Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Tove Elise Madland, Cecilie Myrseth, Even A. Røed og Truls Vasvik,
fra Høyre, Sandra Bruflot, Erlend Svardal Bøe og lederen Tone Wilhelmsen
Trøen, fra Senterpartiet, Lisa Marie Ness Klungland og Hans Inge
Myrvold, fra Fremskrittspartiet, Bård Hoksrud og Morten Wold, fra Sosialistisk
Venstreparti, Marian Hussein, fra Rødt, Seher Aydar, fra Kristelig
Folkeparti, Olaug Vervik Bollestad, og fra Pasientfokus, Irene Ojala,
viser til representantforslaget fra stortingsrepresentantene Bjørnar
Moxness og Seher Aydar om å bevare Ullevål sykehus, å bevare Gaustad
sykehus som psykiatrisk sykehus og bygge ut Aker sykehus som lokalsykehus
for hele Groruddalen. I forslaget fremmes i alt fem forslag. Komiteen har avholdt
skriftlig høring i saken, og det er kommet totalt 41 høringsinnspill
til komiteen fra ulike organisasjoner, aksjoner og enkeltpersoner. Komiteen viser
til at det foreligger en uttalelse fra helseminister Ingvild Kjerkol om
saken, datert 23. november 2021. Brevet fra statsråden er vedlagt
denne innstillingen.
Komiteen påpeker at flere av
forholdene som representantene tar opp, er behandlet i en rekke
tidligere representantforslag:
-
Dokument 8:8 S (2018–2019)
om trygge sykehus foran dyre prestisjeprosjekter, jf. Innst. 247
S (2018–2019)
-
Dokument 8:186 S
(2018–2019) om å stoppe nedleggelsen av Ullevål sykehus og sikre
at sykehusutbyggingen i Oslo ikke går på bekostning av sykehustilbudet
i resten av landet, jf. Innst. 78 S (2019–2020)
-
Dokument 8:72 S (2019–2020)
om å respektere lokaldemokratiet og utrede fortsatt sykehusdrift
på Ullevål i tråd med Oslo bystyres vilje, jf. Innst. 268 S (2019–2020)
-
Dokument 8:147 S
(2019–2020) om en ny politikk for finansiering og dimensjonering
av offentlige sykehus, jf. Innst. 205 S (2020–2021).
-
Dokument 8:72 S (2020–2021)
om å utvikle Ullevål sykehus og sikre innbyggere i Oslo gode sykehustilbud
med nok kapasitet, jf. Innst. 319 S (2020–2021)
Komiteen viser
til at innbyggerveksten i Oslo kommune de siste 20 årene har vært
stor, og at prognosene viser fortsatt vekst. Samtidig vet en at
antall innbyggere over 80 år vil doble seg de neste 20 årene. Dagens
sykehustilbud i opptaksområdet til Oslo universitetssykehus (OUS)
er innrettet for en langt mindre og langt friskere befolkning. I
tillegg er deler av bygningsmassen i OUS utdatert. OUS har også
ansvar for nasjonale funksjoner og leverer spesialiserte helsetjenester
til hele landet.
Komiteen viser derfor til at
det vil måtte gjennomføres store og viktige investeringer i nye
sykehusbygg i Oslo. Komiteen viser
til at det er nødvendig at det sikres store nok arealer og kapasitet
i spesialisthelsetjenesten, ikke bare for framtidens pasienter i
en by som stadig vokser, men også for utdanning av framtidens leger,
sykepleiere og annet helt nødvendig fagpersonell, og med plass og
mennesker til å sikre god forskningsinnsats innen en lang rekke
medisinske fagfelt.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til statsrådens
uttalelse om at det er viktig for både Oslo og resten av landet
at prosjektene som nå er planlagt i Oslo, igangsettes.
Disse medlemmer viser til statsrådens
uttalelse om at det ikke er planlagt riving av funksjonell bygningsmasse
med sykehusdrift på verken Ullevål, Aker eller Rikshospitalet før
det foreligger godkjent regulering. Framtidig bruk av Ullevål-tomten
må avklares på et senere tidspunkt og som en del av byggetrinn 2.
Disse medlemmer merker seg
forslaget om å sikre at Aker sykehus snarest blir fullverdig lokalsykehus for
alle bydelene i Groruddalen. Disse medlemmer viser til Hurdalsplattformen,
hvor det står at regjeringen så raskt som mulig skal sørge for at
hele Groruddalens befolkning får lokalsykehustilbud ved Nye Aker
sykehus. Disse
medlemmer viser til at dette også er påpekt i statsrådens
uttalelse til representantforslaget.
