2.3 Generelle merknader fra Høyre
Komiteens medlemmer fra
Høyre mener statens viktigste oppgave er å sikre borgernes
trygghet og sikkerhet. Det krever blant annet et politi i stand
til å drive effektiv kriminalitetsbekjempelse, en offeromsorg som
ivaretar og sikrer tryggheten til de som har blitt utsatt for kriminalitet,
og god beredskap i hele landet.
Disse medlemmer viser
til at Høyres viktigste prioriteringer i justispolitikken har vært
å styrke politiet. Disse medlemmer mener
at politiet er en sentral del av den sivile beredskapen. Disse medlemmer peker på at kriminalitetsbildet
er i endring. Kriminelle nettverk utgjør en stadig større trussel
mot Norge og Europa. Digitale plattformer benyttes i større grad
for å begå kriminalitet. Kriminelle nettverk utnytter det norske
tillitssamfunnet. Disse medlemmer peker
også på at den sikkerhetspolitiske situasjonen gjør at politiet stadig
får flere oppdrag knyttet til sabotasje, spionasje og trusler fra
aktører som ønsker å destabilisere det norske samfunnet. Disse medlemmer merker seg at i møte
med et mer alvorlig kriminalitetsbilde har regjeringen Støre valgt
å sørge for at det er færre politifolk i politidistriktene sammenlignet
med oktober 2021.
Disse medlemmer merker
seg at flere politidistrikt har blitt nødt til å nedprioritere forebyggende arbeid,
og viser til POD-Rapport 3/2024 Ressursanalyse for 2023. Kostnader
og bemanning i politiet, som viser en nedgang på syv pst. i forebyggende
enheter fra 2022 til 2023. Regjeringen har valgt å bruke ressurser
på å gjenåpne politikontor som politiet selv ikke har bedt om. Resultatet
er færre politiårsverk i politidistriktene i møte med mer kriminalitet.
Disse medlemmer mener
måten regjeringen Støre styrer politietaten på, gir grunn til bekymring, med
flere reverseringer mot faglige råd. Disse
medlemmer viser til at regjeringen Støre har varslet en såkalt
tillitsreform i offentlig sektor. Det er fortsatt uklart hva den
reformen faktisk innebærer. Disse medlemmer merker
seg at politiet detaljstyres, og at det skjer på tvers av politifaglige
råd.
Disse medlemmer mener
det er behov for å redusere den politiske detaljstyringen av politiet
og sikre en mer langsiktig og forutsigbar styring. Det har over lang
tid vært for kort perspektiv i ressursplanleggingen i politiet. Disse medlemmer mener at det trengs en mer
forutsigbar styring av politiet. Det må skapes bedre rom for god
ledelse i politiet og ha lengre styringshorisont. Det er lettere
å styre når man har blikket rettet mot langsiktige mål.
Med bakgrunn i dette venter disse
medlemmer at langtidsplanen for politiet vil gi en mer stabil
styring av etaten. Disse medlemmer merker
seg at regjeringen Støre foreløpig ikke har fulgt opp Stortingets
enstemmige vedtak om en langtidsplan for politiet.
Disse medlemmer understreker
at det påhviler dagens regjering et betydelig ansvar for å sørge
for at de seneste årenes negative utvikling i justissektoren snus.
Ungdomskriminalitet
Disse medlemmer er
svært bekymret over en økning i kriminalitet begått av barn og ungdom,
og mener dette er en utvikling som krever bedre forebygging, tydeligere
kontroll og raskere og strengere reaksjoner. Disse
medlemmer viser til at selv om andelen ungdom som begår lovbrudd,
er lav i Norge, er det en økning i flere straffbare forhold begått
av barn og unge som må tas på alvor. En liten gruppe på rundt 200
svært aktive unge lovbrytere står for en stor del av forholdene på
landsbasis, og de straffbare forholdene blir stadig grovere. De
kriminelle blir voldeligere, yngre og mer organiserte. Disse medlemmer viser til at Høyre har advart
mot denne utviklingen i årevis, og disse medlemmer har
fremmet en rekke konkrete forslag som hadde vært virkningsfulle. Disse medlemmer merket seg at regjeringen
Støre valgte å trekke Meld. St. 34 (2020–2021) Sammen mot barne-,
ungdoms- og gjengkriminalitet, og har stemt imot en rekke forslag
som Høyre har fremmet.
