering i kringkasting
og audiovisuelle bestillingstjenester
Produktplassering i kringkasting og audiovisuelle bestillingstjenester
er forbudt i nyhets- og aktualitetsprogrammer, forbrukerprogrammer,
religiøse programmer og barneprogrammer.
Produktplassering er forbudt i programmer som
er produsert eller bestilt av NRK eller tilknyttede foretak.
Kongen kan gi forskrift om
produktplassering.
§ 3-7 første ledd bokstav a skal lyde:
Ny § 4-1 a skal lyde:
§ 4-1 a. Formidling av fjernsyn og audiovisuelle
bestillingstjenester fra andre EØS-stater
En tjenestetilbyder som er etablert i en annen
EØS-stat, har rett til å formidle fjernsyn eller audiovisuelle bestillingstjenester
til Norge innenfor det samordnede regelområdet til direktiv 2010/13/EU,
med mindre noe annet følger av loven her eller annen lov.
§ 4-5 skal lyde:
§ 4-5 Pålegg om å midlertidig hindre
eller vanskeliggjøre tilgang til skadelig eller ulovlig innhold
mv.
Medietilsynet kan gi pålegg om å midlertidig
hindre eller vanskeliggjøre tilgangen til utenlandske fjernsynskanaler
som:
-
a. sender reklame
i strid med norsk lov
-
b. senderinnhold som
kan være skadelig eller alvorlig skadelig for
mindreårige, med mindre det ved valg av sendetid eller ved egnede tekniske
tiltak har blitt sørget for at mindreårige beskyttes
mot slikt innhold
-
c. sender program som norsk rett har funnet
stridende mot straffeloven § 185
-
d. er etablert i en annen EØS-stat for
å omgå bestemmelser som ellers ville fått anvendelse dersom fjernsynsselskapet
hadde vært etablert i Norge.
Første ledd bokstav a gjelder ikke
for fjernsynskanaler som tilbys av tjenestetilbydere som er etablert
i andre EØS-stater eller stater som har ratifisert Europarådets konvensjon
om fjernsyn over landegrensene. Bestemmelsen gjelder likevel for
fjernsynskanaler som tilbys av tjenestetilbydere som er etablert
utenfor EØS-området og som har ratifisert Europarådets konvensjon
om fjernsyn over landegrensene dersom kanalen sender reklame som er
særskilt og jevnlig rettet mot norske seere.
Pålegg etter første ledd kan gis overfor
den som eier eller disponerer nett som formidler fjernsynskanaler
som nevnt i første ledd. Det skal følge av vedtaket hvilke fjernsynskanaler
pålegget gjelder, og ved behov hvilket innhold som nærmere omfattes
av pålegget.
Medietilsynet kan gi forskrift
eller treffe enkeltvedtak om forbud
mot salg, utleie eller markedsføring av innretninger eller
tjenester som i det vesentlige har som formål å gi tilgang til fjernsynskanaler
eller innhold som nevnt i første ledd bokstav c eller d.
Kongen gir forskrift omprosedyrer mv.
i forbindelse med pålegg etter første leddog forbud etter fjerde ledd.
Ny § 4-8 skal lyde:
§ 4-8 Krav til samtykke ved overliggende innslag
for kommersielle formål mv.
Fjernsyn og audiovisuelle bestillingstjenester
kan ikke forsynes med overliggende innslag for kommersielle formål
eller endres uten samtykke fra tjenestetilbyderen.
Kongen kan gi forskrift om overliggende innslag
for kommersielle formål og endringer av fjernsynssendinger og audiovisuelle
bestillingstjenester, for eksempel unntak fra kravet om samtykke
etter første ledd.
Nytt kapittel 5 A skal lyde:
Kap. 5 A. Videodelingsplattformtjenester
§ 5 A-1 Jurisdiksjon
Kongen kan gi forskrift om når en tilbyder av
en videodelingsplattform er underlagt norsk jurisdiksjon.