Disse medlemmer viser til statsrådens
uttalelse om at planene om utbygging av Nye Rikshospitalet ikke vil
forhindre bruk av gamle Gaustad sykehus. Disse medlemmer vil påpeke
at byggene er gamle og i liten grad tilpasset moderne behandling
og godt arbeidsmiljø. Disse
medlemmer mener de planlagte nye byggene på Aker vil legge
til rette for framtidsrettede behandlingstilbud og et styrket tilbud
innen psykisk helsevern. Disse medlemmer mener det er
bra at dette også vil legge til rette for et bedre arbeidsmiljø
for de ansatte.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at Stortinget
i statsbudsjettet for 2020 godkjente lånerammen for utbygging av
Nye Aker og Nye Rikshospitalet. Disse medlemmer viser til at
videreføring av prosjektet er et ansvar som nå tilligger styret
for Helse Sør-Øst. Disse
medlemmer mener det er viktig at ikke byggingen av nye sykehus
i Oslo settes på vent. Sykehusprosessene i Oslo har stor betydning
for det totale sykehustilbudet til pasienter i Oslo og til pasienter
i de hovedstadsnære regionene. Disse medlemmer er glade for
at helse- og omsorgsministeren i sitt brev til komiteen av 23. november
2021 bekrefter at planene er i ferd med å realiseres, og at regjeringen
vil gjennomføre endringene i sykehusstrukturen i Oslo i henhold
til vedtatte planer.
Disse medlemmer merker seg
at statsråden i sitt svar understreker at katastrofeberedskapen
ved Oslo universitetssykehus ikke splittes, og at den nasjonale
og regionale katastrofeberedskapen og traumemottaket videreføres
på Rikshospitalet. Disse
medlemmer viser til at de vedtatte planene faktisk legger til
rette for to komplette akuttmottak i Oslo, noe som ikke er situasjonen
i dag.
Disse medlemmer mener det er
viktig at tilbudet innen psykisk helsevern tilrettelegges med nye
bygg på Aker som tilfredsstiller kravene til moderne behandling
og godt arbeidsmiljø for de ansatte. Disse medlemmer merker seg
at statsråden trekker frem dette i sitt svarbrev til komiteen.
Disse medlemmer viser til at
byggingen av et nytt stort akuttsykehus på Aker er avgjørende viktig,
slik at de tre bydelene som i dag sogner til Akershus universitetssykehus,
kan tas tilbake til Oslo. Disse medlemmer viser til at
styret i Helse Sør-Øst allerede i juni 2016 vedtok å overføre bydel
Alna (50 000 innbyggere) til Oslo sykehusområde, samt at bydelene
Grorud og Stovner skal inngå i opptaksområdet til det nye lokal-
og områdesykehuset på Aker, og at tidsplanen for disse overføringene
er 2030/2031. Disse
medlemmer viser til at befolkningsveksten ventes å bli høyere
i Akershus sykehusområde enn noe annet sted innenfor Helse Sør-Øst,
og at en forsinkelse i sykehusutbyggingen i Oslo vil utsette overføringen
av ansvaret for Oslo-bydelene til Aker sykehus. Disse medlemmer understreker
at dette ville føre til store kapasitetsutfordringer for Akershus
universitetssykehus og kan medføre et svekket tilbud av spesialisthelsetjenester
for befolkningen i Akershus. Disse medlemmer vil minne om
at Akershus universitetssykehus er landets største lokal- og områdesykehus,
med ansvar for innbyggere fra Romerike (13 kommuner), Follo (5 kommuner),
bydelene Alna, Grorud og Stovner i Oslo samt Rømskog kommune i Østfold.
Disse medlemmer viser til statsrådens
brev til komiteen hva angår kapasitet, og deler statsrådens beskrivelse
av Helse Sør-Øst sine planer for å sikre god kapasitet. Disse medlemmer viser
til at strukturen for Nye Oslo universitetssykehus ble fastsatt
i foretaksmøte i juni 2016 og var i samsvar med Oslo kommunes ønsker om
videreutvikling av sykehuset. Videre merker disse medlemmer seg at strukturen
også innebærer at de private ideelle sykehusenes rolle skal styrkes,
og at det vil bli fire sykehus med lokalsykehusfunksjoner mot dagens
tre.
Disse medlemmer viser til statsrådens
brev til komiteen og deler statsrådens beskrivelse av den grundige
prosessen som ligger til grunn for sykehusplanene i Oslo. Disse medlemmer viser
til at Oslo universitetssykehus ikke har økonomi til å bygge et
nytt stort akuttsykehus på Aker uten samtidig å samle de spesialiserte
funksjonene og flytte til Gaustad.