Disse medlemmer mener
at innsatsen mot ungdomskriminalitet må skje på flere fronter. Det
mest grunnleggende er å forebygge bedre. Disse
medlemmer mener at gode og trygge bo- og oppvekstmiljø med gode
skoler og meningsfulle fritidsaktiviteter er viktig for å unngå
at unge blir rekruttert inn i kriminalitet. Disse
medlemmer viser til at Høyre har foreslått særskilt én-til-én-oppfølging
av ungdom i risikosonen for å begå kriminalitet. Disse
medlemmer mener unge som begår kriminalitet, må få en raskere
og følbar reaksjon ved lovbrudd. Disse medlemmer viser
til at Høyre allerede i 2021 fremmet forslag om å innføre en hurtigdomstol
for håndtering av lovbrytere under 18 år og viser til Dokument 8:54
S (2021–2022). Disse medlemmer viser
til Høyres alternative statsbudsjett, hvor det foreslås å etablere
hurtigspor for fengsling av unge lovbrytere på flere steder enn
Oslo. Disse medlemmerviser til at Høyre
foreslår å bevilge penger for å etablere et reelt hurtigspor i om
lag halvparten av landets tingretter. Disse
medlemmer vil starte med utrulling av ordningen i områder
med mest kriminalitet.
Disse medlemmene mener
det er viktig å ha ordninger som hjelper flere ut av en kriminell
løpebane. Disse medlemmermener at lokale
og nasjonale avhopperprogram er viktige tiltak, og mener det er
feil å kutte støtten til EX/IN og Forandringshuset slik regjeringen
Støre foreslår.
Disse medlemmer vil
fjerne hinder i taushetsplikten som i dag gjør at politi, barnevern,
skoler og andre offentlige etater ikke kan samarbeide på en hensiktsmessig
måte for å forebygge og stoppe kriminalitet. Det kan bidra til å
forebygge i forkant av at kriminalitet begås, ved at det blir etablert
formaliserte samarbeidsarenaer hvor de ulike aktørene kan dele informasjon
med hverandre. I tillegg mener disse medlemmer at
det må sikres en god delingskultur mellom aktuelle offentlige etater
for å forebygge ungdomskriminalitet.
Disse medlemmer mener
det er behov for å se på lovverk rundt taushetsplikt for å bidra
til bedre informasjonsdeling for å forebygge bedre og styrke det
kriminalitetsforebyggende arbeidet. Disse
medlemmer viser blant annet til Høyres forslag fremmet i Dokument
8:7 S (2024–2025).
Psykisk helsevern
Disse medlemmer mener
spørsmålene om taushetsplikt ikke bare er knyttet til forebygging
av ungdomskriminalitet og radikalisering. Det er også en utfordring
på andre felt, som diskusjonen om folk som gjør grove handlinger
i psykose. Disse medlemmer viser til
Høyres forslag fremmet i Dokument 8:15 S (2022–2023).
Vold i nære relasjoner
Disse medlemmer vil
styrke arbeidet mot vold i nære relasjoner. Vold i nære relasjoner
er et stort samfunnsproblem. Disse medlemmer mener
det trengs bedre forebyggende arbeid. Det er blant annet behov for
økt kunnskap i det kommunale tjenesteapparatet. Disse
medlemmer mener politiet trenger mer ressurser for å sikre
at ofre for vold i nære relasjoner får hjelp, og at gjerningspersoner
straffes. Disse medlemmer mener at bruken
av omvendt voldsalarm må økes. Disse medlemmer understreker
at dette også krever økt påtalekapasitet.
