1.12 Uavhengige tilsyn
Etter gjeldende rett er det flere tilsynsmyndigheter som
fører tilsyn med bestemmelsene som gjennomfører AMT-direktivet:
Medietilsynet, Forbrukertilsynet, Helsedirektoratet og Direktoratet
for medisinske produkter (tidligere Statens legemiddelverk). Dessuten
foreslås det i proposisjonen at Datatilsynet får ansvaret for å
føre tilsyn med to nye bestemmelser i bildeprogramloven om behandling
av personopplysninger om mindreårige.
Det følger av endringsdirektivet at medlemsstatene skal
sikre at tilsynsmyndighetene er juridisk atskilt fra regjeringen
og funksjonelt uavhengige av sine respektive regjeringer og ethvert
annet offentlig eller privat organ.
Departementet foreslår å regulere tilsynsmyndighetenes
uavhengighet noe ulikt med bakgrunn i de individuelle forholdene
i den enkelte sektor. Minstekravene etter direktivet vil uansett
være oppfylt for alle tilsynene. Blant annet foreslås det endringer
i kringkastingsloven § 2-15, som avskjærer Kongens instruksjonsadgang overfor
Medietilsynet og adgangen til å omgjøre til-synets vedtak i saker
som nevnt i kringkastingsloven § 2-14. Dessuten foreslås det endringer
i lov om vern mot tobakksskader, i lov om omsetning av alkoholholdig
drikke mv. og i lov om legemidler.
Endringsdirektivet stiller også en rekke krav
til medlemsstatene om hvordan de nasjonale tilsynsmyndighetene skal
utøve sin myndighet, at tilsynsorganenes kompetanse og myndighet
skal sikres, og at de har tilstrekkelige ressurser til å utøve sine
funksjoner på en effektiv måte. Videre skal det i nasjonal rett
fastsettes vilkår og prosedyrer for utnevnelse og avskjedigelse
av lederne i de nasjonale tilsynsmyndighetene, og medlemsstatene
skal sørge for at det finnes effektive klageorganer på nasjonalt
plan.
Departementet viser til at gjeldende rett antas
å være i samsvar med endringsdirektivet på disse punktene.