4.10.4 Andre merknader og forslag fra Venstre
Komiteens medlem fra Venstre foreslår
enkelte endringer i skatte- og avgiftsopplegg nærmere redegjort
for under punkt 3.2.6 over. Dette gjelder bl.a. redusert moms på
frukt og grønt fra 15 til 12 pst., gjeninnføring av grunnavgift
på mineralolje og økning av CO2-avgiften med 20 pst.
Merverdiavgift
Dette medlem foreslår
å redusere merverdiavgift på frukt og grønt fra 12 til 9 pst. fra
1. juli 2024.
Dette medlem fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«I
I stortingsvedtak om merverdiavgift for 2024
gjøres følgende endring:
§ 4 ny bokstav i skal lyde
II
Endringen trer i kraft 1. juli 2024.»
Grunnavgift på mineralolje
og biodiesel mv. (ny)
Dette medlem foreslår
å gjeninnføre grunnavgiften på mineralolje og biodiesel mv på samme
nivå som var foreslått av regjeringen i 2023, gjeldende fra 1. juli
2024. Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Grunnavgift på mineralolje
og biodiesel mv.
§ 1
Fra 1. juli 2024 skal det i henhold til lov
19. mai 1933 nr. 11 om særavgifter betales avgift til statskassen
ved innførsel og innenlandsk produksjon av følgende produkter per
liter:
-
a. mineralolje: kr
0,36
-
b. biodiesel: kr 0,36.
For produkter til treforedlingsindustrien
og produsenter av fargestoffer og pigmenter skal det betales avgift
med følgende beløp per liter:
-
a. mineralolje: kr
0,23
-
b. biodiesel: kr 0,23.
Avgiftsplikten omfatter ikke flyparafin
(jetparafin) som leveres til bruk om bord i fly og drivstoff som
pålegges avgift etter Stortingets vedtak om veibruksavgift på drivstoff.
Departementet kan gi forskrift om hva som omfattes
av avgiftsplikten og om grunnlaget for avgiften.
§ 2
Det gis fritak for avgift på mineralolje
og biodiesel som
-
a. utføres til utlandet
-
b. legges inn på tollager når varene er
bestemt til utførsel
-
c. innføres
-
d. leveres til eller innføres av
-
e. kommer i retur til registrert virksomhets
lager
-
f. brukes til skip i utenriksfart
-
g. brukes i fartøy i næring i innenriks
sjøfart
-
h. brukes til fiske og fangst i nære farvann
-
i. brukes til fiske og fangst i fjerne
farvann
-
j. brukes i anlegg eller innretninger
som har tilknytning til utnyttelse av naturforekomster i havområder
utenfor norsk territorialgrense, til transport mellom land og slike
anlegg eller innretninger og for spesialskip som har oppdrag i slik
virksomhet
-
k. brukes som råstoff i industriell virksomhet
dersom mineraloljen eller biodieselen i sin helhet inngår og forblir
i det ferdige produkt
-
l. brukes i sildemel- og fiskemelindustrien
-
m. brukes til fremdrift av tog eller annet
skinnegående transportmiddel, herunder oppvarming av og belysning
i transportmiddelet.
Departementet kan gi forskrift om
gjennomføring, avgrensing av og vilkår for fritak.
§ 3
Oppstår det tvil om omfanget av avgiftsplikten,
avgjøres spørsmålet av departementet.
§ 4
Departementet kan frita for eller sette ned
avgiften når det oppstår enkelttilfeller eller situasjoner som ikke var
overveid da avgiftsvedtaket ble truffet, og når avgiften i det spesielle
enkelttilfellet får en utilsiktet virkning.»
Miljøavgifter på mineralske
produkter mv.
Dette medlem foreslår
å øke CO2-avgiften på mineralske produkter med 20 pst,
gjeldende fra 1. juli 2024.
Dette medlem fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«I stortingvedtak om særavgifter
for 2024, kapittelet om miljøavgifter på mineralske produkter mv.,
gjøres følgende endringer:
B. CO2-avgift på mineralske produkter
§ 1 skal lyde:
§ 1
Fra 1. juli 2024
skal det i henhold til lov 19. mai 1933 nr. 11 om særavgifter betales
CO2-avgift til statskassen ved innførsel og innenlandsk
produksjon av følgende mineralske produkter med følgende beløp:
-
a. Mineralolje (generell
sats): kr 3,80 per liter.
-
bruk som gir kvotepliktig
utslipp etter klimakvoteloven: kr 0,29 per
liter
-
innenriks kvotepliktig luftfart: kr 2,06 per liter
-
annen innenriks luftfart og ikke-kommersielle privatflyginger:
kr 3,60 per liter.
