Om Riksrevisjonen sine tilrådingar
Komiteen viser til
at Riksrevisjonen tilrår at:
-
Arbeids- og inkluderingsdepartementet
følgjer opp at arbeids- og velferdsetaten i større grad tilpassar verkemiddel
og tiltak etter behova til dei unge
-
Arbeids- og inkluderingsdepartementet følgjer
opp den plikta arbeids- og velferdsetaten har til å stille vilkår
om aktivitet for sosialhjelpsmottakarar under 30 år
-
Arbeids- og inkluderingsdepartementet sørgjer
for at Nav oppfyller krava i ungdomsgarantien om individuelt tilpassa
oppfølging, slik at fleire unge får høve til å kome i ordinært arbeid
-
Arbeids- og inkluderingsdepartementet og
Helse- og omsorgsdepartementet forsterkar arbeidet med å sikre betre
samhandling, slik at dei unge med samansette utfordringar får ei
meir heilskapleg og koordinert oppfølging, noko som inneber å
Komiteen sluttar
seg til Riksrevisjonen sine tilrådingar.
Komiteen viser til
at betre inkludering av unge menneske i arbeidslivet har vore eit
sentralt politisk mål gjennom fleire år, og det har blitt vedteke
fleire politiske satsingar med mål om å få fleire unge inn i arbeidslivet
og bort frå helserelaterte ytingar. Komiteen viser
til at individuell plan blir brukt i svært liten grad, og at undersøkinga
tyder på at tiltaket individuell jobbstøtte (IPS) har god effekt. Komiteen ber difor Arbeids- og inkluderingsdepartementet
i gjennomføringa av tilrådingane om å vurdere kva som er årsaka
til at tiltak og satsingar har hatt liten effekt, og kvifor tiltak
som har effekt, vert nytta i for liten grad, og nytte kunnskapen
til å setje i verk tiltak som har effekt.
Komiteen viser til
at undersøkingsperioden i Riksrevisjonen si undersøking er frå 2018
til 2023.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Venstre viser til at en nasjonal ungdomsinnsats
ble iverksatt fra 2017 og videreført i 2018. Ungdomsinnsatsen representerte
en systematisk styrking av oppfølgingsarbeidet av unge som står
utenfor arbeid og utdanning. Sammen med innføringen av en lovfestet aktivitetsplikt
for sosialhjelpsmottakere under 30 år understøttet dette Nav-kontorenes
arbeid med oppfølging av utsatte unge på tvers av statlige og kommunale arbeidsområder
og et bedre grunnlag for samarbeid med utdanningsmyndighetene.
Komiteen viser
også til at regjeringa innførte ein ny ungdomsgaranti i arbeids-
og velferdsetaten frå 1. juli 2023. Garantien skal sikre unge tidleg,
tett og tilpassa oppfølging heilt fram til arbeid. Unge i målgruppa skal
få tilbod om ein fast kontaktperson ved Nav-kontoret, som skal ha
ansvar for færre brukarar slik at dei kan gi meir systematisk og
heilskapleg oppfølging. Det vil også gi moglegheit for eit tettare
samarbeid med utdanningsmyndigheitene og helsetenesta. Ungdomsgarantien
inneber ei tydeleg prioritering av unge og skal redusere passive
periodar utanfor arbeid og utdanning. Målet er ei stabil tilknyting
til arbeidslivet og at andelen som får helserelaterte ytingar, går
ned.
Komiteen ser med
uro på funna i Dokument 3:17 (2023–2024) frå Riksrevisjonen. Komiteen meiner
at funna om manglande psykisk helsehjelp bør føre til ei politisk
vilje til å få ned ventetidene og gjere det lettare for unge å få
den helsehjelpa dei treng.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Miljøpartiet De Grønne understreker
at selv om vi har et høyt antall unge stønadsmottakere, så har Norge
nest høyest deltakelse i arbeid, i utdanning eller opplæring i alderen
15–29 år i OECD. Det er en lang utredningsprosess som må til for
å kvalifisere til uføretrygd, og i avklaringsperioden er det viktig
at inntektssikring ligger fast. Disse medlemmer mener
at svaret på utfordringen om å få færre unge som stønadsmottakere
ikke kan være innskrenking av rettigheter og inntektssikring. Da
regjeringen Solberg kuttet i unges tilgang til arbeidsavklaringspenger
(AAP), ble antallet unge uføre doblet.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener
regjeringens fjerning av karensåret på AAP var riktig og bør stå
fast også videre. Selv om tallene for unge utenfor arbeid og utdanning
ikke er høyere nå enn tidligere, er det fortsatt for mange som ikke
er i jobb. Det disse medlemmer mener
er bekymringsfullt, er doblingen i andelen unge uføre de siste ti årene.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Fremskrittspartiet
og Venstre, mener det er klart best for den enkelte og viktig
for samfunnet at flest mulig er i arbeid eller utdanning. Veksten
i unge som står helt utenfor arbeidslivet er derfor bekymringsfull.
I perioden fra 2003 til 2019 var andelen mottakere av helserelaterte
ytelser i aldersgruppen 18 til 29 år stabil på mellom 6,6 og 7,2
pst. I kjølvannet av koronapandemien, har andelen økt til 8,1 pst.
i 2023. I en tid hvor både privat og offentlig sektor har større
behov enn på lenge for arbeidskraft, er det viktig at det offentlige
virkemiddelapparatet lykkes med å hjelpe unge utenfor jobb og skole
inn i aktivitet.
Komiteens medlem
fra Fremskrittspartiet viser til at mange unge mellom 18 og
30 år får økonomisk sosialhjelp. Dette medlem merker
seg at det i for liten grad stilles vilkår om aktivitet for sosialhjelpsmottakere
under 30 år, til tross for at dette er en plikt som kommunene har. Dette medlem mener at å stille krav og
forventninger til den enkelte er et viktig bidrag til å hjelpe unge
ut av passivitet. Dette medlem viser
til at i en rapport publisert i 2023 fremkommer det at mange Nav-veiledere
mener at det å stille vilkår for sosialhjelp kan være nyttig for
den enkelte. Til tross for dette viser rapporten at bare 65 pst.
av sosialhjelpsmottakere har fått krav om aktivitet. Dersom den
enkelte ikke oppfyller aktivitetsplikten, kan det gjennomføres reduksjon
i utbetaling av sosialhjelp, dette brukes imidlertid i veldig begrenset
grad. Dette medlem forventer at plikten
kommunen har til å stille krav om aktivitet for sosialhjelpsmottakere
under 30 år, blir fulgt opp, og at dersom vilkår brytes, så får
det en konsekvens.
Dette medlem fremmer
derfor følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen følge
opp kommunene slik at plikten lokalforvaltningen har etter sosialtjenesteloven
til å stille vilkår om aktivitet for sosialhjelpsmottakere under
30 år, blir fulgt.»