Om Riksrevisjonens anbefalinger
Komiteen viser videre
til Riksrevisjonens anbefalinger:
«Riksrevisjonen anbefaler at Stortingets
presidentskapet i kraft av sitt overordnede ansvar for administrative
saker sikrer
-
klarhet i regelverk
om Stortingets økonomiske ordninger til representantene
-
at representantene får riktig og hensiktsmessig informasjon
og veiledning om hvordan regelverket skal forstås
-
at Stortingets administrasjon følger opp
og kontrollerer bruken av pendlerboligordningen
-
at Stortingets administrasjon følger opp
de som mottar fratredelsesytelse og etterlønn, og sikrer at ytelsene
blir korrekt avkortet
-
at relevant dokumentasjon blir oppbevart
for å ivareta rettighetene til representantene, og sikre at etterkontroll
kan gjennomføres på en betryggende måte»
Kollegiets medlem Lønnum anbefaler i tillegg:
-
«at Stortinget
gjør en fornyet vurdering av om det er hensiktsmessig at Stortinget
har egne former for ytelser knyttet til kortvarig eller lengre bortfall
av arbeidsinntekt enn dem som ellers følger av folketrygdloven
-
at dersom Stortinget opprettholder egne
ordninger for Stortingsrepresentanter som fratrer / ikke blir gjenvalgt,
anbefales det at en under utforming av reglene innhenter grundig
kvalitetskontroll for å sørge for at det er konsistens og presisjon
i regelverket i seg selv, og at avvik fra øvrig lovgivning og praksis
gjøres tydelig.»
Komiteen slutter
seg til Riksrevisjonens anbefalinger. Komiteen vil
understreke viktigheten av at funnene som er avdekket, følges opp
på en tillitvekkende måte, og forutsetter at Stortingets presidentskap raskt
følger opp dette. Komiteen viser videre
til at oppfølgning av rapporten bør ses i sammenheng med Dokument
18 (2022–2023) Rapport fra Utvalget for ekstern gjennomgang av økonomiske
ordninger for stortingsrepresentanter (Representantordningsutvalget). Komiteen vil påpeke at det er avgjørende
at Stortinget har klare regler for de ordninger som gjelder for
stortingsrepresentantene, for at de skal kunne utføre det verv de
er valgt til. Det er også avgjørende for tilliten til ordningene
at det er gode rutiner rundt oppfølgingen av ordningene, og at det
er etablert hensiktsmessige kontrollrutiner som kan fange opp eventuelle
misforståelser eller feil.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til kollegiets medlem
Arve Lønnums anbefaling om at Stortinget må gjøre en fornyet vurdering
av om det er hensiktsmessig at Stortinget har egne former for ytelser
knyttet til kortvarig eller lengre bortfall av arbeidsinntekt enn
dem som ellers følger av folketrygdloven. Dette
medlem slutter seg til denne anbefalingen. Dette
medlem viser i denne forbindelse til SVs høringsbrev til presidentskapets
behandling av representantordningsutvalget, hvor SV støtter mindretallet
i utvalget som foreslår at etterlønnsordningen fjernes.
Komiteens medlem
fra Rødt viser til at Stortinget i flere omganger har gjennomført
tiltak med sikte på nødvendig regelverk, informasjon og kontroll,
men at dette ikke har hindret Riksrevisjonen i å avdekke en rekke
svakheter i utformingen, forvaltningen og bruken av ordningene.
Riksrevisjonens rapport omtaler hvordan flere
kontrolltiltak ennå ikke er fullt ut iverksatt. Dette gjelder blant annet
innhenting av opplysninger fra tredjepart i forbindelse med oppfølging
av mottakere fra fratredelsesytelse og etterlønn og utvidet kontroll
av reiseregninger.
Dette medlem viser
til Stortingets presidentskaps svar til Riksrevisjonen:
«Presidentskapet ser med alvor på de
funn som er avdekket og omtalt i rapporten, og tar Riksrevisjonens kritikk
av forvaltningen av stortingsrepresentantenes økonomiske ordninger
til etterretning.
