Kap. 440 Politiet
Komiteen viser til
at politiet har en svært viktig rolle i samfunnet for å bidra til
trygghet og rettssikkerhet. Politiets oppgave er å avdekke, etterforske
og forebygge kriminalitet. Det er viktig at politiet utrustes med de
nødvendige midler for at samfunnsoppdraget kan utføres på en forsvarlig
måte. Politiet må også være tilgjengelig for befolkningen for å
skape trygghet.
Komiteen viser til
departementets beskrivelse i proposisjonen av kriminalitetsbildet
og prioriteringene for 2025. Komiteen merker
seg omtalen av arbeidet mot alvorlig kriminalitet. Det legges særlig
vekt på forebygging av at ungdom begynner med kriminalitet, og at det
settes i verk tiltak mot kriminelle nettverk og kriminelle gjenger.
Komiteen viser videre
til at en stadig større andel av kriminaliteten har et digitalt
element. Dette gjelder både at kriminaliteten oftere rammer IKT-systemer,
at den blir utført ved hjelp av digitale kanaler, og at straffesaker
har digitale bevis. Komiteen mener derfor
det er viktig å ha søkelys på at politiet og påtalemyndigheten har
kompetanse og kapasitet til å møte denne utviklingen.
Komiteen viser til
at post 1 dekker alle ordinære driftsutgifter i politidistriktene,
de lokale PST-enhetene og politiets særorgan, unntatt Politihøgskolen,
POD og påtalemyndigheten i politiet. Dette inkluderer også våpen,
kjøretøy, verneutstyr, uniformer og IKT m.m.
Komiteen merker
seg at regjeringen foreslår å øke bevilgningen med totalt 2 288
mill. kroner. Midlene skal gå til bl.a. økt grunnbevilgning til
politiet, økt kapasitet mot kriminelle nettverk, kriminelle gjenger
og organisert kriminalitet og til å håndtere innkomster fra Ukraina.
Komiteen viser til
at regjeringen foreslår at det bevilges 24 024,5 mill. kroner på
denne posten. I tillegg er det en rekke andre poster med ulike tilskudd
og utgifter på dette kapitlet. Komiteen viser
til proposisjonen for nærmere omtale av postene 22, 23, 25, 45,
46, 48, 70, 71, 73 og 74.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser til at det i budsjettforliket er foreslått å utvide prosjektet
med hurtigdomstol til Agder og Øst politidistrikt, og vil derfor
styrke Øst og Agder politidistrikt. Flertallet foreslår
derfor at kap. 440 post 1 økes med 10,2 mill. kroner sammenlignet
med regjeringens forslag.
Flertallet viser
til at det i budsjettforliket er foreslått å ta imot 500 kvoteflyktninger
inkludert eksisterende forslag i statsbudsjettet, og vil derfor
øke den avsatte posten for registrering hos politiet. Flertallet foreslår derfor at kap. 440
post 1 økes med 0,6 mill. kroner sammenlignet med regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet vil fremheve satsingen på
politiet gjennom de siste årene. For neste års budsjett innebærer
den en økning av rammen til politiet med 2,8 mrd. kroner til bekjempelsen
av kriminalitet neste år. 2,4 mrd. kroner går til å styrke arbeidet
mot kriminelle nettverk, kriminelle gjenger og organisert kriminalitet og
til grunnfinansieringen av politiet, blant annet for å få flere
politifolk i gatene.
Disse medlemmer viser
også til forslaget om å sette av 405 mill. kroner til målrettede
tiltak til forebygging av barne- og ungdomskriminalitet.
Disse medlemmer vil
påpeke at med den helhetlige satsingen på politiet følger regjeringen
Støre også opp stortingsmeldingen om økonomisk kriminalitet med
en styrking av Økokrim og politidistriktene på 90 mill. kroner.
