1. Sammendrag
Justis- og beredskapsdepartementet
fremmer i lovproposisjonen forslag om en tydeligere regulering og forankring
i utlendingsloven av hvem som regnes som part, adgangen til bruk
av fullmektig, og hvem som har klagerett i utlendingssaker. I dag
er dette dels regulert i forvaltningsloven, og dels i utlendingsforskriften.
I utlendingssaker
er partsbegrepet i dag særskilt regulert i utlendingsforskriften
§ 17-1 første ledd, som fastsetter at det er søkeren eller – i saker
som ikke beror på en søknad – den som saken retter seg mot, som
er å anse som part. For å synliggjøre denne hovedregelen i utlendingssaker
bedre, foreslås det å flytte legaldefinisjonen fra forskriften til
en ny § 80 a i loven, med enkelte justeringer i ordlyden.
Det foreslås videre
en hjemmel for nærmere regulering av partsbegrepet i forskrift.
Det forutsettes blant annet at det vil være aktuelt med forskrifter
om at barn som ikke faller inn under definisjonen, men som likevel blir
berørt, skal kunne gis partsrettigheter i spesielle situasjoner
hvor barnets foreldre ikke selv er i stand til å ivareta sine rettigheter
som part i saken. Det åpnes også for forskrifter som fastsetter
begrensninger i partsrettighetene til den som blir part gjennom
å benytte klageretten.
Partens rett til
å la seg bistå av fullmektig i utlendingssaker følger i dag av utlendingsforskriften
§ 17-1 annet ledd, jf. forvaltningsloven § 12. Også disse reglene foreslås
inntatt i den nye § 80 a i utlendingsloven.
Videre foreslås det
hjemmel i utlendingsloven til å fastsette i utlendingsforskriften
hvem som skal ha klagerett i utlendingssaker. Forskriftsreglene
skal også kunne innskrenke forvaltningslovens regler på dette punktet.
Det foreslås å fastslå
i loven at forskriftsregler som innskrenker partsrettighetene til
den som rettmessig fremmer klage eller innskrenker forvaltningslovens
regler om hvem som har klagerett, ikke kan føre til strengere begrensninger
enn det som er nødvendig.
Det vises i proposisjonens
kapittel 2 om bakgrunnen for lovforslaget at utlendingssaker er
en omfattende sakskategori med særegne problemstillinger blant annet
knyttet til familiemedlemmers adgang til innsyn i personsensitive
opplysninger om søkeren eller den som en avgjørelse i saken retter
seg direkte mot, og praktiske utfordringer ved at «hovedpersonen»
ofte befinner seg i utlandet.
Det vises i proposisjonen
til at det derfor er behov for enkelte særregler i utlendingssaker
som utfyller eller avviker fra forvaltningslovens alminnelige regler
om hvem som regnes som part, adgangen til bruk av fullmektig, og
hvem som har klagerett. Departementet mener at det legges best til
rette for et mest mulig oversiktlig lovverk dersom hovedspørsmålene
knyttet til dette reguleres helhetlig i utlendingslovgivningen.
Justis- og beredskapsdepartementet
sendte sitt forslag til lov- og forskriftsendringer på høring 26. april 2017,
med frist for uttalelser 28. august 2017.
I proposisjonens
kapittel 4 gis en omtale av gjeldende rett, herunder om utlendingslovgivningen
og forvaltningsloven. Det gis en omtale av reguleringen av partsbegrepet,
rett til å opptre ved fullmektig og klagerett. Det vises til ulike
avgjørelser i Høyesterett.
Det fremgår av proposisjonens
kapittel 5 at menneskerettslige forpliktelser som er gjort til en
del av norsk rett ved menneskerettsloven 21. mai 1999 nr. 30 § 2,
kan få betydning for individers rettigheter overfor forvaltningen
på utlendingsrettens område.
I proposisjonens
kapittel 6 gis en omtale av forslaget i høringsnotatet.
I proposisjonens
kapittel 7 gis en omtale av høringsinstansenes syn. Det er varierende
syn på forslagene.
I proposisjonens
kapittel 8 gis en omtale av departementets vurdering av forslagene.
Det gis en vurdering av partsstatus, av adgangen til bruk av fullmektig
og av klagerett.
Det fremgår av proposisjonens
kapittel 9 at forslaget ikke forventes å innebære vesentlige økonomiske
eller administrative konsekvenser. Eventuelle merutgifter forutsettes
dekket innenfor gjeldende budsjettrammer.
I proposisjonens
kapittel 10 gis merknader til de enkelte bestemmelsene i lovforslaget.