2. Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Even Eriksen, Kari Henriksen ogLubna Boby Jaffery, fra Høyre, lederen Peter
Frølich og Svein Harberg, fraSenterpartiet, Nils T. Bjørke, fra
Fremskrittspartiet, Carl I. Hagen, fra SosialistiskVenstreparti, Audun
Lysbakken, fra Rødt, Stine Westrum, og fra Venstre, Sofie Høgestøl, viser
til Riksrevisjonens undersøkelse av Utenriksdepartementets tildeling
av tilskudd til International Peace Institute (IPI), Dokument 3:12
(2020–2021).
Komiteen viser til at Riksrevisjonens
undersøkelse er avgrenset til perioden 2007–2012, og at målet har vært
å vurdere om Utenriksdepartementet har etterlevd Stortingets vedtak
og forutsetninger og gjeldende regler for saksbehandling, styring
og kontroll ved tildelinger av tilskudd til IPI.
Komiteen viser til at IPI ble
grunnlagt i 1970 under navnet International Peace Academy (IPA).
I undersøkelsen står det at organisasjonen arbeider for å fremme
fred, sikkerhet og bærekraftig utvikling, samt at den ikke har erverv
til formål. Organisasjonen endret navn til International Peace Institute
i 2008.
Komiteen viser til at Utenriksdepartementet
til sammen har utbetalt 130,6 mill. kroner i tilskudd til IPA/IPI
i perioden 1997–2018. I undersøkelsesperioden 2007–2012 inngikk
departementet og IPI to treårige rammeavtaler (tilskuddsavtaler).
I årene 2007–2009 var det årlige avtalebeløpet på 11 mill. kroner,
et beløp som ble redusert til 8 mill. kroner per år i perioden 2010–2012.
Komiteen merker seg at Riksrevisjonen
konkluderer med at det var betydelige svakheter i departementets
saksbehandling, kontroll og oppfølging av tilskuddene til IPI. Undersøkelsen
viser at departementet ikke har stilt krav til IPI om rapportering
på mål og kriterier for måloppnåelse, samt at departementet ikke
har fulgt opp manglende prosjektplaner, -budsjetter, -rapporter og
regnskaper fra IPI. Riksrevisjonen trekker også frem at det mangler
reviderte prosjekt-/sluttregnskaper for alle år i perioden 2007–2012.
Riksrevisjonen mener det er kritikkverdig at Utenriksdepartementets
oppfølging og kontroll har betydelige svakheter.
Komiteen viser til at Utenriksdepartementet hadde
satt en grense på 5 pst. for administrasjonsbidrag på alle tilskuddene
som ble gitt før 2010, men at grensen unntaksvis kunne økes til
7 pst. etter 2010. Riksrevisjonens analyse av budsjettene viser
at størrelsen på administrasjonsbidraget var høyere enn 7 pst. i
hele perioden. Departementet opplyste ikke IPI om grensen for administrasjonskostnader
før i 2012.
Komiteen merker seg at Riksrevisjonen
også konkluderer med at Utenriksdepartementet ikke sørget for at
nødvendige habilitetsvurderinger ble gjennomført. Riksrevisjonens
oppfatning er at Utenriksdepartementets tilskuddsforvaltning i undersøkelsesperioden
bærer preg av at habilitetsspørsmål ikke ble tatt tilstrekkelig
på alvor.
Komiteen viser videre til at
rettsavdelingen i Utenriksdepartementet foretok habilitetsvurderinger av
både politisk ledelse og ansatte i departementet i forbindelse med
tilskuddsutbetalinger til IPI for 2012, og at avdelingen da mente
at det var forhold som talte for at ansvarlig ekspedisjonssjef kunne
være inhabil.
Komiteen merker seg at Riksrevisjonen
mener det er kritikkverdig at Utenriksdepartementets oppfølging
og kontroll har betydelige svakheter, at det er sterkt kritikkverdig
at tilskuddsmidler er brukt til å dekke IPIs administrasjonskostnader
ut over det som følger av Utenriksdepartementets retningslinjer,
og at det er kritikkverdig at Utenriksdepartementet ikke sørget
for at nødvendige habilitetsvurderinger ble gjennomført og dokumentert
ved behandling av tilskudd til IPI.
Komiteen stiller seg bak Riksrevisjonens
funn og kritikk.
Komiteen viser til at Riksrevisjonen
anbefaler Utenriksdepartementet å påse både at dagens kontrollsystem
er tilstrekkelig for å sikre tillit til dem som fatter beslutninger
ved tildeling av tilskudd, og at tilskudd følges opp på en slik
måte at departementet har sikkerhet for at tilskuddet brukes i tråd
med forutsetningene, og at tiltenkte mål nås. Riksrevisjonen anbefaler
Utenriksdepartementet å sikre kontinuitet og stabilitet i saksbehandlingen
over tid, samt å sikre at det blir gjennomført nødvendige habilitetsvurderinger
av personer som er involvert i departementets tilskuddsforvaltning.