Disse medlemmer viser til at
det ikke er planlagt riving av funksjonell bygningsmasse med sykehusdrift
verken på Ullevål, Aker eller Rikshospitalet før etter en godkjent
regulering og gjennomført og godkjent forprosjekt og etter at styret
i Helse Sør-Øst RHF har vedtatt igangsetting av byggeplanene for
Nye Aker og Nye Rikshospitalet.
Disse medlemmer merker seg
at samling av de spesialiserte funksjonene vil gi en bedre bruk
av leger og sykepleiere. God ressursbruk av personell i Oslo er
viktig, fordi det gir andre deler av landet bedre tilgang på helsepersonell. Disse medlemmer viser
til at dette også blir understreket av statsråden i hennes brev
til komiteen, der statsråden understreker at dagens sykehusstruktur
i Oslo krever mer helsepersonell enn nødvendig, og at det går ut
over resten av landet.
Disse medlemmer merker seg
at målet med omorganiseringen av sykehusene i Oslo er en samling av
spesialiserte, regionale og nasjonale funksjoner for bedre samhandling
og kvalitet på behandlingen og bedre grunnlag for forskning og innovasjon.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet og Pasientfokus viser til at et av
målene med omorganiseringen av sykehusene i Oslo er en samling av
spesialiserte, regionale og nasjonale funksjoner for bedre samhandling
og kvalitet på behandlingen og bedre grunnlag for forskning og innovasjon.
Nåværende planer for Oslo universitetssykehus inkluderer bygging
av nye universitetsarealer både på Aker og Gaustad.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet, Rødt og Pasientfokus viser til at
sykehusplanene i Oslo er omstridte i fagmiljøene, blant Oslo-innbyggere,
blant politiske partier på Stortinget og i Oslo bystyre.
Disse medlemmer mener at dersom
man skal lykkes med å ivareta Oslos innbyggeres langsiktige behov
for sykehustjenester, vil det være en fordel at et bredt politisk
flertall støtter løsningen som blir valgt. Slik saken står nå, ser disse medlemmer ikke
at en slik ambisjon lar seg realisere. Motstanden mot etablering
av et nytt sykehus på Gaustad øker, og argumentene for heller å
utvide og modernisere kapasiteten på eksisterende Ullevål sykehus
blir flere. Også Oslos lokalpolitikere har vært tydelige på dette.
Disse medlemmer mener det
er viktig at Aker sykehus blir nytt lokalsykehus for hele Groruddalen. Disse medlemmer mener
også at man må bevare Gaustad sykehus som psykiatrisk sykehus.
Disse medlemmer mener det
må gjøres en grundig gjennomgang og utredning av alternativer for sykehusstruktur
for Osloregionen.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet og Rødt fremmer på denne bakgrunn følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen igangsette en ny utredning og gjennomgang av sykehusalternativene
for Osloregionen, herunder bevaring av Ullevål sykehus.»
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet fremmer i tillegg følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sørge for at Aker sykehus planlegges og bygges ut
basert på at Aker sykehus skal bli lokalsykehus for hele Groruddalen.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Pasientfokus mener
at det er et stort behov for å investere i offentlige sykehus og
legge til rette for sykehusbygg og funksjoner som sikrer innbyggerne
et tilbud med nok kapasitet og god kvalitet.
Disse medlemmer viser til
Oslo legeforenings høringsinnspill, der de skriver:
«Både ny kunnskap
og interne og eksterne rapporter i forbindelse med planarbeidet,
tilsier behov for revurdering av opprinnelige planer.»
Disse medlemmer minner om
at forslaget om Nye Oslo universitetssykehus, som innebærer en nedleggelse
av Ullevål sykehus, har møtt massiv motstand fra ansattes organisasjoner
og sykehusenes fagmiljø. Disse medlemmer mener at fagmiljøenes
vurderinger må veie tungt i kostbare og komplekse prosjekter som
sykehusutvikling er.
