Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Anniken Huitfeldt, Sverre Myrli, Runar Sjåstad
og Solveig Vitanza, fra Høyre, Olve Grotle, Linda Hofstad Helleland
og Lene Westgaard-Halle, fra Senterpartiet, Jenny Klinge, lederen
Willfred Nordlund og Per Olav Tyldum, fra Fremskrittspartiet, Sivert
Bjørnstad og Bengt Rune Strifeldt, fra Sosialistisk Venstreparti,
Torgeir Knag Fylkesnes, fra Rødt, Geir Jørgensen, fra Venstre, Alfred
Jens Bjørlo, og fra Miljøpartiet De Grønne, Rasmus Hansson,
viser til Dokument 8:236 S (2022–2023) om Fensfeltet og naturvennlig,
sirkulær gruvedrift og Dokument 8:250 S (2022–2023) om å sikre nasjonal kontroll
over mineralressursene på Fensfeltet. Komiteen viser
videre til to brev av 14. september 2023 fra næringsministeren med
statsrådens vurdering av de to representantforslagene. Brevene er
vedlagt innstillingen. Komiteen viser
til høringsinnspillet fra Rare Earths Norway som peker på viktigheten
av Fensfeltet, trolig Europas desidert største forekomst av sjeldne jordartsmetaller
(Rare Earth Elements (REE)). EU har klassifisert de magnetrelaterte
REE som de mest kritiske av alle råvarer for europeisk industri
med hensyn til forsyningssikkerhet.
Komiteen er enig
med forslagsstillerne i at kritiske råmaterialer er essensielle
for industriell teknologi og utvikling i overgangen til et mindre
oljeavhengig samfunn, og etterspørselen etter slike kritiske råmaterialer vil
fortsette å øke. I Norge og Europa er man i dag avhengig av import
for å dekke egne behov for råmaterialer og sjeldne jordartsmetaller.
Det er av stor strategisk, industriell og etisk betydning at man
blir mer selvforsynt med råmaterialer. Mye utvinning av sjeldne
jordartsmetaller foregår i deler av verden med langt mindre strenge
helse-, miljø- og sikkerhetsregler enn i Norge og med store mangler
innenfor menneskerettigheter og arbeiderrettigheter.
Komiteen påpeker
at i dag er Kina totalt dominerende i produksjon av sjeldne jordartsmineraler,
både innenfor egne grenser og på eier- og utvinningssiden i andre
land. Strategisk avhengighet av Kina og andre stormakter er en viktig
diskusjon både etisk, strategisk og sikkerhetspolitisk.
Komiteen påpeker
videre at EU-kommisjonen 16. mars 2023 presenterte Critical Raw
Materials Act. Formålet med rettsakten er å styrke EUs forsyningskjede
for kritiske råmaterialer, diversifisere EUs import for å redusere
«strategisk avhengighet», forbedre EUs overvåkingskapasitet når
det gjelder forstyrrelser i forsyningskjeden, og å øke resirkulering
av kritiske råmaterialer i EU.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Fremskrittspartiet,
Venstre og Miljøpartiet De Grønne, mener mineralnæringen er
en fremtidsnæring som har potensial til å bli svært viktig for Norge,
for å dekke det økende behovet for mineraler som benyttes til teknologiutvikling
både i Europa og verden. Flertallet peker
på at verdikjedene til en rekke av de viktigste mineralene er konsentrert
til enkeltland og -områder, og at vi nå ser ut til å gå inn i en
periode preget av mer usikkerhet, ustabilitet, geopolitiske maktkamper
og menneskerettighetsbrudd. Flertallet mener
derfor at det er store muligheter for å utvikle en mineralnæring
i Norge som kan skape store verdier og mange arbeidsplasser, og som
samtidig vil bidra til å sikre tilgang på kritiske mineraler. Flertallet peker på at tilgang til kritiske
mineraler både i USA og i Europa er en politisk prioritet, og det er
viktig å gjøre seg uavhengig av totalitære stater og stater med
helt andre lønns- og arbeidsvilkår for involverte gruvearbeidere
eller steder som tillater barnearbeid. Tilgang på mineraler i dagens
urolige verden er både sikkerhets- og geopolitikk.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til regjeringens
mineralstrategi, som ble lagt fram i juni 2023, og som skal bidra
til at Norge utvikler verdens mest bærekraftige mineralnæring. Disse medlemmer ser det som positivt
at regjeringen gjennom mineralstrategien viser at den vil spille
på lag med industrien, partene i arbeidslivet, miljøbevegelsen og
lokalsamfunn for å få fart på mineralnæringen her i landet. Disse medlemmer viser videre til at det
i mineralstrategien er lagt fram ambisiøse mål for den videre utviklingen
av mineralnæringen, og for retningen nye gruver og dagbrudd skal
ta i Norge i tiårene framover. Det iverksettes også flere tiltak
rettet mot å redusere miljøavtrykket, særlig knyttet til naturbelastning
og håndteringen av restmasser, og med et klart mål om at det skal
være så lite restmasser som mulig fra alle nye mineraluttak.
Disse medlemmer merker
seg at kritiske mineraler er et viktig tema som får mye oppmerksomhet
internasjonalt, og også i regjeringens mineralstrategi. Disse medlemmer understreker betydningen
av at vi her i landet har naturgitte fortrinn, kompetanse og teknologi
i verdensklasse som gjør at vi har et stort potensial for gjenbruk,
utvinning og produksjon av kritiske mineraler. Disse
medlemmer viser til at statsråden i ovennevnte brev til komiteen
understreker betydningen av at Norge sikrer tilgangen på kritiske
råmaterialer i samarbeid med andre land, og at dette er noe som har
stor betydning for norsk industri og arbeidsplasser, samtidig som
det også har stor betydning sikkerhetspolitisk og strategisk.