Komiteen viser videre til brevet
til Riksrevisjonen fra tidligere utenriksminister Ine Eriksen Søreide,
datert 11. mai 2021, der det står at det siden 2013 er gjennomført
en rekke tiltak som skal bidra til å styrke systemene og bedre kvaliteten
på tilskuddsforvaltningen i utenrikstjenesten. I tillegg understrekes
det at Utenriksdepartementet vil bruke Riksrevisjonens funn og anbefalinger
til å jobbe videre med å forbedre tilskuddssystemer og etterlevelsen
av krav og regler, samt å styrke dokumentasjonen av de vurderingene
som er foretatt.
Komiteen stiller seg bak Riksrevisjonens
anbefalinger og ber Riksrevisjonen følge Utenriksdepartementets
videre arbeid med å forbedre tilskuddsforvaltningen.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet og Rødt konstaterer at Riksrevisjonens
revisjon er begrenset til perioden 2007–2012, mens utbetalingene
til IPI først ble stanset i 2018. Det var betydelige utbetalinger
til IPI også i årene 2012–2018, og disse medlemmer stiller seg
noe uforstående til at Riksrevisjonen ikke også foretok revisjon
for årene 2012–2018.
På denne bakgrunn
fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber Riksrevisjonen gjennomføre en revisjon av Utenriksdepartementets
tildeling av tilskudd til International Peace Institute også for
årene 2012–2018.»
Komiteens medlem
fra Fremskrittspartiet viser til at Riksrevisjonen retter
sterk kritikk mot departementets meget mangelfulle kontroll med
at IPI følger alle regler for rapportering, budsjettstyring og regnskapsregler,
og den noe lettvinte saksbehandlingen fra departementets side. Særlig
påpekes mangelen av redegjørelse for måloppnåelse, som sett sammen
med et overforbruk av administrasjonskostnader kan tyde på en form
for kameraderi mellom IPIs ledelse og ansatte i Utenriksdepartementet.
Når det gjelder kontrollen
med habiliteten til ansatte og politisk ledelse i departementet,
er det slik dette medlem ser
det, kun departementets egen rettsavdeling som har undersøkt disse
forhold. Dette er da litt sånn «bukken og havresekken», idet mange
personer i et departement har kollegiale forhold til andre, også
i andre avdelinger, i departementet. Det vises her til side 21 punkt
6.3.4 om habilitet i Riksrevisjonens rapport, hvor det fremgår bindinger,
personlige og kollegiale forhold mellom flere i departementet som
berører forholdet til IPIs leder.
Det opplyses at seksjonen
for fred og forsoning, som hadde ansvaret for tilskuddene til IPI,
ba departementets egen rettsavdeling – og ikke en utenforstående
instans eller f.eks. Justisdepartementets lovavdeling – om å vurdere
habilitetsspørsmål. Altså vurdere egne kollegers habilitet. Oppdraget
ble basert på at seksjonen hadde
«flere forespørsler/søknader
fra IPI inne til behandling. I den forbindelse og i lys av den siste
tids mediefokus har seksjonen hatt en intern diskusjon hva angår habilitet
med hensyn til IPIs leders (Terje Rød-Larsen) nære forbindelser
til departementet (som partitilhørighet og personlige forhold)».
Rettsavdelingen
ga i et notat av 13. april 2012 sin vurdering av habiliteten til
daværende ekspedisjonssjef i Utenriksdepartementet Geir O. Pedersen,
daværende ekspedisjonssjef Mona Juul, daværende utenriksminister
Jonas Gahr Støre og den øvrige politiske ledelsen. Habiliteten ble
vurdert med hensyn til flere saker.
Ekspedisjonssjef
Pedersen var leder for den seksjonen som skulle behandle søknader
om millioner av kroner til IPIs virksomhet. I hans periode som ekspedisjonssjef
ble det saksbehandlet og utbetalt i overkant av 47,1 mill. kroner
til IPI. Riksrevisjonen opplyser at det fremgår av dokumentasjon
i tilskuddssakene at Terje Rød-Larsen, som var president i IPI,
ved flere anledninger kommuniserte direkte med Geir O. Pedersen.
Riksrevisjonen skriver også følgende:
«Fordi Pedersen
var involvert i saksbehandlingen, for eksempel som mottaker av e-poster
om tilskudd til IPI, legger vi til grunn at ekspedisjonssjef Geir
O. Pedersen deltok i saksbehandlingen av tilskudd til IPI i perioden
2008–2012».