Disse medlemmer viser til
at statsråden i sitt brev påstår at katastrofeberedskapen ved Oslo
universitetssykehus ikke skal splittes. Disse medlemmer viser til
at medisinske og kirurgiske beredskapsfunksjoner er samlet på Ullevål
i dag. Det er «én dør inn» når katastrofen rammer, uavhengig av
om det er forgiftning etter en grottefest eller kirurgiske skader
i en sprengningsulykke. I planene for en Aker/Gaustad-løsning vil den
kirurgiske beredskapen flyttes til Gaustad, mens akutte forgiftninger
og høyrisikosmitte skal til Aker. Dette skaper spørsmål om hvilket
sykehus pasienter med kombinerte skader skal til. Pasientene som
får et behandlingstilbud i verdensklasse i dag, kan risikere å få svekket
behandling. Disse
medlemmer viser til høringsinnspill fra foretakstillitsvalgte
for Legeforeningen ved Oslo universitetssykehus, overlege i anestesi
Erik Høiskar og kreftlege Anne Marit Wang Førland. De skriver at
planene for Nye OUS innebærer en oppdeling av akutt- og beredskapssykehuset
på Ullevål. Disse medlemmer understreker
at flere har påpekt dette og advart mot å splitte akuttmiljøet med
argumenter om at konsekvensene av disse planene er svekket katastrofeberedskap
for halve Norges befolkning.
Disse medlemmer viser til
at akuttmiljøet ved Oslo universitetssykehus har utarbeidet to rapporter hvor
framtidig organisering av akuttvirksomheten framstilles og drøftes.
Fagmiljøene har videre delt sine bekymringer om at oppdeling av
Ullevål vil medføre svekkede akutt- og beredskapsfunksjoner. Det
gjelder spesielt ved masseskadehendelser og hvor pasientene skal
sendes hvis beredskapsfunksjonene blir delt mellom to lokalisasjoner. Disse medlemmer viser
til rapporten «Akuttfunksjoner i Nye OUS» fra 6. oktober 2020, der
det konstateres at:
«Et samlet akuttmedisinsk
og akuttkirurgisk miljø i OUS har frarådet den planlagte organisering
med to (mellom)store akuttsykehus i Oslo, med påfølgende oppsplitting
av akuttmiljøet på Ullevål.»
Disse medlemmer viser
til at det er stor risiko knyttet til effektivisering av virksomheten
i forkant av byggeprosjektet, som er en forutsetning for økonomien i
de nye sykehusene. Disse
medlemmer viser til «Ekstern kvalitetssikring KSK – Videreutvikling
av Aker og Gaustad» utført av PWC (19. november 2018):
«Når det gjelder
dokumentasjonen av de driftsøkonomiske gevinstene er vår vurdering
at det finnes mangler knyttet til sporbarhet som gjør det vanskelig
å ettergå beregningene. For beregningene for virksomheten på Gaustad
finnes det ingen forklaring på hvordan man har kommet fra antall
årsverk til kostnader i beregningene.»
Disse medlemmer viser
til at intensivkapasiteten ved norske sykehus er underdimensjonert.
Manglende intensivkapasitet skyldes ikke kun økt beredskapsbehov
som følge av pandemien, men det skyldes også politiske prioriteringer. Disse medlemmer viser
til høringsinnspill fra overlege i anestesi Erik Høiskar, som viser
til at den planlagte veksten i intensivplasser ved nye OUS er altfor
liten.
Disse medlemmer viser til
bekymringen jordmødre og ansatte i fødeavdelingen utrykker (Aftenposten
7. desember 2021). De skriver:
«I de foreløpige
planene for nye OUS lener man seg på standardiserte fasiliteter,
prosedyrer og tilnærminger for alle brukere.»
De skriver videre
at:
«Dagens planer vil
sannsynligvis føre til økende flukt fra jordmoryrket.»
Disse medlemmer mener at det
er alvorlige varsler, og deler bekymringene.
Disse medlemmer viser til
den gjentatte argumentasjonen om at bevaring av Ullevål sykehus
vil ta spesialister fra andre steder i Norge. Det er en argumentasjon
som ikke er underbygd. Disse
medlemmer viser til Oslo legeforenings innspill, der de gjør
oppmerksom på at det er spesialister på alle norske sykehus. Det
er svært begrenset hvor mange leger og annet helsepersonell en kan
fjerne ved å bygge noe større. Behovet for helsehjelp for befolkningen
ligger der, og det foreligger ingen oversikt per i dag som beskriver
hvilke funksjoner som eventuelt er tenkt fjernet.
Disse medlemmer viser til
at alle ansattes organisasjoner ved sykehusene er mot planene som
foreligger.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Pasientfokus fremmer
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen iverksette en utredning av alternative utviklingsmuligheter
for Oslo universitetssykehus og komme tilbake til Stortinget med
forslag til hvordan en utredning av lokaliseringsalternativene kan
innrettes.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Pasientfokus viser
til at Ullevål er en stor tomt som det kan bygges videre på. Hvis
Ullevål-tomta selges, har ikke lenger sykehusene i Oslo noen tomtereserver.
