Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Kamzy Gunaratnam, Odd Harald Hovland og Maria Aasen-Svensrud, fra Høyre,
Ingunn Foss og Sveinung Stensland, fra Senterpartiet, Ivar B. Prestbakmo
og Else Marie Rødby, fra Fremskrittspartiet, lederen Per-Willy Amundsen
og Tor André Johnsen, fra Sosialistisk Venstreparti, Andreas Sjalg
Unneland, og fra Venstre, Ingvild Wetrhus Thorsvik, viser
til at Schengen informasjonssystem (SIS) er opprettet i medhold
av avsnitt IV i Schengen-konvensjonen. Det er et databasert register
til bruk for alle stater som deltar i Schengen-samarbeidet. Funksjonaliteten
i systemet sikrer Schengen-statenes myndigheter muligheten til å
foreta søk i innmeldte opplysninger om personer og gjenstander,
blant annet ved utførelse av ytre grensekontroll, for politiets
etterforsking i straffesaker og for å sikre offentlig ro og sikkerhet. Komiteen viser
til at Norge sluttet seg til SIS 25. mars 2001, jf. Innst. S. nr.
229 (1996–1997), jf. St.prp. nr. 42 (1996–1997) om samtykke til
ratifikasjon av samarbeidsavtale av 19. desember 1996 mellom partene
i Schengen-avtalen og Schengen-konvensjonen og Island og Norge om
avskaffelse av personkontroll på de felles grenser, og Ot.prp. nr.
56 (1998–1999) om lov om Schengen informasjonssystem (SIS) og lov
om endringer i utlendingsloven og enkelte andre lover som følge
av Schengen-samarbeidet.
Komiteen viser til at SIS siden
den gang har gått gjennom en omfattende teknisk oppgradering, og
det har blitt åpnet for å utvide systemets anvendelsesområde. En
slik utvidelse av systemets anvendelsesområde ble det samtykket
til i Innst. S. nr. 264 (2007–2008), jf. St.prp. nr. 44 (2007–2008)
om samtykke til godtakelse av vedtak om videreutvikling av Schengen-regelverket
(to rettsakter om opprettelse, drift og bruk av annen generasjon
av Schengen informasjonssystem (SIS II) og en forordning om tilgang
til SIS II for organer som har ansvaret for utstedelse av registreringsbevis
for kjøretøyer).
Komiteen merker seg at de nye
reglene om SIS er vedtatt i tre rettsakter, ettersom ulike land
er del i ulike deler av Schengen-samarbeidet. For eksempel er Irland utenfor
Schengens yttergrense og vil ikke omfattes av reglene om grensekontroll,
men er på den annen side del av politisamarbeidet. Et annet eksempel
er Danmark, som er innenfor Schengen-området, men som ikke deltar
fullt ut i politisamarbeidet.
Komiteen viser videre til at
forordningene omfattes av avtale av 18. mai 1999 med EU om Norge
og Islands tilknytning til gjennomføringen, anvendelsen og videreutviklingen
av Schengen-regelverket. Norske eksperter har i samsvar med avtalen
deltatt i utformingen av regelverket. I henhold til avtalen om tilknytning
til Schengen-regelverket artikkel 8 nr. 2 bokstav a skal EUs råd
underrette Norge om vedtak av nye rettsakter som innebærer en videreutvikling
av Schengen-regelverket. Norge skal på selvstendig grunnlag avgjøre
om rettsaktene skal godtas fra norsk side og innarbeides i norsk rett.
I samsvar med Grunnloven § 26 annet ledd og avtalen om tilknytning
til Schengen-regelverket artikkel 8 nr. 2 er det tatt forbehold
om Stortingets samtykke. Det fremmes en egen Prop. 230 S (2020–2021)
om samtykke til godtakelse av forordningene, og det vises til denne
for nærmere redegjørelse for innholdet i forordningene. Gjennomføring
av forordningene vil kreve endringer i SIS-loven.
Komiteen er enig i at de tre
rettsaktene bør gis en kortform når det i lovens bestemmelser vises
til rettsaktene som nevnt i § 1 nr. 1, 2 og 3. Det foreslås at rettsaktene
betegnes som henholdsvis «politisamarbeidsforordningen», «grensekontrollforordningen»
og «returforordningen».
Forordning (EU) 2018/1862
(politisamarbeidsforordningen) er etter komiteens mening i det alt
vesentlige en videreføring av gjeldende rett slik det var regulert
i rettsaktene som ble opphevet i forbindelse med vedtakelsen av
denne forordningen. Formålet med forordningen er fortsatt å registrere
og utveksle opplysninger om personer og gjenstander med sikte på
politi- og rettssamarbeid i straffesaker. Det som er nytt i forhold til
gjeldende rett, er først og fremst at kretsen av personer, gjenstander
og opplysningskategorier som kan registreres, er utvidet. I tillegg
er kretsen av myndigheter som kan få tilgang til eller få utlevert
opplysninger fra SIS, noe utvidet. Hva disse endringene går ut på,
blir omtalt i punkt 6 i proposisjonen.
Komiteen viser til at forordning
(EU) 2018/1861 (grensekontrollforordningen) også er en videreføring
av gjeldende rett slik det var regulert i rettsaktene som ble opphevet
i forbindelse med vedtakelsen av denne forordningen. Formålet med
forordningen er fortsatt å registre og utveksle opplysninger om
tredjestatsborgere med sikte på å nekte innreise og opphold på medlemstatenes
territorium. Nytt er også at kretsen av opplysninger som kan registres,
og hvem som skal ha tilgang til SIS, er noe utvidet, jf. nærmere
om dette i punkt 6 i proposisjonen.
