1.1 Enighet mellom regjeringspartiene Arbeiderpartiet og Senterpartiet, og Sosialistisk Venstreparti, om hovedlinjene i revidert nasjonalbudsjett 2024
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser til enighet om hovedlinjene i revidert nasjonalbudsjett 2024. Flertallet viser til at bevilgningen
på kap. 845 post 70 foreslås økt med 800 mill. kroner for å tette
gapet i barnetrygden ved å øke barnetrygden over 6 år med 256 kroner
i måneden fra 1. september.
Flertallet viser
til at bevilgningen på kap. 581 post 70 foreslås økt med 8 mill.
kroner for å fjerne avkortning av inntekten til hjemmeboende 18-
og 19-åringer i bostøtten. I dag er det kun personer under 18 år i
husstanden som får skjermet inntekt ved beregning av bostøtte. Flertallet foreslår å heve grensen for
dette, slik at inntekten til 18- og 19-åringer i husstanden ikke lenger
skal føre til fratrekk i husstandens bostøtte.
Flertallet viser
til at bevilgningen på kap. 581 post 70 foreslås økt med 14 mill.
kroner for å forenkle egenandelsberegningen i bostøtten. Flertallet viser til at ekspertgruppen
som gjennomgikk bostøtteordningen, pekte på at den er unødvendig
komplisert. Flertallet foreslår med
dette å fjerne den progressive opptrappingen, slik at egenandelen
i stedet økes med faste prosentsatser i to trinn, og slik at ingen
skal komme dårligere ut enn i dag.
Flertallet viser
til at bevilgningen på kap. 581 post 70 foreslås økt med 85 mill.
kroner for å øke boutgiftstaket med 4 000 kroner. Boutgiftstaket
er en maksgrense for hvor høye boutgifter som kan legges til grunn ved
beregning av bostøtte. Tre av fire som får bostøtte i dag, har høyere
boutgifter enn taket. Flertallet foreslår
derfor å justere opp taket sånn at bostøtten skal dekke en større
del av de faktiske boutgiftene til disse mottakerne. Det vil både
gi mer bostøtte til mange nåværende mottakere, og gi en del nye
mottakere rett på bostøtte.
Flertallet viser
til at bevilgningen på kap. 581 post 70 foreslås økt med 22 mill.
kroner for å kompensere for utgifter til oppvarming til alle bostøttemottakere. Dette
skal gjøres ved å legge inn en sjablong for strømutgifter i beregningen
av bostøtte.
Flertallet viser
til enighet om at regjeringen i det videre arbeidet med å forenkle
og forbedre bostøtteordningen skal utrede endringer i boutgiftstaket
innen revidert nasjonalbudsjett 2025. Flertallet mener
boutgiftstaket i større grad bør gjenspeile de faktiske boutgiftene
i landet, for eksempel med utgangspunkt i SSBs leiemarkedsundersøkelse.
Videre viser flertallet til at det er
behov for å videreutvikle Husbanken og Navs systemer. Flertallet viser derfor til at det bevilges
6 mill. kroner til Husbanken på kap. 2412 post 45 og 2 mill. kroner
til Nav på kap. 605 post 1.
Flertallet viser
til at bevilgningen på kap. 2412 post 45 foreslås økt med 8 mill.
kroner til systemtiltak for å tilrettelegge for enklere og mer treffsikker
bostøtte i Husbanken.
Flertallet viser
til at bevilgningen på kap. 605 post 1 foreslås økt med 2 mill.
kroner til systemtiltak for å tilrettelegge for enklere og mer treffsikker
bostøtte i Nav.
Flertallet viser
til at bevilgningen på kap. 745 post 1 foreslås økt med 0,3 mill.
kroner for å gjennomføre tiltak fra Kvinnehelseutvalget om å oppdatere
nåværende og gi ny kjønnsspesifikk informasjon på helsenorge.no.
Flertallet viser
til at bevilgningen på kap. 745 post 1 foreslås økt med 5 mill.
kroner for å gjennomføre tiltak fra Kvinnehelseutvalget om å etablere
en digital kvinnehelseportal for formidling av kunnskap om kvinnehelse.
Flertallet viser
til at bevilgningen på kap. 572 post 60 foreslås økt med 105 mill.
kroner for å gi lovfestet rett til 75 pst. rabatt på tannbehandling
for 25- og 26-åringer (på lik linje med unge voksne opp til og med
24 år) fra 1. juli.
Flertallet viser
til at bevilgningen på kap. 732 post 70 foreslås økt med 50 mill.
kroner for å styrke døgntilbudet til ruspasienter og sikre oppfølging
av rusavhengige etter døgnbehandling (integrert ettervern).
Flertallet viser
til at bevilgningen på kap. 732 post 70 foreslås økt med 50 mill.
kroner for å styrke rekrutterings- og samhandlingstilskuddet.
Flertallet viser
til at bevilgningen på kap. 745 post 21 foreslås økt med 1 mill.
kroner for til kartlegging av minoritetshelse gjennom oppsøkende
arbeid i Groruddalen.
Flertallet viser
til at bevilgningen på kap. 231 post 21 foreslås økt med 100 mill.
kroner for å styrke barnehager i levekårsutsatte områder.
