Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Åsmund Aukrust, Nils-Ole Foshaug, Eva Kristin Hansen og Rigmor Aasrud,
fra Høyre, Hårek Elvenes, Ingjerd Schou, Erna Solberg og lederen
Ine Eriksen Søreide, fra Senterpartiet, Marit Arnstad og Bengt Fasteraune,
fra Fremskrittspartiet, Sylvi Listhaug og Christian Tybring-Gjedde,
fra Sosialistisk Venstreparti, Ingrid Fiskaa, fra Rødt, Bjørnar
Moxnes, fra Venstre, Guri Melby, og fra Kristelig Folkeparti, Dag-Inge
Ulstein, merker seg at regjeringen ønsker at meldingen skal
bidra til bedre kunnskap om eksportkontrollen som en integrert del
av norsk forsvars- og sikkerhetspolitikk, praktiseringen av eksportkontrollregelverket
og Utenriksdepartementets retningslinjer for behandling av søknader
om eksport av forsvarsmateriell, samt kunnskap om selve eksporten.
Komiteen slutter seg til regjeringens
målsetting om å fortsatt sikre en levedyktig norsk forsvarsindustri som
kan bidra til leveringssikkerhet for både Norges og allierte lands
forsvar.
Komiteen oppfatter at forsvarsindustrien
er avhengig av å kunne eksportere og delta i internasjonalt utviklings-
og produksjonssamarbeid. Komiteen merker seg at regjeringen
derfor fortsatt vil legge til rette for at industrien skal ha mest
mulig tydelige og forutsigbare vilkår for sin eksportaktivitet.
Dette må skje innenfor rammen av en restriktiv eksportkontroll.
Komiteen noterer seg at departementet
legger stor vekt på å ha et godt samarbeid med industrien, og å drive
et aktivt informasjonsarbeid om eksportkontrollen overfor alle sektorer
som berøres av regelverket.
Komiteen merker seg at det
nasjonale kontrollapparatet består av et tett samarbeid mellom departementet
og flere aktører. Politiets sikkerhetstjeneste (PST) og Tolletaten
har lovpålagte oppgaver innenfor varekontroll, håndhevelse av eksportkontrollen,
og forebygging og etterforskning av brudd på eksportkontrollregelverket.
Etterretningstjenesten har i henhold til den nye etterretningstjenesteloven
også lovpålagte oppgaver knyttet til eksportkontroll og ikke-spredning. Også
Direktoratet for strålevern og atomsikkerhet (DSA) og Forsvarets
forskningsinstitutt (FFI) kan trekkes på i konkrete eksportkontrollsaker.
Komiteen oppfatter at kontrollen
med eksport av flerbruksvarer i all hovedsak baserer seg på samarbeidet
innenfor de multilaterale eksportkontrollregimene.
Komiteen er enig i at kontroll
med eksport av strategiske varer er en operativ del av norsk sikkerhetspolitikk.
Derfor er det også av sikkerhetspolitisk betydning at regelverket
både forstås og etterleves.
Komiteen tar til etterretning
at eksportkontrollregelverket regulerer eksport av selskapers varer,
tjenester og teknologi, men har ingen bestemmelser som direkte kan
forhindre overføring av eierskap til selskapene. Komiteen ser positivt på at
regjeringen nå vurderer om sikkerhetsloven kan tydeliggjøres når
det gjelder virksomheter som kjøpes for å omgå eksportkontrollregelverket.
Det er også aktuelt å se på andre tiltak for å styrke vår evne til
å avdekke slike omgåelser.
Komiteen merker seg at nasjonal
gjennomføring av eksportkontroll bidrar til å sikre etterlevelse
av folkerettslige avtaler på ikke-spredningsområdet.
Komiteen oppfatter at det norske
eksportkontrollregelverket gir hjemmel bl.a. til å kontrollere overføring
av kunnskap tilknyttet varer og teknologi som kan benyttes i alle
typer masseødeleggelsesvåpen, leveringsmidler for MØV og konvensjonelle
våpen.
Komiteen tar til etterretning
at Riksrevisjonens undersøkelse av myndighetenes arbeid med strategisk eksportkontroll
i 2016–2018 ble lagt frem i februar 2021. Komiteen merker seg at Utenriksdepartementet
allerede har igangsatt flere tiltak for å følge opp undersøkelsen,
blant annet gjennomgang av eldre landklareringer, styrket dokumentasjon
av utførte vurderinger i saksbehandlingen, samt anskaffelse av nytt
saksbehandlingssystem. Komiteen oppfatter
at det legges vekt på å styrke informasjonsutvekslingen mellom aktørene
i det nasjonale samarbeidet.
Komiteen merker seg at i 2020
ble det eksportert forsvarsmateriell og flerbruksvarer for militær
sluttbruk til en verdi av nær 6,7 mrd. kroner, mot 4,9 mrd. kroner i
2019. I forhold til 2019 økte verdien av denne eksporten med 35
pst. Eksporten i 2020 av A-materiell beløp seg til om lag 5 mrd.
kroner, og B-materiell utgjorde om lag 1,2 mrd. kroner, en økning
på hhv. 49 pst. og 1 pst. i forhold til i 2019.
Komiteen registrerer at økningen
i eksporten av A-materiell fra 2019 til 2020 i stor grad skyldes
eksport av luftvernsystemer og deler til slike systemer til Indonesia
og Litauen.
Komiteen noterer seg at medlemslandene
i NATO, Sverige, Finland samt andre europeiske land mottok ca. 86
pst. av eksporten av A-materiell, og 88 pst. av B-materiell fra
Norge i 2020. Totalt ble det mottatt over 3 400 eksportkontrollrelaterte
forvaltningssaker i 2020.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Venstre og
Kristelig Folkeparti, støtter at Norge skal ha en egen forsvarsindustri
– av beredskapshensyn for vårt eget forsvar, for viktige arbeidsplasser
i store deler av landet, for eksportinntekter i en tid der vi dessverre
opplever alvorlig nedgang for norsk eksport, og for å kunne utnytte
forsvarsindustriens teknologiutvikling i andre bransjer. Det er
også av strategisk betydning å beholde statlig eierskap i de store
forsvarsbedriftene i Norge. Samtidig skal Norge ha et strengt regelverk
for eksport av forsvarsmateriell. Våpen skal ikke selges til land
hvor det er krig eller krig truer, eller til land hvor det er påvist
alvorlige brudd på menneskerettighetene.
