2. Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Even Eriksen, Kari Henriksen og Lubna Boby Jaffery, fra Høyre, lederen Peter
Frølich og Svein Harberg, fra Senterpartiet, Nils T. Bjørke, fra
Fremskrittspartiet, Lars Rem, fra Sosialistisk Venstreparti, Audun
Lysbakken, fra Rødt, Seher Aydar, og fra Venstre, Grunde Almeland, viser
til Dokument 3:8 (2021–2022).
Rapportens bakgrunn og undersøkelser
Komiteen viser til at formålet
med undersøkelsen har vært å vurdere om myndighetenes innsats mot vold
i nære relasjoner er i samsvar med Stortingets vedtak og forutsetninger
om å avdekke overgrep, ivareta voldsutsatte og straffeforfølge overgrep
som allerede har skjedd. Undersøkelsen omfatter i hovedsak perioden
2015–2020, men på enkelte områder inngår data til og med 2021.
Komiteen viser videre til
at undersøkelsene blant annet har tatt utgangspunkt i følgende vedtak
og forutsetninger fra Stortinget:
-
lov om barnevernet
-
lov om barnehager
-
lov om behandling
av opplysninger i politiet og påtalemyndigheten
-
lov om behandlingsmåten
i forvaltningssaker
-
lov om folkeregistrering
-
lov om grunnskolen
og videregående opplæring
-
lov om helsepersonell
m.v.
-
lov om kommunale
helse- og omsorgstjenester
-
lov om kommunale
krisesentertilbud
-
lov om politiet
-
lov om rettergangsmåten
i straffesaker
-
lov om straff
-
Europarådets konvensjon
om forebygging og bekjempelse av vold mot kvinner og vold i nære relasjoner.
Ratifisert av Stortinget.
-
Innst. 339 S (2012–2013)
Innstilling fra justiskomiteen om forebygging og bekjempelse av
vold i nære relasjoner. Det handler om å leve.
-
Innst. 347 L (2014–2015)
Innstilling fra justiskomiteen om endringer i straffeprosessloven
(avhør av barn og andre særlig sårbare fornærmede og vitner).
-
Innst. 247 (2016–2017)
Innstilling fra justiskomiteen om Opptrappingsplan mot vold og overgrep (2017–2021).
Om Riksrevisjonens konklusjoner
Komiteen viser til Riksrevisjonens
konklusjoner:
-
Viktige aktører
som lærere, barnehageansatte og fastleger har for lite kunnskap
om opplysningsplikten, om avvergingsplikten og om avdekking av vold i
nære relasjoner.
-
Svakheter i det
helhetlige hjelpetilbudet kan innebære at voldsutsatte ikke får
den hjelpen de trenger.
-
Samhandlingen mellom
politi og barnevern har blitt bedre, med det er fortsatt utfordringer.
-
Uklarheter rundt
forståelse av taushetsplikt og opplysningsplikt gir utfordringer
for samarbeidet mellom involverte offentlige tjenester.
-
Varierende oppfølging
av krisesenterloven i kommunene.
-
Politiet prioriterer
saker om vold i nære relasjoner, men det er utfordringer med etterforskning
og bruk av beskyttelsestiltak.
-
Risikostyringsverktøy
i saker som gjelder partnervold og æresrelatert vold, brukes, men
det er mangler ved kompetanse og kapasitet i distriktene for bruk
av verktøyene.
-
Andelen oppklarte
saker har gått ned, og lang saksbehandlingstid fører ofte til strafferabatt.
-
Kompetansen er styrket,
men politiet mangler etterforskningskapasitet.
-
Voldsutsatte har
stort behov for beskyttelse, men det er svakheter ved politiets
oversikt, bruk og oppfølging av beskyttelsestiltak.
-
Intensjonen med
opprettelsen av støttesentrene for kriminalitetsutsatte i politidistriktene er
ikke fulgt opp i tilstrekkelig grad.
-
Mangelfull kunnskap
om æresrelatert vold, tvangsekteskap og kjønnslemlestelse kan føre
til at saker ikke avdekkes, og at voldsutsatte ikke får tilstrekkelig
og egnet hjelp.
-
Det er vedvarende
svakheter i myndighetenes samordning av innsatsen mot vold i nære
relasjoner.
Komiteen slutter
seg til Riksrevisjonens konklusjoner.
Om Riksrevisjonens kritikk
Komiteen viser til at Riksrevisjonen
har funnet to alvorlige forhold:
-
De samlede svakhetene
som undersøkelsen viser, er alvorlige fordi de kan få betydelige
konsekvenser for de voldsutsatte.
-
Samlet vurderes
det som alvorlig at saksbehandlingstiden er lang, at oppklaringsprosenten
har gått ned, at risikostyringsverktøy ikke benyttes i alle partnervoldssaker,
at det er svakheter ved bruken og oppfølgingen av beskyttelsestiltak,
og at det er for liten kompetanse om æresrelatert vold.
Komiteen slutter
seg til Riksrevisjonens kritikk.