Flertallet viser
til forslaget om å justere tilskuddsordningen for økt grunnbemanning
i barnehager i levekårsutsatte områder til en tilskuddsordning for økt
pedagogtetthet og økt grunnbemanning. Flertallet understreker
at pedagognormen ligger fast, men vil gi den enkelte barnehage fleksibilitet
i hva slags kompetanse de trenger og hva som er mulig å rekruttere.
Flertallet viser
til at bevilgningen på kap. 2412 post 90 foreslås økt med 673 mill.
kroner som følge av en utvidet låneramme til Husbanken. Flertallet viser til at partiene tidligere
har blitt enige om å inkludere startlån i forsøkshjemmelen Husbanken
har i forskrift om lån fra 1. juli 2024. Flertallet viser
til enigheten om revidert nasjonalbudsjett, der 500 mill. kroner
av den økte lånerammen til Husbanken går til startlån for førstegangsetablerere. Flertallet viser videre til at den totale
økningen i lånerammen til Husbanken i enigheten er på 3 mrd. kroner.
Så langt det er tilfredsstillende søknader, blir det i tillegg til
startlån for førstegangsetablerere, prioritert 0,5 mrd. kroner til
økte utlån til studentboliger og 2 mrd. kroner til boligkvalitet.
Flertallet viser
til at bevilgningen på kap. 1825 post 60 foreslås økt med 50 mill.
kroner til energieffektivisering i kommunale bygg.
Flertallet viser
til at bevilgningen på kap. 1825 post 50 foreslås økt med 250 mill.
kroner til energieffektivisering i bygg under Enova.
Flertallet viser
til at ved utlysningen av tilskudd til å bygge studentboliger i
2024 mottok Kunnskapsdepartementet søknader om å bygge 2 203,5 hybelenheter.
Hele rammen på 1 650 hybelenheter ble tildelt i brev av 18. mars
2024. Flertallet viser til at den eneste studentsamskipnaden
som ikke fikk tildelt det antallet hybelenheter de søkte om, var
Studentsamskipnaden i Stavanger. Flertallet viser
til at det i forliket om revidert nasjonalbudsjett er foreslått
15,4 mill. på kap. 270 post 75 for å kunne bygge 183,5 flere studentboliger
i Stavanger.
Flertallet viser
til at bevilgningen på kap. 443 post 1 foreslås økt med 80 mill.
kroner for å styrke påtale i politi, herunder styrke arbeidet med
omvendt voldsalarm.
Flertallet viser
til at bevilgningen på kap. 840 post 70 foreslås økt med 0,5 mill.
kroner for å øke tilskuddet til Vold- og overgrepslinja.
Flertallet viser
til at bevilgningen på kap. 840 post 70 foreslås økt med 3 mill.
kroner for å øke tilskuddet til Alternativ til vold (ATV).
Flertallet viser
til at bevilgningen på kap. 840 post 70 foreslås økt med 1 mill.
kroner for å øke tilskuddet til Selvhjelp for innvandrere og flyktninger
(SEIF).
Flertallet viser
til at bevilgningen på kap. 840 post 70 foreslås økt med 1 mill.
kroner for å øke tilskuddet til Røde Kors-telefonen om negativ sosial
kontroll og æresrelatert vold.
Flertallet viser
til at bevilgningen på kap. 440 post 1 foreslås økt med 6 mill.
kroner for å øke støtten til Statens barnehus.
Flertallet viser
til at bevilgningen på kap. 846 post 62 foreslås økt med 4 mill.
kroner for å øke støtten til foreldrestøttende tiltak.
Flertallet viser
til at bevilgningen på kap. 840 post 70 foreslås økt med 1 mill.
kroner for å øke støtten til Hjelpelinjen Foreldresupport.
Flertallet viser
til at bevilgningen på kap. 840 post 70 foreslås økt med 1,5 mill.
kroner for å øke tilskuddet til Krisesentersekretariatet.
Flertallet viser
til bevilgning på 86 mill. kroner på kap. 1352 post 70 og er enige
om at rabatt på enkelt- og periodebilletter for studenter så raskt
som mulig skal økes til 50 pst. Togselskapene tilbyr i dag 25 pst.
rabatt på enkeltbilletter for studenter på kommersielt grunnlag,
mens periodebillettene har 40 pst. rabatt i den statlige rabattordningen. Flertallet mener regjeringen med disse
midlene skal sørge for at rabatten øker til 50 pst. på enkelt- og
periodebilletter for studenter på tog, og innlede nødvendig dialog
med togoperatørene om innretningen av ordningen. Flertallet viser
videre til at det finnes en statlig rabattordning på tog på 50 pst.
for barn fra 6 til og med 17 år, som følger av krav staten har satt. Flertallet viser videre til bevilgning
på kap. 1352 post 70 på 45 mill. kroner for å øke denne rabatten
til 75 pst. Prisreduksjonene vil ikke gjelde togreiser innenfor takstsamarbeidsområdene,
da disse reisene er priset av fylkeskommunene og faller inn under
deres takstmyndighet.
Flertallet viser
til at bevilgningen på kap. 1420 post 61 foreslås økt med 50 mill.
kroner for å øke tilskuddet til Klimasats.
Flertallet viser
til at bevilgningen på kap. 1420 post 60 foreslås økt med 15 mill.
kroner for å øke tilskuddet til Natursats.
