Innstilling fra energi- og miljøkomiteen om Endringar i statsbudsjettet 2023 under Olje- og energidepartementet og Endringar i statsbudsjettet 2023 under Nærings- og fiskeridepartementet

Søk
Til Stortinget

Sammendrag

I Prop. 26 S (2023–2024) foreslår Olje- og energidepartementet endringer i statsbudsjettet for 2023 i samsvar med kapittel 2. Det foreslås endringer i utgifter på kapittel 1800, 1810, 1812 og 1820. Det foreslås endringer i budsjetterte inntekter på kapittel 4810, 4812, 4820 og 5582. Kap. 1812 og 4812 behandles av arbeids- og sosialkomiteen i Innst. 139 S (2023–2024).

I kapittel 3 gjør departementet rede for bruk av fullmakter i petroleumsvirksomheten for prosjektene Oseberg OGP, Eldfisk Nord, Gina Krog, Halten Øst, Tyrving, Symra, Irpa, Verdande, Alve Nord, Idun Nord, Ørn, Maria fase 2, Dvalin Nord, Berling og Snøhvit Future.

I Prop. 25 S (2023–2024) foreslår Nærings- og fiskeridepartementet endringer i statsbudsjettet for 2023. Energi- og miljøkomiteen behandler kap. 2440 og kap. 5440, Statens direkte økonomiske engasjement i petroleumsvirksomheten i denne innstillingen. Komiteen har ingen merknader til de foreslåtte endringene på kap. 2440 og kap. 5440.

Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, May Britt Lagesen, Stein Erik Lauvås, Tobias Hangaard Linge, Linda Monsen Merkesdal og lederen Marianne Sivertsen Næss, fra Høyre, Nikolai Astrup, Bård Ludvig Thorheim, Ove Trellevik og Mathilde Tybring-Gjedde, fra Senterpartiet, Aleksander Øren Heen, Gro-Anita Mykjåland og Hans Inge Myrvold, fra Fremskrittspartiet, Terje Halleland og Marius Arion Nilsen, fra Sosialistisk Venstreparti, Lars Haltbrekken, fra Rødt, Sofie Marhaug, fra Venstre, Ola Elvestuen, fra Miljøpartiet De Grønne, Une Bastholm, og fra Kristelig Folkeparti, Kjell Ingolf Ropstad, viser til Prop. 26 S (2023–2024) om endringer i statsbudsjettet 2023 under Olje- og energidepartementet, samt til Prop. 25 S (2023–2024) fra Nærings- og fiskeridepartementet, kap. 2440 og kap. 5440.

Komiteen viser til at det foreslås mindre justeringer på enkelte poster. Komiteen har merket seg at det på kap. 1800 foreslås å øke bevilgningen på bl.a. post 70 Tilskudd til internasjonale organisasjoner mv. med 1,1 mill. kroner, til 9,9 mill. kroner. Endringen skyldes endrede valutakurser. Videre foreslås det på kap. 1810 post 23 Oppdrags- og samarbeidsvirksomhet, å øke bevilgningen til bl.a. Norad, samarbeidsprogrammene «Diskos» og «Force» med 10,3 mill. kroner.

På kap. 1820 Norges vassdrags- og energidirektorat post 1 foreslås det å øke bevilgningen med 7 mill. kroner som oppfølging i sammenheng med ekstremværet «Hans». Videre er det foreslått på post 75 å redusere bevilgningen til strømstøtteordningen for husholdninger og borettslag grunnet endringer i ordningen fra 1. september 2023. Med utgangspunkt i gjennomførte utbetalinger så langt i 2023 og priser per oktober 2023 er det anslått at bevilgningen kan reduseres med 2,6 mrd. kroner.

Komiteen viser til at i proposisjonens kap. 3 er fullmakter knyttet til petroleumsvirksomheten omtalt.

Komiteen har ingen ytterligere merknader og slutter seg til de foreslåtte endringer.

Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Venstre og Miljøpartiet De Grønne viser til fullmakt V i Prop. 1 S (2023–2024) og Prop. 26 S (2023–2024) for Olje- og energidepartementet.

Disse medlemmer mener endret PUD/PAD for Snøhvitfeltet og Hammerfest LNG ikke tilfredsstiller forutsetningene for at Olje- og energidepartementet kan godkjenne prosjektet uten at det forelegges Stortinget, da saken har samfunnsmessige sider av svært stor betydning.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti viser til Dokument 8:115 S (2022–2023), Innst. 276 S (2022–2023) og vedtak 596 (2022–2023) om å utrede karbonfangst- og lagring. Disse medlemmer viser til at oppfølgingen av dette vedtaket fra regjeringens side ble gjort ved å be Oljedirektoratet vurdere Equinors og de andre rettighetshavernes egne tall fra 2010. Direktoratet slo fast at rettighetshaverne hadde fulgt vanlige prosesser i et slikt prosjekt, men involverte ingen andre fagmiljøer, som Gassnova, i vurderingen.