-
b. Bensin: kr 3,26 per
liter.
-
c. Naturgass (generell sats): kr 2,80 per Sm3.
-
bruk som gir kvotepliktig
utslipp etter klimakvoteloven: kr 0,079 per
Sm3
-
kjemisk reduksjon eller elektrolyse, metallurgiske
og mineralogiske prosesser: kr 0 per Sm3
-
veksthusnæringen: kr 0,42 per
Sm3.
-
d. LPG (generell sats): kr 4,23 per kg.
-
bruk som gir kvotepliktig
utslipp etter klimakvoteloven: kr 0 per kg.
-
kjemisk reduksjon eller elektrolyse, metallurgiske
og mineralogiske prosesser: kr 0 per kg.
-
veksthusnæringen: kr 0,64 per
kg.
For mineralske produkter som er fritatt for
avgift etter § 2 bokstav g, gis det fritak med kr 1 411 per
tonn CO2.
Departementet kan gi forskrift om hva som omfattes
av avgiftsplikten, og om grunnlaget for avgiften.»
Andre forslag
Dette medlem viser
til at en selvstendig næringsdrivende (uten ansatte) har mulighet
til å etablere en tjenestepensjonsordning hvis ønskelig. Da kan
det, som for arbeidstakere, fradragsføres inntil sju pst. av personinntekt
fra næringsvirksomheten mellom 1 G og 12 G.
I motsetning til ordinære ansettelsesforhold,
gis det imidlertid ikke økte skattefordeler ved økt pensjonssparing
for bruttoinntekt mellom 7,1 G og 12 G for selvstendig næringsdrivende.
Arbeidsgivere får skattefradrag for privat tjenestepensjonssparing
på inntil sju pst. av bruttolønn opp til 12 G. I tillegg kan arbeidsgivere
spare inntil 18,1 pst. av bruttoinntekten mellom 7,1 G og 12 G,
og få fradrag for dette. Så mens ordinære arbeidsgivere kan fradragsføre
inntil 25,1 (7+18,1) pst. for inntekter mellom 7,1 og 12 G, kan
selvstendig næringsdrivende kun fradragsføre inntil 7 pst. Dette medlem mener at det er en ubegrunnet
forskjell i adgangen til skattegunstig sparing som bør rettes opp.
Det er nødvendig for at systemet skal oppfattes rettferdig og for
å gjøre det mer attraktivt å starte og drive egen virksomhet i Norge.
Dette medlem fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen i forbindelse
med statsbudsjettet 2025 fremme forslag om å likestille skattefradragsmulighetene
knyttet til pensjonssparing mellom selvstendig næringsdrivende og
ordinære arbeidsgivere.»
Dette medlem viser
videre til at det norske utleiemarkedet preges av stor mangel på
utleieboliger, med det resultat at prisene på leie av bolig har
skutt i været og at mange av utleieobjektene i markedet i beste
fall er av varierende kvalitet. Profesjonelle aktører – enten private eller
offentlige – er sterkt underrepresentert i markedet. Dette medlem deler regjeringens målsetning
om at det å leie bolig skal være et godt og reelt alternativ til
å eie, men etterlyser konkrete tiltak for at så skal skje. Et slikt tiltak
er å bedre de økonomiske rammebetingelsene for profesjonelle utleiere,
som igjen vil bidra til langsiktighet for leietagere, tryggere bomiljø
og mulighet for reduserte leiekostander, enn kortsiktige leieforhold
hos private utleier. Et slik tiltak – som allerede er ferdig utredet
– er å innføre adgang til saldoavskrivning på bygg som brukes til
profesjonell boligutleie, på samme måte som det er for næringsbygg
som brukes til utleie til næringsaktivitet.
Dette medlem viser
til at Sverige, hvor der en langt større del profesjonelle boligutleiere
enn i Norge, har hatt en slik adgang i over 50 år. I Sverige kan
boligbygg som benyttes til næringsformål (profesjonell utleie),
avskrives lineært over 50 år, det vil si med 2 pst. av anskaffelseskostnaden
årlig. Med virkning fra 2019 er det i tillegg innført en ekstra
avskrivningssats for boligbygg på ytterligere 2 pst. årlig de første
seks årene etter at bygningen er ferdigstilt.
Dette medlem fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme
forslag til endringer i skatteloven § 14-41 slik at investeringer
i utleiebygg omfattes av regelverket for saldoavskrivning, for eksempel
tilsvarende satsen for hoteller, bygg og anlegg eller satsen for
forretningsbygg.»