Flertallet vil understreke
at en solid norsk forsvarsindustri er svært viktig for norsk forsvarsevne
og beredskap. Det er 30 år siden Norge fikk en forsvarsindustriell
strategi (Forsvarskommisjonen av 1990 (FK90) (Willoch-kommisjonen)). Flertalletvil
understreke at dette har vært svært positivt for norsk industri.
Det har også vært stor grad av tverrpolitisk enighet om hovedlinjene
for utvikling av forsvarsindustrien og om eksportkontrollpolitikken,
noe som har vært, og fortsatt er, helt avgjørende for at forsvarsindustrien
skal lykkes. Flertallet støtter
derfor opp om hovedlinjene i den forsvarsindustrielle strategien.
Flertallet merker seg at industrien
er tilfreds med strenge retningslinjer og verdsetter et strengt,
men stabilt rammeverk. Det som er avgjørende, er at rammevilkårene
er forutsigbare og langsiktige grunnet lang ledetid. Flertallet vil
understreke at et strengt regelverk også er viktig for å opprettholde
legitimiteten til bransjen.
Flertallet viser til at produksjon
og eksport av forsvarsmateriell står for stor verdiskaping i Norge
og medvirker til forsking og utvikling av teknologi som også kan
brukes sivilt. Flertallet viser
til at selv om mange av bedriftene er lokalisert i de samme områdene, finnes
det underleverandører i nærmest alle fylker. For disse bedriftene
er produksjon av forsvarsmateriell ofte avgjørende for næringsutvikling
og arbeidsplasser lokalt.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet er svært bekymret over den
vedvarende krisen i Jemen. De siste årene har Jemen vært verdens
mest alvorlige humanitære krise. Det er en stadig forverret sikkerhetssituasjon
i landet, og antall internt fordrevne er økende. Siden 2015 har
Saudi-Arabia og De forente arabiske emirater vært militært involvert
i borgerkrigen i Jemen. 22. januar 2016 forelå den første alvorlige
rapporten fra ekspertpanelet opprettet av FNs sikkerhetsråd om situasjonen
i Jemen etter at Saudi-Arabia og De forente arabiske emirater involverte
seg militært. Likevel tillot Solberg-regjeringen omfattende eksport
av våpen og ammunisjon til De forente arabiske emirater både i 2016
og 2017.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Venstre og Kristelig Folkeparti viser til at Utenriksdepartementet
har håndhevet strengt ettersyn og kontroll med eksport til land
som har vært involvert i borgerkrigen i Jemen så lenge denne har
pågått. Disse medlemmer viser
til at regjeringen Solberg 19. desember 2017 suspenderte gyldige
lisenser for A-materiell (våpen og ammunisjon) til De forente arabiske
emirater og besluttet at det ikke skulle innvilges nye eksportlisenser.
Denne suspensjonen gjelder fortsatt. Det ble også innført en ytterligere
skjerpet praksis i behandlingen av søknader om eksport av B-materiell
(annet militært materiell enn våpen og ammunisjon). Terskelen for
å gi avslag på lisenssøknader for B-materiell ble satt meget lavt. Disse medlemmer viser
videre til at Norge, i motsetning til svært mange andre land, aldri
har tillatt eksport av våpen og ammunisjon til Saudi-Arabia. I 2018
besluttet Utenriksdepartementet at det heller ikke skulle innvilges
nye lisenser for B-materiell eller flerbruksmateriell til militær
bruk.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet mener Norge må engasjere
seg sterkere for å bidra til en fredelig løsning av konflikten i
Jemen og sikre tilgang på humanitær nødhjelp for sivilbefolkningen.
Etter disse medlemmers vurdering
tilsier den vedvarende alvorlige situasjonen i Jemen at terskelen
bør være svært lav for å avslå lisenssøknader til land som deltar
i militære operasjoner i Jemen.
Disse medlemmer viser til
Riksrevisjonens nylige undersøkelse av myndighetenes arbeid med
eksportkontroll av strategiske varer (Innst. 396 S (2020–2021),
jf. Dokument 3:4 (2020–2021)), der Riksrevisjonen vurderte om arbeidet
har vært i tråd med Stortingets vedtak og forutsetninger. Disse medlemmer merker
seg at det er særlig tre forhold Riksrevisjonen i sin rapport konkluderer
med at er alvorlige. Det første er at Politiets sikkerhetstjeneste,
PST, prioriterer det forebyggende arbeidet lavt. Det øker risikoen
for at lisenspliktig forsvarsmateriell og varer og teknologi som
kan styrke mottakerlandenes militære kapasitet, blir eksportert
uten lisens.
Det andre alvorlige
konklusjonspunktet fra Riksrevisjonen er at Utenriksdepartementets
beslutningsgrunnlag før godkjenning av eksport til De forente arabiske
emirater ikke var godt nok til å vurdere risikoen for at materiellet
kunne komme på avveie.
Det tredje punktet
som Riksrevisjonen konkluderer med at er alvorlig, er at Tolletaten
kontrollerer få utførsler. Dette fører til økt risiko for uønsket
spredning av varer og teknologi, som kan ha negative sikkerhetsmessige konsekvenser
for Norge og våre allierte.
I lys av Riksrevisjonens
funn og for å opprettholde den brede oppslutningen om det norske
eksportkontrollregelverket helt siden Stortingets prinsippvedtak
i 1959, er det etter disse
medlemmers oppfatning i årene framover grunn til å utvise
særlig årvåkenhet i arbeidet med eksportkontroll.
