1.8.3 Saksbehandlingstid i klareringssaker i 2023
Utvalgets inspeksjoner i 2023 har vist at mange
klareringssaker fremdeles ikke blir behandlet innen en forsvarlig
tidsramme. Saksbehandlingstiden i klareringssaker er beskrevet nærmere
ovenfor. I tillegg har utvalget i meldingsåret kritisert klareringsmyndighetene
for lang saksbehandlingstid i til sammen elleve klagesaker. Sakene
fordeler seg på NSM, FSA, SKM og Justis- og beredskapsdepartementet.
Både saksbehandlingstiden i NSMs klagesaker
og NSMs restanser er noe redusert i 2023. Samtidig synes effekten
av de iverksatte tiltakene så langt å ha vært beskjeden, og saksbehandlingstiden
er fremdeles uakseptabelt lang. I snitt tok det 453 dager før en
klagesak ble avgjort.
I november 2023 hadde NSM til behandling 81
klagesaker som var mottatt for mer enn seks måneder siden. Det var
dermed minst 81 saker som allerede hadde ligget til behandling lenger
enn de 90 til 120 dagene som departementet hadde anslått som et
akseptabelt nivå for saksbehandlingstid, som NSM skulle oppnå innen 1. juli
2023.
NSM har opplyst til utvalget at saksbehandlingstiden
er lengre enn det direktoratet ønsker, og har redegjort for tiltakene
som er iverksatt for å bygge ned restansene.
Saksbehandlingstiden for forespørsler om klarering i
FSA og SKM var ikke like lang som hos NSM. Samtidig ser utvalget
med bekymring på saksbehandlingstiden for klareringsanmodninger
som ender med negativ avgjørelse. Denne har vært økende i FSA og
SKM siden 2020, og var i 2023 på 433 dager i snitt hos FSA. Hos
SKM var snittet 337 og 321 dager for henholdsvis adgangsklarering
og sikkerhetsklarering. Fra en avgjørelse ble påklaget, tok det
i snitt 75 dager (FSA) og 129 dager (SKM) før klagen ble oversendt
til NSM som klageinstans. Dette kommer i tillegg til saksbehandlingstiden
i klageinstansen. Den samlede saksbehandlingstiden kan dermed bli
svært lang.
Klareringsinstituttet må balansere viktige hensyn mellom
den enkeltes rettssikkerhet og rikets sikkerhet. Det er særlig viktig
at klareringsmyndighetene forvalter sin oppgave på en god måte,
slik at retten til en reell og rettidig overprøving av avgjørelser
ivaretas. Det er videre en innebygget rettssikkerhetsgaranti i muligheten
til å få saken behandlet på nytt. Utvalget har sett flere saker der
karantenetiden har løpt ut før klagesaken er behandlet. Den lange
saksbehandlingstiden bidrar etter utvalgets vurdering til å undergrave
tilliten til klareringssystemet.
Utvalget har i januar 2024 orientert Justis-
og beredskapsdepartementet om den uakseptabelt lange saksbehandlingstiden
i klareringssaker, samt om utfallet av klagesakene som utvalget
har behandlet i 2023 og den kritikken det har medført. Brevet følger
som vedlegg til Dokument 7 (2023-2024). Utvalget har understreket
behovet for at departementet følger utviklingen på området nøye.