Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Kari Henriksen, Lubna Boby Jaffery og Bente Irene
Aaland, fra Høyre, lederen Peter Frølich og Svein Harberg, fra Senterpartiet,
Sara Hamre Sekkingstad, fra Fremskrittspartiet, Carl I. Hagen, fra
Sosialistisk Venstreparti, Audun Lysbakken, fra Rødt, Seher Aydar,
og fra Venstre, Grunde Almeland, viser til Dokument 6 (2022–2023)
Melding for året 2022 fra Norges institusjon for menneskerettigheter. Komiteen vil videre bruke forkortelsen
NIM.
Komiteen viser til
at NIM i korte trekk omtaler menneskerettighetsåret 2022. Komiteen noterer seg at NIM løfter frem
en rekke problemstillinger innenfor temaer som kommuners menneskerettighetsansvar, rus,
Covid-19, klima, næringsliv, fengsel og arrest, rettssystemet, barn
og familie, asyl og innvandring, ytringsfrihet og personvern, likestilling
og diskriminering, urfolk, nasjonale minoriteter, og vold og overgrep.
Komiteen viser til
at NIM har satt søkelys på noen utvalgte temaer og problemstillinger,
og løftet disse frem som anbefalinger i årsmeldingen. Anbefalingene
er av noe ulik karakter. Noen anbefaler en bestemt løsning, mens
andre gir uttrykk for mer overordnede målsettinger.
Anbefalingene i årsmeldingen fra 2022 er følgende:
-
«- Stortinget
bør be regjeringen om å raskt reparere menneskerettighetskrenkelsen
som er fastslått av Høyesterett i Fosendommen, i tråd med Norges menneskerettslige
forpliktelser.
-
- Stortinget bør be regjeringen om å sørge
for at forebyggings- og behandlingsreformen på rusfeltet sikrer
at barn som bruker rusmidler, har et hjelpetilbud som ivaretar deres
rettigheter etter FNs barnekonvensjon. Reformen må være menneskerettighetsbasert
og ivareta barns særlige rettigheter som hensynet til barnets beste,
barns rett til privatliv, helse og utvikling samt barns rett til å
bli hørt.
-
- Stortinget bør be regjeringen om å iverksette
langsiktige og systematiske tiltak for å forebygge og bekjempe hatefulle
ytringer og hets mot blant annet samer, nasjonale minoriteter og
andre utsatte grupper. NIM foreslår følgende tiltak:
-
- sikre registrering
og lik behandling av saker om hatefulle ytringer/hets i alle politidistrikter
og videreutvikle statistikk og analyser av anmeldte tilfeller
-
- opprette et lavterskeltilbud for å melde
inn og registrere hatefulle ytringer/hets
-
- revidere straffeloven § 185
-
- inkludere urfolk og nasjonale minoriteter
i nye eller eksisterende handlingsplaner
-
- Stortinget bør be regjeringen om å redegjøre
for, og komme med forslag til, lovendringer om hva slags soningsforhold
utviklingshemmede skal ha. Det bør foreslås regler om hvordan utviklingshemmede i
norske fengsler skal kartlegges, og hvordan soningen skal tilrettelegges
for denne gruppen.
-
- Stortinget bør be regjeringen om å utrede
hvordan kommunenes gjennomføring av menneskerettighetene kan styrkes,
herunder vurdere hvilke styringsverktøy som er egnet til å anskueliggjøre
kommunenes menneskerettighetsansvar på ulike områder. Dette kan
for eksempel være kompetanseheving, regelverksendringer, ressurstilføring
eller organisatoriske grep.»
Komiteen viser til
at meldingen omtaler forhold som er forskjellige i sitt innhold.
Noen saker peker fram mot regjeringens forestående og meldte saker,
slik at anbefalingene kommer i forkant av at regjeringen har utmeislet
sin politikk. Ett eksempel er å ivareta menneskerettighetene til
barn i den varslede rusreformen. Ett annet er å følge opp hatefulle
ytringer. NIM viser i den forbindelse til at grensegangen mellom
ytringsfrihet og minoritetsvern er omdiskutert, og anbefaler en
revisjon av straffelovens bestemmelse § 185, språklig og for å klargjøre
den høye terskelen bestemmelsen er ment å ivareta.
Menneskerettigheter skal ikke bare vedtas, de
skal også praktiseres. I mange saker er det utfordrende å få dem
til å virke etter målsettingen ute i de enkelte tjenestene, slik
tidligere årsmeldinger har vist når det for eksempel gjelder soningsudyktighet
og isolasjon og tvangsbruk i fengsel. I årets rapport peker NIM
på hvordan kommunene kan styrkes i sin gjennomføring av menneskerettighetene
og utarbeide systemer som kan anskueliggjøre kommunenes menneskerettighetsansvar
på en bedre måte.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet og Fremskrittspartiet,
tar NIMs anbefalinger til etterretning. Flertallet viser
til at videre oppfølging av anbefalingene er et mer naturlig ansvar
for fagkomiteene, enn for kontroll- og konstitusjonskomiteen, slik
saksfordelingen er etter Stortingets forretningsorden § 14.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Venstre mener det er svært
viktig at NIMs anbefalinger blir gjenstand for grundig politisk
behandling. Disse medlemmer mener det
er innenfor mandatet til kontroll- og konstitusjonskomiteen, som
ansvarlig komité for Stortingets behandling av NIMs årsmelding,
å fremme anbefalingene som forslag hvis de ikke følges opp tilfredsstillende
på andre måter. Disse medlemmer vil
følge med på hvordan fagkomiteene følger opp årets anbefalinger,
og forbeholder seg muligheten til å fremme forslag i forbindelse
med behandlingen av neste års årsmelding i kontroll- og konstitusjonskomiteen.
