Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Kamzy Gunaratnam, Odd Harald Hovland og Maria Aasen-Svensrud,
fra Høyre, Ingunn Foss og Sveinung Stensland, fra Senterpartiet,
Ivar B. Prestbakmo og Else Marie Rødby, fra Fremskrittspartiet, lederen
Per-Willy Amundsen og Tor André Johnsen, fra Sosialistisk Venstreparti, Andreas
Sjalg Unneland, og fra Venstre, Ingvild Wetrhus Thorsvik,
viser til Prop. 95 L (2022–2023) om endringer i sikkerhetsloven
(eierskapskontroll og lovens virkeområde). Det ble avholdt skriftlig
høring i saken, hvor komiteen ikke mottok høringsinnspill.
Komiteen gir sin
tilslutning til regjeringens forslag til innstramminger i sikkerhetsloven. Komiteen peker på at bakteppet for de
foreslåtte endringene er økt bevissthet rundt måten utenlandske
investeringer og ulike former for økonomisk virkemiddelbruk kan brukes
til å true nasjonal sikkerhet på. Komiteen viser
til Prop. 95 L (2022–2023) kapittel 2.2, samt komiteens merknader
til Meld. St. 9 (2022–2023) i Innst. 247 S (2022–2023), for ytterligere
beskrivelse av utfordringsbildet.
Komiteen mener en
utvidelse av virkeområdet i § 1-3 til å omfatte aktivitet som har
avgjørende eller vesentlig betydning for nasjonale sikkerhetsinteresser,
er viktig for å fange opp sikkerhetstruende aktivitet som ikke er
direkte knyttet til grunnleggende nasjonale interesser. Dette kan
være virksomheter som utvikler teknologi, for eksempel kunstig intelligens,
som det ikke er i Norges nasjonale sikkerhetsinteresser at faller
i en annen stats hender. Endringen sikrer at bestemmelsene i sikkerhetsloven
kan tilpasses samfunnsutviklingen.
Komiteen viser til
at det foreslås at sikkerhetslovens bestemmelser om eierskapskontroll
kan gjøres gjeldende for flere virksomheter enn i dag. En mulighet til
å treffe vedtak om at virksomheter som har vesentlig betydning,
kan underlegges bestemmelsene om eierskapskontroll, vil etter komiteens oppfatning bedre ivareta lovens
formål og styrke departementenes evne til å ivareta sitt ansvar
etter § 2-1.
Brudd på meldeplikten etter § 10-1 og manglende etterlevelse
av vedtak etter §§ 2-5 og 10-3 er etter komiteens oppfatning
alvorlige overtredelser som kan ha betydelige konsekvenser for nasjonale
sikkerhetsinteresser. Komiteen er derfor
enig med departementet i at det er behov for å øke myndighetenes
mulighet til å håndheve manglende etterlevelse og å redusere risikoen
for at skadevirkninger inntrer før myndighetene får iverksatt nødvendige
tiltak. Komiteen merker seg at departementet
ikke viderefører forslaget om at brudd på meldeplikten skal belegges
med straff, men at det foreslås å gi sikkerhetsmyndigheten kompetanse
til å ilegge overtredelsesgebyr. Det innebærer at kompetansen til
å ilegge overtredelsesgebyr flyttes fra tilsynsmyndigheten til sikkerhetsmyndigheten. Komiteen merker seg også at departementet
foreslår at brudd på vedtak etter §§ 2-5 og 10-3 skal kunne straffesanksjoneres,
og at skyldkravet vil være forsett eller uaktsomhet.
Komiteen merker
seg også at det foreslås ny § 7-6 om eiendommer av sikkerhetsmessig
betydning, hvor virksomhetene ved risikovurderingen etter § 7-3
har plikt til å identifisere slike eiendommer. Komiteen mener
det vil bidra til å øke virksomhetenes bevissthet om eiendommer
som kan benyttes til sikkerhetstruende virksomhet.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet Fremskrittspartiet
og Sosialistisk Venstreparti, viser til at samfunnets og innbyggernes
sikkerhet er en fundamental oppgave for staten.
