Tiltak
for å styrke konkurranseevnen til sjø og jernbane sammenlignet med
vei
Tilskuddsordninger for sjøtransport
Det er iverksatt
tre tilskuddsordninger for å øke godstransporten på sjø:
-
tilskuddsordningen
for godsoverføring fra vei til sjø (insentivordningen)
-
tilskuddsordningen
for investering i effektive og miljøvennlige havner
-
tilskuddordningen
for havnesamarbeid
Tilskuddsordningen
for godsoverføring fra vei til sjø (insentivordningen) ble opprettet
i 2017 og skal bidra til å bedre tilgangen på sjøtransport for næringslivet.
Tilskuddene går til å dekke deler av driftskostnadene eller investeringen
i omlastningsutstyr når det etableres nye, samfunnsøkonomisk lønnsomme
sjøtransporttilbud som ellers ikke ville blitt etablert. I perioden
2018–2021 har det blitt bevilget 234,2 mill. kroner til ordningen
over statsbudsjettet. Kystverkets årsregnskap for 2018–2020 viser
imidlertid at om lag 82 pst. av bevilgningene ikke ble brukt i det
året de ble bevilget. Ifølge Kystverkets årsmeldinger utbetales
tilskuddene på grunnlag av den dokumenterte mengden gods som er overført.
Fordi noen av prosjektene ikke oppnådde den estimerte godsoverføringen
i støtteperioden, er det utbetalt mindre enn det som ble bevilget.
Tilskuddsordningen ble evaluert av Kystverket i 2018, som konkluderte
med at ordningen så langt kunne vise til god måloppnåelse. Ordningen
har imidlertid hatt liten innvirkning på de aggregerte markedsandelene
så langt.
Tilskuddsordningen
for investering i effektive og miljøvennlige havner ble etablert
i 2019 som en treårig prøveordning. Målet med ordningen er å effektivisere logistikkjeden
gjennom ulike tiltak i havner. Tilskuddene kan benyttes til å investere
i havneinfrastruktur, tilgangsinfrastruktur fra vei og sjøside samt
mudring. I perioden 2019–2021 er det bevilget 154,2 mill. kroner
til ordningen. Kystverkets årsregnskap for 2019 og 2020 viser at
det i disse årene var et mindreforbruk på om lag 46 pst. av tildelingen.
Tilskuddsordningen ble evaluert av Kystverket i 2020, og evalueringen
viste at ordningen har utløst prosjekter som har god måloppnåelse,
og som har gitt god tilskuddseffektivitet. Evalueringen viste samtidig
at det er vanskelig å måle omfanget av hvilken effekt tilskuddsordningen
har hatt for godsoverføring fra vei til sjø.
Tilskuddordningen
for havnesamarbeid skal bidra til å styrke havnenes konkurranseevne
ved at havnene etablerer samarbeidsløsninger som gir bedre transportkvalitet
og reduserte kostnader for brukerne. I perioden 2018–2021 er det
bevilget 33,6 mill. kroner til ordningen. Kystverkets årsregnskap
for 2018–2020 viser at det i disse årene var et mindreforbruk på
om lag 26 pst. Tilskuddsordningen ble evaluert av Oxford Research
og Vista Analyse i 2018. I evalueringen framgår det at effektene
av tilskuddsordningen for godsoverføring er indirekte gjennom stimulering
av samarbeid mellom havner og mellom havner og andre aktører for
å bidra til økt konkurranseevne. Evalueringen konkluderer med at
tilskuddsordningens effekter for godsoverføring var begrenset.
Andre tiltak innenfor sjøtransport
Samferdselsdepartementet
viser til at det de siste årene har vært satset på å fornye og modernisere
navigasjonsinstallasjonene langs kysten. Resultatet av satsingen
er at vedlikeholdsetterslepet på navigasjonsinnretningene er redusert
fra mer enn 2 mrd. kroner i 2010 til under 800 mill. kroner ved
utløpet av 2020. For eksempel legger farledstiltak til rette for
en konkurransedyktig sjøtransport, blant annet ved at utbedring
av farleder bidrar til økt kapasitet, gir større manøvreringsrom
og reduserer seilingstiden.
Departementet viser
også til at regjeringen i tilknytning til Nasjonal transportplan
2022–2033 vil legge fram en nærskipsfartsstrategi for å styrke godstransporten
på sjø. Denne strategien ble imidlertid ikke lagt fram samtidig
med Nasjonal transportplan 2022–2033. Kystverket har levert et kunnskapsgrunnlag
for å utarbeide nærskipsfartsstrategien og den nasjonale havneplanen, og
dette grunnlaget omfatter en utredning av konkurranseflatene og
godsoverføringspotensialet. Av regulatoriske virkemidler er det
lagt fram en ny lov om havner og farvann (havne- og farvannsloven).