Forordning (EU) 2018/1860
(returforordningen) representerer etter komiteens mening noe nytt,
ved at formålet med forordningen etter artikkel 1 er å fastsette vilkår
og framgangsmåter for registrering og behandling av meldinger om
tredjestatsborgere omfattet av beslutninger om tilbakesending truffet
av medlemsstatene i SIS.
Komiteen merker seg at hensikten
med rettsakten er å bidra til å forebygge og hindre irregulær migrasjon.
Innlagte meldinger skal hjelpe myndighetene i medlemsstatene til
å treffe nødvendige tiltak for å håndheve beslutninger om tilbakesending.
Forordningen regulerer hvilke vedtak og opplysningskategorier som
kan registreres (artikkel 3 og 4), og gir anvisning på hvilke konsultasjonsprosedyrer
som skal følges når meldingen gir treff eller det av andre grunner
er behov for utveksling av supplerende opplysninger mellom medlemsstatene.
Ut over dette gjelder etter artikkel 19 de samme reglene som i forordning
(EU) 2018/1861.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet viser til at Schengen Information
System (SIS) er det største og viktigste informasjonssystemet for
deling av informasjon om grensekontroll og grensesikkerhet i Europa. Disse medlemmer viser
til at systemet skal bistå nasjonale myndigheter i Europa med å
ivareta landenes indre sikkerhet i fravær av indre grensekontroll
i Schengen-området.
Disse medlemmer vil understreke
at SIS er et avgjørende verktøy for norsk politi, tollvesen og utlendingsmyndigheter
i arbeidet med utlendingskontroll, fordi SIS lagrer informasjon
om personer som ikke har rett til innreise eller opphold i Schengen-området,
informasjon om personer som er ettersøkt i forbindelse med straffbare
handlinger, og informasjon om savnede personer, herunder savnede
barn. Informasjon som lagres i SIS, kan eksempelvis omfatte siktelser,
utleveringsbegjæringer, utvisninger fra Schengen og alvorlig psykisk
sykdomshistorikk. Personer som utvises fra et Schengen-land, kan
registreres i SIS og forbys opphold i og innreise til Schengen.
Skulle slike personer senere forsøke å skaffe seg opphold i Norge,
vil norske utlendingsmyndigheter gjennom SIS ha tilgang til relevant informasjon
fra samtlige 31 land som deltar i SIS. Med andre ord gis norske
myndigheter gjennom SIS tilgang til et svært omfattende register
over eksempelvis straffedømte og permanent utviste personer, informasjon norske
myndigheter ellers ikke hadde hatt tilgang til. Således er SIS avgjørende
i arbeidet med utlendingskontroll, herunder pågripelse av etterlyste
personer, dømte kriminelle og personer som av andre grunner er uønsket
i Norge. Disse
medlemmer understreker at SIS dermed spiller en avgjørende
rolle i å ivareta ikke bare den indre sikkerheten i Europa, men
også den indre sikkerheten i Norge.
Disse medlemmer viser til at
de foreslåtte lovendringene omfatter tre forordninger om Schengen
informasjonssystem, vedtatt i november 2018. Disse medlemmer viser til at
de tre rettsaktene er svært omfattende og regulerer ulike forhold. Disse medlemmer viser
til at dagens ordning, der SIS-loven gir en uttømmende regulering
av alle forhold knyttet til den norske delen av SIS, ikke foreslås
videreført. Det foreslås i stedet at rettsaktene inkorporeres i
SIS-loven ved at de gis status som lov, samtidig som den grunnleggende
oppbyggingen i SIS-loven beholdes.
Disse medlemmer viser videre
til at den foreslåtte endringen i utlendingsloven, der det gis uttrykkelig
hjemmel for gjenbruk av biometriske opplysninger for nærmere bestemte
behandlinger i SIS-registeret, samt den foreslåtte endringen i politiregisterloven
som følge av at enkelte bestemmelser i politiregisterloven gis anvendelse
for behandling av opplysninger i SIS, er av stor betydning for politiets
og utlendingsmyndighetenes arbeid på dette feltet.
Disse medlemmer viser videre
til at Senterpartiet senest i valgkampinnspurten slo fast at partiet
vil «melde Norge ut av Schengen-samarbeidet og gjeninnføre nasjonal
grensekontroll».
Disse medlemmer vil understreke
den betydelige kapasiteten SIS-samarbeidet utgjør i ivaretakelsen av
effektiv grensekontroll, og mener det er høyst tvilsomt om gjeninnføring
av nasjonal grensekontroll ville gitt bedre grensekontroll. Disse medlemmer viser til
at Norge, hvis vi gikk ut av Schengen-samarbeidet, etter alle solemerker
ville måttet avslutte deltakelsen i SIS. Dermed ville norsk politi,
utlendingsmyndigheter og andre relevante instanser miste tilgangen
til et formidabelt verktøy, som gir betydelig bedre mulighet for
effektiv og treffsikker grensekontroll enn om vi kun skulle utført
dette ved hjelp av egne nasjonale registre og digitale verktøy.
Disse medlemmer vil igjen understreke
at SIS omfatter informasjon fra hele 31 europeiske lands politi-,
toll- og utlendingsmyndigheter om personer som ikke har rett til
innreise eller opphold i Schengen-området, informasjon om personer
som er ettersøkt i forbindelse med straffbare handlinger, og informasjon
om savnede personer, herunder savnede barn. Disse medlemmer viser til at
et tilsvarende omfangsrikt informasjonsregister for grensekontroll
ville vært svært, svært krevende å bygge opp i nasjonal regi.