Komiteens flertall,
medlemmer fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Venstre og
Kristelig Folkeparti, mener at den teknologiske utviklingen
stiller oss overfor nye og sammensatte trusler. Stadig mer omfattende
digitalisering, selvstyrte våpen, droner, kunstig intelligens, posisjoneringsteknologi,
nye materialer og biologiske og medisinske gjennombrudd vil i stor
grad forandre kriger og konflikters gang og kan utfordre grunnleggende
prinsipper i krigens folkerett. Også dette krever at norske myndigheter
utviser årvåkenhet i arbeidet med eksportkontroll. Etter flertallets oppfatning
trenger vi internasjonalt samarbeid og regelverk for å styre denne utviklingen.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser sågar til Hurdalsplattformen,
som slår fast at regjeringen vil bringe det internasjonale våpenkontroll-
og nedrustningsarbeidet videre, etterse at forbudene mot klasevåpen
og landminer overholdes, og ta nødvendige initiativ for å regulere utviklingen
av selvstyrte våpensystemer.
Komiteens flertall, medlemmer fra
Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti legger
til grunn at Stortingets kontroll av Utenriksdepartementets utstedelse
av eksportlisenser for forsvarsmateriell ikke kan foregå i sanntid,
men for at systemet skal fungere etter hensikten, kan det heller
ikke bli for lang avstand i tid mellom beslutningene om utstedelse
av eksportlisenser og Stortingets kontroll gjennom behandlingen
av de årlige stortingsmeldingene. Flertallet vil uttrykke en klar
forventning om at eksportmeldingen for 2021 legges fram innen utgangen
av andre kvartal 2022.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Venstre og Kristelig Folkeparti viser til Utenriksdepartementets
svar til Riksrevisjonen i forbindelse med behandlingen av Dokument
3:4 (2020–2021) om undersøkelse av myndighetenes arbeid med eksportkontroll av
strategiske varer i 2016–2018, der det både ble redegjort for departementets
oppfølging av rapporten og pekt på områder der departementet var
uenig i Riksrevisjonens rapport.
Disse medlemmer viser til
at Utenriksdepartementet tok Riksrevisjonens kritikk knyttet til
sporbarhet og dokumentasjon av vurderinger i departementets saksbehandling
alvorlig. Oppfølgingsarbeidet som allerede var igangsatt og som
fortsetter også i 2022, er omtalt i meldingen. Det inkluderte blant
annet:
-
En revidert og utvidet
sjekkliste som dokumenterer departementets saksbehandling.
-
Bedre skriftlighet
i saksbehandlingen og reviderte maler for landklareringer, og fortsatt
arbeid med oppdaterte landklareringer.
-
Oppdatering av vedtaksmaler
og standardiserte besvarelser med vekt på klarspråk, tydelighet
i regelverket og korrekt hjemmelsbruk.
-
Anskaffelse av et
nytt og oppdatert saksbehandlingssystem for eksportkontroll (E-lisens).
-
Revisjon av departementets
lisensieringshåndbok og lisensvilkår som pålegges eksportlisenser.
Disse medlemmer viser
videre til at Utenriksdepartementet ikke var enig i Riksrevisjonens
beskrivelse av at Utenriksdepartementet i mange tilfeller skal ha
åpnet opp for salg av forsvarsmateriell til land på et for dårlig
grunnlag. I svaret skrev departementet blant annet:
«Alle land som er
godkjent som mottakere av forsvarsmateriell er klarert iht. Stortingets
vedtak og retningslinjene for øvrig. De konkrete søknadene blir
deretter behandlet grundig og individuelt opp mot retningslinjene
og kriteriene.» […] «Retningslinjene forutsetter at eksport av varer
i kategori A til land utenfor landgruppe 1 (som består av nordiske
land, NATOs medlemsland, samt enkelte særskilt nærstående land) vil
kreve regjeringsbehandling. Landvurderingen drøfter overordnede
spørsmål knyttet til politisk stabilitet og forutsigbarhet, menneskerettighetssituasjonen, spørsmål
om demokratiske rettigheter, eventuelle grensetvister, risiko for
væpnede konflikter samt andre aktuelle hensyn som følger av 1959-vedtaket
og 1997-presiseringen. Vurderingen baseres bl.a. på informasjon
som er innhentet fra den ansvarlige landdesken, fra andre relevante
seksjoner i departementet eller fra den aktuelle ambassaden. Initiativet
til å igangsette en regjeringsbehandling skjer vanligvis i forbindelse
med en konkret forespørsel om mulighetene for å eksportere A-materiell
til et land som ikke er klarert tidligere. Landklareringen er derfor
kun en åpning for at de enkelte lisenssøknadene kan behandles i
departementet, men selve søknaden vil uansett vurderes grundig og
individuelt opp mot retningslinjene og kriteriene. Slik kriteriene
er formulert, er de knyttet opp mot det spesifikke materiellet som
søkes eksportert til en konkret mottaker. Det er først når en konkret
lisenssøknad foreligger, at det er mulig å bl.a. vurdere risiko
for at det konkrete utstyret kan avledes til annen bruk(er), eller
brukes for interne sikkerhetsformål. Dette utgjør et to-trinns system,
som gir den nødvendige fleksibiliteten for å kunne ivareta et skiftende
politisk landskap og behandle søknader på det tidspunktet de er
aktuelle og på det faktiske grunnlaget i den enkelte saken. Departementet avslår
også konkrete eksportsøknader til land som er klarerte, for eksempel
på grunn av en spesifikk vare eller informasjon om sluttbruker,
eller dersom våre internasjonale regimeforpliktelser tilsier dette.
Dette er vurderinger som må gjøres i den enkelte sak, og ikke i
en landklarering. Regelverket gir også hjemmel til å tilbakekalle,
suspendere eller begrense lisenser, for eksempel dersom de politiske
forholdene i mottagerstaten endrer grunnlaget for lisensen, jfr.
eksportkontrollforskriftens § 25. Denne hjemmelen er en viktig og
svært praktisk del av regelverket.»
