Andre forslag
Komiteens medlemmer fra
Høyre viser til høringsinnspill fra blant annet LO og understreker
viktigheten av at forbrukerne og bedriftene får bedre verktøy for
å oppdage de useriøse aktørene. Skal man unngå å handle med useriøse
arbeidsgivere, og stoppe inntektsstrømmene deres, må man vite hvem
de er. Derfor er det satt i gang et arbeid med å tilgjengeliggjøre
mer seriøsitetsinformasjon, om selskaper for eksempel har betalt
lønn, skatt og pensjon for sine ansatte. Bedre informasjon gir bedre
valg. Disse medlemmer er kjent med at
det som mangler, er lovhjemler som gir myndighetene tillatelse til
å dele denne informasjonen. Disse medlemmer mener
det er på tide at dette nå kommer på plass.
Komiteens
medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet og Rødt fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
tilgjengeliggjøre mer seriøsitetsinformasjon med private virksomheter
og forbrukere, slik at de lettere kan ta bedre og informerte valg
og unngå handel med useriøse, herunder virksomheter som begår lønnstyveri,
og komme tilbake til Stortinget i løpet av 2024.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet mener det har stor betydning
i arbeidet for å begrense sosial dumping og arbeidslivskriminalitet
at forbrukere er i stand til å ta informerte valg av tilbydere. Disse medlemmer viser til nettsiden handlehvitt.no,
som er en portal for å formidle informasjon og gi veiledning til
forbrukere i slike situasjoner, samt regjeringens målsetning om
å videreutvikle nettsiden i Handlingsplan mot sosial dumping og
arbeidslivskriminalitet.
Disse medlemmer viser
videre til Skatteetatens satsning «Tettpå» som hjelper forbrukere
til å velge seriøse håndverkere. «Tettpå» er et tiltak på tvers
av offentlige etater, partene i arbeidslivet, byggebransjen, eiendomsmeglerbransjen,
finansnæringen og forbrukernes interesseorganisasjoner.
Komiteens medlem
fra Rødt viser til de skriftlige innspillene. Instansene som
er i direkte kontakt med sårbare arbeidstakere støtter i all hovedsak forslagene,
i alle fall intensjonen i dem. Dette medlem mener
det er viktig å ivareta innspillene om hvordan de ulike tiltakene
bør innrettes. Dette medlem støtter
alle forslagene, men har et alternativt forslag til forslag seks
i representantforslaget, etter innspill fra Jussbuss.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
innføre en digital løsning for arbeidskontrakter og lønnslipper,
for å sikre enklere kontroll av at arbeidstakernes rettigheter og lønnskrav
blir ivaretatt, og komme tilbake til Stortinget på egnet måte.»
Komiteens medlem
fra Rødt viser til følgende i LOs høringsinnspill:
«LO mener at lovgiver må vurdere å gi
tilsvarende bistand og oppfølging til ofre for utnyttelse i arbeids-
og boligforhold, som den ofre for menneskehandel får. For de mest
utsatte arbeidstakerne bør dette blant annet innebære adgang til
rettshjelp, men også andre rettigheter: I en akuttfase må de sikres
tilgang til en trygg bolig, samt muligheten til å dekke grunnleggende behov
som mat, klær og helsehjelp, uten at utnyttelsesforholdet må defineres
som menneskehandel. Det er også viktig å sørge for at arbeideres
lønnskrav ikke kan nulles ut i tilfeller der arbeidsgiver er ilagt
overtredelsesgebyr, og å styrke solidaransvar-ordningen til også
å omfatte profesjonelle byggherrer. Etter dagens regel vil mange
som er utsatt for lønnstyveri ikke rekke å fremme kravet overfor
innleier før fristen har utløpt. Derfor bør ordningen forbedres
ved at fristen for å fremme krav (aml. § 14-12 c (2)) utvides fra
dagens tre måneder til (minst) seks måneder».
Dette medlem støtter
innspillet fullt ut og mener at disse tiltakene ville vært et veldig
viktig bidrag for å ivareta sårbare og utnytta arbeidstakere.
Dette medlem fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
fremme forslag om å gi tilsvarende bistand og oppfølging til ofre
for utnyttelse i arbeids- og boligforhold, som den ofre for menneskehandel
får. For de mest utsatte arbeidstakerne bør dette blant annet innebære
adgang til rettshjelp, men også tilgang til en trygg bolig, samt
muligheten til å dekke grunnleggende behov som mat, klær og helsehjelp,
uten at utnyttelsesforholdet må defineres som menneskehandel.»
«Stortinget ber regjeringen
fremme forslag som sikrer at arbeideres lønnskrav ikke kan nulles
ut i tilfeller der arbeidsgiver er ilagt overtredelsesgebyr, og
om å styrke ordningen med solidaransvar til også å omfatte profesjonelle
byggherrer og ved at fristen for å fremme krav, jf. arbeidsmiljøloven
§ 14-12 c (2), utvides fra dagens tre måneder til (minst) seks måneder.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt støtter også LOs ønske
om et nasjonalt register over foretak som har dommer, bøter og sanksjoner
mot seg.
Disse medlemmer fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
opprette et nasjonalt register over foretak som har dommer, bøter
og sanksjoner mot seg, for å sikre maksimal åpenhet og tilgang på informasjon
om kriminelle arbeidsgivere.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til Rødts nye forslag
om digital løsning for arbeidskontrakter og lønnslipper.
Disse medlemmer her
til sine merknader under «Forslag 6 i representantforslaget», samt
til punkt 18 i regjeringens Handlingsplan mot sosial dumping og
arbeidslivskriminalitet.
Disse medlemmer viser
til Rødts nye forslag om å gi bistand og oppfølging til ofre for
utnyttelse i arbeids- og boligforhold.
Disse medlemmer viser
her til sine merknader under «Forslag 8 i representantforslaget». Disse medlemmer viser videre til at det
viktigste grepet for å forbedre rettshjelpsordningen allerede er
fulgt opp gjennom lovendringene om en ny modell for økonomisk behovsprøving. Disse medlemmer viser til at statsråden
i sitt svarbrev informerer om at andre deloppfølging blant annet
vil se nærmere på flere av utvalgets forslag. Disse
medlemmer mener det er forslag fra utvalget som vil bidra
til å styrke ordningen og som har fått bred støtte i høringen. Formålet
med eventuelle endringer må være at det bidrar til at flere får
rettslig bistand i saker av stor personlig og velferdsmessig betydning,
og at saker løses på et tidligere stadium. Disse medlemmer ser
frem til regjeringens andre deloppfølging av Retthjelpsutvalget.
Disse medlemmer viser
til Rødts nye forslag om å sikre at lønnskrav ikke nulles ut i tilfeller
der arbeidsgiver er ilagt overtredelsesgebyr og om å styrke ordningen
med solidaransvar.
Disse medlemmer viser
til at statsråden i sitt svarbrev varsler et initiativ ovenfor partene
i arbeidslivet. Disse medlemmer mener
det er mest formålstjenlig å involvere partene i arbeidslivet i
en vurdering av disse spørsmålene og at det følges opp i det varslede initiativet.
Disse medlemmer viser
til Rødts nye forslag om å opprette et nasjonalt register over foretak
som har dommer, bøter og sanksjoner mot seg.
Disse medlemmer viser
til at statsråden i sitt svarbrev varsler et initiativ ovenfor partene
i arbeidslivet. Disse medlemmer mener
det er mest formålstjenlig å involvere partene i arbeidslivet i
en vurdering av disse spørsmålene og at det følges opp i det varslede initiativet.