Sammendrag
Stortinget vedtok i 2020 en omlegging av ytelser
til etterlatte fra folketrygden (etterlattereformen). Vedtaket bygger
på forslag fremmet av regjeringen Solberg i Prop. 13 L (2020–2021)
Endringer i folketrygdloven (nye etterlatteytelser), jf. lov 18. desember
2020 nr. 139. Omleggingen innebærer blant annet at pensjon og overgangsstønad
til gjenlevende ektefelle og tidligere familiepleier erstattes av
en tidsbegrenset omstillingsstønad. Nye regler trer i kraft 1. januar
2024.
Omstillingsstønaden skal skattlegges som lønnsinntekt.
Personer som har rett til etterlattepensjon mv. med virkning før
1. januar 2024, skal beholde dagens ytelse i en overgangsperiode
og skattlegges etter gjeldende regler i denne perioden.
Forslag om endringer i skattereglene som følge
av omleggingen av folketrygdens ytelser til gjenlevende ektefelle
mv. ble fremmet i Prop. 1 LS (2023–2024) Skatter og avgifter 2024.
Stortinget har også vedtatt å endre ytelsen
til etterlatte barn (barnepensjon) fra folketrygden.
Barnepensjon fra folketrygden gis til barn som
har mistet én av eller begge foreldrene. Barnepensjon gis i dag
som hovedregel frem til barnet fyller 18 år. Dersom én forelder
er død, gis det 0,4 G for det første barnet og 0,25 G for alle andre
barn. Dersom begge foreldrene er døde, utgjør pensjonen for det
første barnet det samme som det en gjenlevende ektefelle ville fått,
0,4 G for barn nummer to og 0,25 G for alle andre barn. Beløpene
som gjelder for det enkelte barn, summeres, og pensjonen gis deretter
med like stort beløp til hvert barn. Barnepensjonen blir ikke avkortet
mot arbeidsinntekt, men avkortes krone for krone mot eventuell uføretrygd
som barnet har rett til.
Etter de nye reglene, som trer i kraft fra 1. januar 2024,
skal barnepensjon fra folketrygden gis frem til barnet fyller 20
år. Barnepensjonen skal utgjøre 1 G per barn når én forelder er
død, og 2,25 G per barn når begge foreldrene er døde. For de fleste
øker dermed nivået vesentlig. Videre vil barn som har blitt etterlatte
før ikrafttredelsen og har større barnepensjon etter de gamle reglene,
beholde det gamle nivået på ytelsen etter overgangsregler.
Gjeldende regler for skattlegging av barnepensjon
er svært kompliserte. Barnepensjon skattlegges i utgangspunktet
som pensjon, men det gjelder flere særregler.
Da endringene i barnepensjon ble vedtatt, ble
skattleggingen av ytelsen ikke omtalt. I mandatet for Etterlatteutvalget
fra regjeringen Solberg og i utvalgets rapport (NOU 2017: 3) var
det forutsatt at ny barnepensjon skulle skattlegges som lønn. Virkningene
av lønnsbeskatning har imidlertid ikke vært nærmere utredet og drøftet
senere.
Departementet foreslår at barnepensjon skal
skattlegges på samme måte som kapitalinntekt i stedet for lønnsinntekt.
Det betyr at barnepensjon bare skal skattlegges som alminnelig inntekt
og ikke ilegges trygdeavgift og trinnskatt. I tillegg foreslås det
et nytt særskilt fradrag i barnepensjonen. Endringene vil være klart
forenklende og vil gi lavere marginalskatt på arbeidsinntekt (skatten
på den neste opptjente kronen) ved siden av barnepensjonen sammenlignet
med om barnepensjon skattlegges som lønn.
Forslaget til nye skatteregler omfatter også
barnepensjon fra andre ordninger enn folketrygden, som skattlegges
på samme måte som barnepensjon fra folketrygden.
Forslaget har vært på høring. Samtlige høringsinstanser
som har uttalt seg, støtter forslaget. Forslaget som fremmes, er
i tråd med forslaget i høringsnotatet. Det foreslås imidlertid å
øke det særskilte fradraget i barnepensjonen fra 22 700 til 30 000 kroner,
som antas å være mer provenynøytralt over tid sammenlignet med lønnsbeskatning.
På usikkert grunnlag antas forslaget heller ikke å ha nevneverdige
provenyvirkninger i 2024.
Departementet viser til forslag til endringer
i skatteloven §§ 6-31, 6-32, 6-49 og 12-2. Departementet foreslår
at endringene trer i kraft straks med virkning fra og med inntektsåret
2024.
Gjeldende rett, høringen, vurderinger og forslag samt
administrative og økonomiske konsekvenser er nærmere omtalt i proposisjonen.