Om Riksrevisjonens anbefalinger
Komiteen viser til Riksrevisjonens
anbefalinger:
Riksrevisjonen anbefaler
Justis- og beredskapsdepartementet, Barne- og familiedepartementet,
Kunnskapsdepartementet, Arbeids- og inkluderingsdepartementet og
Helse- og omsorgsdepartementet å
Riksrevisjonen
anbefaler Justis- og beredskapsdepartementet og Barne- og familiedepartementet
å
Riksrevisjonen
anbefaler Barne- og familiedepartementet å
Riksrevisjonen
anbefaler Justis- og beredskapsdepartementet å
-
sørge for at Politidirektoratet
og Riksadvokaten iverksetter tiltak for å øke oppklaringsprosenten
og sikre kort saksbehandlingstid for saker om vold i nære relasjoner
-
sørge for at Politidirektoratet
får bedre oversikt over bruken og oppfølgingen av beskyttelsestiltak
-
sørge for at Politidirektoratet
sikrer kunnskap i politidistriktene om æresrelatert vold, tvangsekteskap og
kjønnslemlestelse
-
påse at Politidirektoratet
sikrer at støttesentrene for kriminalitetsutsatte fungerer i tråd
med forutsetningene for opprettelsen av disse
Komiteen slutter
seg til Riksrevisjonens anbefalinger.
Komiteen merker seg videre
at justis- og beredskapsministeren mener at Riksrevisjonens undersøkelse
er grundig og gir et godt grunnlag for læring og videre utvikling.
Statsråden synes det er gledelig at Riksrevisjonen konkluderer med
at politiet prioriterer vold i nære relasjoner, og at politiets
kompetanse på området er styrket. Statsråden viser samtidig til
at revisjonen peker på flere forbedringsområder. Statsråden vil
følge opp Riksrevisjonens anbefalinger og konklusjoner. Komiteen ser
positivt på at statsråden vil følge opp Riksrevisjonens anbefalinger.
Komiteen merker seg videre
at helse- og omsorgsministeren er glad for Riksrevisjonens undersøkelse.
Statsråden peker i likhet med Riksrevisjonens undersøkelse på at
vold i nære relasjoner er en betydelig folkehelseutfordring, og
statsråden er enig med Riksrevisjonen i at det fortsatt er flere
utfordringer på feltet til tross for mangeårig innsats fra myndighetshold.
Komiteen viser videre til
at barne- og familieministeren, arbeids- og inkluderingsministeren
og kunnskapsministeren merker seg Riksrevisjonens funn og anbefalinger. Komiteen merker
seg videre at statsrådene vil følge opp Riksrevisjonens anbefalinger.
Komiteen viser
til at et liv uten vold er en menneskerettighet. Vold i nære relasjoner
er varslede katastrofer, og mange ofre og gjerningsmenn har én eller
flere levekårsutfordringer. Det aller viktigste man kan gjøre i
kampen mot vold i nære relasjoner, er derfor å styrke det forebyggende
arbeidet mot vold og overgrep samt å sikre bedre levekår for flest
mulig. At Riksrevisjonen har funnet to alvorlige forhold, er svært bekymringsverdig,
særlig i lys av at begge forholdene omfatter svakheter i flere ulike
deler av det offentliges innsats. Komiteen viser videre til
justiskomiteens Innst. 64 S (2022–2023), jf. Dokument 8:218 S (2021–2022)
om bedre forebygging og bekjempelse av partnerdrap, hvor Riksrevisjonens
undersøkelse av myndighetenes innsats mot vold i nære relasjoner
også diskuteres.
Komiteens medlem
fra Rødt viser til at ett av fire drap i Norge blir begått
av en ektefelle eller partner. Bekjempelse av partnerdrap og partnervold
er et essensielt ledd i bekjempelse av vold mot kvinner. Dette medlem viser
til at kvinner er mer utsatt for vold fra partner enn menn, og at
kvinner i større grad drepes av sine partnere, som regel av menn.
I tillegg utsettes kvinner for seksuell vold i større grad enn menn, og
seksuelle overgrep og voldtekt utføres i mange tilfeller av en i
nær relasjon – som ofte er en ektemann, samboer eller kjæreste. Dette medlem viser
til at partnerdrap i hovedsak handler om voldt mot kvinner. Usynliggjøring
av kjønnsperspektivet tildekker maktubalansen og forståelsen av
samfunnsproblemet. Norge har tidligere fått kritikk av FNs kvinnekomité,
som har vært bekymret for at kjønnsnøytral lovgivning, politikk
og programmer kan føre til mangelfull beskyttelse av kvinner og
kan hindre oppnåelsen av faktisk likestilling mellom kjønnene. Dette medlem understreker at
alle former for vold må motarbeides og bekjempes. Synliggjøring
av maktperspektivene vil gi oss bedre verktøy i dette arbeidet. Dette medlem påpeker
at vold mot kvinner er både et resultat av manglende likestilling
og en årsak til manglende likestilling. Forebygging av vold mot
kvinner og likestillingsarbeid kan redde liv.
Dette medlem viser til at
rapporten påpeker at politi og andre hjelpetjenester ikke tidsnok
iverksatte forebyggende tiltak som kunne redusert risikoen for alvorlig
partnervold og partnerdrap. Dette medlem viser til at
i majoriteten av partnerdrap har det vært registrert partnervold
i forkant. I halvparten av de registrerte partnerdrapene har det
vært registrert mer enn fem voldsepisoder i forkant. Dette medlem mener dette
understreker behovet for styrket arbeid mot vold i nære relasjoner
og beskyttelse av spesielt kvinner og barn.