Disse medlemmer har
lenge etterlyst at det etableres en partnerdrapskommisjon. Disse medlemmer merker seg at den permanente
Partnerdrapskommisjonen er etablert, men mener det er beklagelig at
den ikke ble satt ned allerede i 2023. Disse
medlemmer registrerer at forslaget til lov om Partnerdrapskommisjonens
organisering og oppgaver, som blant annet gir kommisjonen tilgang
til taushetsbelagt informasjon, nå er oversendt Stortinget. Disse medlemmer ser frem til at lovforslaget
blir behandlet, slik at den etterlengtede og nødvendige kommisjonen
endelig kan starte sitt arbeid.
Bedrageri og økonomisk
kriminalitet
Disse medlemmer merker
seg at stadig mer kriminalitet skjer gjennom teknologiske plattformer. Disse medlemmer merker seg en stor økning
i svindel og bedrageri. Samtidig viser tall fra Statistisk sentralbyrå
(SSB) at det i 2024 var det høyeste antallet henleggelser på ti
år. Oppklaringsprosenten er synkende. Et viktig tiltak mot kriminelle
nettverk er inndragning av verdiene de har fra den ulovlige virksomheten. Disse medlemmer mener derfor at inndragningsteam
vil bidra til å inndra dyre statussymboler og strupe de ulovlige
pengestrømmene. I kampen mot økonomisk kriminalitet trengs det flere
spesialetterforskere, som etterforsker, oppklarer og sørger for
at de kriminelle blir dømt. Politiet må enklere kunne inndra midler
som er anskaffet gjennom kriminell virksomhet. Hvis politiet enklere
kan inndra verdier, vil det gjøre deltagelse i kriminelle nettverk
mindre attraktivt. Med dedikerte, tverrfaglige inndragningsteam
kan de kriminelle pengesporene følges og virksomheten strupes.
Beredskap
Disse medlemmer viser
til at den sikkerhetspolitiske situasjonen har blitt betydelig forverret
de siste årene. Etterretningsaktiviteten mot Norge har økt. Disse medlemmer er bekymret over utviklingen. Disse medlemmer mener derfor politiet,
sikkerhetstjenestene og beredskapsaktører må få flere verktøy til
å forebygge, bekjempe og straffeforfølge etterretningsvirksomhet
og forsøk på å skade statssikkerheten.
Disse medlemmer mener
at det i denne sammenhengen er viktig å styrke politiet, slik at
man styrker innsatsen mot sikkerhetspolitiske trusler. Disse medlemmer mener også at arbeidet
med å styrke beredskapen og samfunnssikkerheten må være kunnskapsbasert
og tilpasset den verden vi lever i. Disse medlemmer påpeker
viktigheten av å arbeide aktivt for å sikre en best mulig samlet
utnyttelse av de ressurser vi rår over – både sivile og militære
– for å styrke den totale beredskapen.
Disse medlemmer viser
til at samfunnssikkerheten er preget av sektorovergripende trusler,
som vannmangel, naturkatastrofer, digital sikkerhet og digitale
sikkerhetsbrudd mv. Disse medlemmer påpeker
at flere av disse truslene er sektorovergripende og knyttet til
teknologi, For eksempel kan det være cyberangrep som rammer næringslivet,
eller sabotasje av telenettet. Disse medlemmer mener
dette er direkte trusler mot demokrati og personvern. Videre blir
hybride trusler stadig mer aktuelle, for eksempel gjennom valgpåvirkning
og sårbarheter i forsyningssikkerhet.
Disse medlemmer vil
derfor fremheve viktigheten av god samhandling nasjonalt og lokalt
for å sikre god sikkerhet og beredskap. I en krisesituasjon må ansvarsforhold
og kommandolinjer mellom sivile og eventuelt militære aktører være
tydelige, og det må sikres god kompetanse på alle nivåer. Disse medlemmer trekker her frem den
viktige rollen til Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap,
statsforvalterne og kommunene. Videre mener disse
medlemmer at det er viktig å styrke lokalt og regionalt nivå
i beredskapen. En motstandsdyktig og utholdende befolkning er sentralt
for å sikre god beredskap.