Flertallet viser
at bevilgningen på kap. 1149 post 52 foreslås økt med 5 mill. kroner
for å støtte forsøk på fleralderskogbruk. Flertallet mener
at for å få til et godt fleralderskogbruk trengs det god kompetanse
for å lykkes med en god produksjon. Da er det viktig med forskningsbaserte
løsninger som skaper tillit i næringen. Midlene skal forvaltes av
NIBIO, og kan nyttes til forsøksprosjekter i samarbeid med skognæringen.
Flertallet viser
at bevilgningen på kap. 1149 post 75 foreslås økt med 5 mill. kroner
for å støtte kurs i fleralderskogbruk. Flertallet mener
midlene skal forvaltes av Skogkurs som er skogbrukets sentrale formidler
av kompetanse til skogeiere, entreprenører og næring. Midlene kan
nyttes til kursing i fleralderskogbruk. Posten skal tilføyes stikkordet
«kan overføres».
Flertallet viser
til at bevilgningen på kap. 1420 post 80 foreslås økt med 2,5 mill.
kroner for å gi støtte til å restaurere Blokkenvassdraget.
Flertallet viser
til at bevilgningen på kap. 1420 post 86 foreslås økt med 5 mill.
kroner for å øke støtten til frivillige miljøorganisasjoner.
Flertallet viser
til at bevilgningen på kap. 1420 post 31 foreslås økt med 3 mill.
kroner for å etablere et fyrtårn for skogrestaurering i Østmarka
Nasjonalpark og gjennomføre restaureringstiltak i tråd med rapporten
om Naturverdier i Østmarka.
Flertallet viser
til at bevilgningen på kap. 1420 post 66 foreslås økt med 3,2 mill.
kroner for å doble tilskuddet til kommuner for å bedre tilgangen
til strandsonen.
Flertallet viser
til at bevilgningen på kap. 1420 post 62 foreslås økt med 50 mill.
kroner for å støtte prosjektet «fremtidens hurtigbåt», et fellesprosjekt
mellom Vestland, Trøndelag, Nordland og Finnmark fylkeskommune.
Flertallet viser
til at bevilgningen på kap. 328 post 70 foreslås økt med 2 mill.
kroner for å gi støtte til VITI – Anders Svor-museet i Hornindal.
Flertallet viser
til at bevilgningen på kap. 320 post 75 foreslås økt med 1 mill.
kroner for å gi støtte til Studium Actoris.
Flertallet viser
til at bevilgningen på kap. 320 post 75 foreslås økt med 3 mill.
kroner for å gi støtte til Kloden teater i Oslo.
Flertallet viser
til at bevilgningen på kap. 260 post 50 foreslås økt med 10 mill.
kroner for å øke antall studieplasser i samisk språk ved Samisk
høgskole. Flertallet viser til at det
er langt flere søkere enn studieplasser på innføringskursene i nord-
og sørsamisk språk, og at behovet for lærere som behersker samisk språk,
er stort.
Flertallet viser
til at bevilgningen på kap. 762 post 70 foreslås økt med 5 mill.
kroner for å gi støtte til SAMINOR.
Flertallet viser
til at bevilgningen på kap. 765 post 75 foreslås økt med 0,5 mill.
kroner i driftstilskudd til Støttegruppa 25. juni for å sikre videre
drift av organisasjonen. Støttegruppa ble stiftet i mars 2023 av
og for berørte etter terrorangrepet i Oslo den 25. juni 2022.
Flertallet viser
til at situasjonen for næringslivet og lokalsamfunnene i Øst-Finnmark
er utfordrende bl.a. som følge av sanksjonene mot Russland. Dette
rammer mange små lokalsamfunn med små aktører. Flertallet viser
til forslaget om at bevilgningen på 20 mill. kroner til to låneordninger
under Innovasjon Norge rettet mot næringslivet i Øst-Finnmark (jf.
Innst. 490 S (2022–2023)) kan brukes til alle virkemidlene under kap.
553 post 61. Flertallet viser til at
det foreslås å opprette et nytt fast virkemiddel innenfor bevilgningen på
kap. 553 post 61, rettet mot lokal næringsutvikling i Øst-Finnmark.
Virkemiddelet forvaltes av Innovasjon Norge, stiller ikke krav til
innovasjonshøyde og er forbeholdt Finnmark fylkeskommune til bruk
i kommunene i Øst-Finnmark (Sør-Varanger, Vardø, Vadsø, Lebesby, Gamvik,
Berlevåg, Tana, Nesseby og Båtsfjord). Virkemiddelet kommer i tillegg
til eksisterende virkemidler under posten. Øvrige føringer og retningslinjer
for posten vil gjelde for virkemiddelet. Flertallet mener
det er behov for en ytterligere styrking av virkemidlene som treffer
de minste aktørene og prosjektene i de aktuelle kommunene. Flertallet viser til at det innenfor
bevilgningen på kap. 553 post 61 skal prioriteres 8 mill. kroner
til kommunale næringsfond, som fordeles likt til kommunene Vardø,
Vadsø, Nesseby, Tana, Berlevåg, Båtsfjord, Gamvik og Lebesby. Flertallet viser til at det er viktig
å innrette innsatsen slik at midlene raskt treffer små bedrifter
og prosjekter. Satsingen dekkes inn ved å omprioritere 8 mill. kroner
av rammen til Finnmark fylkeskommune over kap. 553 post 61. Satsingen dekkes
inn med å ta ned 8 mill. kroner på Innovasjon Norge på 553.61.