Flertallet viser
til at Rolls-Royce’ beslutning om å selge motorfabrikken Bergen
Engines AS til det russiske selskapet Transmashholding Group (TMH)
i 2021 skapte debatt både i media og på Stortinget. Salget ble etter mye
press fra opposisjonen på Stortinget til slutt stanset av regjeringen
Solberg, men saken viste tydelig behovet for å styrke mekanismene
og virkemidlene for å sikre nasjonal kontroll og nasjonal sikkerhet.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet er derfor glade for at
regjeringen Støre nå fremmer forslag som styrker kontrollen med
oppkjøp som kan være i strid med nasjonale sikkerhetsinteresser.
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser til at Russlands invasjon av Ukraina også har aktualisert
arbeidet med å videreutvikle sikkerhetsloven. I dagens alvorlige
sikkerhetspolitiske situasjon har myndighetenes kontroll med erverv av
virksomheter av betydning for nasjonale sikkerhetsinteresser blitt
enda viktigere.
Dette flertallet mener
lovforslaget innebærer en styrking av vår nasjonale sikkerhet. Utenlandsk
kontroll over informasjon, informasjonssystemer, infrastruktur og
eiendom i Norge eksponerer oss for sikkerhetstrusler. En måte utenlandske
aktører kan tilegne seg kontroll på, er gjennom eierskap. Derfor
er det viktig at eierskapskontrollen nå styrkes. Dette
flertallet deler regjeringens virkelighetsforståelse knyttet
til risikobildet og er glad for at disse forbedringene av sikkerhetsloven
nå kommer på plass.
Dette flertallet mener
videre at det er behov for flere endringer i sikkerhetsloven. Statsråden
har i brev til komiteen datert 12. mai 2023 informert om at departementet
allerede jobber med ytterligere endringer i sikkerhetsloven. Arbeidet
dreier seg bl.a. om etablering av forbudsområder og tilhørende sikkerhetstiltak, hjemmelsgrunnlag
for behandling av personopplysninger, klargjøring av forholdet mellom
forvaltningsloven og sikkerhetslovens bestemmelser om personellsikkerhet
samt hjemmel til å gi forskrift om gebyr.
Dette
flertallet ser frem til at regjeringen kan fremme de varslede
lovendringene. I arbeidet med å trygge vår nasjonale sikkerhet må
det gjøres mange vanskelige avveininger. Det er derfor viktig at
regjeringen gjør et grundig lovforarbeid før det fremmes nye forslag for
Stortinget. Særlig er dette viktig for å ivareta balansegangen mellom
de grunnleggende rettsstatsprinsippene, personverninteresser og
nasjonale sikkerhetshensyn.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre viser til at regjeringen
Solberg fikk på plass ny lov om nasjonal kontroll (sikkerhetsloven)
i 2018, med ikrafttredelse fra 1. januar 2019. Loven er et viktig
virkemiddel for å løse nasjonale sikkerhetsutfordringer og for å
forebygge og håndtere sikkerhetstruende virksomhet mot Norge. Disse medlemmer peker på at regjeringen
Solberg viet stor oppmerksomhet til arbeidet med å styrke den nasjonale
sikkerheten, og at det etter lovens ikrafttredelse ble gjort et
betydelig arbeid for å kartlegge og identifisere grunnleggende nasjonale
funksjoner.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Venstre viser til at regjeringen Solberg allerede
i Meld. St. 5 (2020–2021) Samfunnssikkerhet i en usikker verden
varslet at det var behov for å vurdere ytterligere tiltak for å
styrke evnen til å hindre uønskede investeringer i norske virksomheter. Disse medlemmer viser til Meld. St. 5
(2020–2021) kapittel 7.5.2. Behovet for å styrke virkemidlene i
loven til å forebygge sikkerhetstruende økonomisk virkemiddelbruk
ble ytterligere understreket av det planlagte salget av Bergen Engines
til Transmashholding Group (TMH), som ble stanset av regjeringen
Solberg. Disse medlemmer viser for øvrig
til disse medlemmers merknader i Innst.
