Innstilling fra kommunal- og forvaltningskomiteen om Endringer i utlendingsloven, passloven og ID-kortloven (biometrisk sammenligning)

Dette dokument

Søk
Til Stortinget

Sammendrag

I proposisjonen foreslår Justis- og beredskapsdepartementet en endring i utlendingsloven § 100 som gir adgang til å utlevere ansiktsfoto fra utlendingsregisteret til pass- og ID-kortmyndigheten dersom det er nødvendig for politiets oppgaver etter passloven og ID-kortloven. Tilsvarende foreslås det endringer i passloven § 10 og ID-kortloven § 11 som gir adgang til å utlevere ansiktsfoto fra pass- og ID-kortregistrene til utlendingsmyndighetene dersom det er nødvendig i forbindelse med opptak og registrering av ansiktsfoto etter utlendingsloven § 100.

Det pekes i proposisjonen på at forslagene vil gi adgang til utlevering av ansiktsfoto i form av direkte søk og tilrettelegge for biometrisk én-til-mange-sammenligning mellom pass- og ID-kortregistrene og utlendingsregisteret i behandlingen av søknad om pass og nasjonalt ID-kort og i utlendingssaker. Slik sammenligning av ansiktsfoto mellom pass- og ID-kortmyndighetens og utlendingsmyndighetenes registre vil foregå ved bruk av politiets system for automatisert biometrisk sammenligning ABIS (Automated Biometric Identification System).

De foreslåtte endringene inngår i arbeidet med å tilrettelegge for utstedelse av nasjonalt ID-kort til utenlandske statsborgere og med å realisere kvalitetsindikatoren «unik» i Folkeregisteret. Det vises i proposisjonen til at nærmere regler om omfanget av kontrollen må fastsettes i forskrift.

I proposisjonens punkt 2 gis en omtale av bakgrunnen for forslaget, også om at et lovforslag ble sendt på høring i 2019.

I proposisjonens punkt 3 gis en omtale av gjeldende rett, herunder om passloven og ID-kortloven, om utlendingsloven og om personvernforordningen.

I proposisjonens punkt 4 gis en omtale av forslagene i høringsnotatet.

I proposisjonens punkt 5 gis en omtale av høringsinstansenes syn. Det vises blant annet til at det bare er Utlendingsdirektoratet (UDI), Politidirektoratet (POD), Kripos, Politiets utlendingsenhet (PU), Norsk organisasjon for asylsøkere (NOAS) og Skattedirektoratet som har uttalt seg om forslagene til hjemmelsgrunnlag for biometrisk sammenligning mellom pass- og ID-kortregistrene og utlendingsregisteret. Ingen har innvendinger mot at det tilrettelegges for gjensidige søk mellom disse registrene, men de har merknader til forslagene.

I proposisjonens punkt 6 fremkommer departementets vurdering. Først gis en innledende omtale av utviklingen etter høringen, deretter en vurdering av de ulike forslagene.

I proposisjonens punkt 7 omtales økonomiske og administrative konsekvenser. Det vises blant annet til at de foreslåtte lovendringene har nær sammenheng med den planlagte innføringen av en rett til nasjonalt ID-kort for utenlandske statsborgere og ikke vil settes i kraft før øvrig tilrettelegging for lansering er gjennomført. Systemteknisk vil det være behov for endringer i politiets saksbehandlingssystemer, Kripos vil få flere saker til behandling, og det kan bli behov for tekniske tilpasninger i Kripos sine systemer. Det pekes på at kostnader må utredes nærmere.

I proposisjonens punkt 8 gis merknader til de enkelte bestemmelsene i lovforslaget.

Det vises til proposisjonen for nærmere omtale av punktene nevnt over.

Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Rune Støstad, Siri Gåsemyr Staalesen, Terje Sørvik og lederen Lene Vågslid, fra Høyre, Mudassar Kapur, Anne Kristine Linnestad og Mari Holm Lønseth, fra Senterpartiet, Heidi Greni, Kathrine Kleveland og Haakon Skramstad, fra Fremskrittspartiet, Helge André Njåstad og Erlend Wiborg, fra Sosialistisk Venstreparti, Grete Wold, og fra Rødt, Tobias Drevland Lund, viser til forslag til lovvedtak som tar sikte på å gi adgang til å utlevere ansiktsfoto i form av direkte søk og tilrettelegger for biometrisk én-til-mange-sammenligning mellom pass- og ID-kortregistrene og utlendingsregisteret i behandlingen av søknad om pass og nasjonalt ID-kort og i utlendingssaker.

