Forslag fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Venstre og Miljøpartiet
De Grønne:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen lage en handlingsplan
for hvordan kunnskap om fornorskingen, og om samer, kvener/norskfinner
og skogfinner, kan styrkes i forvaltningen på alle forvaltningsnivå.
Forslag 2
Stortinget ber regjeringen lage en handlingsplan
for hvordan kunnskap om fornorskingen, og om samer, kvener/norskfinner
og skogfinner, kan styrkes i undervisningen i grunnskolen, videregående
opplæring og høyere utdanning.
Forslag 3
Stortinget ber regjeringen utrede etterspørselen
etter et samisk barnehagetilbud, både i og utenfor samiske distrikter,
og komme tilbake til Stortinget med en plan for å dimensjonere tilbudet
i tråd med etterspørselen. Sametinget skal involveres i arbeidet.
Forslag 4
Stortinget ber regjeringen vurdere tiltak som
kan bidra til å styrke omfanget av og kvaliteten i tilbudet i de samiske
barnehagene, og komme tilbake til Stortinget på egnet måte. Vurderingen
skal omfatte både eksisterende praksis, rammeplan for barnehagene
og barnehageloven. Sametinget skal involveres i arbeidet.
Forslag 5
Stortinget ber regjeringen gjennomgå praktiseringen
av barnehageloven § 27, og i samråd med Sametinget vurdere om det
er behov for å sende ut et presiserende informasjonsskriv til kommunene.
Forslag 6
Stortinget ber regjeringen komme tilbake til
Stortinget med et lovforslag som sikrer at barnehageloven § 27 gjenspeiler
rammeplanen for samiskspråklige barnehager med hensyn til krav til
samiske språkferdigheter hos barnehageansatte. Sametinget skal involveres
i arbeidet.
Forslag 7
Stortinget ber regjeringen utvikle en langsiktig
plan for opprettelse av flere samiske profilskoler. Sametinget skal
involveres i arbeidet.
Forslag 8
Stortinget ber regjeringen i samråd med Sametinget se
på muligheten for å etablere samiske klasser i byer som har et elevgrunnlag
som støtter dette, også utenfor forvaltningsområdet for samiske
språk.
Forslag 9
Stortinget ber regjeringen utrede om det bør
presiseres i lovteksten at begrepet «pedagogisk forsvarleg» i opplæringsloven
§ 3-2 sjette ledd innebærer en rett til å motta samiskundervisning
etter en sterk språklæringsmodell. Sametinget skal involveres i
arbeidet.
Forslag 10
Stortinget ber regjeringen sørge for at elever
som får samisk fjernundervisning, også får opplæring på samisk i
noen andre skolefag enn samisk. Sametinget skal involveres i arbeidet.
Forslag 11
Stortinget ber regjeringen sørge for tilrettelegging for
og fullfinansiering av hospitering i samiskspråklige miljøer for
elever som får samisk fjernundervisning. Sametinget skal involveres
i arbeidet.
Forslag 12
Stortinget ber regjeringen komme tilbake til
Stortinget med en plan for et nasjonalt nettverk for skoler med
samiske elever. Sametinget skal involveres i arbeidet.
Forslag 13
Stortinget ber regjeringen komme tilbake til
Stortinget med en plan for hvordan man skal styrke ordningen med
Samiske veivisere.
Forslag 14
Stortinget ber regjeringen utrede bakgrunnen
for frafallet av elever i samisk språkopplæring i grunnskolen, og
sette seg som mål å motvirke den negative utviklingen.
Forslag 15
Stortinget ber regjeringen komme tilbake til
Stortinget med en plan for å utvikle flere digitale og oppdaterte
læremidler på samiske språk, som apper, bøker og video. Sametinget
skal involveres i arbeidet.
Forslag 16
Stortinget ber regjeringen komme tilbake til
Stortinget med en plan, utarbeidet i samarbeid med partene i arbeidslivet
og Sametinget, om hvordan man kan rekruttere flere lærere og fagarbeidere
med samisk bakgrunn, samt tiltak for å inkludere og beholde samiskspråklige
ansatte med uformell kompetanse, for eksempel gjennom videreutdanning
på arbeidsplassen.