247 S (2022–2023) og merknader fra de samme partienes medlemmer
i Innst. 503 S (2020–2021).
Komiteen viser
videre til Forsvarskommisjonen av 2021 sin rapport, NOU 2023:14.
Rapporten danner et alvorlig bakteppe for behandlingen av Prop.
95 L (2022–2023) som er verdt å understreke. I rapporten slår Forsvarskommisjonen
fast at sammensatt virkemiddelbruk, som gjerne omtales som hybride
eller sammensatte trusler, i et ti–tjue-årsperspektiv vil bli en
mer fremtredende utfordring mot våre nasjonale sikkerhetsinteresser.
Samtidig peker kommisjonen på at det norske samfunnets forståelse
av sammensatte trusler er umoden, og at det er behov for en styrking
av vår evne til å håndtere sammensatte trusler. Komiteen vil
understreke at dette skjer i en tid hvor Norges sikkerhetspolitiske
situasjon, med krig i Europa og økte spenninger mellom Kina og vestlige land,
er blitt dramatisk forverret.
Derfor er det etter komiteens mening
behov for å styrke Norges evne til å håndtere andre staters sammensatte
virkemiddelbruk mot Norge, hvor tiltak for å forhindre sikkerhetstruende
økonomisk virksomhet spiller en sentral rolle.
Komiteenpeker
også på at det i løpet av de siste årene har blitt stadig mer oppmerksomhet
om at flere stater bruker økonomiske virkemidler til andre formål enn
forretninger. I Fokus 2023 peker Etterretningstjenesten på at kinesiske
investorer er særlig interessert i teknologi med flerbrukspotensial
og bedrifter med spisskompetanse blant annet innen kunstig intelligens,
robotikk og bioteknologi. Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) tar
opp det samme i trussel- og risikovurderingen Risiko 2023. På side
16 fremgår det blant annet at:
«Flere stater investerer i og kjøper
opp norske virksomheter for å blant annet få innsikt i sensitiv
informasjon og teknologi av strategisk betydning. Oppkjøp av norske
virksomheter og strategisk plassert eiendom kan derfor være en trussel
mot vår nasjonale sikkerhet. Slike økonomiske virkemidler kan benyttes
også i kombinasjon med ikke-økonomiske virkemidler som cyber- og påvirkningsoperasjoner.
Nasjonalt eierskap og kontroll er et av flere virkemidler som brukes
i Norge for å motvirke uønsket oppkjøp som kan gå på bekostning
av nasjonale sikkerhetsinteresser.»
Komiteen viser også
til NSMs sikkerhetsfaglige råd, som ble lagt frem 9. mai 2023. Selv
om mye har blitt gjort for å sikre nasjonale sikkerhetsinteresser
de siste årene, viser rådet fra NSM at mye gjenstår. Det gjelder for
eksempel arbeidet med å implementere sikkerhetsloven i alle sektorer
og å sikre en overordnet kontroll med og oversikt over grunnleggende
nasjonale funksjoner som er tverrsektorielle.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser til at både folkevalgte og sikkerhetsmyndigheter over flere
år har vært kjent med trusselen fordekte investeringer og oppkjøp
utgjør for Norge og våre nasjonale sikkerhetsinteresser. Et flertall i
Stortinget uttrykte da også bekymring for det manglende fokuset
myndighetene hadde på konsekvensene av utenlandske oppkjøp under
regjeringen Solberg, jf. Innst. 275 (2020–2021) s. 25.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet er derfor glade for at
Arbeiderparti–Senterparti-regjeringen prioriterer dette arbeidet
høyt.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre understreker at selv
om man lenge har vært kjent med trusselen fordekte investeringer
og oppkjøp utgjør for Norge og våre nasjonale sikkerhetsinteresser,
er det med dagens sikkerhetspolitiske situasjon avgjørende at man
umiddelbart tar grep for å styrke den nasjonale sikkerheten ytterligere. De
foreslåtte endringene i sikkerhetsloven er et riktig skritt på veien,
men de går etter disse medlemmers oppfatning
ikke langt nok.