Når det gjelder
punktet om hvorvidt beslutningsgrunnlaget for eksport av forsvarsmateriell
til De forente arabiske emirater var tilstrekkelig, viser disse medlemmer til
Utenriksdepartementets svar til Riksrevisjonen, der det fremkommer
følgende:
«Spørsmålet om De
forente arabiske emirater har vært grundig vurdert i en rekke notater
som strekker seg over flere år. I saksbehandlingen er det bl.a.
innhentet informasjon fra flere kilder, inkludert FN-rapporter.
Det er også innhentet omfattende myndighetsforsikringer om sluttbruk.
[…] Alle sentrale og relevante kriterier i retningslinjene er grundig
vurdert. Dette inkluderer menneskerettighetssituasjonen, risiko
for intern undertrykking og risiko for brudd på humanitærretten
i krigen i Jemen.»
Disse medlemmer viser også
til at det ikke foreligger informasjon, verken i Riksrevisjonens
rapport eller andre rapporter, om at Utenriksdepartementets saksbehandling
har bidratt til at norsk forsvarsmateriell er avledet til bruk i
Jemen.
Disse medlemmer vil påpeke
behovet for å fortsatt håndheve det norske eksportkontrollregelverket
på en tilsvarende streng måte som det den borgerlige regjeringen
gjorde. Disse
medlemmer vil understreke at den borgerlige regjeringens strenge
håndheving førte til en stopp i utstedelsen av nye lisenser for forsvarsmateriell
og flerbruksvarer til Tyrkia i 2019. Disse medlemmer viser videre
til at den samme regjeringen stanset eksport av forsvarsmateriell
til De forente arabiske emirater i 2017 og nye kontrakter for flerbruksvarer
til Saudi-Arabia. Disse
medlemmer vil understreke at Norge aldri har gitt lisenser
for eksport av A-materiell til Saudi-Arabia. Disse medlemmer merker seg
at eksporten av flerbruksvarer til Saudi-Arabia doblet seg under
den tidligere rød-grønne regjeringen, og at det var den samme regjeringen
som åpnet for eksport av forsvarsmateriell til De forente arabiske
emirater i 2010. Disse
medlemmer håper at regjeringen Støre ikke vil følge i tilsvarende
spor, men heller fortsette en stram håndheving av gjeldende regelverk.
Disse medlemmer er opptatt
av å sikre norsk industri forutsigbare og gode rammevilkår. Forsvarsindustrien
er en viktig arbeidsgiver i mange industrisamfunn i hele landet,
og industrien bidrar til teknologiutvikling og verdiskaping langt
ut over egen sektor. Forsvarsindustrien preges av et stort segment
med små og mellomstore bedrifter som er avhengig av et eksportkontrollregelverk
som er enkelt og ubyråkratisk å etterleve. Den samme industrien
er avhengig av at det ikke stilles spørsmål ved integriteten til
det norske eksportkontrollregelverket, og at næringen opprettholder
bred støtte i norske befolkningslag.
Disse medlemmer er positive
til økt europeisk forsvarsindustrisamarbeid og er opptatt av at
regjeringen aktivt skal bruke medlemskap i arenaer som Det europeiske
forsvarsfondet (EDF), European Defence Agency (EDA) og PESCO for
å gi norsk forsvarsindustri tidlig tilgang til europeiske innovasjonsprosjekter.
Medlemene i komiteen
frå Sosialistisk Venstreparti og Raudt meiner Noreg skal ha
ein eigen forsvarsindustri – av beredskapsomsyn, for viktige arbeidsplassar
og for å kunna nytta seg av den forsvarsteknologiske utviklinga
i andre bransjar. Samstundes skal Noreg ha eit svært strengt regelverk
for eksport av strategiske varer. Vi skal ikkje tillata sal av forsvarsmateriell
og fleirbruksvarer til militær sluttbruk til område der det er krig
eller der krig truar, eller til land kor det er påvist alvorlege
brot på menneskerettane. Desse medlemene meiner dette
kjem tydeleg fram som intensjonen til Stortinget, både i det såkalla
1959-vedtaket og i 1997-presiseringa om menneskerettar og demokratiske
rettar.
Desse medlemene må likevel
peika på at det i løpet av dei siste åra har blitt eksportert strategiske
varer til land kor nettopp dette er tilfellet. Til dømes eksporterte
Noreg i 2018 strategiske varer for 146 mill. kroner til landa som
deltek i Jemen-krigen. Eksporten til fleire autoritære regime som
har blitt kraftig kritisert for omfattande menneskerettsbrot, som
Oman og Qatar, har i same periode vore omfattande. Desse medlemene må diverre
registrera at sjølv om eksporten til landa som deltek i krigen i
Jemen, har blitt redusert dei siste åra, har eksporten i 2020 til
Qatar gått tydeleg opp. Desse medlemene finn den sistnemnde
tendensen nær uforståeleg, då dei omfattande menneskerettsbrota i
Qatar dei siste åra har blitt stadig betre dokumentert.
Desse medlemene viser til
at den humanitære situasjon i Jemen i fleire år har vore katastrofal.
Ein koalisjon leia av Saudi-Arabia, med Dei sameinte arabiske emirata
som nest største militære bidragsytar, har sidan mars 2015 vore
tungt inne i konflikten i landet. Ei ekspertgruppe under FNs høgkommissær
for menneskerettar har dei siste åra jamleg rapportert om dei ekstreme
humanitære konsekvensane av konflikten og uttrykt uro over det som
ser ut til å vera omfattande brot på både humanitærretten og grunnleggande
menneskerettar. I den siste rapporten sin, frå september 2021, understrekar
ekspertgruppa at dette gjeld alle partane i konflikten, og oppfordrar
på det sterkaste tredjeland til å ikkje selja våpen til involverte
land. Rapportane fortel om vilkårlege drap, bortføringar, kjønnsbasert
og seksuell vald, tortur, andre former for nedverdigande behandling
og misbruk og rekruttering av barn i krigføring. Ekspertane har
òg åtvara om at koalisjonen ved fleire høve har gjennomført luftangrep
utan tilstrekkeleg omsyn til grunnleggande prinsipp om distinksjon, proporsjonalitet
og varsemd for å trygga sivile og sivile objekt. Desse medlemene peikar på
at uforholdsmessige og vilkårlege angrep av denne typen er å rekna for
krigsbrotsverk i den internasjonale sedvaneretten.