Det opplyses også
at Geir O. Pedersen var medlem av IPIs International Advisory Council.
I Riksrevisjonens
rapport fremkommer flere opplysninger på sidene 22 og 23 som viser
en åpenbar inhabilitet hos ekspedisjonssjef Geir O. Pedersen når
det gjaldt å vurdere søknader om penger fra Terje Rød-Larsen. Det
kan også vises til at det fremgår av rettsavdelingens notat av 13. april
2012
«at IPI er avhengig
av tilskudd og at Rød-Larsens adgang til beholde sin stilling, hans
renommé og eventuelt også hans avlønning vil påvirkes av IPIs økonomiske
stilling».
Når så rettsavdelingen
allikevel unnlater å ta stilling til habilitetsspørsmålet, er det
meget oppsiktsvekkende.
Det er flere drøftelser
om habilitetsspørsmål opp mot forvaltningsloven § 6 andre ledd,
herunder forholdet til daværende ekspedisjonssjef Mona Juul, som
vil være inhabil i saker som gjelder IPI, da hennes ektefelle Terje
Rød-Larsen var leder i IPI. I notatet skriver rettsavdelingen at
«Juul og hennes
avdeling skal verken ‘tilrettelegge grunnlaget for’ eller ‘treffe
avgjørelse i sakene vedrørende IPI».
Slik dette medlem ser
dette, er det en veldig formalistisk vurdering når det er nære kollegaer
av Juul og en venn av ektefellen som skal avgjøre om tilskudd på millionbeløp
skal innvilges.
Når det gjelder
habilitetsvurderinger av den politiske ledelse, herunder utenriksminister
Jonas Gahr Støres habilitet, konkluderer rettsavdelingen (som selvsagt
er underlagt utenriksministeren som toppsjef i departementet) at
Støre ikke er inhabil etter forvaltningsloven § 6 første ledd eller
andre ledd. Den forutsetter at det ikke finnes noen «nær personlig
relasjon» mellom Støre og Rød-Larsen. Det samme gjaldt den øvrige
politiske ledelse i departementet.
I et notat av 17. april
2012 ga Geir O. Pedersens seksjon råd til Støre om å støtte etableringen
av IPI som en internasjonal organisasjon (side 24 i Dokument 3:12 (2020–2021))
og at Norge skulle bidra til at andre land gjorde det samme. Støre
erklærte at han ikke var inhabil ved påtegning på notatet, begrunnet
med at
«han kjente Rød-Larsen
utelukkende gjennom spredt kontakt i arbeidssammenheng, at de ikke
var venner, og at de aldri hadde møttes privat eller hos hverandre.»
Det som ikke fremkommer,
er at Terje Rød-Larsen hadde vært planleggingsminister i Thorbjørn
Jaglands regjering, og altså et fremtredende medlem av Arbeiderpartiet.
Rød-Larsens sterke tilknytning til arbeiderbevegelsen og Arbeiderpartiet
var velkjent fra hans arbeid med stiftelsen av FAFO og arbeidet
med fremforhandling av Oslo-avtalen under en AP-ledet regjering.
Selv om Gahr Støre
muligens ikke var inhabil etter en streng fortolkning av bestemmelsene
i forvaltningsloven, mener dette medlem at Gahr Støre
hadde stått seg på å melde seg inhabil i saker om penger til Rød-Larsens
IPI.
Personlig straffansvar
Slik dette medlem vurderer
saken med tilskudd til IPI på i alt 130,6 mill. kroner i perioden
1997–2018, og med Terje Rød-Larsen som president i IPI og daglig
leder fra januar 2005 til oktober 2020 med mange meget tvilsomme
habilitetsforhold, kan det være flere brudd på straffeloven §§ 171,
172 og 173 om tjenestefeil. Det vises særlig til at ansatte i Utenriksdepartementet
kan ha brutt § 173 bokstav b, hvor det fremgår at med fengsel inntil
6 år straffes den som ved utøving av offentlig myndighet «bryter
sin tjenesteplikt med forsett om å oppnå vinning for seg eller andre».
I slike spørsmål
om mulig anmeldelse er det ikke naturlig for Riksrevisjonen å gjøre
det, men for den mulige fornærmede i saken, nemlig Utenriksdepartementet,
burde det ha vært drøftet når Riksrevisjonens rapport forelå og
de mange kritikkverdige forhold ble avdekket.
På denne bakgrunn
fremmer dette
medlem følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen vurdere om ansatte i Utenriksdepartementet kan ha
brutt straffebestemmelser i straffeloven for forhold avdekket i
Riksrevisjonens Dokument 3:12 (2020–2021).»