Flertallet viser
til at bevilgningen på kap. 151 post 70 foreslås økt med 20 mill.
kroner for å øke støtten til fred- og forsoningsarbeidet.
Flertallet viser
til at bevilgningen på kap. 152 post 70 foreslås økt med 60 mill.
kroner for å øke støtten til menneskerettighetsforkjempere og demokratifremme.
Flertallet viser
til at bevilgningen på kap. 170 post 70 foreslås økt med 120 mill.
kroner for å øke støtten til sivilsamfunnsorganisasjoner.
Flertallet viser
til at bevilgningen på kap. 118 post 75 foreslås økt med 10 mill.
kroner for å opprette en ny søknadsbasert tilskuddsordning for norske
organisasjoner som driver informasjons- og påvirkningsarbeid for
fred og folkerett. Flertallet mener
det er viktig med en kunnskapsbasert offentlig debatt om fred og forsoning
i en tid da krig og konflikt truer mange steder i verden. Tilskuddsordningen
skal gis som kjernestøtte.
Flertallet viser
til at bevilgningen på kap. 470 post 72 foreslås økt med 5 mill.
kroner for å øke støtten til spesielle rettshjelptiltak.
Flertallet viser
til kap. 765 post 72 og forslaget om å opprette en ny tilskuddsordning
til oppfølgingstilbud til personer med rusmiddelproblemer, psykiske helseproblemer
og/eller erfaring fra salg og bytte av seksuelle handlinger. Flertallet vil understreke at det er viktig
med rask saksbehandling for at pengene skal kunne benyttes i år
og at søkere skal kunne søke om midler til kostnader som har påløpt
i 2024, dette inkluderer kostnader som er påløpt før vedtak i Stortinget
og før søknadsdato.
Flertallet mener
det er viktig med forutsigbarhet i arbeidet med naturkartlegging
av havvindområder. Flertallet viser
til enighet om at midlene til naturkartlegging av havvindområder
på kap. 1850 post 21 skal posteres som «kan overføres».
Flertallet mener
regjeringen har levert en god løypemelding om statusen for arbeidet
med solkraft i regjeringen. Flertallet viser
til at Stortinget har bedt regjeringen sette et 2030-mål på 8 TWh
ny solenergi, og at NVEs anslag viser at vi kun kan forvente om
lag 4 TWh med utgangspunkt i vedtatte virkemidler. Flertallet viser
også til at regjeringen i Prop. 104 S (2023–2024) skriver at de
skal komme med en samlet gjennomgang og redegjøre for oppfølgingen
av forslagene fra og høringen av Energikommisjonen og Strømprisutvalget
i forbindelse med Prop. 1 S (2024–2025). Flertallet understreker
at gjennomgangen må inneholde konkrete tiltak og virkemidler som
fjerner barrierer og tilrettelegger for lokal energiproduksjon og
som utløser mer lokal energiproduksjon på bygg og nedbygde arealer.
Flertallet er enige
om å etablere direkte nattog mellom Oslo til København og/eller
Hamburg. Regjeringen bes vurdere alternative innretninger, for eksempel at
operatøren stiller med egne kjøretøy eller at det anskaffes nye
kjøretøy, for å sikre trafikkstart så raskt som mulig.
Inndekning
Flertallet viser
til at bevilgningen på kap. 5615 post 80 foreslås økt med 15 mill.
kroner grunnet økt låneramme for Husbanken.
Flertallet viser
til at bevilgningen på kap. 5312 post 90 foreslås økt med 4 mill.
kroner grunnet økt låneramme for Husbanken.
Flertallet viser
til at bevilgningen på kap. 257 post 70 foreslås redusert med 10
mill. kroner grunnet ubrukt overført bevilgning under Kompetanseprogrammet.
Flertallet viser
til at bevilgningen på kap. 258 post 21 foreslås redusert med 5
mill. kroner grunnet ubrukt overført bevilgning under Tiltak for
livslang læring.
Flertallet viser
til at bevilgningen på kap. 1500 post 21 foreslås redusert med 1,5
mill. kroner grunnet kutt i spesielle driftsutgifter under DFD.
Flertallet viser
til at bevilgningen på kap. 1520 post 1 foreslås redusert med 5
mill. kroner grunnet redusert behov hos Statsforvalterne.
Flertallet viser
til at bevilgningen på kap. 2650 post 76 foreslås redusert med 10
mill. kroner grunnet mindreforbruk under ekspertbistand og kompetansetiltak
for sykemeldte.
Flertallet viser
til at bevilgningen på kap. 702 post 22 foreslås redusert med 10
mill. kroner grunnet forventet mindreforbruk under beredskapslagring
av legemidler, som følge av avvikling av avtaler om beredskapslagre
inngått under pandemien.
Flertallet viser
til at bevilgningen på kap. 714 post 79 foreslås redusert med 5,9
mill. kroner grunnet forventet mindreforbruk under andre tilskudd.
