2. Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Mani Hussaini, lederen Ingvild Kjerkol, Stein Erik
Lauvås, Linda Monsen Merkesdal og Sigurd Kvammen Rafaelsen, fra
Høyre, Nikolai Astrup, Bård Ludvig Thorheim, Ove Trellevik og Mathilde Tybring-Gjedde,
fra Senterpartiet, Aleksander Øren Heen, Gro-Anita Mykjåland og
Hans Inge Myrvold, fra Fremskrittspartiet, Terje Halleland og Marius
Arion Nilsen, fra Sosialistisk Venstreparti, Lars Haltbrekken, fra
Rødt, Sofie Marhaug, fra Venstre, Ola Elvestuen, fra Miljøpartiet
De Grønne, Une Bastholm, og fra Kristelig Folkeparti, Kjell Ingolf
Ropstad, viser til at Energidepartementet i foreliggende proposisjon
foreslår endringer i energiloven, hvor det foreslås å ta inn et nytt
kapittel som skal regulere avtaler om salg av strøm mellom en forbruker
og en kraftleverandør. Komiteen viser
til at formålet med endringene er å legge til rette for et mer velfungerende
og forbrukervennlig strømmarked og beskytte forbrukerne mot useriøse aktører.
Komiteen merker
seg at i nytt kapittel 4 A foreslås det å stille krav til informasjon
om kostnader dersom forbrukeren ønsker å si opp sin kraftavtale,
og at dette skal vises ved et regneeksempel i avtalevilkårene. Komiteen merker seg videre at det foreslås
at det skal innføres en nedkjølingsperiode der forbrukeren tidligst kan
akseptere tilbudet om kraftavtale 24 timer etter at det blir mottatt,
og at forbrukeren får rett til å si opp avtalen kostnadsfritt hvis
den endres til forbrukerens ugunst. Endringer i avtalen skal etter
departementets forslag først tre i kraft 30 dager etter skriftlig
varsel har blitt mottatt av forbrukeren. Komiteen merker
seg også at det foreslås endringer i energiloven § 10-2, der RME
gis hjemmel til å trekke tilbake omsetningskonsesjoner ved brudd
på flere lover enn energiloven. Det gir RME større handlingsrom
i tilfeller der andre sanksjonsmidler er utilstrekkelige.
Komiteen viser til
at strømmarkedet består av mange aktører, og at mange forbrukere
opplever at det er vanskelig å sette seg inn i markedet, og støtter
at det innføres regelverk som skal gjøre det enklere for forbrukerne
å sammenligne strømavtaler og ta opplyste valg.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti,
Venstre, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti, viser
til at på toppen av høye strømpriser under strømpriskrisen som inntraff
høsten 2021, har mange forbrukere blitt utsatt for forbrukerfiendtlige
strømavtaler som har medført enda høyere strømutgifter enn nødvendig. Flertallet viser til at det har blitt
tatt opp i Stortinget at regjeringen måtte sette frister for at
strømleverandørbransjen selv tok grep for å hindre den forbrukerfiendtlige
praksisen i deler av bransjen, og at regjeringen om nødvendig måtte
følge opp med lovendringer og forbud for å komme den forbrukerfiendtlige
praksisen til livs. Flertallet mener
at lovforslaget er nødvendig og burde kommet tidligere.
Et annet flertall,
komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet, Sosialistisk
Venstreparti, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig
Folkeparti, viser til at i ekombransjen har forbudet mot «winback»
ført til bedre konkurranse. «Winback» er markedsføring mot en kunde
som har bestemt seg for å flytte sitt telefonabonnement og telefonnummer
til en annen leverandør. Det vises til at målet med forbudet ifølge
Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) har vært å hindre diskriminering
av sluttbrukere, øke pristransparensen i markedet samt å hindre
favorisering av tilbydere med allerede sterke posisjoner i markedet
og et stort salgsapparat. Det vises til en rapport fra Nkom (2020)
oversendt Kommunal- og moderniseringsdepartementet, som konkluderer
med at forbudet har bidratt til å motvirke konkurranseskadelig atferd
og dermed oppnådd ønsket effekt. Dette flertallet merker
seg at Forbrukerrådet mener de samme utfordringene og mulighetene
gjør seg gjeldende i strømbransjen, og at et begrenset «winback»-forbud
bør på plass også her.
Komiteen fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
vurdere et forbud mot at kraftleverandørene driver med direktemarkedsføring
til tidligere kunder mens leverandørbyttet pågår og 14 dager etter
byttet er gjennomført.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Venstre, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti viser
til innføringen av en nedkjølingsperiode i lovforslaget og understreker
at dette ikke må belaste forbrukerne med mer administrasjon dersom
det er forbrukeren selv som tar kontakt med strømleverandør for
å gjøre endringer i avtalen. Disse medlemmer viser
til at lovendringen ikke gir noe vern mot variable avtaler, og mener
at det må vurderes nærmere om slike avtaler skal være lovlige. Disse medlemmer viser til EUs Ren energi-pakke,
som vil gi forbrukerne økte rettigheter og fleksibilitet i betalingsløsninger
når dette innføres i Norge.
Komiteens medlem
fra Rødt merker seg at de foreslåtte lovendringene i proposisjonen
er kraftig svekket i forhold til tiltak som er løftet fram av regjeringen
i offentligheten tidligere og blant annet utredet av Oslo Economics
for regjeringen i 2023.