Nærings- og fiskeridepartementet
ber i Prop. 131 LS (2022–2023) om Stortingets samtykke til deltakelse
i en beslutning i EØS-komiteen om innlemmelse av Europaparlaments-
og rådsdirektiv (EU) 2022/2381 om jevnere kjønnsrepresentasjon blant
styremedlemmer i børsnoterte selskaper i EØS-avtalen, og legger
videre frem forslag til endringer i foretakslovgivningen m.v. (kjønnssammensetning
i styret). I denne innstillingen behandler komiteen lovsaken. Komiteen
behandler samtykkesaken i egen innstilling, jf. Innst. 119 S (2023–2024).
Hovedinnholdet i regjeringens lovforslag er
gjort rede for i kapittel 1 i proposisjonen. Departementet opplyser
i proposisjonen at det foreslår endringer i krav til kjønnsrepresentasjon
som går lenger enn minstekravene i direktivet. Det er hensiktsmessig
at forslaget til lovendringer og innlemmelse av direktivet i EØS-avtalen
behandles samlet.
Departementet foreslår endringer i følgende
lover som regulerer styresammensetning og registrering av denne
i ulike sammenslutningsformer:
-
lov 21. juni 1985
nr. 78 om registrering av foretak (foretaksregisterloven)
-
lov 21. juni 1985 nr. 83 om ansvarlige
selskaper og kommandittselskaper (selskapsloven)
-
lov 3. juni 1994 nr. 15 om Enhetsregisteret
(enhetsregisterloven)
-
lov 13. juni 1997 nr. 44 om aksjeselskaper
(aksjeloven)
-
lov 13. juni 1997 nr. 45 om allmennaksjeselskaper (allmennaksjeloven)
-
lov 15. juni 2001 nr. 59 om stiftelser
(stiftelsesloven)
-
lov 6. juni 2003 nr. 38 om bustadbyggjelag
(bustadbyggjelagslova)
-
lov 29. juni 2007 nr. 81 om samvirkeforetak
(samvirkelova)
-
lov 10. april 2015 nr. 17 om finansforetak
og finanskonsern (finansforetaksloven)
I kapittel 4 i proposisjonen beskrives
gjeldende rett.
Kapittel 5 i proposisjonen oppsummerer forslaget
i høringsnotatet av 12. desember 2022, og i kapittel 6 følger en
oppsummering av høringsinnspillene til høringen om bedre kjønnsbalanse
i ledelsen i norske selskaper.
Kapittel 7 i proposisjonen inneholder departementets
vurderinger. I punkt 7.2 redegjøres det for behovet for å avgrense
reglene om kjønnssammensetning i styret. I punkt 7.3 foreslår departementet
avgrensningskriterier for hvilke virksomheter som vil omfattes av
reglene om kjønnssammensetning i styret. Aksjeselskaper, ansvarlige
selskaper (der samtlige deltakere er juridiske personer), samvirkeforetak
og boligbyggelag som har flere enn 30 ansatte eller over 50 mill.
kroner i samlede drifts- og finansinntekter omfattes av reglene.
For samvirkeforetak og boligbyggelag foreslår også departementet
at reglene gjelder for dem med flere enn 500 medlemmer. For stiftelser
foreslår departementet å videreføre de eksisterende reglene der
staten, en fylkeskommune eller en kommune oppnevner hele styret,
og å utvide slik at alle stiftelser der noen av de forannevnte oppnevner
styremedlemmer omfattes. I tillegg foreslår departementet at reglene
skal gjelde næringsdrivende stiftelser og stiftelser som har utdeling
som formål.
Departementet foreslår ikke særregler for konserner,
men foreslår at de samme tersklene for ansatte og samlede drifts-
og finansinntekter skal vurderes for det enkelte konsernselskap.
Det innebærer at også for konsernspisser gjelder terskelverdiene
på 30 ansatte og 50 mill. kroner i drifts- og finansinntekter.
I punkt 7.4 i proposisjonen foreslår departementet at
krav til kjønnssammensetningen i styret i aksjeselskaper og ansvarlige
selskaper skal gjelde der styret har tre eller flere medlemmer.
Departementet foreslår at eksisterende krav til kjønnssammensetningen
i styret i allmennaksjeselskaper, statseide aksjeselskaper, stiftelser, samvirkeforetak
og boligbyggelag skal gjelde der styret har tre eller flere medlemmer.
Det foreslås krav til et maksimumsantall av ett kjønn i sammenslutningenes styrer
avhengig av hvor mange styremedlemmer det har. Disse kravene svarer
til de eksisterende kravene til kjønnssammensetning.
I punkt 7.5 i proposisjonen foreslår departementet at
krav til kjønnssammensetning som hovedregel ikke skal gjelde for
styremedlemmer som skal velges av og blant de ansatte. Når de ansatte
skal velge to eller flere styremedlemmer, skal imidlertid begge
kjønn være representert. For aksjeselskaper som ikke er heleid av
staten, og for ansvarlige selskaper, gjelder det samme dersom de
ansatte skal velge tre eller flere. Det foreslås spesialregler for
foretak som har flere enn 200 ansatte.
I punkt 7.6 i proposisjonen foreslår departementet at
skjæringstidspunktet settes til siste balansedag, og at foretak
som ikke allerede er underlagt kravene, må ha et styre som oppfyller
kravene til kjønnssammensetning på plass senest én måned etter ordinær
generalforsamling.
Departementet foreslår en gradvis innføring
med ulike terskler over fem år frem til 1. juli 2028. Det redegjøres
også for konsekvensene ved at et styre ikke er sammensatt i tråd
med kravene.
I punkt 7.7 i proposisjonen vurderer departementet kontroll
og håndheving av reglene, samt konsekvenser av manglende oppfyllelse.
Departementet gjennomgår i punkt 7.8 i proposisjonen
andre regulatoriske tiltak som ble hørt og tiltak som ble spilt
inn i høringen, herunder en sertifiseringsordning.
I proposisjonens kapittel 8 ber departementet
om Stortingets samtykke til innlemmelse av Europaparlaments- og
rådsdirektiv (EU) 2022/2381 om jevnere kjønnsrepresentasjon blant
styremedlemmer i børsnoterte selskaper i EØS-avtalen. Det vises
til egen innstilling om samtykke.
I kapittel 9 i proposisjonen redegjør departementet for
de økonomiske og administrative konsekvensene ved forslaget. Spesialmerknader
til lovforslagene fremgår av kapittel 10 i proposisjonen.