Domstol og rettsvesen
Disse medlemmer mener
det liberale demokratiet bygger på en sterk og uavhengig rettsstat.
Rettsstaten skal sikre likhet for loven, ivareta rettsvernet for den
enkelte og sette grenser for statens maktutøvelse. Disse
medlemmer mener at uavhengige, upartiske og effektive domstoler
er grunnsteinen i rettsstaten.
Disse medlemmer vil
advare mot regjeringens opprettelse av fem nye tingretter. En reversering
av domstolsreformen vil føre til dårligere fagmiljø og lengre saksbehandlingstid
og svekke borgernes rettssikkerhet. Dette vil særlig ramme barn
og sårbare grupper.
Disse medlemmer mener
det er nødvendig at unge lovbrytere får raske reaksjoner, for å
unngå at de begår mer kriminalitet. Barn og unge som begår lovbrudd,
må møtes med en rask reaksjon og tiltak som virker. Disse medlemmermener det er nødvendig
å videreutvikle straffereaksjonene ungdomsstraff og ungdomsoppfølging.
Målet er at reaksjonene skal hjelpe ungdom til et liv uten kriminalitet.
Kriminalomsorg
Disse medlemmer ønsker
en kriminalomsorg som sikrer god rehabilitering av personer som
har begått kriminalitet. Straffesystemet må ha en preventiv effekt,
både for den enkelte lovbryter og for allmennheten. Disse medlemmer mener straffen må ivareta og
bygge på respekt for enkeltindividet og dets personlige ansvar.
Straffenivået må harmonere med folks allmenne rettsfølelse.
Disse medlemmer viser
til at kriminalomsorgen ble styrket på flere områder under regjeringen
Solberg. Det gjelder blant annet etablering av nye, og rehabilitering
av gamle, fengselsbygg, satsing på sikkerhet i kriminalomsorgen,
tilbud for rusavhengige innsatte og innsats mot isolasjon. Moderne
fengsler gir bedre forhold for både innsatte og ansatte og legger
til rette for et godt innhold i soningen.
Disse medlemmer viser
til at regjeringen Solberg gjennomførte en av de største reformene
av norsk politi noen gang. Disse medlemmer konstaterer
at politireformen stort sett var svært vellykket og løftet norsk
politiberedskap til et historisk godt nivå. Disse medlemmer viser
til at Høyre sørget for å ansette 2 500 flere operative politifolk. Disse medlemmer understreker at opprustningen
av og kvalitetshevingen i norsk politi kan tilskrives systematisk
satsing og prioritering fra regjeringen Solberg gjennom en årrekke.
Disse medlemmer viser
til at regjeringen Solberg også styrket beredskapen bredt. Disse medlemmer viser til at nye politihelikoptre
kom på plass, og politiets nasjonale beredskapssenter på Taraldrud ble
etablert. Videre ble beredskapstroppen styrket, og det ble vedtatt
etablering av ny brann- og redningsskole i Tjeldsund.
Disse medlemmer viser
til at regjeringen Solberg, på bakgrunn av Riksrevisjonens kritikk
av domstolene og at flere domstoler ikke nådde Stortingets mål om
saksbehandlingstid i straffesaker (Dokument 3:3 (2019–2020), og
Domstolkommisjonens utredning, gjennomførte domstolsreformen i 2021. Disse medlemmer mener domstolsreformen
allerede har gitt sterkere fagmiljøer og bedre ressursutnyttelse
i domstolene. Samtidig som rettssikkerheten har blitt styrket, har
reformen bidratt til å bevare kompetansearbeidsplasser i distriktene
og sikre brukerne nærhet til domstolene.