Innstilling fra utenriks- og forsvarskomiteen om Endringar i statsbudsjettet 2024 under Forsvarsdepartementet

Søk
Til Stortinget

Innledning

I proposisjonen foreslår regjeringa naudsynte endringar av løyvingane under programområde 17 Militært forsvar, for å skapa best mogleg samsvar mellom løyvingane under dei einskilde kapitla og postane og endringar i budsjettføresetnadene som har skjedd sidan budsjettet vart vedtatt.

Regjeringa legg opp til å auka støtta til Ukraina ut over det som var lagt til grunn for Nansen-programmet etter behandlinga av revidert nasjonalbudsjett i juni. Dei ukrainske behova er store, og omfanget av den russiske krigføringa og dei russiske åtaka aukar dei ukrainske militære, sivile og humanitære behova for støtte ytterlegare. Difor foreslår regjeringa å auka løyvinga til militær støtte til Ukraina med 3,5 mrd. kroner i 2024, i tråd med orienteringa til statsministeren til dei parlamentariske leiarane i Stortinget i august. Auken skal legga til rette for donasjonar av meir luftvern, styrka F-16-donasjonane med mellom anna våpen og reservedelar, donasjon av relevant teknologi og styrking av den ukrainske forsvarsindustrien.

I tillegg foreslår regjeringa styrkingar i drifta av verksemder i forsvarssektoren. Langtidsplanen for forsvarssektoren, Prop. 87 S (2023–2024), legg opp til ein betydeleg vekst i sektoren i åra som kjem. Gjennomføring av langtidsplanen krev auka kapasitet og omsetningsevne i sektoren. Difor foreslår regjeringa auka løyvingar til Forsvarsmateriell for å styrka kapasiteten til anskaffing og investering. Vidare foreslår regjeringa ein auke i løyvinga til Forsvaret for å handtera auka driftsutgifter, og for å legga til rette for at Forsvaret kan oppretthalda aktivitetsnivået i dagens alvorlege tryggingspolitiske situasjon. Endringane vert skildra per kapittel og post.

Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Åsmund Aukrust, Nils-Ole Foshaug, Eva Kristin Hansen og Trine Lise Sundnes, fra Høyre, Hårek Elvenes, Ingjerd Schie Schou, Erna Solberg og lederen Ine Eriksen Søreide, fra Senterpartiet, Marit Arnstad, Bengt Fasteraune og Ola Borten Moe, fra Fremskrittspartiet, Sylvi Listhaug og Morten Wold, fra Sosialistisk Venstreparti, Ingrid Fiskaa, fra Rødt, Bjørnar Moxnes, fra Venstre, Guri Melby, fra Kristelig Folkeparti, Dag-Inge Ulstein, og uavhengig representant Christian Tybring-Gjedde, viser til Prop. 19 S (2024–2025) Endringer i statsbudsjettet 2024 under Forsvarsdepartementet.

Komiteen registrerer at regjeringen i proposisjonen foreslår endringer i forsvarsbudsjettet for å skape best mulig samsvar mellom tildelinger til de enkelte kapitler og postene og endringer i budsjettforutsetningene som har skjedd siden budsjettet ble vedtatt.

Komiteen merker seg økt støtte til Ukraina ut over det som var lagt til grunn for Nansen-programmet etter behandlingen av revidert nasjonalbudsjett i juni 2024. Økningen på militær støtte er på 3,5 mrd. kroner i 2024, er i tråd med orienteringen til statsministeren for de parlamentariske lederne i Stortinget i august. Komiteen merker seg at økningen skal legge til rette for donasjoner av mer luftvern, styrke F-16-donasjonene med blant annet våpen og reservedeler, donasjon av relevant teknologi og styrking av den ukrainske forsvarsindustrien.

Komiteens medlem fra Rødt understreker at Rødt støtter Ukrainas motstandskamp, også våpendonasjoner til Ukraina, med de innramminger som følger av Rødts landsmøtevedtak. Dette medlem har i tråd med dette gått mot donasjon av kampfly til Ukraina.

Komiteen registrerer at regjeringen foreslår styrking av virksomhetene i forsvarssektoren, samt at regjeringen foreslår å øke tildelingen til Forsvarsmateriell for å styrke kapasiteten til anskaffelser og investering.

Komiteen merker seg at regjeringen foreslår en økning i tildelingen til Forsvaret for å håndtere økte driftsutgifter og legge til rette for at Forsvaret kan opprettholde aktivitetsnivået i dagens alvorlige sikkerhetspolitiske situasjon.

Komiteen viser videre til proposisjonen for en mer utfyllende beskrivelse av de ulike foreslåtte endringene.

Komiteens medlem fra Venstre viser til at de ukrainske behovene er store, og at omfanget av den russiske krigføringen og de russiske angrepene øker Ukrainas behov for militær støtte ytterligere.

Dette medlem fremmer følgende forslag:

«I statsbudsjettet for 2024 gjøres følgende endringar:

Kap.

Post

Føremål

Kroner

1700

Forsvarsdepartementet

79

Militær støtte til Ukraina, kan overføres, kan nyttes under kap. 1710 post 1 og 47, kap. 1720 post 1 og kap. 1760 post 1 og 45, økes med

51 528 126 000

fra kr 8 025 750 000 til kr 59 553 876 000»

Forslag fra mindretall

Forslag fra Venstre:
Forslag 1

I statsbudsjettet for 2024 gjøres følgende endringar:

Kap.

Post

Føremål

Kroner

1700

Forsvarsdepartementet

79

Militær støtte til Ukraina, kan overføres, kan nyttes under kap. 1710 post 1 og 47, kap. 1720 post 1 og kap. 1760 post 1 og 45, økes med

51 528 126 000

fra kr 8 025 750 000 til kr 59 553 876 000

Komiteens tilråding

Komiteens tilråding fremmes av en samlet komité.

Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre følgende

vedtak:
I

I statsbudsjettet for 2024 vert det gjort følgande endringar:

Kap.

Post

Formål

Kroner

Utgifter

1700

Forsvarsdepartementet

1

Driftsutgifter, vert auka med

72 755 000

frå kr 745 166 000 til kr 817 921 000

22

IKT-verksemd, kan overførast, vert redusert med

39 609 000

frå kr 829 224 000 til kr 789 615 000

43

Til disposisjon for Forsvarsdepartementet, kan overførast, vert redusert med

3 000 000

frå kr 4 202 000 til kr 1 202 000

71

Overføring til andre, kan overførast, vert auka med

8 280 000

frå kr 88 967 000 til kr 97 247 000

78

Noregs tilskot til NATO sitt og internasjonale driftsbudsjett, kan overførast, vert redusert med

133 000 000

frå kr 2 106 830 000 til kr 1 973 830 000

79

Militær støtte til Ukraina, kan overførast, kan nyttast under kap. 1710, post 1 og 47, kap. 1720, post 1 og kap. 1760, post 1 og 45, vert auka med

1 528 126 000

frå kr 8 025 750 000 til kr 9 553 876 000

1710

Forsvarsbygg og nybygg og nyanlegg

1

Driftsutgifter, kan overførast, vert auka med

824 590 000

frå kr 6 349 537 000 til kr 7 174 127 000

47

Nybygg og nyanlegg, kan overførast, vert auka med

1 000 000

frå kr 5 403 901 000 til kr 5 404 901 000

1720

Forsvaret

1

Driftsutgifter, vert auka med

986 177 000

frå kr 42 690 073 000 til kr 43 676 250 000

1735

Etterretningstenesta

21

Spesielle driftsutgifter, vert auka med

67 337 000

frå kr 3 339 683 000 til kr 3 407 020 000

1760

Forsvarsmateriell og større anskaffingar og vedlikehald

1

Driftsutgifter, kan nyttast under kap. 1760, post 45, vert auka med

68 340 000

frå kr 2 581 744 000 til kr 2 650 084 000

45

Større utstyrsanskaffingar og vedlikehald, kan overførast, vert auka med

2 072 185 000

frå kr 29 645 994 000 til kr 31 718 179 000

48

Fellesfinansierte investeringar, fellesfinansiert del, kan overførast, vert redusert med

95 400 000

frå kr 645 400 000 til kr 550 000 000

75

Fellesfinansierte investeringar, Noregs tilskot til NATO sitt investeringsprogram for tryggleik, kan overførast, kan nyttast under kap. 1760, post 44, vert redusert med

37 440 000

frå kr 238 165 000 til kr 200 725 000

1791

Redningshelikoptertenesta

1

Driftsutgifter, vert auka med

43 878 000

frå kr 672 580 000 til kr 716 458 000

Inntekter

4700

Forsvarsdepartementet

1

Driftsinntekter, vert auka med

6 550 000

frå kr 10 352 000 til kr 16 902 000

85

Aksjeutbytte, vert auka med

25 000 000

frå kr 0 til kr 25 000 000

4710

Forsvarsbygg og nybygg og nyanlegg

1

Driftsinntekter, vert auka med

803 000 000

frå kr 4 948 606 000 til kr 5 751 606 000

4720

Forsvaret

1

Driftsinntekter, vert redusert med

370 000 000

frå kr 1 444 465 000 til kr 1 074 465 000

4760

Forsvarsmateriell og større anskaffingar og vedlikehald

1

Driftsinntekter, vert auka med

17 101 000

frå kr 128 994 000 til kr 146 095 000

45

Større utstyrsanskaffingar og vedlikehald, inntekter, vert auka med

108 704 000

frå kr 1 150 463 000 til kr 1 259 167 000

48

Fellesfinansierte investeringar, inntekter, vert auka med

209 856 000

frå kr 700 400 000 til kr 910 256 000

4791

Redningshelikoptertenesta

1

Driftsinntekter, vert auka med

34 000 000

frå kr 561 457 000 til kr 595 457 000

II
Tilsegnsfullmakter

Stortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i 2024 kan gi tilsegn om tilskot ut over gitt løyving, men slik at samla ramme for nye tilsegn og gamalt ansvar ikkje overstig følgande beløp:

Kap.

Post

Føremål

Kroner

1700

Forsvarsdepartementet

73

Forsking og utvikling

419 000 000

78

Noregs tilskot til NATOs og internasjonale driftsbudsjett

81 000 000

III
Utbetaling av tilskot

Stortinget samtykker til at Forsvarsdepartementet i 2024 får unntak frå føresetnadane i stortingsvedtak av 8. november 1984 om utbetaling av gjevne løyvingar på følgande måte:

Utbetalingar av tilskot i samband med den militære støtta i Nansen-programmet som vert kanalisert via, og vert forvalta av, USA, Storbritannia, Tsjekkia, Tyskland, Luxembourg, EU eller NATO kan gjerast i samsvar med avtale eller regelverk for det einskilde fond eller internasjonale finansieringsmekanismar.

IV
Investeringsfullmakter

Stortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet kan bestilla og pådra staten forpliktingar utover budsjettåret for å gjennomføra prosjektet Sikker teknisk infrastruktur innanfor ei kostnadsramme på 2 445,0 mill. kroner, i prisnivå per 1. juli 2025.

Oslo, i utenriks- og forsvarskomiteen, den 11. desember 2024

Ine Eriksen Søreide

Nils-Ole Foshaug

leder

ordfører