Presidentskapet vil sørge for at de funnene
og kritikken i rapporten som retter seg mot Stortinget, blir fulgt
opp. Vi nevner i den forbindelse at det allerede er gjennomført
og iverksatt en rekke tiltak som vil ivareta anbefalingene i rapporten.»
Dette medlem viser
videre til at Riksrevisjonens rapport er et resultat av et oppdrag
fra Stortinget, og at Stortinget har behov for utfyllende informasjon
om hvordan Riksrevisjonens anbefalinger er ivaretatt, og resultatene
av gjennomførte og iverksatte tiltak.
På denne bakgrunn fremmer dette
medlem følgende forslag:
«Presidentskapet pålegges å rapportere
til Stortinget om status for iverksatte tiltak for å følge opp Riksrevisjonens
anbefalinger om Stortingets økonomiske ordninger til representantene.»
Dette medlem viser
til Riksrevisjonens funn om at Stortingets administrasjon ikke har
arkivert all korrespondanse med mottakerne av fratredelsesytelse
og etterlønn, og Riksrevisjonens vurdering om at det er kritikkverdig
at relevant dokumentasjon ikke er oppbevart for å sikre at etterkontroll
kan gjennomføres på en betryggende måte. Dette
medlem vil framheve at korrekt arkivering og dokumentasjon
er avgjørende for at Stortinget skal kunne ettergå de vedtak som
fattes på Stortingets vegne.
På denne bakgrunn fremmer dette
medlem følgende forslag:
«Stortinget ber presidentskapet sikre
at all relevant informasjon i administrative saker arkiveres på
en måte som muliggjør innsyn i og kontroll av administrasjonens
vedtak.»
Dette medlem viser
til Riksrevisjonens funn om at 61 undersøkte representanter ikke
har informert om alle relevante inntekter eller andre forhold av
betydning for fratredelsesytelse og/eller etterlønn, samt at 51 representanter
mottok for høy ytelse. Dette medlem viser videre til at Riksrevisjonens
samlede inntrykk av at
«flere av stortingsrepresentantene ikke
har vært oppmerksomme på hvilket selvstendig ansvar som ligger i
å benytte seg av de økonomiske ordningene».
Dette medlem viser
videre til representantordningsutvalgets gjennomgang av økonomiske
ordninger for stortingsrepresentanter, hvor utvalgets medlem Karin
Andersen mener det, i likhet med praksis i Nav, bør være en advarsel
om at feilopplysninger på de dokumenter der stortingsrepresentantene
skal dokumentere og bekrefte at vilkår for ytelser eller ordninger
er oppfylt, kan medføre reaksjoner og eventuelt straffansvar.
Dette medlem viser
til at Riksrevisjonens funn ikke forelå da representantordningsutvalgets
arbeid ble overlevert til Stortingets presidentskap 31. januar 2023, og
at Riksrevisjonens undersøkelse av Stortingets økonomiske ordninger
til representanter underbygger behovet for et slikt kontrolltiltak
for informasjon.
På denne bakgrunn fremmer dette
medlem følgende forslag:
«Stortinget ber om at det i dokumenter
der stortingsrepresentantene skal dokumentere og bekrefte at vilkår
for ytelser eller ordninger er oppfylt, skal være en advarsel om
at feilopplysninger kan medføre reaksjoner og eventuelt straffansvar.»
Dette medlem viser
til anbefalingen fra kollegiets medlem Lønnum om at Stortinget gjør
en fornyet vurdering av om det er hensiktsmessig at Stortinget har andre
former for ytelser knyttet til kortvarig eller lengre bortfall av
arbeidsinntekt enn dem som ellers følger av folketrygdloven.
Dette medlem mener
summen av Riksrevisjonens funn viser at Stortinget ikke har kapasitet
til å forvalte en egen ordning for langvarig bortfall av arbeidsinntekt,
ei heller et tilfredsstillende kontrollapparat, og at å bygge opp
en slik kapasitet parallelt med velferdsstatens ordinære ordninger
vil være lite hensiktsmessig.