Komiteen vil
også bemerke at reglene om eierskapskontroll innebærer en avveining
mellom sikkerhetshensyn og næringsinteresser. For et lite land med
en åpen økonomi er det viktig å legge til rette for utenlandsinvesteringer
som ikke truer nasjonale sikkerhetsinteresser. Slike investeringer
bidrar til verdiskaping og arbeidsplasser, og et gunstig investeringsklima
med få begrensninger på utenlandsinvesteringer er positivt for norsk
økonomi. Derfor mener komiteen at det
er viktig å finne en god balanse, som ivaretar viktige næringsinteresser
samtidig som vi har et regelverk som avdekker og hindrer sikkerhetstruende
økonomisk virkemiddelbruk. Det handler både om å sikre at regelverket
er tydelig og forutberegnelig, og at myndighetene som håndhever
regelverket, har riktig kompetanse. Komiteen viser
til Næringslivets Hovedorganisasjons høringsuttalelse:
«Generelt vil vi påpeke at eksisterende,
foreslåtte og vurderte regler vil føre til at private virksomheter
må skaffe seg og ha innsikt i sikkerhetsmessige vurderinger og risikovurderinger.
Når private virksomheter skal pålegges såpass ressurskrevende forpliktelser,
må det være en forutsetning at de som skal treffe vedtak og ha tilsyn
med at reglene følges, har den innsikten og kompetansen som er nødvendig.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre viser til at forslagene
til endringer i sikkerhetsloven ble sendt på høring av regjeringen
Solberg i oktober 2021. Med få unntak er proposisjonen en nedskalert
versjon av regjeringen Solbergs forslag. Disse
medlemmer stiller seg uforstående til at regjeringen har brukt
så lang tid på å legge frem forslaget til lovendringer, all den
tid regjeringen ikke har kommet med tiltak som går lenger eller
på annen måte bidrar til å styrke forslaget som ble sendt på høring.
Dette indikerer etter disse medlemmers oppfatning
at regjeringen ikke har forstått alvoret i hvilken trussel fordekte
investeringer, oppkjøp og andre former for sikkerhetstruende økonomisk
aktivitet utgjør for nasjonale sikkerhetsinteresser.
Disse medlemmer reagerer
også på at regjeringen ikke kommer med flere tiltak for å styrke
kontrollen med utenlandske oppkjøp og investeringer. I høringen pekte
flere av høringsinstansene på at det på flere områder er behov for
ytterligere reguleringer, og at eierskapskontrollregelverket i sikkerhetsloven
har svakheter som kan føre til ulik praksis og lite forutberegnelighet.
Det vises til blant annet høringsinnspillene fra Politiets sikkerhetstjeneste,
Etterretningstjenesten, Nasjonal sikkerhetsmyndighet og Forsvarets
forskningsinstitutt. Disse medlemmer mener
regjeringen i liten grad har tatt inn over seg disse innvendingene,
og sett i lys av tiden det har tatt å fremme lovforslaget, er det
merkelig at ingen av innspillene har blitt fulgt opp i forslaget.
Komiteens
flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
merker seg at medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre
nå viser stor interesse for å styrke kontrollen med utenlandske
oppkjøp og etterlyser en handlekraft fra regjeringen som man ikke
så da disse partiene selv satt i regjering. Flertallet vil
i den forbindelse minne om at disse partiene framfor å styrke kontrollen
med utenlandske oppkjøp valgte å fjerne priskontrollen på skogeiendommer,
jf. Lovvedtak 128 (2016–2017). Under regjeringen Solberg ble det
etter flertallets mening ført en politikk
som svekket nasjonalt eierskap og norsk kontroll over både naturressurser
og eiendommer.