Desse medlemene registrerer
at den førre regjeringa i Meld. St. 35 (2020–2021), som i tidlegare
meldingar, hevda at ein har vist «særlig årvåkenhet og en «føre-var»
tilnærming når det gjelder eksport av forsvarsmateriell til land
som har militært engasjement i Jemen». Desse medlemene meiner at
eksporten av strategiske varer i tidsrommet då krigen har føregått,
til Saudi-Arabia, Dei sameinte arabiske emirata og Bahrain, som
alle deltek eller har delteke i koalisjonen som intervenerer i Jemen,
rimar svært dårleg med det Solberg-regjeringa kalla ei «føre-var-tilnærming»
og «særlig årvåkenhet». Desse medlemene viser at den tidlegare
regjeringa si framstilling òg står i sterk kontrast til rapportar
frå det norske sivilsamfunnet om at eksport til aktørane som deltek
i den Saudi-leia koalisjonen, utgjer ein uakseptabel risiko.
Desse medlemene viser til
at Riksrevisjonen sin gjennomgang av norske styresmakter sitt eksportkontrollarbeid
(Dokument 3:4 (2020–2021)) var svært kritisk til nettopp eksporten
til Saudi-koalisjonen. Som fleire røyster i sivilsamfunnet går Riksrevisjonen
langt i å sannsynleggjera at norske styresmakter har tatt ein uakseptabel
risiko når det gjeld den omfattande eksporten til Dei sameinte arabiske
emirata, Saudi-Arabias viktigaste allierte i Jemen-krigen:
«Riksrevisjonen
mener at Utenriksdepartementet ikke har utarbeidet et godt nok beslutningsgrunnlag
til å vurdere risikoen for avledning av det norskeksporterte materiellet
til De forente arabiske emirater. Det mangler etter vår vurdering
viktig informasjon som kunne utdypet risikoen for avledning. Utenriksdepartementet har
dermed ikke ivaretatt godt nok Stortingets forutsetning om at grundige
forhåndsvurderinger er den viktigste sikring mot at norsk materiell
havner på avveie. Riksrevisjonen vurderer dette som alvorlig.»
Desse medlemene peikar på
at Riksrevisjonen i denne samanhengen la seg på nest høgaste kritikknivå
i omtalen av nettopp denne eksporten. Det er i det heile , etter desse medlemene
sitt syn, tvilsamt om norske styresmakter har halde seg til
dei restriksjonane Stortinget har vedteke gjennom 1959-vedtaket
og presiseringa av 1997. Desse medlemene finn det vidare påfallande
at sjølv om Riksrevisjonen sin rapport er gjennomgåande svært kritisk
til det norske eksportkontrollregimet sin verkemåte, er rapporten
og konklusjonane frå denne knapt nemnde i Meld. St. 35 (2020–2021).
Desse medlemene meiner difor
at behovet for ein heilskapleg gjennomgang av det norske eksportkontrollregimet
er større no enn nokon gong før. Desse medlemene minner om
at ein slik gjennomgang blei varsla av den førre regjeringa, gjennom
Granavolden-plattforma, men at dette aldri blei følgd opp på ein tilfredsstillande
måte. Desse medlemene påpeikar at
det i det nye Stortinget no er fleirtal blant dei partia som slutta
seg til dei overordna linjene i kritikken frå Riksrevisjonen tidlegare
i år, og ser det difor som naturleg at fleirtalet tek konsekvensen
av dette.
På bakgrunn av dette
vil desse medlemene fremma
følgjande forslag:
«Stortinget
ber regjeringa sørga for ein umiddelbar stans i all eksport av strategiske
varer til land som deltek i borgarkrigen i Jemen.»
«Stortinget
ber regjeringa stansa all eksport av norske strategiske varer til
statar der militæret og tryggingsapparatet er instrumentelle i systematiske
og alvorlege menneskerettsbrot.»
«Stortinget
ber regjeringa halda Stortinget fortløpande oppdatert om endringar
i eksporten til landa i den Saudi-leia koalisjonen som intervenerer
i Jemen, og orientera Stortinget umiddelbart om det skjer endringar i
eksporten av strategiske varer til desse landa, på bakgrunn av føre-var-prinsippet
om å unngå at norske varer bidreg til folkerettsbrot.»
Medlemene i komiteen
frå Sosialistisk Venstreparti, Raudt, Venstre og Kristeleg Folkeparti vil
fremma følgjande forslag:
«Stortinget
ber regjeringa setta ned eit offentleg utval som skal gjera ein
heilskapleg gjennomgang av det norske eksportkontrollregimet, både
regelverket og den forvaltningsmessige sida, for å sikre reell og
etterprøvbar etterleving av Stortinget sitt 1959-vedtak og 1997-presisering
og av internasjonale forpliktingar. I tillegg skal utvalet vurdera
om det er behov for fleire presiseringar, i tråd med norske folkerettslege,
humanitærrettslege og menneskerettslege forpliktingar.»
«Stortinget
ber regjeringa sørga for å setta i gang ei uavhengig gransking av
eksporten av strategiske varer til landa som har vore involvert
i Jemen-krigen, med mandat til å undersøka risikoen for at norskproduserte strategiske
varer har blitt brukt i Jemen.»