Flertallet viser
til at bevilgningen på kap. 710 post 23 foreslås redusert med 2
mill. kroner grunnet redusert prognose fra FHI for innkjøp av vaksiner
mot covid-19.
Flertallet viser
til at bevilgningen på kap. 916 post 30 foreslås redusert med 20
mill. kroner grunnet utsatte prosjekter i Kystverket som gir mindreforbruk
i år.
Flertallet viser
til at bevilgningen på kap. 1420 post 69 foreslås redusert med 5
mill. kroner grunnet forventet mindreforbruk for bevilgning til
opprydningstiltak.
Flertallet viser
til at bevilgningen på kap. 1850 post 50 foreslås redusert med 20
mill. kroner grunnet kutt i Forskningsrådet, Petroleum på vei mot
nullutslippssamfunnet.
Flertallet viser
til brev av 14. juni 2024 og til at det anslås at bevilgningen på
kap. 1420 post 74 har et mindreforbruk på 482 mill. kroner. Kap.
1420 post 74 foreslås derfor redusert med 482 mill. kroner.
Flertallet viser
til at bevilgningen på kap. 2445 post 34 foreslås redusert med 15
mill. kroner grunnet lavere likviditetsbehov enn anslått for brukerfinansierte byggeprosjekter.
Flertallet viser
til at bevilgningen på kap. 5309 post 29 foreslås redusert med 14,7
mill. kroner grunnet ubrukt bevilgning i Statsbygg.
Flertallet viser
til at bevilgningen på kap. 761 post 63 foreslås redusert med 23
mill. kroner grunnet reduserte kostnader for gitte tilsagn.
Flertallet viser
til at bevilgningen på kap. 761 post 73 foreslås redusert med 5
mill. kroner grunnet mindreforbruk under lindrende enheter.
Flertallet viser
til at bevilgningen på kap. 761 post 73 foreslås redusert med 0,9
mill. kroner grunnet mindreforbruk på avsatt bevilgning for institusjoner
for eldre med særskilte behov.
Flertallet viser
til at bevilgningen på kap. 761 post 75 foreslås redusert med 0,2
mill. kroner grunnet mindreforbruk på avsatt bevilgning for fagnettverk Huntington.
Flertallet viser
til at bevilgningen på kap. 762 post 70 foreslås redusert med 2,3
mill. kroner grunnet mindreforbruk på avsatt bevilgning for Nasjonalt
senter for distriktsmedisin.
Flertallet viser
til at bevilgningen på kap. 770 post 70 foreslås redusert med 0,7
mill. kroner grunnet mindreforbruk på avsatt bevilgning til videreutdanning for
tannpleiere ved Universitetet i Sørøst-Norge.
Flertallet viser
til at bevilgningen på kap. 770 post 70 foreslås redusert med 0,7
mill. kroner grunnet mindreforbruk på avsatt bevilgning for fylkeskommunale
praksisplasser for tannpleierutdanning ved Høgskolen i Hedmark.
Flertallet viser
til at bevilgningen på kap. 770 post 70 foreslås redusert med 1
mill. kroner grunnet mindreforbruk på avsatt bevilgning for spesialistutdanning
av tannleger.
Flertallet viser
til at bevilgningen på kap. 770 post 70 foreslås redusert med 0,5
mill. kroner grunnet mindreforbruk på avsatt bevilgning til forskning
og utredning på tannbehandlingsmateriell.
Flertallet viser
til at det i nysalderingen for 2023 ble bevilget 1,7 mrd. kroner
til kompensasjon for skader i forbindelse med uværet «Hans». Bevilgningen
ble samtidig tilført stikkordet «kan overføres». Kommunal- og distriktsdepartementets
reservepott innenfor skjønnstilskuddet utgjør 175 mill. kroner i
saldert budsjett. Flertallet viser til
at overførte midler fra 2023 gir rom for å redusere bevilgningen
med 175 mill. kroner som et engangstiltak i 2024. Bevilgningsreduksjonen
inngår ikke i grunnlaget for beregning av vekst i kommunesektorens
frie inntekter i 2025. Overførte midler fra 2023 kan også dekke
andre behov innen reservepotten i inneværende år. Flertallet viser
derfor til at bevilgningen på kap. 571 post 64 foreslås redusert
med 175 mill. kroner.
Anmodningsvedtak
På denne bakgrunn fremmer flertallet følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen innen
1. januar 2025 om å kartlegge bemanningssituasjonen i SFO-tilbudene
i samarbeid med partene. Dette skal skissere nye tiltak for å bedre
bemanning og kvaliteten i SFO-tilbudene. Kartleggingen skal også
innhente informasjon om omfanget av skyss i tilknytning til SFO,
skoleferietilbud og tilrettelegging for barn med behov for særskilt
tilrettelegging, og identifisere relevante tiltak tilknyttet disse.»
«Stortinget ber regjeringen justere
tilskuddsordningen for økt pedagogtetthet i barnehager i levekårsutsatte
områder samtidig med at den nå styrkes, slik at den blir en tilskuddsordning
for økt pedagogtetthet og økt grunnbemanning.»
«Stortinget ber regjeringen, innen
utgangen av 2024, fremme forslag om å endre tannhelseloven slik
at personer i alderen 25 og 26 år får rett til behandling i den
offentlige tannhelsetjenesten på lik linje med unge voksne opp til
25 år.»
