Arbeidstaker- og arbeidsgiverbegrepet
Komiteen viser til at det
i proposisjonen foreslås en presisering av lovens arbeidstakerbegrep,
blant annet at sentrale momenter for klassifiseringen tas inn i lovteksten.
Dette skal tydeliggjøre når loven får anvendelse, og gi et klarere
og mer brukervennlig regelverk. Det foreslås også en presumpsjonsregel
om at arbeidstakerstatus skal legges til grunn, med mindre oppdragsgiver
gjør det overveiende sannsynlig at det foreligger et oppdragsforhold.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Rødt, fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
snarest mulig utrede et lovforslag om å gi Arbeidstilsynet påleggskompetanse med
hensyn til arbeidstakerbegrepet definert i § 1-8 og komme tilbake
til Stortinget på egnet måte.»
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
vil sikre at den som i realiteten bestemmer hvordan arbeidet skal
utføres, også har rettigheter og plikter som arbeidsgiver. Tilknytningsformer
der formålet er å omgå arbeidsgiveransvaret, skaper økte forskjeller
i arbeidslivet og utrygghet for folk.
Dette flertallet viser til
at hvorvidt man defineres som arbeidstaker, er avgjørende for om
den arbeidsrettslige vernelovgivningen får anvendelse. Arbeidstakerbegrepet
skal gis en vid tolkning, slik det også er slått fast av Høyesterett
i flere saker. Dette
flertallet vil understreke at det å være omfattet av arbeidstakerbegrepet
gir en rekke sosiale rettigheter, og at denne proposisjonen bidrar
til å innlemme flere personer som arbeider i disse fellesskapsordningene.
Den nye presumpsjonsregelen skal bidra til at færrest mulig befinner
seg i en gråsone mellom arbeidstaker og selvstendig oppdragstaker.
Arbeidstakerforhold skal legges til grunn, med mindre det kan statueres
selvstendighet i arbeidet som utføres. Dette flertallet understreker
at dette innebærer at man i tvilstilfeller skal konkludere med arbeidstakerstatus.
Dette flertallet mener at
presisering av arbeidstakerbegrepet også er viktig for både å skape
likere konkurranseforhold mellom virksomheter og å styrke grunnlaget
for organisering av arbeidstakere i utsatte sektorer.
Dette flertallet viser til
at frivillige organisasjoner bidrar til kompetanse, læring og inkludering
og gir folk i alle aldre mulighet til å møtes, engasjere seg og være
en del av et fellesskap. Dette flertallet mener det
er viktig å sikre frivilligheten god finansiering, stor frihet og
en sentral plass i samfunnet. Dette flertallet viser til
at mange frivillige organisasjoner har behov for å tilknytte seg
ekstern kompetanse og i stor grad baserer seg på selvstendige oppdragsforhold
som instruktører, seremoniledere, trenere og kursholdere for å realisere
sitt ideelle formål.
Dette flertallet viser til
bekymringen uttrykt av blant annet Frivillighet Norge i høringsrunden,
og presiserer derfor at det fortsatt vil være anledning til å benytte
selvstendige oppdragstakere for både frivilligheten og andre aktører. Dette flertallet viser
til at lovforslaget ikke har til hensikt å endre gjeldende rett
med hensyn til hvem som er å anse som arbeidstaker, men vil understreke
at presumpsjonsregelen kan bidra til at også frivilligheten får
en større bevissthet rundt grensedragningene mellom oppdragstaker
og arbeidstaker.
Dette flertallet er opptatt
av at frivilligheten gis mulighet til å kunne tilby aktivitet og
å inkludere barn og unge, og mener det er avgjørende at det utarbeides
en god veileder for frivillige organisasjoner for å medvirke til
at lovforslaget ikke blir til hinder for å kunne tilby aktiviteter
i en frivillig sektor som jobber med å øke aktiviteten.
Komiteens medlemmer
fra Høyre er enig med Fougner-utvalget i at den nye ordlyden
vil gi mer veiledning og tydeliggjøre hvem som kan regnes som arbeidstaker.