Flertallet viser
til at Høyre, i ulike sammenhenger, har arbeidet for at utenlandske
interessenter skal kunne eie mer av Norge på bekostning av vår nasjonale kontroll
og nasjonalt eierskap. Senest ved behandlingen av Innst. 47 S (2022–2023)
stemte partiene Høyre, Venstre, Fremskrittspartiet og Miljøpartiet
De Grønne imot statens oppkjøp av eiendommen Meraker Brug, et oppkjøp
som sikret at en eiendom tre ganger så stor som Oslo kommune forble
på norske hender. Flertallet mener dette
viser at det er betydelig avstand mellom ord og handling fra disse
partiene når det gjelder spørsmål om tiltak nettopp for å sikre
nasjonal kontroll og nasjonalt eierskap.
Flertallet viser
videre til at konsesjonsloven er et viktig virkemiddel for å forhindre
uønskede utenlandske oppkjøp av eiendom i Norge. Høyre og Fremskrittspartiet
har over år hatt et uttalt mål om å oppheve denne loven.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet er glade for at regjeringen
Solberg ikke lyktes med å oppheve konsesjonsloven, og er positive
til at regjeringen utgått av Arbeiderpartiet og Senterpartiet har
varslet at priskontroll med skogeiendommer skal gjeninnføres.
Disse medlemmer er
glade for at Arbeiderparti–Senterparti-regjeringen gjør konkrete
grep for å bedre den nasjonale kontrollen. De foreslåtte endringene
i Prop. 95 L (2022–2023) er nødvendige og treffsikre og et viktig
skritt på veien i oppryddingen etter det som nå fremstår som på
dette punkt en manglende forståelse av sikkerhetspolitikk under
regjeringen Solberg.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
vil minne om at forsøket på å selge den strategisk viktige motorprodusenten
Bergen Engines til russiske interesser ikke ble stoppet av regjeringen
Solberg før opposisjonen i over en måned hadde reagert på og aktivt
protestert mot regjeringens manglende handlekraft.
Flertallet viser
til at Stortinget uttrykte stor bekymring for behandlingen saken
hadde fått av regjeringen Solberg. Stortinget fattet et såkalt «daddelvedtak» med
sterk kritikk av regjeringen Solberg. Kritikken var rettet mot både
manglende sikkerhetsrutiner i regjeringen og at det ble gitt mangelfull
informasjon til Stortinget, jf. vedtak 1037 (2020–2021).
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre mener særlig det er
grunn til å se nærmere på forholdet mellom eksportkontrollregelverket
og sikkerhetsloven. I høringsnotatet ba departementet om høringsinstansenes
innspill på et forslag om å innføre en meldeplikt for erverv og oppkjøp
av virksomheter som rammes av eksportkontrollregelverket, begrenset
til virksomheter som mottar innvilgelse av og avslag på eksportlisens. Disse medlemmer har registrert at noen
av høringsinstansene har vært delt i synet på hvor effektiv en slik
meldepliktordning vil være. Samtidig har høringsinstansene vært nokså
klare på at det er behov for en styrking av forholdet mellom eksportkontrollreglene
og sikkerhetsloven. Enkelte høringsinstanser, slik som Nasjonal
sikkerhetsmyndighet, støtter forslaget. Disse
medlemmer viser til Politiets sikkerhetstjenestes høringsinnspill,
hvor problematikken beskrives slik:
«PST ser at det er behov for en bedre
oversikt over potensielle oppkjøp av virksomheter som kan være i strid
med nasjonale sikkerhetsinteresser. PST har mottatt opplysninger
om at virksomheter som tidligere har fått avslag på søknad om eksportlisens
senere har blitt forsøkt kjøpt opp av interesser fra det samme landet
det ble forsøkt eksportert til. Slikt sett så kan innvilgelse/avslag
på en lisenssøknad være en av flere indikasjoner på uønsket utenlandsk
interesse for en virksomhet. Det vil nok være mest aktuelt med en
oversikt over avslagene.»