«Stortinget
ber regjeringa tolka kriterium 2 i Utanriksdepartementet sine retningslinjer
for eksportkontroll, om menneskerettssituasjonen i mottakarlanda strengare
enn i dag, og sikra at Noreg ikkje eksporterer strategiske varer
til regime som er ansvarlege for alvorlege menneskerettsbrot.»
Medlemene i komiteen
frå Sosialistisk Venstreparti og Raudt viser vidare til den
førre regjeringa sitt tilsvar til det skriftlege innspelet frå Noregs institusjon
for menneskerettar (NIM), Stortinget sitt organ for ivaretaking
og trygging av menneskerettane, fremma i november 2018 i samband
med stortingsbehandlinga av Meld. St. 19 (2017–2018). NIM stilte
blant anna spørsmål om Utanriksdepartementet si praktisering av
Stortinget sitt 1959-vedtak kan utgjera ei feilaktig innsnevring
av rekkevidda av FN sin våpenhandelsavtale (ATT) artikkel 7 og prinsippet
om at ein må vurdera all eksport av forsvarsmateriell i lys av moglege
konsekvensar for fred og tryggleik, risiko for brot på internasjonale
menneskerettar, internasjonal humanitærrett, internasjonale reglar
om terrorisme og reglar om transnasjonal organisert kriminalitet.
Desse medlemene merkar seg
at regjeringa i samband med dette slutta seg til NIM si presisering
om at ATT gjeld for alle krigar og konfliktar, og at regjeringa såg
på både 1959-vedtaket og ATT som bindande og difor som grunnlag
for avslag. Desse
medlemene merkar seg at norsk juridisk teori og rettspraksis
tilseier at det ikkje er avgjerande for forvaltninga sin kompetanse
om ATT-artiklane berre inngår i Utanriksdepartementet sine retningslinjer,
eller om dei òg kjem til uttrykk i lov eller forskrift. Samstundes
vil desse medlemene understreka
at det å inkludera artiklane frå den internasjonale våpenhandelsavtalen
i nasjonal lovgiving kan ha ein viktig signaleffekt overfor andre
land med eit svakare embetsverk enn det vi har i Noreg.
Medlemene i komiteen
frå Sosialistisk Venstreparti, Raudt, Venstre og Kristeleg Folkeparti vil
fremma følgjande forslag:
«Stortinget
ber regjeringa komma tilbake til Stortinget med ei sak som skal
sikra at FN sin våpenhandlesavtale (ATT) artikkel 6 og 7 blir inkludert
i lov eller forskrift.»
Medlemene i komiteen
frå Sosialistisk Venstreparti og Raudt vil peika på at sluttbrukarerklæringar
skal sikra at norske strategiske varer ikkje hamnar på avvegar.
For at ei sluttbrukarerklæring skal oppfylla føremålet, er det svært
viktig at eksporten blir kontrollert i etterkant av at eksporten
har funne stad. Desse
medlemene vil peika på at fleire andre NATO-land har meir
omfattande krav til sluttbrukaren enn Noreg, og meiner at kontrollmekanismane
for handheving og etterleving av sluttbrukarerklæringane bør styrkast. Desse medlemene viser
til eit notat frå Stortinget sin utgreiingsseksjon datert 12. februar
2016, som konkluderer:
«[...] Norge ser
ut til å ha et betydelig større spillerom enn det vi hittil har
brukt når det gjelder å utforme krav til våpenkontroll, sluttbrukererklæringer og
kontrollregimer. Slik vi tolker det vil det også gjelde de kravene
vi setter til eksport av forsvarsmateriell til andre land innenfor
NATO-alliansen.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Venstre og Kristelig Folkeparti viser til meldingen, hvor
Utenriksdepartementet redegjør for at eksisterende retningslinjer
er tydelige, og at det kreves dokumentasjon om den endelige sluttbrukeren
ved eksport av forsvarsmateriell fra Norge før lisens for salg av
forsvarsmateriell som ikke er delleveranser under myndighetsgodkjent
samarbeidsavtale, kan innvilges. Videre redegjøres det i meldingen
for at eksport mellom NATO-lands forsvarsmyndigheter hviler på en
langsiktig utenriks-, sikkerhets- og forsvarspolitikk hvor leveranser
av materiell mellom partene er forankret i avtaler og mangeårig
praksis. Disse
medlemmer viser til at det er en etablert tillit innenfor
alliansens sikkerhets- og forsvarspolitikk og salg av forsvarsmateriell. Disse medlemmer mener
denne tilliten er viktig for Norges sikkerhet. Disse medlemmer understreker at
norsk forsvarsindustri er en integrert del av norsk høyteknologisk
industri, og at det er viktig for industrien å kunne delta i internasjonale,
komplekse produksjonskjeder.
Medlemene i komiteen
frå Sosialistisk Venstreparti og Raudt viser til den tidlegare
nemnde rapporten frå Riksrevisjonen, kor det blir peika på at det
i liten grad er etterkontroll av eksporten frå Utanriksdepartementet
si side, til dømes gjennom inspeksjon eller innhenting av stadfesting
frå sluttbrukar, og at Riksrevisjonen finn dette kritikkverdig.
På bakgrunn av dette
vil desse medlemene fremma
følgjande forslag:
«Stortinget
ber regjeringa om at krav om sluttbrukardokumentasjon blir praksis
i all eksport av strategiske varer, òg til NATO-land og nære allierte.»
Medlemene i komiteen
frå Sosialistisk Venstreparti, Raudt, Venstre og Kristeleg Folkeparti vil
fremma følgjande forslag:
«Stortinget
ber regjeringa greia ut moglegheita for å utvikla kontrollmekanismar
som gjer det mogleg å etterkontrollera sluttbrukarerklæringane,
til dømes gjennom ein stikkprøvemekanisme, og som blir rapportert på
i den årlege stortingsmeldinga om eksport av strategiske varer.»
Medlemene i komiteen
frå Sosialistisk Venstreparti og Raudt peikar på at det har
vist seg eit stadig større behov for meir openheit om og innsyn
i grunngjevingane for godkjenning av søknadar om eksportlisens.