Komiteen er opptatt av at det gjøres tilfredsstillende kontroll med hvem som får utstedt norsk pass og nasjonalt ID-kort. Bruk av biometriske data i denne sammenheng er med på å sikre at kun de som har rett på norske ID-papirer, får utstedt dette.

Komiteen er gjort oppmerksom på at formuleringen «eller grenseloven kapittel 3» ved en inkurie er falt ut av gjengivelsen av utlendingsloven § 100 annet ledd bokstav a i lovforslaget. Det fremgår blant annet av merknadene til endringen i utlendingsloven § 100 at endringen består i tilføyelsen av en ny bokstav g. Komiteen foreslår på denne bakgrunn at «eller grenseloven kapittel 3» tas inn i lovforslagets § 100 annet ledd bokstav a.

Komiteen viser videre til at i utlendingsloven § 100 annet ledd bokstav a er «eller» brukt som bindeord mellom to lover det er henvist til i bestemmelsen. I forslaget til § 100 annet ledd ny bokstav g er «og» brukt som bindeord mellom to lover det er henvist til i bestemmelsen. Når disse bestemmelsene ses i sammenheng, mener komiteen at «eller» bør benyttes konsekvent som bindeord i begge bestemmelsene, og foreslår derfor at «og» erstattes med «eller» i lovforslagets § 100 annet ledd ny bokstav g.

Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt merker seg at lovendringsforslagene vil gi personer med oppholdstillatelse i Norge mulighet til å reise, skaffe seg bankkonto, få utbetalt lønn, skaffe seg førerkort etc. Disse medlemmer mener derfor at lovendringene vil oppfylle viktige rettigheter for nye medborgere.

Komiteens tilråding

Komiteens tilråding fremmes av en samlet komité.

Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre følgende

vedtak til lov

om endringer i utlendingsloven, passloven og ID-kortloven (biometrisk sammenligning)

I

I lov 15. mai 2008 nr. 35 om utlendingers adgang til riket og deres opphold her skal § 100 annet ledd lyde:

Opplysninger i registeret kan utleveres til politiet i forbindelse med etterforskningen av en eller flere handlinger som samlet kan medføre høyere straff enn fengsel i 6 måneder. Ansiktsfoto kan i tillegg utleveres til politiet dersom det er nødvendig for

  • a. politiets oppgaver etter loven her eller grenseloven kapittel 3,

  • b. å finne en savnet person,

  • c. å identifisere en død person eller en person som det hører under politiets oppgaver å hjelpe,

  • d. å identifisere en person som kan innbringes eller skal pågripes eller anbringes i politiarrest,

  • e. forebygging av brudd på utlendingsloven eller andre lovbrudd som kan medføre høyere straff enn fengsel i seks måneder,

  • f. kvalitetskontroll av politiets registre, eller

  • g. politiets oppgaver etter passloven eller ID-kortloven.

II

I lov 19. juni 1997 nr. 82 om pass skal § 10 første ledd lyde:

Opplysninger fra passregisteret kan utleveres når det er nødvendig for å kontrollere et pass eller innehaverens identitet. Opplysninger om utstedte pass kan utleveres til registermyndigheten for Folkeregisteret. Ansiktsfoto kan utleveres til utlendingsmyndighetene når det er nødvendig i forbindelse med opptak og registrering av ansiktsfoto etter utlendingsloven § 100.

III

I lov 5. juni 2015 nr. 39 om nasjonalt ID-kort skal § 11 første ledd lyde:

Opplysninger fra nasjonalt ID-kortregister kan utleveres når det er nødvendig for å kontrollere et nasjonalt ID-kort eller innehaverens identitet. Opplysninger om utstedte ID-kort kan utleveres til registermyndigheten for Folkeregisteret. Ansiktsfoto kan utleveres til utlendingsmyndighetene når det er nødvendig i forbindelse med opptak og registrering av ansiktsfoto etter utlendingsloven § 100.

IV

Loven gjelder fra den tid Kongen bestemmer. Kongen kan sette i kraft de enkelte bestemmelsene til forskjellig tid.

Oslo, i kommunal- og forvaltningskomiteen, den 23. mars 2023

Lene Vågslid

Haakon Skramstad

leder

ordfører