Komiteens medlemmer
fra Høyre mener den viktigste prioriteringen for Høyre i justissektoren
i 2025 er en styrking av politiet. Disse medlemmer mener
politiet må settes i bedre stand til å forebygge og etterforske
kriminalitet. Kriminalitetsbildet er i stadig endring, og politiets
ressurser og virkemidler må tilpasses den situasjonen landet står
i. Disse medlemmer viser til at ungdomskriminaliteten
øker og blir mer brutal, kriminelle nettverk utgjør en stadig større
trussel i Norge og Europa, og stadig mer av kriminaliteten blir begått
gjennom digitale plattformer. Svindel, bedrageri og overgrep er
blant kriminaliteten som skjer på nett. Disse
medlemmer er bekymret for at oppklaringsprosenten går ned,
og at antall politifolk i politidistriktene har gått ned under regjeringen
Støre. Disse medlemmer merker seg at
regjeringen Støre har brukt mye tid og ressurser på å opprette nye
politikontor i strid med politifaglige råd. Disse
medlemmer mener disse pengene heller burde vært brukt på å
ansette flere politifolk. Disse medlemmer viser
til Høyres alternative budsjett, hvor det foreslås å øke bevilgningene
til bemanning i politiet med 618 mill. kroner mer sammenlignet med
regjeringens forslag. Denne satsingen skal også bidra til å finansiere
hurtigspor.
Disse medlemmer viser
til at dette ville vært tilstrekkelig til å ansette om lag 700 nye
i politiet. Disse kunne jobbet bedre forebyggende og bidratt til
raskere oppklaring av kriminalitet.
Disse medlemmer mener
at unge som begår kriminalitet, må få en reaksjon fra storsamfunnet.
Barn og unge som begår eller som er på vei inn i kriminalitet, trenger
tett oppfølging. Disse medlemmer viser
til Høyres alternative budsjett, der det i tiltakspakken mot ungdoms-
og gjengkriminalitet foreslås bevilget midler til én-til-én-oppfølging
av ungdom som en del av kommunale samarbeidsteam. Det vises til
en ordning i Danmark hvor blant annet ungdommen følges til skole
og fritidsaktiviteter. Derfor ønsker disse
medlemmer én-til-én-oppfølging av unge i faresonen gjennom
flere kommunale samarbeidsprosjekter. Disse
medlemmer foreslår bevilget 40 mill. kroner mer sammenlignet
med regjeringens forslag.
Disse medlemmer er
svært bekymret for at kriminelle nettverk får et for stort fotfeste
i Norge. Disse medlemmer viser til at
Kripos har sagt at svenske kriminelle nettverk er til stede i alle
norske politidistrikt. Disse medlemmer merker
seg videre at Kripos har sagt at det er 73 aktive kriminelle nettverk
i Norge. De kriminelle nettverkene driver med ulike former for kriminalitet,
blant annet volds- og økonomisk kriminalitet. Disse
medlemmer mener det trengs et krafttak for å sørge for at
kriminelt utbytte blir inndratt. Disse medlemmer viser
til at kriminelle nettverk bruker utbytte fra kriminell virksomhet
på å kjøpe dyre klokker, biler og statussymboler. Slike statussymboler
brukes også for å rekruttere barn til kriminalitet. Disse medlemmer viser til at Høyre har
foreslått å gjøre det enklere å inndra kriminelt utbytte. Disse medlemmer mener det trengs lovendringer
for å sikre en raskere inndragning av kriminelt utbytte. I tillegg
trenger politiet ressurser for å gjennomføre inndragningsarbeidet. Disse medlemmer viser til Høyres alternative
budsjett, hvor det foreslås å bevilge 20 mill. kroner mer til inndragningsteam
i de fem politidistriktene med mest kriminalitet, sammenlignet med
regjeringens forslag.
Disse medlemmer mener
det er en viktig start, og at det trengs ytterligere opptrapping.
Inndragningsteam består av en etterforsker, en jurist og en revisor.
Disse medlemmer viser
til at den økonomiske kriminaliteten blir stadig mer kompleks, og
mener det trengs et særskilt kompetanseløft for å bedre etterforskningen
av økonomisk kriminalitet. Disse medlemmer har
merket seg at oppklaringsprosenten for svindel er lav, mens henleggelsesprosenten
er høy. Disse medlemmer viser til at
kriminelle nettverk kan gjennomføre svindel imot innbyggere i flere
politidistrikt samtidig, uten at politidistriktene har god nok koordinering. Disse medlemmer mener det trengs styrket etterforskningskapasitet
for å bekjempe økonomisk kriminalitet. Disse
medlemmer viser til Høyres alternative statsbudsjett, hvor
det er foreslått bevilget 15 mill. kroner til flere spesialetterforskere
sammenlignet med regjeringens forslag.
