Sirkulær økonomi
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti,
Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti,
viser til at en mer ressurseffektiv og sirkulær økonomi er helt
nødvendig om Norge skal nå sine klima-, miljø- og bærekraftsmål. Flertallet vil understreke at en overgang
til en sirkulær økonomi er en forutsetning for å oppnå et nullutslippssamfunn
og for å redusere tap av biologisk mangfold. Ved å øke bruken av
sirkulære materialer kan man også skape en innovativ og konkurransedyktig
europeisk og norsk industri og styrke Norges og Europas forsyningssikkerhet.
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Venstre og
Kristelig Folkeparti, vil understreke at i den grad tiltak
for en mer sirkulær økonomi medfører økt rapportering for næringslivet,
må rapporteringen være enkel og kostnadseffektiv, og det må alltid
vurderes om andre rapporteringskrav kan fjernes når en ny pålegges. Dette flertallet mener en av de viktigste forutsetningene
for å skalere opp både utslippskutt og tiltak for en mer sirkulær
økonomi er et konkurransedyktig næringsliv som møter en lavere rapporteringsbyrde.
Komiteens medlemmer
fra Høyre viser til at regjeringen Solberg våren 2021 la frem
Norges første nasjonale strategi for en grønn, sirkulær økonomi,
og Høyre har i løpet av stortingssesjonen 2021–2025 lagt frem flere
forslag for å styrke satsingen på sirkulær økonomi. Disse medlemmer viser i denne sammenheng
til Representantforslag 111 S (2021–2022) om en mer bærekraftig
og sirkulær tekstilindustri, Representantforslag 254 S (2021–2022)
om en mer sirkulær økonomi og Representantforslag 125 S (2023–2024)
om mer landbasert mineralutvinning og sirkulærøkonomi.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Venstre, Miljøpartiet
De Grønne og Kristelig Folkeparti viser til at regjeringen
Støre etter 2,5 år, den 14. mars 2024, la frem en handlingsplan
for sirkulærøkonomi, der det viktigste tiltaket er å nedsette et ekspertutvalg. Disse medlemmer mener planen inneholder
få konkrete tiltak for hvordan Norge skal utvikle seg fra en lineær
til en mer sirkulær økonomi. De mest konkrete tiltakene omhandler
innføring av rettsakter fra EU, men de er heller ikke tidfestet.
Komiteens
medlemmer fra Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Venstre, Miljøpartiet De
Grønne og Kristelig Folkeparti mener det er positivt at regelverksutviklingen
i EU går i raskt tempo på klima- og miljøfeltet, men ser også et
behov for at Norge på flere områder og i flere sektorer tar grep
for å lykkes med bedre ressursutnyttelse, bedre avfallshåndtering
og en mer sirkulær økonomi.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Venstre, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti viser
videre til at det er i Norges interesse som en liten, åpen økonomi
å være en del av felleseuropeiske regler på dette feltet. Disse medlemmer forventer at regjeringen
sikrer en rask implementering av EU-regelverk som fremmer en sirkulær
økonomi, slik at norske aktører konkurrerer på like vilkår med aktørene i
nabolandene og resten av EU.
Medlemene i
komiteen frå Arbeidarpartiet og Senterpartiet vil understreke
at arbeidet med ny norsk lovgjeving innan det sirkulære krinsløpet,
harmonisert med ei rekkje forordningar frå EU, vart intensivert
etter at Støre-regjeringa tiltrådte. Dette har mellom anna resultert
i lov om bærekraftige produkter og verdikjeder, vedteken i Stortinget
17. juni 2024.
Desse medlemene syner
til at føremålet med lova er å utgjere eit regelverk som stiller
konkrete krav til produkta sine berekraftseigenskapar, såkalla økodesign,
og eit regelverk som stiller krav i hele verdikjeda, frå vogge til
grav.
Desse medlemene syner
vidare til ekspertgruppa for verkemiddel for å fremja sirkulære
aktivitetar. Skatteutvalet (NOU 2022:20) skildra at sirkulær økonomi
er eit relativt nytt felt innanfor økonomifaget, og meinte at det
er eit stort kunnskapsbehov. Desse medlemene vil
særleg framheve eit av kjernepunkta i mandatet til ekspertgruppa
om å:
«gjøre en helhetlig utredning av virkemidler
som kan fremme sirkulære aktiviteter som gir bedre utnyttelse av
fornybare og ikke-fornybare ressurser, bærekraftig produksjon og
forbruk, og økt verdiskaping.»
Desse medlemene uttrykkjer
difor at det har vore eit taktskifte i arbeidet med at Noreg skal
vere eit føregangsland i utviklinga av ein grøn, sirkulær økonomi
som reduserer den samla miljø- og klimabelastninga og skaper nye
arbeidsplassar i heile landet. Dette vert underbygd med tydelege
handlingspunkt på kort og mellomlang sikt.
Komiteens
medlemmer fra Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Venstre, Miljøpartiet
De Grønne og Kristelig Folkeparti fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
utarbeide og følge opp nasjonale måltall for sirkularitet i ulike
nøkkelnæringer, og innarbeide indikatorer og rapporteringer om dette
i Grønn bok.»
