Omsorgspenger ved kronisk eller
langvarig syke eller funksjonshemmede barn, folketrygdloven §§ 9-5,
9-6, 9-8 og 9-9
Komiteen viser til lovforslaget
om å endre folketrygdloven § 9-6 andre ledd slik at det uttrykkelig
fremgår av bestemmelsen at også langvarig sykdom kan gi rett til
ekstra dager med omsorgspenger. Med langvarig menes i denne forbindelse
at sykdommen antas å ville ha en varighet på minst ett år.
Komiteen viser videre til
lovforslaget om å endre § 9-5 tredje ledd tilsvarende, slik at omsorgspersoner
til barn med langvarig sykdom får rett til omsorgspenger frem til
barnet fyller 18 år, på samme måte som foreldre til kronisk syke
barn og funksjonshemmede barn.
Komiteen viser deretter til
lovforslaget om å presisere i § 9-6 fjerde ledd at for at det skal
gis utvidet rett til omsorgspenger, må Arbeids- og velferdsetaten
ha fattet et vedtak hvor det både godtas at barnet er kronisk eller
langvarig sykt eller funksjonshemmet, og at dette fører til markert
høyere risiko for fravær fra arbeidet for å ta seg av barnet. Begrepet
«langvarig sykt» foreslås også lagt til i § 9-8 fjerde ledd, som
regulerer når arbeidsgiver får refusjon fra trygden for utbetalte
omsorgspenger, og i § 9-9, som regulerer når omsorgspenger ytes
fra folketrygden. Dette er en nødvendig konsekvens av at man likestiller
langvarig syke og kronisk syke barn i §§ 9-5 og 9-6.
Komiteen viser videre til
lovforslaget om at vilkåret «langvarig sykt» legges til i § 9-9,
som regulerer når omsorgspenger ytes fra folketrygden.
Komiteen viser til slutt til
at departementet har foreslått å oppheve forskrift 25. mars 1997
nr. 263 om hvilke sykdommer og funksjonshemninger som skal gi utvidet
rett til omsorgspenger etter folketrygdloven § 9-6 andre ledd, og
erstatte denne med en tydeligere regulering i folketrygdloven § 9-6
andre og fjerde ledd og § 9-8 nytt femte ledd. Forskriften har ikke
vært endret siden den ble fastsatt i 1997.
Komiteen merker seg at Den
norske legeforening støtter endringsforslagene, inkludert de som
kan gi merarbeid for legene, mens arbeidsgiverforeningene KS og
NHO begge er negative til å endre § 9-6 andre ledd. Både KS og Arbeids-
og velferdsdirektoratet støtter forslaget om å oppheve forskriften
og dermed også diagnoselisten. Direktoratet påpeker at høy grad
av skjønn kombinert med at kortvarige, mindre alvorlige tilstander
kan omfattes, gir risiko for ulik praksis, og foreslår av forenklingsomsyn
å bruke «varig sykdom» slik som ved grunn- og hjelpestønad, hvor
det kreves at tilstanden varer i minst to til tre år.
Komiteen er enig med KS og
NHO i at det for arbeidsgiver er behov for en klar hjemmel for å
innhente opplysninger om uttak av sykepenger under fravær på grunn
av barns eller barnepassers sykdom i det kalenderåret en nyansatt
tiltrer, jf. forslaget til ny § 9-8 femte ledd.
Komiteen slutter seg på denne
bakgrunn til lovforslagene og at forskrift 25. mars 1997 nr. 263
oppheves.