Disse medlemmer påpeker derfor at regjeringen aldri har fulgt opp Stortingets vedtak om at det skal foretas en egen vurdering av gasskraftverk med karbonfangst og -lagring på Melkøya som alternativ til kraft fra land.

Komiteens tilråding

Komiteens tilråding fremmes av en samlet komité.

Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre følgende

vedtak:
I

I statsbudsjettet for 2023 blir det gjort følgende endringer:

Kap.

Post

Formål

Kroner

Utgifter

1800

Olje- og energidepartementet:

21

Spesielle driftsutgifter, kan overførast, kan nyttast under postane 50, 71 og 72, blir auka med

234 000

frå kr 38 769 000 til kr 39 003 000

70

Tilskot til internasjonale organisasjonar mv., blir auka med

1 100 000

frå kr 8 800 000 til kr 9 900 000

1810

Oljedirektoratet:

21

Spesielle driftsutgifter, kan overførast, blir redusert med

67 000

frå kr 191 943 000 til kr 191 876 000

23

Oppdrags- og samarbeidsverksemd, kan overførast, blir auka med

10 300 000

frå kr 65 400 000 til kr 75 700 000

1812

Petroleumstilsynet:

21

Spesielle driftsutgifter, kan overførast, blir auka med

6 855 000

frå kr 33 145 000 til kr 40 000 000

1820

Noregs vassdrags- og energidirektorat:

1

Driftsutgifter, blir auka med

7 000 000

frå kr 759 500 000 til kr 766 500 000

25

Krise- og hastetiltak i samband med flaum- og skredhendingar, kan overførast, blir auka med

50 000 000

frå kr 105 000 000 til kr 155 000 000

75

Stønad til hushaldningar for ekstraordinære straumutgifter, overslagsløyving, blir redusert med

2 600 000 000

frå kr 18 000 000 000 til kr 15 400 000 000

Nærings- og fiskeridepartementet:

2440

Statens sitt direkte økonomiske engasjement i petroleumsverksemda

30

Investeringar, blir auka med

3 000 000 000

frå kr 27 000 000 000 til kr 30 000 000 000

Inntekter

4810

Oljedirektoratet:

2

Oppdrags- og samarbeidsinntekter, blir auka med

10 300 000

frå kr 65 400 000 til kr 75 700 000

4812

Petroleumstilsynet:

2

Oppdrags- og samarbeidsinntekter, blir auka med

6 855 000

frå kr 8 509 000 til kr 15 364 000

4820

Noregs vassdrags- og energidirektorat:

1

Gebyrinntekter, blir auka med

32 400 000

frå kr 9 600 000 til kr 42 000 000

5582

Sektoravgifter under Olje- og energidepartementet:

70

Bidrag til kulturminnevern i regulerte vassdrag, blir redusert med

3 800 000

frå kr 4 000 000 til kr 200 000

72

Sektoravgifter under Noregs vassdrags- og energidirektorat, blir redusert med

42 000 000

frå kr 114 000 000 til kr 72 000 000

75

Sektoravgifter under Petroleumstilsynet, blir auka med

7 000 000

frå kr 132 316 000 til kr 139 316 000

Nærings- og fiskeridepartementet:

5440

Staten sitt direkte økonomiske engasjement i petroleumsverksemda

24

Driftsresultat:

1 Driftsinntekter

375 800 000 000

2 Driftsutgifter

-56 700 000 000

3 Leite- og feltutviklingsutgifter

-1 700 000 000

4 Avskrivingar

-27 600 000 000

5 Renter av staten sin kapital

-2 700 000 000

287 100 000 000

30

Avskrivingar, blir redusert med

1 800 000 000

frå kr 29 400 000 000 til kr 27 600 000 000

Fullmakter til å pådra staten forpliktingar utover gitt løyving

II
Bestillingsfullmakter

Stortinget samtykker i at Olje- og energidepartementet i 2023 kan pådra staten forpliktingar utover gitt løyving, men slik at den samla ramma for nye forpliktingar og gammalt ansvar ikkje overstig følgande beløp:

Kap.

Post

Nemning

Samla ramme

1820

Noregs vassdrags- og energidirektorat

25

Krise- og hastetiltak i samband med flaum- og skredhendingar

200 mill. kroner

Vedlegg

Vedlegg finnes kun i PDF, se merknadsfelt.

Oslo, i energi- og miljøkomiteen, den 14. desember 2023

Marianne Sivertsen Næss

leder og ordfører