Medlemene i
komiteen frå Høgre, Framstegspartiet, Venstre og Miljøpartiet Dei Grøne meiner
at EUs Critical Raw Materials Act (CRMA) er eit omfattande og ambisiøst
lovverk for sirkulærøkonomi og mineralverksemd, som etter planen skal
vedtakast i år.
Det er markert som EØS-relevant, og Norge bør
snarast signalisere at ein ønsker å implementere CRMA når det er
vedtatt. Mykje av intensjonen bak forslaga frå Miljøpartiet Dei
Grøne blir varetatt ved å slutta seg til CRMA.
Vidare viser medlemene
i komiteen frå Høgre til mineralstrategien til Høgre, der
det er oppført mange konkrete politiske tiltak som vil fremje meir
sirkulærøkonomi med mineral og akselerere realiseringa av Fensfeltet.
Komiteens
medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt og Venstre fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen legge
fram en plan for hvordan mineralutvinning ved Fensfeltet kan foregå
på en måte som styrker demokratiske verdikjeder og forsyningssikkerheten
for Norge og Europa, og komme tilbake til Stortinget på egnet måte.»
Komiteens
medlemmer fra Fremskrittspartiet, Venstre og Miljøpartiet De Grønne fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen vurdere
å styrke veiledningsfunksjonen til Direktoratet for mineralforvaltning med
Bergmesteren for Svalbard (DMF).»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Venstre og Miljøpartiet De
Grønne viser til at Fensfeltet er en mineralforekomst ved
Ulefoss i Nome kommune i Telemark. Fensfeltet inneholder anslagsvis
30–50 millioner tonn sjeldne jordartsmineraler, og er trolig blant
Europas største slike forekomster.
Disse medlemmer har merket seg at neodym og praseodym
antas å utgjøre 15–25 pst. av de sjeldne jordartsmineralene i Fensfeltet.
Begge står på EUs liste over kritiske råvarer. Stoffene har en rekke
bruksområder, blant annet i elmotorer og generatorer. Mineralene
er også viktige komponenter i militært utstyr. Kina står for omtrent
99 pst. av leveransene av både neodym og praseodym til EU, ifølge
Europakommisjonens rapport «Study on the EU's list of Critical Raw
Materials» (2020).
Disse medlemmermener
at et så strategisk og internasjonalt viktig prosjekt som Fensfeltet
kan bli, bør utvikles med en helt ny standard for miljø- og klimavennlig
gruvedrift. Prosjektet bør være naturpositivt og ha som premisser
at utvinningen skal skape arbeidsplasser lokalt, at verdikjeden
i størst mulig grad skal være på norske hender, og at man skal ivareta
lokalmiljøet. På den måten kan Fensfeltet bidra til å gjøre Norge ledende
i å sette en ny og nødvendig standard for gruvedrift som vil komme
som følge av det grønne skiftet.
Disse medlemmer fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
legge fram en plan for hvordan mineralutvinning ved Fensfeltet kan
foregå på en måte som styrker demokratiske verdikjeder og forsyningssikkerheten
for Norge og Europa, som ikke forurenser, og som ikke ødelegger
natur, og komme tilbake til Stortinget på egnet måte.»
«Stortinget ber regjeringen
utarbeide et mineralhierarki etter modell av avfallshierarkiet,
som legger til grunn at gjenbruk og resirkulering av mineraler alltid
er å foretrekke framfor ny mineralutvinning.»
Komiteens
medlemmer fra Fremskrittspartiet og Venstre fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen utrede
hvordan kommunene kan sitte igjen med en større del av verdiskapingen
knyttet til mineralvirksomhet, og herunder vurdere om produksjonsavgift
kan være hensiktsmessig for at kommunene skal ha insentiv til å
legge til rette for mer slik virksomhet.»
Komiteens
medlemmer fra Fremskrittspartiet fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen vurdere
refusjonsordninger for leteselskaper innenfor mineralnæringen og se
på om prinsippet fra leterefusjonsordningen innenfor petroleumsskatteregimet
kan være overførbart.»
«Stortinget ber regjeringen foreslå
å øke bevilgningen til Norges geologiske undersøkelse (NGU) for
å kartlegge mineralressursene i Norge.»
«Stortinget ber regjeringen sikre
en enklere og mer samordnet konsesjonsbehandling for mineralutvinning
i Fastlands-Norge.»
«Stortinget ber regjeringen legge
fram forslag om etablering av et statlig mineralfond etter finsk
modell.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre er klar over at mineralnæringen
medfører inngrep i naturen, og understreker at det er viktig å utvikle
nye metoder for behandling av avgangsmasse, bruk av kjemikalier
og deponi. Disse medlemmer mener imidlertid
at dette ikke bør være et hinder for å utvikle næringen, men at det
parallelt med gruvevirksomheten må jobbes med å finne gode løsninger
som ivaretar miljø og lokalsamfunn.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet understreker at det ikke kan være slik
at kravene til næringen blir så høye og hensynene så mange at det
i praksis forhindrer en satsing. Disse medlemmer minner
om at mineralnæringen krever store kapitalinnskudd over en svært
lang periode, og at det derfor er viktig med stabilitet, forutsigbarhet
og tydelige politiske signaler.
Disse medlemmer viser
til at det i dag jobbes målrettet for å utvikle mineralnæringen
i en mer miljøvennlig og bærekraftig retning. Norsk Bergindustri
har som mål at norsk mineralnæring skal være den mest bærekraftige
i verden og sikre åpenhet om bergindustriens bærekraftsarbeid. Sentralt
i dette arbeidet står Towards Sustainable Mining (TSM).