Forslag 17
Stortinget ber regjeringen sørge for at offentlige
arbeidsplasser i forvaltningsområdet for samiske språk plikter å
tilby ansatte som ønsker det, digitale språkundervisningstilbud
i samiske språk.
Forslag 18
Stortinget ber regjeringen sørge for at arbeidsgivere ved
offentlige arbeidsplasser plikter å tilrettelegge for at lærere
i samisk 2 og 3 som ønsker å ta etterutdanning for å kunne undervise
i samisk 1, får tatt slik etterutdanning.
Forslag 19
Stortinget ber regjeringen i samråd med Sametinget styrke
den samiske mentorordningen, hvor de eldre skal få mulighet til
å overføre tradisjonell kunnskap til de yngre, og at det blir et
prosjekt som har et urfolksperspektiv.
Forslag 20
Stortinget ber regjeringen i samråd med Sametinget utvikle
en plan for å samle og ivareta tradisjoner og tradisjonskunnskap
om samiske primærnæringer, styrke fagspråk og inkludere det i studie-
og forskningsfelt.
Forslag 21
Stortinget ber regjeringen i samråd med Sametinget igangsette
et nasjonalt og nordisk samisk språkprosjekt kalt «Giellašaldi –
Språkbro», med formål om å gjøre samer som ønsker det, flerspråklige
i samisk samt å få flere språkbrukere som behersker både sør-, lule-
og nordsamisk og også skoltesamisk/østsamisk.
Forslag 22
Stortinget ber regjeringen sørge for at det
regelmessig tilbys ettårige heltidsutdanningstilbud i kvensk.
Forslag 23
Stortinget ber regjeringen sørge for at kvenskspråklige
barnehagelærer- og lærerutdanninger ved universiteter og høyskoler
tilbys på årlig basis.
Forslag 24
Stortinget ber regjeringen komme tilbake til
Stortinget med en plan for å utvikle flere læremidler på kvensk,
herunder digitale læremidler, som apper, bøker og video.
Forslag 25
Stortinget ber regjeringen utrede bakgrunnen
for frafallet av elever i kvensk og finsk språkopplæring i grunnskolen
og sette seg som mål å motvirke den negative utviklingen.
Forslag 26
Stortinget ber regjeringen ta initiativ til
et språkopplæringssamarbeid mellom Norge (kvensk språk) og Sverige
(meänkieli).
Forslag 27
Stortinget ber regjeringen styrke eksisterende
kvenske språksentre og utvikle dem til kvenske språk- og kultursentre.
Forslag 28
Stortinget ber regjeringen komme tilbake til
Stortinget med en plan for å styrke det grenseoverskridende samarbeidet
om samisk, kvensk/norskfinsk og skogfinsk kultur.
Forslag 29
Stortinget ber regjeringen nominere Várjjat
siida til UNESCOs verdensarvliste.
Forslag 30
Stortinget ber regjeringen samarbeide med Sametinget
i det videre arbeidet med å utrede mulighetene for et institusjonelt
hjem for joik, inkludert en plan for et joikearkiv.
Forslag 31
Stortinget ber regjeringen, i samarbeid med
Sametinget, utarbeide en plan for å øke kunnskapen og tilbud innenfor
duodjifaget.
Forslag 32
Stortinget ber regjeringen, i samarbeid med
Sametinget, utarbeide en plan for hvordan samiske kulturhistoriske
gjenstander kan tilbakeføres til samisk eierskap og forvaltning.
Planen må påse at de samiske museene under Sametingets forvaltning
sikres de nødvendige ressurser til å kunne ivareta, magasinere,
stille ut og drive formidling om tilbakeførte gjenstander.
Forslag 33
Stortinget ber regjeringen lage et kunnskapsgrunnlag
om samiske og kvenske/norskfinske medievaner og -behov og foreslå
tiltak som kan bidra til å styrke samiske og kvenske/norskfinske
medier.
Forslag 34
Stortinget ber regjeringen styrke opplæringen
av elever og lærere i grunnskolen om skogfinnenes historie og kultur.