Dette medlem vil
påpeke at Stortingets etterlønnsordning ikke erstatter noen rettighet
som ligger i folketrygden eller Statens lånekasse, men kommer i
tillegg til rettighetene som representantene allerede har på linje
med andre borgere. I og med at Stortingets etterlønn i skrivende
stund er maksimalt 702 499 kroner fordelt over 12 måneder, får en
avgått representant rett på en ytelse som er 130 499 kroner høyere
enn medianlønnen i Norge og 285 129 kroner mer enn den øvre grensen
for hva andre innbyggere kan få i dagpenger, før de selv eventuelt
må søke dagpenger. Dette medlem ser
på dette som en grunnleggende urettferdighet i strid med prinsippet
om universelle rettigheter som velferdsstaten er bygget på.
Dette medlem ønsker
ikke at folkevalgte skal rykke fra folket som har valgt dem, men
mener at representantenes behov for omstilling og etterutdanning
må ivaretas gjennom fellesskapsløsningene som representantene har
vedtatt på vegne av andre innbyggere. Å fjerne etterlønnsordningen
ville dessuten minket den framtidige risikoen for misbruk og lettet
byrden på Stortingets administrasjon.
Dette medlem ønsker
derfor at Stortingets etterlønnsordning avskaffes, i tråd med mindretallets
anbefaling i representantordningsutvalget og høringssvar fra AAP-aksjonen,
Stiftelsen Rettferd og Nav-opprydningen, organisasjoner som arbeider
for vanlige folk i møte med velferdsstatens ordinære kontrollregime. Dette medlem viser særlig til følgende
fra AAP-aksjonens høringssvar:
«Det er uforståelig at Stortingspolitikere
skal få etterlønn i utgangspunktet. (…) Det å måtte gå over på dagpenger
fra NAV som en vanlig arbeidssøker vil også være et sterkt insentiv
for å få arbeidsføre mennesker ut i arbeid. (…) Vi stiller også
spørsmål ved at komiteen anser det som viktig at stortingspolitikerne
skal kunne gjennomføre relevant kompetanseheving, for alle andre
borgere i dette land har vi Statens Lånekasse som skal utjevne forskjeller
og gjøre utdanning mulig for alle, uavhengig av inntekt.»
Dette medlem viser
til at bakgrunnen for at Stortinget 6. januar 2022 ba Riksrevisjonen
iverksette sin undersøkelse, var et stort antall avsløringer i pressen av
misbruk og feil forvaltning av representantenes ordninger, noe som
avfødte det presidentskapet har beskrevet som en tillitskrise for
Stortingets som institusjon.
Dette medlem mener
økt offentlighet rundt representantordningene, i den grad den ikke
går ut over sikkerhet eller nødvendig personvern, vil fungere preventivt
både på misbruk fra representantenes side og på feil fra administrasjonens. Dette medlem viser til representantordningsutvalgets
rapport, som konstaterer følgende:
«Offentlig innsyn i representantenes
reiseregninger bidrar også med en viss kontroll»
På denne bakgrunn vil dette
medlem fremme følgende forslag:
«Stortinget ber presidentskapet påse
at informasjon om hvilke representanter som har fått tildelt en pendlerbolig,
gjøres offentlig til enhver tid.»
«Stortinget ber presidentskapet om
at informasjon om den totale mengden av reiser på et overordnet
nivå skal publiseres på Stortingets nettsider.»
«Stortinget ber presidentskapet opprette
en samleside på stortinget.no med utadrettet informasjon om representantenes
ordninger, herunder regelverk og bruk.»
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til merknader og forslag
fremmet av Rødt i innstillingen. Dette medlem er
enig i vesentlige deler av merknadene og flere forslag. Dette medlem viser imidlertid til at
presidentskapet kommer med en egen innstilling om endringer i representantordningene,
hvor dette medlem legger til grunn at både
Representantordningsutvalgets forslag og Riksrevisjonens kritikk
vil bli tillagt avgjørende vekt. Sosialistisk Venstreparti vil fremme
forslag i forbindelse med dette, og avstår derfor fra å gå inn i
forslag i innstillingen som omhandler Riksrevisjonens rapport.