Flertallet viser
til husleielovutvalgets første delrapport, og vedtak nr. 88, 1. desember
2022, om at det skal vedtas ny husleielov i inneværende periode. Flertallet mener at regjeringen i forbindelse
med forslaget om ny husleielov som sendes på høring, skal inkludere følgende
forslag:
-
En ufravikelig oppsigelsesrett.
-
En rett for leieren til å forlenge en tidsbestemt
leieavtale når den løper ut.
-
En hovedregel om at husleieavtaler ikke
skal være tidsbestemte.
Flertallet fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen i løpet
av 2024 sende på høring endrede retningslinjer for tildeling av
husbanklån til studentboliger, slik at også ideelle stiftelser er berettiget
husbanklån til bygging av studentboliger.»
«Stortinget ber regjeringen videreføre
dialogen og konkretisere innholdet i et energipartnerskap med olje- og
gassnæringen, vedtatt i forbindelse med oljeskattepakken, i tråd
med omtalen i Revidert nasjonalbudsjett 2024, med sikte på fortsatte
utslippsreduksjoner i næringen for å bidra til å nå klimamålet i
2030. Et viktig premiss for partnerskapet er at olje- og gassnæringen innenfor
det finanspolitiske rammeverket skal bidra mer til finansieringen
av flytende havvind enn de gjør i dag, ved at CO2-avgiften
på sokkelen skal økes frem mot 2030.»
«Stortinget ber regjeringen lyse
ut arealer til havvind i 2025 som gir rom for minst 5–10 TWh ny
produksjon. I den forbindelse ber Stortinget om at regjeringen i
statsbudsjettet for 2025 foreslår et ambisiøst støtteprogram for
flytende havvindområder i Vestavind B og Vestavind F. Tilsagnsfullmakten
skal baseres på oppdaterte kostnadsanslag. Støtteprogrammet skal
være på minst 35 mrd. kroner og bidra vesentlig til utviklingen
av flytende havvind og elektrifisering av petroleumsinstallasjoner, og
ivareta kraftbalansen på fastlandet.»
«Stortinget ber regjeringen i løpet
av våren 2025 utrede å innføre nye restriksjoner på bunntrål og
snurrevad for å sikre kystflåten økt forrang i det kystnære fisket,
særlig i områder med stor naturverdi.»
«Stortinget ber regjeringen i løpet
av vårsesjonen 2025 fjerne konsesjonsplikt for solparker opp til
10 MW lokalisert på industritomter, næringsarealer, flystriper eller
lignende, slik at tillatelser gis av kommunene etter plan- og bygningsloven.»
«Stortinget ber regjeringen i løpet
av 2024 sende på høring forslag om forbud mot nye torvuttak, med
ikrafttredelse av forbudet så raskt som mulig og før 1. oktober 2025.»
«Stortinget ber regjeringen fastsette
et mål om 10 TWh redusert strømforbruk i den totale bygningsmassen
i 2030 sammenlignet med 2015 og rapportere tilbake til Stortinget
om dette i forbindelse med statsbudsjettet for 2025.»
«Stortinget ber regjeringen utrede
og komme tilbake til Stortinget i løpet av vårsesjonen 2026 med
forslag om en forbrukerlovgivning for leie av ting, for å sikre
et heldekkende forbrukervern for leie, leasing og delingstjenester.»
«Stortinget ber regjeringen legge
til grunn trafikkstart senest innen 2030 for direkte nattog fra
Oslo til København og/eller Hamburg, og gå i dialog med nødvendige
myndigheter og operatører i løpet av 2024.»
«Stortinget ber regjeringen i forbindelse
med statsbudsjettet for 2025 gi en vurdering av en eventuell tilskuddsordning
til langdistansebusser på strekninger uten tog og tilsvarende kommersielle
tilbud.»
«Stortinget ber regjeringen sikre
at Statens vegvesen deltar i det pågående arbeidet med trikk til
Bjerke/Tonsenhagen, i dialog med Ruter, innenfor rammene av den
lokalt reviderte avtalen om Oslopakke 3, og ha framdrift i oppfølgingen
av anbefalingene fra samarbeidsprosjektet mellom Oslo kommune og
Statens vegvesen om rv. 4. Det tas forbehold om tilslutning gjennom
lokalpolitisk behandling og vedtak om Oslopakke 3 i Oslo kommune
og Akershus fylkeskommune.»
«Stortinget ber regjeringen på egnet
tidspunkt og senest i 2025 påbegynne en evaluering av hvordan rentebegrensningsreglene
har fungert, i tråd med skatteutvalgets anbefalinger. Evalueringen
skal inkludere skattemyndighetenes erfaringer og administrative kostnader
knyttet til å skulle kontrollere unntaksbestemmelsen i praksis.»
«Stortinget ber regjeringen utrede
en utvidelse av kildeskatten til også å gjelde betalinger til land
som ikke regnes som lavskatteland.»
«Stortinget ber regjeringen i forbindelse
med statsbudsjettet for 2025 foreslå å gi lette el-varebiler fritak
for trafikkforsikringsavgift, med forbehold om notifisering og godkjenning
av ESA.»