Forslag 35
Stortinget ber regjeringen styrke forskningen
på skogfinsk historie og kulturarv.
Forslag 36
Stortinget ber regjeringen styrke tiltak som
kan bidra til å ivareta skogfinsk kulturarv i form av språk, håndverkstradisjoner,
byggeskikk og lignende.
Forslag 37
Stortinget ber regjeringen vurdere å gi Norsk
Skogfinsk Museum status som et nasjonalt museum.
Forslag 38
Stortinget ber regjeringen utarbeide en langtidsplan
for kvensk/norskfinsk kulturell og språklig gjenreisning.
Forslag 39
Stortinget ber regjeringen etablere et kvensk/norskfinsk
veiviserprogram på linje med det jødiske og det samiske.
Forslag 40
Stortinget ber regjeringen utrede hvordan Kvensk institutt
kan utvikles og styrkes.
Forslag 41
Stortinget ber regjeringen sørge for at det
opprettes et program for kvensk/norskfinsk forskning hos Forskningsrådet.
Forslag 42
Stortinget ber regjeringen komme tilbake til
Stortinget med en proposisjon som kartlegger eiendoms- og bruksrettigheter
for samer og nasjonale minoriteter utenfor Finnmark i tråd med folkeretten.
En slik kartlegging må omfatte retten til reinbeite utenfor dagens
reinbeitedistrikt, og bruks- og eiendomsrettigheter etter hevd og
alders tids bruk.
Forslag 43
Stortinget ber regjeringen komme tilbake til
Stortinget med et forslag til lovbestemmelse for å nedfelle prinsippet
om fritt forhåndssamtykke fra FNs erklæring om urfolks rettigheter
(Free, Prior and Informed Consent) i norsk lov.
Forslag 44
Stortinget ber regjeringen foreta en gjennomgang av
manglende implementering av vedtak som omfatter urfolk og nasjonale
minoriteter.
Forslag 45
Stortinget ber regjeringen, i samarbeid med
det kvenske/norskfinske miljøet, igangsette en helhetlig utredning
av kvenenes/norskfinnenes rettigheter og stilling i det norske samfunnet.
Herunder må det vurderes om det kan etableres en form for permanent
representativt organ.
Forslag 46
Stortinget ber regjeringen lage en handlingsplan
for hvordan kvensk kunnskap og representasjon kan sikres i forvaltningen
og i forbindelse med behandling av saker som angår den kvenske befolkningen.
Forslag 47
Stortinget ber regjeringen iverksette tiltak
for å sikre rettssikkerheten for samer og nasjonale minoriteter, blant
annet gjennom å gi dommere og andre rettsanvendere i forvaltningen
opplæring i og kompetanse på urfolks og nasjonale minoriteters rettigheter,
kultur og samfunn, ha tilgjengelige kvalifiserte tolker og å videreføre
innsatsen for å rekruttere samer, samt nasjonale minoriteter, til
de ulike rettsinstitusjonene.
Forslag 48
Stortinget ber regjeringen iverksette tiltak
for å styrke samisk som rettsspråk.
Forslag 49
Stortinget ber regjeringen følge opp NOU 2008:
5 gjennom å forberede en lovbestemmelse som lovfester sjøsamenes
rett til å høste de marine ressursene basert på Norges folkerettslige
forpliktelser overfor samene som urfolk.
Forslag 50
Stortinget ber regjeringen utrede den samiske
retten til å utnytte de marine ressursene i hele det tradisjonelt
samiske bosettingsområdet, i tett samarbeid med Sametinget og med
utgangspunkt i Norges folkerettslige forpliktelser overfor samene
som urfolk.
Forslag 51
Stortinget ber regjeringen sette i gang tiltak
for å sikre fiskeriaktivitet i sjøsamiske samfunn, som oppfølging av
Riksrevisjonens rapport om kvotesystemet (Dokument 3:6 (2019–2020)).