Komiteen viser
også til at NIM omtaler hvordan tidligere anbefalinger er fulgt
opp. Komiteen merker seg at mange av
utfordringene som NIM har pekt på, er løst, eller at det er iverksatt
prosesser med sikte på løsning.
Komiteen viser også
til at årsmeldingen gir en pedagogisk fremstilling av menneskerettighetssaker
i Høyesterett, EMD og FN. Årsmeldingen gir også en oversikt over
de 59 høringsuttalelsene, innspillene og brevene til regjeringen,
Stortinget og andre instanser som NIM har avgitt i 2022. I tillegg
har NIM lansert åtte nye rapporter og levert fire tredjepartsintervensjoner
i tilknytning til pågående saker i Den europeiske menneskerettsdomstolen.
Også NIMs formidlingsarbeid er beskrevet i årsmeldingen.
Komiteen vil takke
NIM for godt og omfattende arbeid i 2022.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Venstre viser til omtalen av
det pågående menneskerettighetsbruddet på Fosen i årsmeldingen,
og NIMs anbefaling om at Stortinget bør be regjeringen om å raskt
reparere menneskerettighetskrenkelsen som er fastslått av Høyesterett
i Fosen-dommen. Disse medlemmer ser
svært alvorlig på at dommen fra Høyesterett ikke er fulgt opp. Disse medlemmer viser til at regjeringen
har beklaget dette. Det var riktig og viktig at beklagelsen kom.
Disse medlemmer understreker
at det er helt avgjørende å finne en løsning med legitimitet i det
samiske samfunnet, og at enighet med Fosen Njaarke og Sametinget
om utredningsprogrammet er nødvendig for å få til dette. Disse medlemmer understreker videre det uholdbare
i at et menneskerettighetsbrudd har fått pågå i så lang tid, og
viser til at regjeringen har varslet at utredningen av saken skal
være ferdig i april 2024. Disse medlemmer vil
uttrykke bekymring for at det fortsatt kan gå altfor lang tid før
Høyesteretts dom følges opp.
Disse medlemmer merker
seg NIMs understreking av statens plikt til å avslutte et pågående
brudd på menneskerettighetene, og behovet for at dette skjer snarlig
og uten at nye utredninger kommer i konflikt med denne plikten. Disse medlemmer er enig i dette.
Disse medlemmer vil
berømme NIM for å belyse de menneskerettslige sidene ved klimakrisen. Disse medlemmer merker seg at NIM fortsatt
mener klimavirkningen av forbrenningsutslipp blir konsekvenseutredet
for dårlig før behandlingen av søknader om plan for utbygging og
drift av petroleumsforekomster. Disse medlemmer slutter
seg til denne kritikken, og mener regjeringen må justere praksis
i tråd med NIMs anbefaling.
Disse medlemmer merker
seg NIMs understreking av at myndighetenes plikt til å etterleve
Grunnloven fullt ut kan innebære å nekte tillatelser til utvinning
av fossil energi. NIM argumenterer for at staten konkret må kunne
påvise at det er rom for de økte utslipp slik aktivitet medfører,
innenfor de klimamål Norge har forpliktet seg til. Disse
medlemmer mener dette er en svært viktig understreking, og
slutter seg til den.
Disse medlemmer synes
det er godt at NIM velger å sette søkelys på ivaretakelse av barns
rettigheter i forbindelse med forebyggings- og behandlingsreformen på
rusfeltet som regjeringen har varslet at vil bli gjennomført. Disse medlemmer er enig i at barn som bruker
rusmidler, må ha tilgang på et hjelpetilbud som ivaretar deres rettigheter
etter FNs barnekonvensjon. Hensynet til barnets beste, barns rett
til privatliv, helse og utvikling, samt barns rett til å bli hørt
er essensielt, fordi rapporter og undersøkelser viser at barn med
samtidige psykiske lidelser og rusproblemer ofte står uten et reelt behandlingstilbud,
og at det for eksempel ikke alltid fanges opp hvorvidt eller i hvilken
grad barn har rusvansker ved plassering på barnevernsinstitusjon.
Disse medlemmer setter
videre pris på at NIM trekker fram viktigheten av å jobbe mot hets
og hatefulle ytringer. Den offentlige debatten trenger et større
tilfang av stemmer for å speile og finne løsninger på alle samfunnets
reelle problemer. Hets og hatefulle ytringer vil også ofte ha svært
ødeleggende konsekvenser for livskvaliteten til de enkeltmenneskene
som utsettes for det. Disse medlemmer mener
det er storsamfunnets rolle å verne om utsatte grupper.
Disse medlemmer er
opptatt av å bedre soningsforhold for innsatte med utviklingshemming,
og mener at dette er en viktig sak for NIM å belyse. Studier viser
at omtrent 10 pst. av alle innsatte har en utviklingshemming, men
samtidig at fengslene ofte ikke er kjent med dette. Derfor er det
viktig med regler og retningslinjer som setter tydelige forventninger
til rimelig tilrettelegging for innsatte med funksjonsutviklinger.
Disse medlemmer viser
til at NIM også har valgt å trekke frem kommunenes menneskerettighetsansvar. Landets
kommuner har etter Grunnloven § 92 et selvstendig ansvar for å respektere
og sikre menneskerettighetene, men det eksisterer like fullt flere
menneskerettslige utfordringer på kommunalt nivå. Disse inkluderer rettssikkerheten
til sykehjemsbeboere, mangler i dagens krisesentertilbud, svakheter
ved dokumentasjon av det kommunale barnevernets vurderinger og begrunnelse og
kommunalt ansattes ytringsfrihet. Disse medlemmer deler
NIMs oppfatning om at den varslede tillitsreformen bør ha et tydelig
menneskerettighetsfokus.