§ 5 A-2 Registreringsplikt
Tilbydere av videodelingsplattformer under norsk jurisdiksjon
plikter å registrere seg hos Medietilsynet. Kongen kan gi forskrift
om registreringsplikten.
§ 5 A-3 Beskyttelse av mindreårige
mot skadelig og alvorlig skadelig innhold
Tilbydere av videodelingsplattformer skal treffe hensiktsmessige
tiltak for å beskytte mindreårige mot skadelig og alvorlig skadelig
innhold i bildeprogrammer, brukergenererte videoer, reklame, sponsing
og produktplassering i videodelingsplattformtjenesten.
Kongen kan gi forskrift om beskyttelse av mindreårige
mot skadelig og alvorlig skadelig innhold i videodelingsplattformtjenester,
for eksempel om bruk av personopplysninger om mindreårige.
§ 5 A-4 Beskyttelse av allmennheten
mot ulovlig innhold
Tilbydere av videodelingsplattformer skal treffe hensiktsmessige
tiltak for å beskytte allmennheten mot bildeprogrammer, brukergenererte
videoer og reklame, produktplassering og sponsing i tjenesten som
har et innhold som strider mot straffeloven §§ 136 bokstav a, 183,
185, 263 og 311.
§ 5 A-5 Reklame, sponsing
og produktplassering som markedsføres, selges eller tilrettelegges
av tilbydere av videodelingsplattformer
§ 3-1 første ledd og §§ 3-3, 3-4, 3-6 og 3-7
gjelder tilsvarende for reklame, sponsing og produktplassering som
markedsføres, selges eller tilrettelegges av tilbydere av videodelingsplattformer
og som inngår i eller følger med bildeprogrammer eller brukergenererte
videoer.
Kongen kan gi forskrift om reklame, sponsing
og produktplassering som markedsføres, selges eller tilrettelegges
av tilbydere av videodelingsplattformer.
§ 5 A-6 Reklame, sponsing
og produktplassering som markedsføres, selges eller tilrettelegges
av andre enn tilbydere av videodelingsplattformer
Tilbydere av videodelingsplattformer skal treffe hensiktsmessige
tiltak for å sikre at reklame, sponsing og produktplassering som
markedsføres, selges eller tilrettelegges av andre enn tilbyderne,
og som inngår i eller følger med bildeprogrammer eller brukergenererte videoer,
oppfyller kravene i:
-
a. § 3-1 første ledd
og §§ 3-3, 3-4, 3-6 og 3-7 i loven her
-
b. markedsføringsloven § 2
-
c. alkoholloven §§ 9-1 og 9-2 og forskrifter
fastsatt i medhold av disse paragrafene
-
d. tobakksskadeloven §§ 22 og 23 og forskrifter
fastsatt i medhold av disse paragrafene
-
e. pengespilloven § 6
-
f. forskrifter fastsatt i medhold av legemiddelloven § 19
andre ledd.
Kongen kan gi forskrift om reklame, sponsing
og produktplassering som markedsføres, selges eller tilrettelegges
av andre enn tilbydere av videodelingsplattformer.
§ 5 A-7 Hensiktsmessige tiltak
Hensiktsmessige tiltak etter §§ 5 A-3, 5 A-4
og 5 A-6 skal være gjennomførbare og forholdsmessige og ta hensyn
til videodelingsplattformtjenestens størrelse og art. Tiltakene
skal ikke føre til forhåndskontroll eller opplastingsfiltrering
av innhold i strid med ehandelsloven § 19.
Kongen kan gi forskrift om hvilke hensiktsmessige tiltak
tilbydere av videodelingsplattformer skal treffe etter §§ 5 A-3,
5 A-4 og 5 A-6.
§ 5 A-8 Utenrettslig klagenemnd
Medietilsynet kan gi forskrift om opprettelse
av en klagenemnd for løsning av tvister mellom brukere og tilbydere
av videodelingsplattformer om hensiktsmessige tiltak som tilbyderne
er forpliktet til å treffe i eller i medhold av denne loven.