Endringen bidrar også til å sikre at de som reelt sett er arbeidstakere,
klassifiseres som dette og får det arbeidsrettslige vernet de har
krav på. Disse
medlemmer viser samtidig til at å innta de nye momentene i
loven ikke innebærer en endring av gjeldende rett, noe også departementet
skriver i proposisjonen. Disse medlemmer viser særlig
til innspill fra frivilligheten under høringen, som påpekte at en
endring i gjeldende rett vil kunne medføre feilklassifiseringer
og dermed vanskeligheter med å rekruttere folk til frivillig arbeid dersom
den nye bestemmelsen fører til at flere i sitt frivillige arbeid
blir definert som arbeidstakere. På denne bakgrunn er det nødvendig
å understreke at momentene må tolkes i lys av foreliggende rettspraksis
og forarbeider.
Disse medlemmer viser videre
til innspill fra frivilligheten under høringen, der det ble ytret
bekymring for at en presumpsjonsregel med forsterket bevisbyrde
for oppdragstaker kan bidra til feilklassifiseringer av frivillige
oppdragstakere. Disse
medlemmer mener at når lokale organisasjoner registrert i
Frivillighetsregisteret uten daglig leder inngår avtale med en selvstendig
oppdragstaker om kjøp av instruksjon, foredrag, seremoniledelse
eller andre lignende tjenester for å realisere organisasjonens ideelle
formål, skal det normalt ansees å være overveiende sannsynlig at
det foreligger et selvstendig oppdragsforhold.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet tror et nytt arbeidstakerbegrep vil
kunne endre på domstolens skjønn og skape uklarhet i domstolene. Disse medlemmer viser
til skriftlig høringssvar fra KS, der de poengterer at drøftingsplikten foreslått
endret går vesentlig mye lenger enn det som er bestemt i Hovedtariffavtalen
i kommunal sektor.
Komiteens medlem
fra Rødt viser til Arbeidstilsynet sitt høringssvar til NOU
2021:9, der de skriver at den foreslåtte presiseringen av arbeidstakerbegrepet
vil bidra til å forhindre omgåelser og feilklassifisering og å begrense
tvilstilfeller. Videre mener Arbeidstilsynet at det vil bli lettere
for dem å behandle saker hvor arbeidsgiver, på ulike måter, prøver
å unngå et arbeidsgiver–arbeidstaker-forhold. Fellesforbundet skriver
i sitt høringssvar til komiteen at de er sterkt bekymret over at
det ikke foreslås å gi Arbeidstilsynet påleggskompetanse når det
gjelder feilklassifisering av arbeidstakere. Og de frykter at dersom
denne påleggskompetansen ikke kommer på plass, så vil seriøse virksomheter
som følger lovverket, bli utkonkurrert av bedrifter som skyver all
risiko over på «selvstendige og frilansere», som burde vært ordinære
ansatte.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
gi Arbeidstilsynet påleggskompetanse i saker som gjelder feilklassifisering av
arbeidstakere.»
Dette medlem viser
til Creos høringssvar, der de ber komiteen vurdere mekanismer for
å sikre at lovverket som skal hindre feilklassifisering av arbeidstakere, faktisk
etterleves. De nevner to alternativer for å sikre dette: Enten at
tvister om tilknytningsformen kan bringes inn for tvisteløsningsnemnda,
eller at det blir mulig å benytte ordningen om kollektiv søksmålsrett
i slike tilfeller. De argumenterer for at å legge avgjørelsesmyndighet
til et uavhengig forvaltningsorgan som Tvisteløsningsnemnda kan
gi et lavterskeltilbud til arbeidstaker som ofte kvier seg for å
sette i gang en omfattende rettsprosess mot egen arbeidsgiver, eller
ikke har råd til å gå rettens vei. Det andre alternativet Creo trekker frem,
er at det ved tvister om tilknytningsform blir mulig å benytte kollektiv
søksmålsrett.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sikre at lovverket som skal sikre at feilklassifisering
av arbeidstakere faktisk etterleves, og vurdere om tvister om tilknytningsform skal
kunne bringes inn for Tvisteløsningsnemnda, eller om fagforeninger
som har medlemmer i en virksomhet som benytter såkalt selvstendige,
skal kunne reise søksmål i eget navn for å avgjøre om arbeidstaker
skulle vært fast og direkte ansatt, slik kollektiv søksmålsrett fungerer
ved tvister om ulovlig innleie.»