Flertallet viser
til tabellen nedenfor for oversikt over forliket på kapittel og
post:
|
(mill. kroner)
|
Beskrivelse
|
Bokført
|
Økte
utgifter
|
2 178
|
Reduserte
utgifter
|
984
|
Omprioriteringer
|
3 162
|
Balanse
|
-1 194
|
Dep.
|
Kap.
|
Post
|
Beskrivelse
|
Bokført
|
Velferd
og fordeling
|
BFD
|
845
|
70
|
Tette
gapet i barnetrygden ved å øke barnetrygden for barn over 6 år med
256 kroner i måneden fra 1. september
|
800
|
KDD
|
581
|
70
|
Fjerne
avkortning av inntekten til hjemmeboende 18- og 19-åringer i bostøtten
fra 1. oktober
|
8
|
KDD
|
581
|
70
|
Forenkle
egenandelsberegningen i bostøtten fra 1. juli
|
14
|
KDD
|
2412
|
45
|
Systemtiltak
for å tilrettelegge for enklere og mer treffsikker bostøtte, Husbanken
|
8
|
AID
|
605
|
1
|
Systemtiltak
for å tilrettelegge for enklere og mer treffsikker bostøtte, Nav
|
2
|
KDD
|
581
|
70
|
Øke
boutgiftstaket med 4000 kroner fra 1. juli, med utbetaling i august
|
85
|
KDD
|
581
|
70
|
Sikre
strømtillegg til alle bostøttemottakere fra 1. september, med utbetaling
i oktober
|
22
|
HOD
|
745
|
1
|
Tiltak
fra Kvinnehelseutvalget om å oppdatere nåværende og gi ny kjønnsspesifikk
informasjon på helsenorge.no
|
0,3
|
HOD
|
745
|
1
|
Tiltak
fra Kvinnehelseutvalget om å etablere en digital kvinnehelseportal
for formidling av kunnskap om kvinnehelse
|
5
|
HOD
|
572
|
60
|
Lovfesta
rett til 75 % rabatt på tannbehandling for 25- og 26-åringer (på lik
linje med unge voksne til og med 24 år) fra 1. juli
|
105
|
HOD
|
732
|
70
|
Styrke
døgntilbudet til ruspasienter og sikre oppfølging av rusavhengige etter
døgnbehandling (integrert ettervern)
|
50
|
HOD
|
732
|
70
|
Styrke
rekrutterings- og samhandlingstilskuddet
|
50
|
HOD
|
745
|
21
|
Oppsøkende
arbeid i Groruddalen (kartlegging av minoritetshelse)
|
1
|
KD
|
231
|
21
|
Styrke barnehager i levekårsutsatte
områder
|
100
|
SUM
|
|
|
|
1 250
|
Boligpakke
|
KDD
|
2412
|
90
|
Økt
låneramme på 3 mrd. i Husbanken. 2000 mill. til boligkvalitet, 500 mill.
til studentboliger og 500 mill. til startlån til førstegangsetablerere
|
673*
|
ED
|
1825
|
60
|
Energieffektivisering
kommunale bygg
|
50
|
ED
|
1825
|
50
|
Energieffektivisering
bygg
|
250
|
KD
|
270
|
75
|
Bygge 184 flere studentboliger
|
15,4
|
SUM
|
|
|
|
315
|
Pakke mot
vold i nære relasjoner
|
JD
|
443
|
1
|
Styrke
påtale i politi, inkl. styrke arbeidet med omvendt voldsalarm
|
80,0
|
BFD
|
840
|
70
|
Fast
tilskudd til Vold- og overgrepslinja
|
0,5
|
BFD
|
840
|
70
|
Økt
tilskudd til Alternativ til vold (ATV)
|
3,0
|
BFD
|
840
|
70
|
Økt
tilskudd til Selvhjelp for innvandrere og flyktninger (SEIF)
|
1,0
|
BFD
|
840
|
70
|
Røde
Kors-telefonen om negativ sosial kontroll og æresrelatert vold
|
1,0
|
JD
|
440
|
1
|
Øke
støtten til Statens barnehus
|
6,0
|
BFD
|
846
|
62
|
Tilskudd
til foreldrestøttende tiltak
|
4,0
|
BFD
|
840
|
70
|
Hjelpelinjen
Foreldresupport
|
1,0
|
BFD
|
840
|
70
|
Økt tilskudd til Krisesentersekretariatet
|
1,5
|
SUM
|
|
|
|
98
|
Miljø
|
SD
|
1352
|
70
|
50
pst. studentrabatt på enkeltbilletter og periodebillett på tog
|
86
|
SD
|
1352
|
70
|
Halvere
prisen for barnebilletter på tog
|
45
|
KLD
|
1420
|
61
|
Klimasats
|
50
|
KLD
|
1420
|
60
|
Natursats
|
15
|
LMD
|
1149
|
52
|
Forsøk
fleralderskogbruk
|
5
|
LMD
|
1149
|
75
|
Kurs
fleralderskogbruk
|
5
|
KLD
|
1420
|
21
|
Penger
til å restaurere Blokkenvassdraget, et laksevassdrag i Sortland