Klagenemnda skal opptre uavhengig ved behandling
av klager og kan ikke instrueres.
Medietilsynet kan gi forskrift om klagenemnda, blant
annet om nemndas sammensetning, kompetanse og organisering.
§ 5 A-9 Tilsyn
Kongen kan gi forskrift om tilsyn med etterlevelsen av
bestemmelsene i kapittelet her.
§ 10-2 skal lyde:
§ 10-2 Advarsel
Når bestemmelser eller vilkår
fastsatt i eller i medhold av loven her er
overtrådt, kan tilsynsmyndigheten gi den
ansvarlige for overtredelsen advarsel.
§ 10-3 første og andre ledd skal lyde:
Tilsynsmyndigheten kan ved
overtredelse av bestemmelsene i §§ 2-1 til 2-11, §§ 2-13 til 2-19,
kapittel 3, §§ 5 A-2, 5 A-5, 6-4, 8-1 og 8-2
eller forskrift eller enkeltvedtak fastsatt i medhold av disse bestemmelsene,
ilegge den ansvarlige for overtredelsen overtredelsesgebyr beregnet
etter regler fastsatt av Kongen.
Kongen kan gi forskrift om
forhøyet gebyr ved gjentatt overtredelse. Tilsynsmyndigheten kan
i særlige tilfeller frafalle ilagt overtredelsesgebyr.
§ 10-4 skal lyde:
§ 10-4 Tvangsmulkt
For å sikre at plikter etter bestemmelsene i
kapittel 2, med unntak av § 2-20, kapittel 3, 4
og 5 A og §§6-4, 8-1, 8-2
og 8-5 eller forskrift eller enkeltvedtak fastsatt i medhold
av disse bestemmelsene blir oppfylt, kan tilsynsmyndigheten ilegge
den ansvarlige for oppfyllelsen tvangsmulkt.
Tvangsmulkten kan fastsettes som en løpende
mulkt eller som et engangsbeløp. Ved løpende mulkt kan tilsynsmyndigheten bestemme
at mulkten enten skal begynne å løpe en uke etter vedtaket om tvangsmulkt,
eller fra en særskilt fastsatt frist for oppfyllelse av plikten dersom
denne fristen er utløpt uten at plikten er oppfylt. Ved tvangsmulkt
i form av et engangsbeløp kan tilsynsmyndigheten bestemme
at mulkten skal betales ved en særskilt fastsatt frist for oppfyllelse
av plikten dersom denne fristen er utløpt uten at plikten er oppfylt.
Tvangsmulkt tilfaller statskassen og er tvangsgrunnlag
for utlegg.
Tilsynsmyndigheten kan i
særlige tilfeller redusere eller frafalle påløpt tvangsmulkt.
Kongen kan gi forskrift om ileggelse
av tvangsmulkt, herunder om vilkår for tvangsmulkt og om tvangsmulktens
størrelse og renter ved forsinket betaling.
II
I lov 9. mars 1973 nr. 14 om vern mot tobakksskader skal
ny § 40 b lyde:
§ 40 b Begrensninger i omgjørings-
og instruksjonsmyndighet
Kongen kan ikke instruere Helsedirektoratet
om behandlingen av enkeltsaker etter §§ 22 eller 23 som gjelder
tobakksvarer, elektroniske sigaretter eller gjenoppfyllingsbeholdere,
og som retter seg mot tilbydere av fjernsyn, audiovisuelle bestillingstjenester
eller videodelingsplattformer. Kongen kan heller ikke omgjøre Helsedirektoratets
vedtak i slike saker.