Loven trådte i kraft 1. januar 2020 og skal bidra til å bedre rammebetingelsene
for sjøtransport.
Når det gjelder
ivaretakelsen av godstransportens interesser i arealplanlegging
rundt havner, gir lov om planlegging og byggesaksbehandling (plan-
og bygningsloven) virkemidler for å sikre nødvendig havneareal.
Staten ved Kystverket har rett og plikt til å uttale seg når et
planforslag etter plan- og bygningsloven sendes på høring. I Samferdselsdepartementets
tildelingsbrev til Kystverket for 2020 er det framhevet at Kystverket skal
komme tidlig inn og delta i lokale og regionale planprosesser for
å bidra til gode løsninger for sjøtransporten.
Tilskuddsordning for godstransport
på jernbane
Jernbanedirektoratet
forvalter en tilskuddsordning, en treårig kompensasjonsordning,
for den delen av godstransporten på jernbane som er i direkte konkurranse
med veitransport. Ordningen ble opprettet i 2018, og i perioden
2019–2021 er det bevilget 238 mill. kroner til den. Jernbanedirektoratets
årsregnskap viser at bevilgningene i hovedsak ble benyttet i 2019
og 2020. Direktoratet evaluerer tilskuddsordningen, men resultatene
er foreløpig ikke klare. Samferdselsdepartementet mener likevel
at ordningen kan ha bidratt til en sunnere økonomi for de aktuelle
godsoperatørene som opererer i dette markedet, og at godsoperatørene
kan ta noe større risiko i forbindelse med opprettelsen av nye tilbud.
Andre tiltak innenfor jernbanetransport
Den gjeldende godsstrategien
for jernbane fra 2016 ble utarbeidet som en del av arbeidet med
Nasjonal transportplan 2018–2029. Strategien er bygget rundt fire
hovedelementer av tiltak:
-
en pålitelig og
punktlig jernbane
-
kapasitet og effektivitet
i framføringen
-
tilgjengelige og
effektive terminaler
-
et utvidet og sammenkoblet
nettverk
Jernbanen
er utfordret i konkurransen med andre transportformer, og i strategien
fra 2016 ble det anbefalt å gjennomføre en rekke tiltak som på kort
sikt var ventet å kunne gi effekt for godstransportene. Disse tiltakene
er ifølge Samferdselsdepartementet i all hovedsak enten tatt i bruk
eller under bygging, og flertallet av de øvrige tiltakene som ble
anbefalt, er enten under planlegging eller videre utredning.
Når det gjelder
regulatoriske virkemidler, viser departementet til at jernbanelovgivningen
skal legge til rette for effektive jernbanetjenester. Statens jernbanetilsyn,
som er et markedsovervåkingsorgan, skal overvåke konkurransesituasjonen
i markedene for jernbanetjenester og arbeide for et effektivt jernbanemarked med
en sunn konkurranse og likeverdige vilkår, jf. forskrift om jernbanevirksomhet,
serviceanlegg, avgifter og fordeling av infrastrukturkapasitet mv.
(jernbaneforskriften) § 11-1. Videre finnes det flere særordninger som
er ment å styrke rammevilkårene for godstransporten på jernbane,
særlig ordningen med godskorridorer, som Norge er en del av. Denne
ordningen har blitt evaluert, og det er varslet at det vil legges
fram nye regelverksforslag i 2021 som skal styrke vilkårene for
godstransport på jernbane ytterligere.
Departementet viser
til at det i perioden 2018–2020 har blitt ferdigstilt og igangsatt
flere infrastrukturtiltak som skal gi mer effektive terminaler og
økte toglengder, for eksempel avlastningsterminaler, planfrie kryssinger, en
ny sporplan, nye kryssingsspor, forlengelse av eksisterende kryssingsspor,
elektrifisering og ombygging av stasjoner og godsterminaler. Det
har de siste årene vært gjennomført en rekke konseptvalgutredninger
for ulike godsterminaler i og rundt flere av de store byene for
å avklare strategiske spørsmål, for eksempel hvordan fastsatte samfunnsmål
kan nås, og hvilke alternativer som foreligger. I tillegg har det
vært gjennomført planarbeid for mindre godstiltak i god dialog med
godsoperatørene. Jernbaneinfrastrukturen i Norge har en del kapasitetsbegrensninger,
særlig på de enkeltsporede strekningene. Her kan det oppstå interessekonflikter
mellom person- og godstrafikken, noe som igjen kan gi begrensninger
i vekstmulighetene for godstrafikken.