|
2,5
|
KLD
|
1420
|
86
|
Frivillige
miljøorganisasjoner
|
5
|
KLD
|
1420
|
31
|
Restaurere
ødelagt skog i Østmarka nasjonalpark
|
3
|
KLD
|
1420
|
66
|
Doble
tilskuddet til kommuner for å bedre tilgangen til strandsonen
|
3,2
|
KLD
|
1420
|
62
|
Øremerket støtte til prosjektet
«Fremtidens hurtigbåt»
|
50
|
SUM
|
|
|
|
269,7
|
Øvrige
prioriteringer
|
KUD
|
328
|
70
|
VITI
– Anders Svor-museet i Hornindal
|
2
|
KUD
|
320
|
75
|
Studium
Actoris, teaterensemble i Fredrikstad
|
1
|
KUD
|
320
|
75
|
Kloden
teater i Oslo
|
3
|
KD
|
260
|
50
|
Samisk
høgskole, sikre tilstrekkelige studieplasser i samisk språk
|
10
|
HOD
|
762
|
70
|
SAMINOR
|
5
|
HOD
|
765
|
75
|
Støttegruppa
25. juni
|
0,5
|
KDD
|
553
|
61
|
Næringssatsing
i 8 kommuner i Øst-Finnmark
|
8
|
UD
|
151
|
70
|
Styrking
av fred- og forsoningsarbeidet
|
20
|
UD
|
152
|
70
|
Økt
støtte til menneskerettighetsforkjempere og demokratifremme
|
60
|
UD
|
170
|
70
|
Økt
støtte til sivilsamfunnsorganisasjoner
|
120
|
UD
|
118
|
75
|
Ny
søknadsbasert tilskuddsordning for norske organisasjoner som driver
informasjons- og påvirkningsarbeid for fred og folkerett
|
10
|
JD
|
470
|
72
|
Økt støtte til spesielle rettshjelptiltak
|
5
|
SUM
|
|
|
|
244,5
|
Inndekkinger
|
KDD
|
5615
|
80
|
Renteinntekter
Husbanken
|
15,0
|
KDD
|
5 312
|
90
|
Avdrag
på lån til Husbanken
|
4,0
|
KD
|
257
|
70
|
Ubrukt
overført bevilgning. Kompetanseprogrammet
|
10
|
KD
|
258
|
21
|
Ubrukt
overført bevilgning. Tiltak for livslang læring
|
5
|
DFD
|
1500
|
21
|
Kutt
i spesielle driftsutgifter under DFD
|
1,5
|
DFD
|
1520
|
1
|
Statsforvalterne
– rammer ikke planlagte aktiviteter i 2024
|
5
|
AID
|
2650
|
76
|
Mindreforbruk.
Ekspertbistand og kompetansetiltak for sykmeldte
|
10
|
HOD
|
702
|
22
|
Beredskapslagring
legemidler. Forventet mindreforbruk
|
10
|
HOD
|
714
|
79
|
Andre
tilskudd. Forventet mindreforbruk
|
5,9
|
HOD
|
710
|
23
|
Innkjøp
av vaksiner mot covid-19. Redusert prognose fra FHI (overførte midler)
|
2
|
NFD
|
916
|
30
|
Mindreforbruk
pga. utsatte prosjekter i Kystverket
|
20
|
KLD
|
1420
|
69
|
Oppryddingstiltak
– rammer ikke planlagte aktiviteter i 2024
|
5
|
ED
|
1850
|
50
|
Petroleum
på vei mot nullutslippssamfunnet
|
20
|
KLD
|
1420
|
74
|
Mindreforbruk
i CO2-kompensasjonsordningen
|
482
|
DFD
|
2445
|
34
|
Lavere
likviditetsbehov enn anslått for brukerfinansierte byggeprosjekter
|
15
|
DFD
|
5309
|
29
|
Ubrukt
bevilgning i Statsbygg
|
14,7
|
HOD
|
761
|
63
|
Reduserte
kostnader for gitte tilsagn
|
23
|
HOD
|
761
|
73
|
Mindreforbruk.
Lindrende enheter
|
5
|
HOD
|
761
|
73
|
Mindreforbruk.
Institusjoner for eldre med særskilte behov
|
0,9
|
HOD
|
761
|
75
|
Mindreforbruk.
Fagnettverk Huntington
|
0,2
|
HOD
|
762
|
70
|
Mindreforbruk.
Nasjonalt senter for distriksmedisin
|
2,3
|
HOD
|
770
|
70
|
Mindreforbruk.
Videreutdanning for tannpleiere ved Universitetet i Sørøst-Norge
|
0,7
|
HOD
|
770
|
70
|
Mindreforbruk.
Fylkeskommunale praksisplasser for tannpleierutdanning ved Høgskolen
i Hedmark
|
0,7
|
HOD
|
770
|
70
|
Mindreforbruk.
Spesialistutdanning av tannleger
|
1
|
HOD
|
770
|
70
|
Mindrefobruk.
Forskning og utredning tannbehandlingsmaterialet
|
0,5
|
|
|
|
Tilleggsproposisjon
|
141,5
|
KDD
|
571
|
64
|
Ubrukte
«Hans»-midler (gjelder inneværende år, jf. overført bevilgning fra
2023)
|
175
|
KDD
|
553
|
61
|
Innovasjon Norge
|
8
|
SUM
|
|
|
|
983,9
|