III
I lov 2. juni 1989 nr. 27 om omsetning av alkoholholdig drikk
m.v. skal ny § 9-6 lyde:
§ 9-6 Begrensninger
i omgjørings- og instruksjonsmyndighet
Kongen kan ikke instruere Helsedirektoratet
om behandlingen av enkeltsaker etter § 9-2 som retter seg mot tilbydere
av fjernsyn, audiovisuelle bestillingstjenester eller videodelingsplattformer,
eller omgjøre Helsedirektoratets vedtak i slike saker.
IV
I lov 4. desember 1992 nr. 132 om legemidler
m.v. gjøres følgende endringer:
§ 20 andre ledd skal lyde:
Ved overtredelse av
første ledd kan departementet pålegge tilvirkeren eller
annonsøren å sørge for at en godkjent beriktigelse blir sendt ut
eller offentliggjort på tilsvarende måte som den ulovlige reklamen.
§ 21 andre og nytt tredje ledd skal lyde:
Når særlige grunner taler for det, kan Kongen
ved forskrifter forby all medisinsk reklame overfor allmennheten for
bestemte varer eller varegrupper.
Når særlige grunner taler for det,
kan Direktoratet for medisinske produkter gi forskrift om forbud
mot all medisinsk reklame overfor allmennheten for bestemte varer
eller varegrupper i fjernsyn, audiovisuelle bestillingstjenester
eller videodelingsplattformer.
Ny § 21 b i kapittel VII skal lyde:
§ 21 b Begrensninger i Kongens myndighet. Klageadgang
Kongen kan ikke instruere Direktoratet for medisinske
produkter i saker som gjelder reklame for legemidler der avgjørelser
i saken er rettet mot tilbydere av fjernsyn, audiovisuelle bestillingstjenester
eller videodelingsplattformer, eller omgjøre vedtak i slike saker.
Enkeltvedtak i saker etter første ledd kan påklages til
Markedsrådet.
Kongen kan gi forskrift om at også andre enkeltvedtak
som gjelder reklame for legemidler, og er truffet av Direktoratet
for medisinske produkter, kan påklages til Markedsrådet.
V
I lov 6. februar 2015 nr. 7 om beskyttelse
av mindreårige mot skadelige bildeprogram mv. gjøres følgende endringer:
§ 8 andre ledd skal lyde:
Departementet kan gi forskrift om alderskontroll, andre beskyttelsestiltakog om bruk av personopplysninger
som gjelder mindreårige.
§ 9 nytt tredje ledd skal lyde:
Personopplysninger som gjelder mindreårige,
og som innhentes eller på annen måte genereres av tjenestetilbyderen
som ledd i beskyttelsestiltak etter denne paragrafen, skal ikke
behandles for kommersielle formål, for eksempel direkte markedsføring,
profilering eller atferdsbasert reklame.
§ 10 nytt tredje ledd skal lyde:
Personopplysninger som gjelder mindreårige,
og som innhentes eller på annen måte genereres av tjenestetilbyderen
som ledd i beskyttelsestiltak etter denne paragrafen, skal ikke
behandles for kommersielle formål, for eksempel direkte markedsføring,
profilering eller atferdsbasert reklame.
§ 13 første ledd skal lyde:
Datatilsynet fører tilsyn med behandlingen
av personopplysninger etter § 9 tredje ledd og § 10 tredje ledd.Medietilsynet fører tilsyn med at øvrige bestemmelser gitt i og i medhold
av denne lov blir overholdt.
VI
I lov 15. mai 1987 nr. 21 om film og videogram
gjøres følgende endring:
§ 3 andre ledd oppheves. Nåværende § 3 tredje
ledd blir andre ledd.
VII
-
1. Loven gjelder fra
den tiden Kongen bestemmer. Kongen kan sette i kraft de enkelte
bestemmelsene til forskjellig tid.
-
2. Loven får bare virkning for tilsyn
og kontroll som gjennomføres etter ikrafttredelsen. Kongen kan gi overgangsbestemmelser.