Selv om disse medlemmer har
forståelse for at det er krevende å utforme regler som rammer virksomheter
som produserer listeførte varer etter eksportkontrollreglene, på
en presis måte, tilsier både utfordringsbildet og innspillene fra
høringen, samt EOS-tjenestenes risikovurderinger, at det er behov
for en styrket kobling mellom sikkerhetsloven og eksportkontrollreglene. Disse medlemmer mener regjeringen kunne
foreslått midlertidige regler i tråd med høringsnotatet, slik at
kontrollen blir styrket i påvente av en grundigere vurdering av
grensene mellom regelsettene og mer presis regulering. Disse medlemmer mener dessuten at det
fremstår uklart om regjeringen har satt i gang en slik utredning. Disse medlemmer viser for øvrig til at Arbeiderpartiet
og Senterpartiet heller ikke har tatt initiativ til en offentlig
utredning av sikkerhetslovens anvendelse, som medlemmene fra disse
partiene ba om at ble gjennomført i Innst. 503 S (2020–2021).
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet mener det vil være uklokt
å bruke tid og ressurser på å utarbeide midlertidige regler for
å styrke forholdet mellom eksportkontrollregelverket og sikkerhetsloven.
Et forslag til midlertidige regler vil uansett reise flere av de
samme problemstillingene som de permanente reglene, og det vil etter disse medlemmers syn være mer fornuftig å
bruke ressurser på å finne en god, permanent løsning som sikrer
at reglene rammer virksomheter som produserer listeførte varer etter
eksportkontrollreglene, på en presis og hensiktsmessig måte.
Disse medlemmer mener
etter dette at det er fornuftig at regjeringen prioriterer å gjøre
grundige vurderinger av problemstillingene og deretter fremmer et helhetlig
forslag til lovendringer med mål om å styrke forholdet mellom eksportkontrollregelverket
og sikkerhetsloven.
Komiteen viser
til at departementet følger opp forslaget om å etablere meldeplikt
etter § 10-1 for virksomheter som har leverandørklarering. Det er
positivt. Samtidig merker komiteen seg
at blant annet Nasjonal sikkerhetsmyndighet har tatt til orde for
at plikten bør utvides. Komiteen mener
det kan være fornuftig å vurdere en utvidelse, og viser til høringssvaret
til Nasjonal sikkerhetsmyndighet, hvor de på side 2 skriver:
«Samtlige leverandører i sikkerhetsgraderte
anskaffelser bør omfattes av meldeplikten etter sikkerhetsloven
§ 10-1, også når leverandøren får tilgang til skjermingsverdig objekt
eller infrastruktur eller informasjon gradert BEGRENSET. Også disse
leverandørene vil ha kjennskap til skjermingsverdige verdier som
det er behov for å kontrollere hvem som får tilgang til. Leverandørene
kan også ha flere oppdragsgivere slik at summen av den informasjonen
de besitter kan være betydelig selv om de ikke er leverandørklarert.»