Dette er ein naudsynt føresetnad for at både Stortinget, sivilsamfunnet
og pressa skal kunna utøva kontroll- og etterprøvingsfunksjonen.
Dette vil òg bidra til å sikra at det norske eksportkontrollregimet
får høgare legitimitet.
På bakgrunn av dette
vil desse medlemene fremma
følgjande forslag:
«Stortinget
ber regjeringa offentleggjera grunngjevingar for avslag på og godkjenning
av lisenssøknadar til land utanfor NATO.»
Desse medlemene vil
peika på at kritikken mot Utanriksdepartementet sin openheitspraksis
når det gjeld eksportkontroll, har vore sterkt aukande og komme
frå fleire hald. I ein ny rapport frå Riksrevisjonen om arkiveringspraksis
og journalføring (Dokument 3:3 (2021–2022)) får Utanriksdepartementet
sin seksjon for eksportkontroll sterk kritikk for rutinane sine
på dette området, då spesielt knytte til saka om Bergen Engines AS.
Same seksjon fekk i samband med Riksrevisjonen sin rapport om eksportkontrollregimet
(Dokument 3:4 (2020–2021)) kritikk for graderingspraksisen. Desse medlemene minner
om at Utanriksdepartementet i gjennomgangen av Dokument 3:4 (2020–2021)
heldt tilbake vesentleg informasjon om eksporten av strategiske
varer til Dei sameinte arabiske emirata trass i Riksrevisjonen,
kontroll- og konstitusjonskomiteen og presidentskapet sine førespurnadar
om avgradering. Desse
medlemene ber regjeringa sjå til at praksisen raskast mogleg
blir endra, og at alle relevante dokument blir registrert i den
offentlege portalen for innsyn i tråd med norsk lov.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Venstre og Kristelig Folkeparti reagerer på beskrivelsen
fra medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt om at Utenriksdepartementet
«holdt tilbake» informasjon. Sikkerhetsloven setter rammer for gradering
av informasjon, og det er informasjonseier (i dette tilfellet Utenriksdepartementet)
som etter loven er ansvarlig for å beslutte graderingsnivå. I svaret
til Riksrevisjonen utdypet Utenriksdepartementet dette:
«Utenriksdepartementet
er ansvarlig for å vurdere sikkerhetsgradering av informasjon som
departementet har tilvirket, jf. sikkerhetsloven § 5-3 første ledd. Informasjon
skal sikkerhetsgraderes dersom det kan skade nasjonale sikkerhetsinteresser
om den blir kjent for uvedkommende, for eksempel i form av forringelse av
samarbeidsrelasjoner med andre land. Departementet har vurdert avgradering
av hele eller deler av vedlegg 1, og fastholder at det vil kunne
skade nasjonale sikkerhetsinteresser dersom informasjonen i vedlegget
gjøres kjent for uvedkommende eller offentliggjøres, og har på denne
bakgrunn kommet til at informasjonen ikke skal avgraderes. Vedlegget
består av både sikkerhetsgradert informasjon og annen informasjon.
Etter departementets vurdering må vedlegget som helhet være sikkerhetsgradert
på grunn av skadepotensialet ved offentliggjøring av den samlede
informasjonsmengden.»
Videre viser disse medlemmer til
at Utenriksdepartementet også besluttet å avgradere et dokument som
utdypet Riksrevisjonens vurderinger og kritikk av Utenriksdepartementets
beslutningsgrunnlag for å tillate salg av forsvarsmateriell til
De forente arabiske emirater.
Medlemene i komiteen
frå Sosialistisk Venstreparti og Raudt ser det som ei utfordring
at det norske eksportkontrollregimet sin rapporteringsfunksjon berre
blir ivareteken gjennom den årlege stortingsmeldinga om eksport
av strategiske varer. Dette hindrar at både Stortinget, sivilsamfunnet
og pressa kan utøva kontrollfunksjonen på ein effektiv måte. Overgangen
til e-lisenssystemet gjer det mogleg å offentleggjera vedtak fortløpande
dersom det blir lagt til rette for dette. Desse medlemene viser til
det nederlandske eksportkontrollregimet, der godkjenning av eksportlisensar
over ein viss sum, unntatt til dei nærmaste allierte, blir rapportert
til parlamentet i eit offentleg brev med detaljar om vurderinga
av kriteria opp mot søknaden innan to veker etter at søknaden er
godkjend.
På bakgrunn av dette
vil desse medlemene fremma
følgjande forslag:
«Stortinget
ber regjeringa styrka openheita i det norsk eksportkontrollregimet
og greia ut moglegheita for å innføra ein liknande praksis som den
i Nederland, der parlamentet blir informert offentleg om godkjenning
av eksportlisensar over ein viss sum, unntatt til dei nærmaste allierte,
med detaljar om vurderinga av kriteria opp mot søknaden innan to
veker etter at søknaden er godkjend.»
Desse medlemene viser
til at EU i lengre tid har arbeidd med å revidera lista si over
fleirbruksvarer, og at digital overvakingsteknologi har vore eit
av dei mest debatterte spørsmåla i denne prosessen. Desse medlemene meiner
at sjølv om det blei gjort viktige framskritt i arbeidet med denne
prosessen, er verken EU eller andre land sine regelverk, heller
ikkje det norske, dekkande nok til å kunna møte ei verkelegheit
der overvakingsteknologi blir ein stadig viktigare del av undertrykkingsregimet
i autoritære statar. Desse
medlemene viser vidare til dokumentasjon frå Amnesty International
som viser at europeisk digital overvakingsteknologi har bidrege
til overvaking av menneskerettsforkjemparar i fleire land, og at
eit svensk selskap har selt slik teknologi til Kina, med stor fare
for at teknologien blir brukt til masseovervaking.