«Stortinget ber regjeringen gjennomføre
tiltak som sikrer at virkemiddelapparatet i sterkere grad støtter opp
under deler av eller hele verdikjeder som bidrar til en mer sirkulær
økonomi, og komme tilbake til Stortinget senest i forbindelse med
revidert nasjonalbudsjett 2025.»
«Stortinget ber regjeringen vurdere
å innføre krav om materialgjenvinning av utvalgte avfallsfraksjoner fra
spesifikke bransjer, for eksempel plast fra havbruksnæringen, medisinsk
avfall fra helsesektoren eller plast fra kabelavfall.»
Disse
medlemmer viser til at det fra 2025 innføres et krav til utsortering
av tekstilavfall i alle norske kommuner, og at så lenge det ikke
er innført et produsentansvar for tekstiler, vil hele kostnaden
knyttet til utsortering pålegges innbyggerne gjennom renovasjonsavgiften. Disse medlemmer mener det i tråd med
forurenser betaler-prinsippet er importører og produsenter av tekstiler
som bør bidra med finansiering av avfallshåndteringen. Disse medlemmer viser til at Miljødirektoratet
i tildelingsbrevet for 2024 fikk i oppdrag å utarbeide et forslag
til forskriftsregulering av et utvidet produsentansvar for tekstiler
i Norge, og at flere land i Europa allerede har innført en slik
ordning.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti mener videre det er uheldig om det
bygges opp ulike systemer for innsamling av tekstilavfall i norske
kommuner som må endres igjen når produsentansvaret er planlagt å
komme mye senere.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Venstre, Miljøpartiet
De Grønne og Kristelig Folkeparti fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen kostnadsberegne
et utvidet produsentansvar for tekstiler så raskt som mulig, og
innføre produsentansvar for tekstiler innen 1. august 2025.»
Disse medlemmer viser
videre til Innst. 259 S (2021–2022), der Høyre, Sosialistisk Venstreparti,
Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti fremmet
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen utforme en
plan for hvordan kravet om separat utsortering av tekstiler innen
2025 skal oppfylles, herunder hvordan tekstiler skal samles inn,
sorteres og resirkuleres, og hvilke gjenvinningsløsninger det vil
være behov for. Regjeringen bes komme tilbake til Stortinget på
egnet måte.»
Disse medlemmer registrerer
at forslaget ikke fikk flertall i Stortinget, og at det i dag er
uklart for norske kommuner hvordan kravet om utsortering fra 2025 skal
gjennomføres på en kostnadseffektiv måte. Disse medlemmer er
bekymret for at det meste av det utsorterte tekstilavfallet vil
ende opp på forbrenning, og ikke gjenbrukes eller gjenvinnes, samt
at flere kommuner vil velge ineffektive og fordyrende løsninger
for utsortering.
Disse medlemmer fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen lage
en oversikt over sorterings- og gjenvinningskapasiteten i Norge
for tekstilavfall, og utforme en plan sammen med kommunene for hvordan
kravet om separat utsortering av tekstiler kan gjennomføres på en
kostnadseffektiv måte i samarbeid med flere kommuner.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til at tekstiler er en av de
første produktgruppene der det planlegges for spesifikke økodesignregler
under økodesignforordningen i EU, og mener det er viktig at Norge er
tett på de pågående EU-prosessene.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Venstre, Miljøpartiet
De Grønne og Kristelig Folkeparti mener det bør arbeides for
bedre merking av tekstiler som inneholder en betydelig andel syntetiske
plastfibre. Disse medlemmer er enige
i at det ikke bør innføres særnasjonale krav, men viser til at et merkekrav
til plast i tekstiler kan utformes både på EU-nivå og/eller gjennom
det nordiske samarbeidet. Disse medlemmer mener
Norge bør være en aktiv pådriver for tydeligere merking av plastfibre
i tekstiler, og mener et slikt krav kan utformes på en kostnadseffektiv og
ubyråkratisk måte.
Disse medlemmer fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen jobbe
for at tekstiler bestående av syntetiske fibre tydelig merkes med
‘plast i produktet’-merker, etter modell av EU-kravet som omfatter
alle engangsprodukter som helt eller delvis er laget av plast.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til at Stortinget gjorde følgende
vedtak i behandlingen av representantforslag om Fensfeltet og naturvennlig,
sirkulær gruvedrift, jf. Innst. 74 S (2023–2024):
«Stortinget ber regjeringen legge fram
en plan for økt gjenbruk og gjenvinning av kritiske mineraler, herunder
sjeldne jordartsmetaller, og komme tilbake til Stortinget på egnet
måte.»
Disse medlemmer mener
det som en del av denne planen bør gjennomføres en kartlegging av
mineraler og sjeldne jordarter i Norge, og at det bør stilles konkrete
gjenvinningskrav til disse jordartene og mineralene. Det er i tråd
med føringer i EUs vedtatte forordning om kritiske råvarer, Critical
Raw Materials Act (CRM Act) ((EU) 2024/1252).
På denne bakgrunn fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen kartlegge
behovet for, og tilgangen på, mineraler og sjeldne jordarter i Norge og
innføre krav om at gjenvinningsbransjen gjenvinner sjeldne jordarter
og mineraler.»