Hvordan framtidig sykehuskapasitet da skal løses, er uvisst. Disse medlemmer ser
også i gjeldende sak fra Aker sykehus at gjenkjøp av tomt kan bli
dyrt. Disse medlemmer viser
til høringsinnspill fra Oslo legeforening:
«Planene for sykehusenes
utforming synes å være justert ut fra hva som er mulig å plassere
på tomtene, og ikke med tanke på hva de skal romme av funksjon.
For tiden pågår det et stort arbeid ved Oslo universitetssykehus
(OUS), hvor medvirkningsgrupper skal uttale seg om behov for sine
områder. Flere grupper uttrykker bekymring for planene for sine
områder, med for lite areal, uegnet plassering i forhold til samarbeidende avdelinger
og endring i plassering fra et møte til neste.»
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Pasientfokus fremmer
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen om å stanse nedleggelse av Ullevål sykehus og å
ikke igangsette salg av Ullevål-tomten.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Pasientfokus mener
det er bra at det det ikke er planlagt riving av funksjonell bygningsmasse
med sykehusdrift før det foreligger godkjent regulering. Disse medlemmer mener
at riving av eksisterende funksjonelle sykehusbygg i en by som vokser,
vil være et irreversibelt feilsteg. Disse medlemmer mener at å
flytte fra fungerende sykehusbygg har store negative konsekvenser,
både økonomisk og miljømessig.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Pasientfokus fremmer
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen om at det ikke tillates å rive eksisterende funksjonell
bygningsmasse ved Oslo universitetssykehus.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Pasientfokus understreker
at det i dag er store kapasitetsutfordringer ved Akershus universitetssykehus.
Derfor er det viktig at alle Groruddalsbydelene blir tilbakeført
til Oslo. Disse medlemmer viser
til at regjeringspartiene i Hurdalsplattformen har fastslått at
Groruddalsbydelene skal tilbakeføres til Oslo. Dette medfører at
planene for når hvilke bydeler skal til Aker, må gjennomgås på nytt,
og planene må justeres i henhold til dette. Disse medlemmer viser til
at statsråden skriver:
«Helse Sør-Øst vil
også vurdere behovet for sykehuskapasitet i Oslo når trinn 2 på
Aker skal planlegges.»
Disse medlemmer leser det
som at trinn 2 ikke er planlagt. Slik planene er nå, er det i trinn
2 Stovner og Grorud skal til Aker, men manglende planer for den etappen
skaper usikkerhet om og eventuelt når hele Groruddalen kan få Aker
sykehus som sitt lokalsykehus.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sikre at Aker sykehus snarest blir fullverdig lokalsykehus
for alle bydelene i Groruddalen.»
Disse medlemmer viser
til at et samlet miljø ved klinikk for psykisk helse ved OUS ikke
støtter planene som foreligger. Disse medlemmer viser til
innsigelsene som ble levert til sykehusledelsen i en rapport juni
2021. Rapporten konkluderer med at Aker-tomten er uegnet for samling
av psykiatrisk virksomhet grunnet for små utearealer, for små bygg
og i tillegg støyproblematikk. Disse medlemmer viser videre
til at Psykologforeningen etterlyser en bredere faglig vurdering
i større omstillingsprosjekter slik som dette. Ønsket om styrket
samhandling mellom fagområder må integreres i en helthetsvurdering
sammen med andre viktige betingelser for behandling, slik som tilstrekkelig tilgang
til gode rekreasjonsarealer og omgivelser.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Pasientfokus fremmer
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen om at Gaustad sykehus bevares som behandlingsinstitusjon
for pasienter innen psykisk helsevern og tverrfaglig spesialisert
rusbehandling, og at planer som forhindrer bruk av sykehuset og
sykehusets områder til denne pasientgruppen, stanses.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Pasientfokus vil
påpeke at det finnes to ideelle sykehus i Oslo – Diakonhjemmet og
Lovisenberg – som må regnes med i den totale kapasiteten og beredskapen
i området. Disse
medlemmer viser til at disse sykehusene kan utvide sin kapasitet
dersom det er aktuelt.
Komiteens medlem
fra Pasientfokus viser til sin støtte til forslagets punkt
4. Dette medlem mener
at for mange pasienter med psykiske lidelser vil et bygg med et
forholdsvis stort uteområde/hageanlegg være et gode for deres livskvalitet.
Dette medlem vil også støtte
Norsk Psykologforening i at samlokalisering ikke er nødvendig for
å lykkes med å få til helhetlige tilbud (psykiatrisk helsevern, rusbehandling,
somatikk).