Desse medlemene meiner det
er svært viktig at norske produkt og norsk teknologi ikkje blir
nytta i masseovervaking og andre menneskerettsbrot. Desse medlemene forventar
difor at regjeringa kjem tilbake til Stortinget med eit heilskapleg
forslag til endringar i eksportkontrollregimet for å møta denne
utfordringa.
På bakgrunn av dette
vil desse medlemene fremma
følgjande forslag:
«Stortinget
ber regjeringa legga fram eit forslag til endring i eksportkontrollforskrifta
som skal sikra at norsk digital overvakningsteknologi ikkje blir
eksportert til land kor det er fare for at teknologien blir brukt
i strid med menneskerettane.»
Desse medlemene noterer
seg at behovet for føreseielegheit er eit gjennomgangstema i ordskiftet om
den norske forsvarsindustrien, sist uttrykt gjennom den førre regjeringa
sin nasjonale forsvarsindustrielle strategi (Meld. St. 17 (2020–2021)). Desse medlemene er
samde i at industrien har behov for føreseielegheit, men meiner
samstundes at det er viktig med sjølvstendige aktsemdsvurderingar
og at desse blir inkluderert i heilskaplege risikovurderingar. Desse medlemene minner
om at Stortinget og regjeringa tidlegare har kommunisert klare forventningar
om at norske selskap gjer slike aktsemdsvurderingar, i tråd med
FN sine rettleiande prinsipp om næringsliv og menneskerettar og
OECD sine retningslinjer. Desse medlemene viser til
Amnesty International sin rapport «Outsourcing responsibility» frå
2019, som viser at mange internasjonale produsentar av strategiske
varer i liten grad gjer slike sjølvstendige vurderingar av menneskerettsleg
risiko ved eksport av forsvarsmateriell. Desse medlemene meiner denne
problemstillinga no er blitt enno meir aktuell, då Stortinget akkurat
har vedteke lova om verksemder si openheit og arbeid med grunnleggande
menneskerettar og anstendige arbeidsforhold (openheitslova), som
trer i kraft neste år. Desse
medlemene minner for øvrig om at Riksrevisjonen i rapporten
om eksport av strategiske varer peikar på at PST sitt førebyggande
arbeid med eksportkontroll opp mot eksportørar har vore svært lågt prioritert,
med følgjande konklusjon som resultat:
«Lav prioritering
av dette saksfeltet over tid i PST innebærer at kompetanse, nettverk
og informasjonskanaler som det har tatt tid å bygge opp, gradvis
forsvinner. Dette vil svekke det forebyggende arbeidet ytterligere.
Liten innsats i det forebyggende arbeidet fra PSTs side gir større
risiko for at lisenspliktige strategiske varer eksporteres uten
lisens. Riksrevisjonen mener dette er alvorlig.»
På bakgrunn av dette
vil desse medlemene fremma
følgjande forslag:
«Stortinget
ber regjeringa styrka førebyggingsarbeidet opp mot potensielle eksportørar
av strategiske varer og klargjera overfor selskap som eksporterer
strategiske varer, at dei er ansvarlege for å gjera sjølvstendige
aktsemdsvurderingar, og rapportera om oppfølginga av dette som ein
del av den årlege stortingsmeldinga om eksport av strategiske varer.»
Komiteens medlemmer
fra Venstre og Kristelig Folkeparti vil påpeke at både Norge
og norsk næringsliv vil bli stilt til ansvar hvis norsk forsvarsmateriell
blir brukt av andre stater for å undertrykke egen befolkning eller
bryte folkeretten. Disse
medlemmer vil understreke at et strengt regelverk derfor er viktige
både for omdømmet til Norge som land og for norsk forsvarsindustri.
En forutsetning for dette er derfor å styrke den parlamentariske
kontrollen med utstedelsen av eksportlisenser, og disse medlemmer mener at regjeringen
bør innhente erfaringer fra land som Nederland ved å se på måter
den nasjonale lovgivende forsamlingen kan bli koblet nærmere til
prosessen med å utstede og trekke lisenser til A- og B-materiell
på.
Disse medlemmer fremmer på
denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen komme tilbake til Stortinget på egnet måte med en
oversikt over måter Nederland har økt graden av parlamentarisk kontroll
rundt eksport av A- og B-materiell på.»
Disse medlemmer er
videre opptatt av å sikre at norske våpen og flerbruksmateriell
ikke brukes med formål om å undertrykke egen befolkning eller bryte med
folkeretten. Disse
medlemmer legger til grunn at dette gjelder for eksport til
land både innenfor og utenfor NATO.
Disse medlemmer fremmer på
denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med en oversikt over
dagens lisenser for salg av A- og B-materiell og tilfeller der salg
av utstyr eller våpen brukes som et ledd i å undertrykke egen befolkning
eller bryte folkeretten.»
Disse medlemmer merker
seg at moderne våpensystemer i stor grad bidrar til å hviske ut
det operasjonelle skillet mellom A- og B-materiell slik det er definert
i Norge.
Disse medlemmer fremmer på
denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utrede konsekvensene for næringslivet og effektiv
eksportkontroll av å slå sammen listene over A- og B-materiell.»
Disse medlemmer viser
til at rapporter fra Amnesty dokumenterer at eksport av digital
overvåkningsteknologi fra europeiske aktører har bidratt til overvåkning
av menneskerettighetsforkjempere i flere land. Disse medlemmer viser videre
til at teknologisk utvikling har gjort at biometrisk teknologi som
ansiktsgjenkjenning kan brukes til masseovervåkning og undertrykking
i stor skala, som Amnestys rapport dokumenterer finner sted blant
annet i Folkerepublikken Kina. Disse medlemmer er kjent med
at denne teknologien ikke omfattes av EUs liste over flerbruksvarer, og
er bekymret for at biometrisk overvåkningsteknologi utviklet og
produsert i Norge heller ikke er omfattet.
På denne bakgrunn
fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sikre at eksport av biometrisk overvåkningsteknologi
omfattes av norsk eksportkontrolls definisjon av flerbruksvarer.»