Disse medlemmer er
kritiske til at regjeringen Støre ikke har fulgt opp Meld. St. 15
(2023–2024) Felles verdier – felles ansvar – Styrket innsats for
forebygging og bekjempelse av økonomisk kriminalitet, hvor regjeringen
slo fast at 20 mill. kroner skulle bevilges til å ansette spesialetterforskere. Disse medlemmer merker seg statsråd Emilie
Mehls svar på skriftlig spørsmål i Dokument nr. 15:2686 (2023–2024),
hvor det fremkommer at de øremerkede midlene til flere spesialetterforskere er
brukt på andre tiltak. Disse medlemmer støtter at
det prioriteres en styrket innsats mot skattesvik, men mener denne
styrkingen ikke bør gå på bekostning av flere spesialetterforskere. Disse medlemmer viser til at Høyre i
sitt forslag til alternativt statsbudsjett også foreslår å styrke
arbeidet mot skattesvik gjennom styrking av kontroll i Skatteetaten.
Disse medlemmer viser
til at det var nødvendig å gjennomføre endringer i passkontorstrukturen
i Norge, blant annet etter at Norge fikk internasjonal kritikk og
politiet advarte mot at det var lett å få utstedt ekte norske pass
på falskt grunnlag. Falske pass kan bli misbrukt til svindel, trygdemisbruk
og alvorlig organisert kriminalitet. regjeringen Støre bruker nå
tid og penger på å reversere helt nødvendige endringer, som i tillegg fører
til økte passgebyr for folk. Disse medlemmer støtter
derfor ikke opprettelsen av nye passkontor. Disse
medlemmer viser videre til at flere passkontor ikke bare innebærer
en potensiell svekkelse av sikkerheten, men også økte gebyr for
folk.
Komiteens medlem
fra Venstre mener at Norge må lykkes i to ting dersom vi skal
klare å bekjempe organisert kriminalitet: Rekrutteringen inn i organisert
kriminalitet må strupes, og det samme må skje med pengesekken til
gjengkriminelle. Mange unge lovbrytere blir rekruttert av organiserte
bakmenn. Forebygging av ungdomskriminalitet og bekjempelse av organisert kriminalitet
henger med andre ord tett sammen. Derfor er det viktig at det settes
av tilstrekkelig med midler til forebyggende arbeid i politidistriktene,
som nærpoliti og spanere. Dette medlem viser
til at det er foreslått 100 mill. kroner til denne typen målrettet
aktivitet i Venstres alternative statsbudsjett.
For å komme den profittmotiverte kriminaliteten til
livs mener dette medlem det må gjøres
mindre lukrativt å drive med organisert kriminalitet. Derfor er
det essensielt at økonomisk kriminalitet har som resultat at «gevinst»
inndras. Det er også viktig at politiet etterforsker mindre bedragerisaker,
slik at kriminelle nettverk kan kartlegges, overvåkes og straffeforfølges.
Dette medlem mener
det mangler noen viktige brikker i puslespillet i regjeringens «gjengpakke».
Inndragning brukes i liten grad i dag, selv om regelverket finnes.
Etterforskning knyttet til pengesporet blir nedprioritert på grunn
av manglende kapasitet og kompetanse. Derfor er det viktig å få
på plass inndragningsteam i hvert politidistrikt, bestående av en
etterforsker, en jurist og en revisor, som kan jobbe dedikert med
inndragning. Dette medlem viser derfor
til slike forslag i Venstres alternative statsbudsjett.
Dette medlem mener
at voldtekt og seksuelle overgrep er blant de mest alvorlige frihetsberøvelsene et
menneske kan bli utsatt for. Én av fem kvinner har blitt voldtatt
i løpet av livet, men på grunn av et mangelfullt lovverk blir de
aller fleste overgrepssaker henlagt. Dette
medlem mener at det haster med å få på plass en samtykkelov,
som gir voldtektsofre den rettslige beskyttelsen de har krav på.
Dette medlem viser
også til at Voldtektsutvalget peker på at de færreste voldtekter
blir anmeldt, og på at oppklaringsprosenten synker. Sakene håndteres
av etterforskere og påtalejurister uten spesialkompetanse på området,
og mange saker blir liggende uten at noe skjer. Dette
medlem vil derfor, i tråd med Venstres alternative budsjett,
prioritere 50 mill. kroner til etterforskere og påtalejurister som
kan jobbe dedikert med volds- og seksuallovbrudd.