Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Tove Elise Madland, Cecilie Myrseth, Even A. Røed og Truls Vasvik,
fra Høyre, Sandra Bruflot, Erlend Svardal Bøe og lederen Tone Wilhelmsen
Trøen, fra Senterpartiet, Lisa Marie Ness Klungland og Hans Inge
Myrvold, fra Fremskrittspartiet, Bård Hoksrud og Morten Wold, fra Sosialistisk
Venstreparti, Marian Hussein, fra Rødt, Seher Aydar, fra Kristelig
Folkeparti, Olaug Vervik Bollestad, og fra Pasientfokus, Irene Ojala,
viser til proposisjonen fra regjeringen som omhandler midlertidige
endringer i smittevernloven og helseberedskapsloven (forlengelse av
midlertidige forskriftshjemler for håndtering av koronapandemien).
Komiteen registrerer at det
er kommet inn elleve skriftlige innspill til saken. Alle innspillene
kommer fra privatpersoner.
Komiteen vil understreke at
selv om smittetallene i Norge for tiden er lave, så er smittesituasjonen
både i og utenfor Norge fortsatt uforutsigbar.
Komiteen merker seg at en forlengelse
av forskriftshjemlene først og fremst gir en mulighet til å benytte dem
dersom det er nødvendig og forholdsmessig i lys av den til enhver
tid gjeldende situasjon, og at en forlengelse ikke i seg selv innebærer
en opprettholdelse frem til 1. juli 2023. Dette er i tråd med regjeringens
strategi og beredskapsplan for håndteringen av covid-19-pandemien.
Komiteen viser til at forslagene
i lovproposisjonen er basert på anbefalinger fra Helsedirektoratet,
Legemiddelverket og Folkehelseinstituttet. Komiteen merker seg at det
har vært svært stor interesse for denne saken, og at departementet
har mottatt i alt ca. 8 300 høringsuttalelser.
Komiteen mener at isolering
og smittekarantene har vært blant de viktigste tiltakene for å holde
pandemien under kontroll, og viser til at det i proposisjonen foreslås
at midlertidig lovbestemmelse i smittevernloven § 4-3 a Forskrifter
om isolering og begrensninger i bevegelsesfrihet mv., som oppheves
1. juli 2022, forlenges frem til 1. juli 2023.
Komiteen viser til at det foreslås
å videreføre forskriftshjemler for isolering og andre begrensninger
i bevegelsesfrihet som bare kan benyttes dersom covid-19 regnes
som en allmennfarlig smittsom sykdom.
Komiteen viser til at det foreslås
at de midlertidige lovbestemmelsene i smittevernloven § 4-3 Forskrifter
om karantenebestemmelser andre og tredje ledd, som oppheves 1. juli
2022, ikke forlenges.
Komiteen merker seg at Folkehelseinstituttet mener
at det er lite sannsynlig at karantenehotell igjen vil bli tatt
i bruk som tiltak, og at terskelen for å gjøre det bør være svært
høy.
Komiteen registrerer at departementet
mener at smittevernloven § 7-12 også etter 1. juli 2022 vil kunne være
hjemmelsgrunnlag for å innføre forskrifter om hvordan karantene
ved innreise til Norge skal gjennomføres, om det skulle bli behov
for det i fremtiden.
Komiteen mener det er viktig
å sikre muligheten for tiltak som ivaretar tilgangen til legemidler,
medisinsk utstyr og personlig verneutstyr. Komiteen registrerer også Helsedirektoratets
uttalelse fra 16. februar d.å.:
«Det er fortsatt
stor usikkert forbundet med hvordan pandemien vil utvikle seg og
hvordan markedet for medisinsk utstyr og personlig verneutstyr vil
være videre i 2022, og også i tiden fremover. Muligheten for nye virusvarianter
er fortsatt et stort usikkerhetsmoment. Det er vanskelig for Helsedirektoratet
å forutse hvordan markedssituasjonen, behov og tilgang vil utvikle
seg etter hvert som pandemien endrer karakter.»
Komiteen viser til at det i
proposisjonen foreslås at midlertidig forskriftshjemmel i helseberedskapsloven
§§ 5-2 annet ledd og 6-2 tredje ledd, som oppheves 1. juli 2022,
forlenges til 1. juli 2023.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet, Rødt og Pasientfokus viser til pandemiens
utvikling, der samfunnet har gått fra å ha omfattende og svært inngripende
smitteverntiltak til å basere seg på ansvar og tillit til enkeltmennesker. Disse medlemmer mener
det er unødvendig å forlenge de midlertidige forskriftshjemlene
for håndtering av koronapandemien på nåværende tidspunkt. Disse medlemmer mener
muligheten til å innføre inngripende smitteverntiltak ikke skal
være et føre-var-prinsipp. Disse medlemmer viser samtidig
til at smittevernloven gir anledning til å innføre smitteverntiltak
dersom det blir nødvendig å måtte innføre dette på nytt.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Pasientfokus viser
til at midlertidige endringer i smittevernloven er behandlet en
rekke ganger, og senest i Innst. 34 L (2021–2022), der spørsmålet
om forskriftshjemler og koronasertifikat ble behandlet sammen.