Videre viser komiteens
medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre til at departementet
ikke følger opp forslaget om å gi ansvarlig departement hjemmel
til å fatte enkeltvedtak om for eksempel meldeplikt overfor eiere
av eiendommer av sikkerhetsmessig betydning, samt adgang til å gi
pålegg om en meldeplikt ved fremtidige eiendomstransaksjoner. Disse medlemmer understreker betydningen av
å få på plass mekanismer som sikrer bedre kontroll med transaksjoner
knyttet til slike eiendommer. Disse medlemmer merker
seg at det pågår et arbeid med å kartlegge utfordringer knyttet
til skjult eierskap i fast eiendom, jf. blant annet Meld. St. 9
(2022–2023), og forventer at arbeidet gis høyeste prioritet. Disse medlemmer mener departementet i
det videre arbeidet bør vurdere følgende innspill fra Forsvarets forskningsinstitutt:
«FFI foreslår at det etableres en forskriftshjemmel for
det ansvarlige departementet til å definere eiendommer eller grupper
av eiendommer som underlegges meldeplikt ved salg/utleie. Ved salg
eller utleie vil meldeplikten være knyttet til eiendommen i stedet
for eieren. En slik ordning vil medføre større forutsigbarhet og
sikkerhet knyttet til ivaretakelsen av nasjonal sikkerhet.
FFI foreslår derfor at det gis en forskriftshjemmel for
å utforme og oppdatere en liste over definerte områder hvor salg
og utleie av eiendom utløser meldeplikt.»
Disse medlemmer merker
seg videre at enkelte av høringsinstansene, slik som Politiets sikkerhetstjeneste
og Etterretningstjenesten, har generelle innvendinger mot at sikkerhetsloven
er ramme for eierskapskontroll med næringslivet. Etterretningstjenesten
viser i sitt høringssvar til at Norge skiller seg fra andre sammenlignbare
land ved at kontrollen er knyttet til de enkelte virksomhetene,
og ikke til kjennetegn ved den aktuelle transaksjonen som sådan.
Det vises blant annet til den danske investeringsscreeningsloven.
Etterretningstjenesten tar også til orde for at Nærings- og fiskeridepartementet
skal ha hovedansvar for slike saker, og ikke en av de hemmelige
tjenestene. Disse medlemmer merker seg
innspillene og mener det er naturlig at de vurderes i det videre
arbeidet med å styrke kontrollen med utenlandske oppkjøp og investeringer.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet mener at et system hvor bestemmelsene
om eierskapskontroll kun gjøres gjeldende overfor virksomheter som
konkret er vurdert som viktige for å ivareta nasjonale sikkerhetsinteresser,
er mer treffsikkert og proporsjonalt enn et system hvor alle virksomheter
innenfor gitte sektorer eller teknologiområder underlegges eierskapskontroll. Disse medlemmer viser til at det med
lovforslaget som nå fremmes, vil bli flere virksomheter som omfattes
av eierskapskontroll etter sikkerhetsloven. De ulike departementene
har gjort en konkret vurdering og mener disse virksomhetene skal
underlegges eierskapskontroll. Disse medlemmer viser
videre til at screeningsutvalgets anbefalinger vedrørende eierskapskontroll
for virksomheter som ikke omfattes av sikkerhetsloven, vil bli lagt
fram i løpet av 2023.
Komiteen viser
avslutningsvis til Forsvarskommisjonens rapport, hvor kommisjonen
fremhever at en viktig del av håndteringsevnen dreier seg om informasjonsdeling
og kommunikasjonsmuligheter. Kommisjonen peker på at det er behov
for tiltak som fører til at relevant og tidsriktig informasjon når
ut til aktuelle aktører. Etter komiteens mening
vil økt informasjonsdeling føre til at ulike aktører med ulike roller
i nasjonalt sikkerhetsarbeid sitter på samme, og på en bedre, situasjonsforståelse.
Det er en forutsetning for å drive et effektivt sikkerhetsarbeid. Komiteen vil i denne sammenheng peke
på at informasjon må deles både av virksomheter med myndigheter
og motsatt. I den forbindelse pekes det på at det er fornuftig at
forslaget til endringer i Prop. 95 L (2022–2023) medfører at informasjon
om erverv skal meldes inn til myndighetene. Samtidig forventer komiteen også at myndighetene gjennomgår
hvilke tiltak som kan gjøres for å bedre informasjon fra myndighetene
til etater og virksomheter, så vel som befolkningen i stort, om
det trusselbildet landet eller enkeltaktører til enhver tid står
overfor.