2. Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Kari Henriksen, Frode Jacobsen og Kirsti Leirtrø,
fra Høyre, lederen Peter Frølich og Svein Harberg, fra Senterpartiet,
Nils T. Bjørke, fra Fremskrittspartiet, Carl I. Hagen, fra Sosialistisk
Venstreparti, Audun Lysbakken, fra Rødt, Seher Aydar, fra Venstre,
Grunde Almeland, og fra Miljøpartiet De Grønne, Lan Marie Nguyen Berg,
viser til Riksrevisjonens undersøkelse i Dokument 3:5 (2023–2024)
Enovas bidrag til teknologi- og markedsutvikling av lav- og nullutslippsløsninger.
Komiteen viser til
at målet med undersøkelsen har vært å vurdere om Enova effektivt
bidrar til reduserte klimagassutslipp og omstillingen til lavutslippssamfunnet,
og om Klima- og miljødepartementet legger til rette for dette. Undersøkelsen
omfatter Enovas bidrag til å kutte klimagassutslipp i veitransportsektoren
og Enovas støtte til teknologiutviklingsprosjekter. Undersøkelsen
omfatter i hovedsak perioden 2015–2023.
Komiteen viser til
Riksrevisjonens konklusjoner:
-
Enovas
påvirkning på omstillingen av veitransporten er begrenset.
-
Tilskuddsmottakerne opplever at prosjektene
i stor grad bidrar til utvikling og spredning av nye teknologiske
løsninger, men Enova bruker mindre midler enn planlagt til dette.
-
Vurderinger av grunnlaget for å beregne
tilskudd til teknologiutvikling er i liten grad dokumentert.
-
Departementets bruk av øremerkede tilskudd
og aktivitetskrav gir risiko for at midlene ikke brukes der de gir
størst effekt.»
Komiteen viser til
at Riksrevisjonens gjennomgang tyder på at Klima- og miljødepartementet
har hatt svak styring av Enova. Departementet forvalter eierskapet
til Enova SF på vegne av staten og skal styre Enova slik at de oppnår
statens mål, som er at Enova skal være et effektivt virkemiddel
for støtte for omstillingen til lavutslippssamfunnet. Når Enova
i liten grad har påvirkning på sine mål, kan det skyldes svak styring
fra departementets side eller at de tilgjengelige virkemidlene i
liten grad har målbar effekt.
Komiteen slutter
seg til Riksrevisjonens konklusjoner.
Komiteen viser til
Riksrevisjonens kritikk:
«Det kreves en betydelig innsats for
at Norge skal innfri sine klimaforpliktelser. Enova er ment å være
et sentralt virkemiddel for dette. Det er ikke tilfredsstillende
at
-
Enova ikke har utnyttet
handlingsrommet til effektiv utforming av virkemidlene
-
vurderinger av lønnsomhet ved teknologiutviklingen
ikke er dokumentert av Enova. Dette hindrer kontroll og reduserer
mulighetene for læring og forbedring.
-
Klima- og miljødepartementet ikke har gitt
Enova tilstrekkelig frihet til å bruke virkemidlene på en hensiktsmessig
måte.»
Komiteen slutter
seg til Riksrevisjonens kritikk.
Komiteen viser til
Riksrevisjonens anbefalinger om at Klima- og miljødepartementet
bør:
-
følge opp
at Enovas innsats på veitransportområdet bidrar til å nå målet for
denne sektoren
-
ha dialog med Enova om hvordan teknologiutvikling
bør prioriteres i ny styringsavtale, og følger opp forskjeller mellom
planlagt og faktisk pengebruk på området
-
følge opp at Enova, i tråd med tilskuddsregelverket, vurderer
lønnsomheten i teknologiutviklingsprosjektene og dokumenterer dette
-
bare bruke øremerkede tilskudd og aktivitetskrav for
oppgaver som er utenfor rammen av styringsavtalen»
Komiteen viser
til statsrådens svarbrev til Riksrevisjonen. Der påpekes det at
Enova har viktige samfunnsoppgaver og forvalter betydelige midler
på vegne av fellesskapet. Virkemidlene er ment å nå ambisiøse klimamål.
Statsråden peker også på at det «kan være vanskelig å stadfeste
akkurat hvor stor effekten av Enova er». Det vises også til at enkelte
satsinger er innenfor smale områder (slik som støtte til elektriske
mopeder, tross lave salgstall), selv om disse utgjør ganske små
utslipp.
Komiteen slutter
seg med dette til Riksrevisjonens anbefalinger.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Fremskrittspartiet,
Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Venstre, viser til svaret
fra statsråden, der det pekes på at Enovas innsats er en av flere
ordninger for å endre utslippene innen veitransporten.
Flertallet viser
til at målet med denne undersøkelsen er begrenset til elektrifisering
av veitransporten. Det ville vært interessant dersom Riksrevisjonen
i sine kontroller av omstillingen innen veitransporten utvidet disse
til også å gjelde andre energiformer enn bare elektrifiseringen.
Flertallet viser
til Riksrevisjonens kritikk av bruken av øremerkede midler og aktivitetskrav
og er enig i at en for utstrakt bruk av øremerking kan svekke Enovas effektivitet. Flertallet vil likevel påpeke at det
iblant kan være gode grunner til å øremerke midler, for eksempel
av hensyn til forutsigbarhet. Flertallet understreker
også at Stortinget har full anledning til å benytte øremerking når
det vedtas nye bevilgninger til Enova, og at det i noen tilfeller
kan være slik at en øremerking er en forutsetning for at Enova tilføres
midler for å oppnå bestemte politiske mål.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til at Riksrevisjonen kritiserer Enova for ikke å ha utnyttet mulighetene
til å lage en effektiv støtteordning for elektriske lastebiler. Disse medlemmer peker på at det i budsjettavtalen
mellom Sosialistisk Venstreparti og regjeringspartiene for 2024
ble lagt inn en bevilgning på 285 mill. kroner til satsing på nullutslippslastebiler
i Enova. Disse medlemmer forventer at
denne bevilgningen vil sikre en langt raskere og mer effektiv grønn
omstilling av tungtransporten.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt merker seg at Riksrevisjonen
både sier at øremerkede tilskudd og aktivitetskrav bør brukes for
oppgaver som er utenfor rammen av styringsavtalen, og kritiserer
at styringsavtalen inneholder øremerkede tilskudd til husholdningene,
da denne ordningen ikke har fungert særlig godt.
Disse medlemmer er
enige i at dagens styringsavtale er tvetydig ved at energieffektivisering
er tatt ut av mandatet samtidig som Enova fortsatt skal gi tilskudd til
energieffektivisering og er den eneste statlige aktøren som gir
dette.
Disse medlemmer har
forståelse for at Riksrevisjonens rapport i hovedsak dreier seg
om innsatsen for å utvikle lavutslippsløsninger, og at rapporten
ikke er en undersøkelse av innsatsen for energieffektivisering. Disse medlemmer mener at denne innsatsen
bør undersøkes særskilt, da Norge ikke har klart å nå målene sine
på dette området. Disse medlemmer vil
understreke at det kan finnes flere grunner til at Enova ikke har
klart å bruke opp de øremerkede midlene, og at det er vanskelig
å dra noen konklusjoner fra Riksrevisjonens undersøkelse om dette
foruten at innsatsen for energieffektivisering bør ha en klar forankring
i mandatet til Enova om de skal ha ansvaret for dette.