Disse medlemmer mener fortsatt
at det er svært uheldig at hjemlene for så inngripende tiltak som det
her åpnes for, gjøres gjennom unntaksbestemmelser. Disse medlemmer vil gjenta
bekymringen for at dette er en presedens som svekker forholdet mellom storting
og regjering, og viser til blant annet Innst. 518 L (2020–2021),
jf. Prop. 131 L (2020–2021), der Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet
hadde følgende felles merknad:
«Disse medlemmer
merker seg at dette er en utvidelse av den midlertidige endringen
som ble vedtatt ved behandlingen av Innst. 385 L (2019–2020), og
at det midlertidige unntaket nå har vart svært lenge. Disse medlemmer
viser til, og gjentar, merknader fra Senterpartiet og Sosialistisk
Venstreparti fra den behandlingen, og understreker at regjeringen
nå har hatt mer enn god nok tid til å fremme forskriften som lovforslag
for Stortinget. Disse medlemmer merker seg også at siden behandlingen
av Innst. 385 L (2019–2020) har Koronakommisjonen lagt fram sin
rapport, med klar kritikk av den demokratiske forankringen av smitteverntiltak,
og en anbefaling om å revidere smittevernloven, blant annet med
tanke på å skille mellom mer langvarige tiltak og klart hastepregede
tiltak.
Disse medlemmer viser
til at regjeringen har svært utvidede fullmakter gjennom smittevernloven.
Det finnes flere ulike hjemler i smittevernloven som brukes til å
fatte inngripende tiltak. For eksempel gir smittevernloven § 7-12
regjeringen mulighet til å fravike eksisterende lover og innføre
nye regler av lovmessig karakter for å iverksette akutte og inngripende
tiltak som er nødvendige for å beskytte befolkningen mot smittsom sykdom.
Disse medlemmer mener
det er nødvendig at regjeringen har slike fullmakter, nettopp for
å kunne handle raskt og sikre folkehelsen når smittsom sykdom truer, slik
regjeringen også har gjort i flere omganger under pandemien, med
stor politisk oppslutning. Det er imidlertid ikke et argument for
at svært inngripende tiltak ikke i etterkant kan oversendes Stortinget
for normal behandling etter Grunnloven. Demokratiet må også bestå
i krisetid.
Disse medlemmer viser
til at Stortinget har anerkjent dette to ganger tidligere: Da Stortinget
vedtok beredskapsloven i 1950, og da smittevernloven første gang
ble vedtatt i 1994 med henvisning til beredskapsloven. Smittevernloven
§ 7-12 har nemlig en henvisning til den demokratiske sikkerhetsventilen
i beredskapsloven § 3 tredje ledd, som lyder som følger:
‘Såfremt bestemmelsene
ikke er opphevet innen 30 dager etter at de er meddelt Stortinget,
skal de snarest mulig legges fram som lovforslag.’
Disse medlemmer viser
til at smittevernloven sist var til revisjon så sent som i 2019,
uten at verken Stortinget eller regjeringen mente det var behov
for å endre denne demokratiske sikkerhetsventilen. Disse medlemmer
mener vi ikke bør endre forholdet mellom Stortinget og regjeringen
i krisesituasjoner – et forhold som har bestått i sytti år. Disse
medlemmer er enig med professor dr. juris Hans Petter Graver, som
i sitt høringsinnspill til komiteen i forbindelse med behandling
av Innst. 184 L (2020–2021) påpekte at denne formen for tolkning
av smittevernloven var å endre forholdet mellom storting og regjering.
Disse medlemmer vil
understreke at denne innstillingen ikke omhandler tiltakene som
er foreslått, men om hvordan smittevernloven skal tolkes, og på
hvilken måte regjeringen er pliktig til å legge frem dette for Stortinget.
Disse medlemmer viser
til at bestemmelser om karantene og isolasjon er svært inngripende,
og at det er naturlig at det fremmes som egen sak for Stortinget.»
På denne
bakgrunn fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslagene som gir hjemmel om isolasjon,
og smittekarantene som lovforslag, slik at Stortinget kan ta stilling
til disse bestemmelsene i tråd med kravet i smittevernloven og beredskapsloven.»