Forslag 52
Stortinget ber regjeringen sette i gang en samlet gjennomgang
av reindriftens arealsituasjon og reindriftens betydning for samisk
kultur, og hvorvidt Norge gjennom sin forvaltning av reindriftens
arealer oppfyller sine folkerettslige forpliktelser.
Forslag 53
Stortinget ber regjeringen styrke forskningen
på hvordan vold og overgrep kan forebygges i samiske miljøer.
Forslag 54
Stortinget ber regjeringen styrke arbeidet med
selvdrapsforebyggende tiltak, med et særlig fokus på ungdom i samiske
lokalsamfunn.
Forslag 55
Stortinget ber regjeringen tilrettelegge for
mer forskning på diskriminering, hatkriminalitet og hatefulle ytringer
mot urfolk og nasjonale minoriteter.
Forslag 56
Stortinget ber regjeringen sørge for at alle
politidistrikter samler inn og publiserer statistikk om hatefulle ytringer
og hatkriminalitet rettet mot samer og nasjonale minoriteter.
Forslag 57
Stortinget ber regjeringen iverksette tiltak
for å heve kompetansen om diskriminering og trakassering som rammer
urfolk og nasjonale minoriteter, hos organene i forvaltningen som
håndhever det sivilrettslige diskriminerings- og trakasseringsvernet.
Forslag 58
Stortinget ber regjeringen iverksette tiltak
for å sørge for kompetanseheving hos politiet og i rettsvesenet om
hatkriminalitet og hatefulle ytringer som rammer urfolk og nasjonale
minoriteter.
Forslag 59
Stortinget ber regjeringen tilrettelegge for
flere lavterskeltilbud innen psykisk helse for den samiske, kvenske/norskfinske
og skogfinske befolkningen.
Forslag 60
Stortinget ber regjeringen utrede behovet for
tiltak som sikrer at organiseringen og styringen av helsetjenestene
til urfolk er i tråd med Norges folkerettslige forpliktelser.
Forslag 61
Stortinget ber regjeringen styrke opplæring
i og utvikling av språkteknologiske løsninger som kan sikre tilgjengelighet
til helsetjenester på samisk.
Forslag 62
Stortinget ber regjeringen i samråd med Sametinget utrede
hvordan samers behov for en kollektiv kunnskap og statistikk om
eget folk, blant annet knyttet til helse, kan dekkes i praksis.
Forslag 63
Stortinget ber regjeringen utrede hvordan Senter for
samisk helseforskning (Saminor) sin rolle i å bidra til kunnskap
om helse og levevilkår for befolkningen i områder for samisk, norsk
og kvensk/norskfinsk bosetting kan styrkes.
Forslag 64
Stortinget ber regjeringen gjennomgå ordningen med
rettferdsvederlag for samer og kvener/norskfinner med tapt skolegang.
Sametinget og relevante kvenske/norskfinske organisasjoner inkluderes
i arbeidet.
Forslag 65
Stortinget ber regjeringen tilrettelegge for
mer forskning på behovene til funksjonshindrede samer og kvener/norskfinner.
Forslag 66
Stortinget ber regjeringen utvide nordisk samarbeid
knyttet til funksjonshindrede samer og kvener/norskfinner. Sametingene
i Norden inkluderes i samarbeidet.
Forslag 67
Stortinget ber regjeringen fullføre arbeidet
med gjenbegravning av samiske levninger, og understreker behovet
for en helhetlig prosess som tar hensyn til de berørtes ønsker.
Forslag 68
Stortinget ber regjeringen lage en handlingsplan
for å styrke kunnskap om urfolk og nasjonale minoriteter i barnevernet.
Forslag 69
Stortinget ber regjeringen styrke innsatsen
for å rekruttere flere fosterhjem med tilhørighet til urfolk og nasjonale
minoriteter.
Forslag 70
Stortinget ber presidentskapet sette ned et
utvalg som skal vurdere om det skal opprettes et frittstående, eksternt
organ direkte under Stortinget for å kontrollere regjeringens og
forvaltningens oppfølging av Sannhets- og forsoningskommisjonens
rapport og Stortingets vedtak, eller om en slik oppgave kan legges
til et av Stortingets eksisterende underliggende organer.