Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Øystein Langholm Hansen, Kirsti Leirtrø, Sverre Myrli og Ingalill
Olsen, fra Høyre, Solveig Sundbø Abrahamsen, Jonny Finstad, Nils
Aage Jegstad og lederen Helge Orten, fra Fremskrittspartiet, Åshild Bruun-Gundersen,
Bård Hoksrud og Tor André Johnsen, fra Senterpartiet, Bengt Fasteraune
og Siv Mossleth, fra Sosialistisk Venstreparti, Arne Nævra, og fra
Venstre, Jon Gunnes, viser til Representantforslag 247 S (2020–2021)
fra stortingsrepresentantene Bård Hoksrud, Tor André Johnsen, Åshild
Bruun-Gundersen og Terje Halleland om enklere og billigere sykkel-
og gangveier og statsrådens uttalelse om forslaget i brev av 27. april
2021.
Komiteen viser til at løsninger
for gående og syklende langs offentlige veier er behandlet i veinormalen N100
Veg- og gateutforming. Anlegg for gående bygges som fortau, gangvei
eller gang- og sykkelvei. Anlegg for syklende kan være sykkelfelt,
sykkelvei med eller uten fortau eller gang- og sykkelvei.
Komiteen viser til at oppbygging
av veier (materialkvalitet og lagtykkhet) er behandlet i håndbok
N200 Vegbygging. Disse to håndbøkene fastsetter geometri og teknisk
kvalitet ved nybygg og større utbedringer og gjelder for alle offentlige
veier. I tillegg er krav til skilt og oppmerking gitt i håndbok
N300 Trafikkskilt og håndbok N302 Vegoppmerking.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti
og Venstre, gjør oppmerksom på at kravene i håndbøkene er
satt ut fra hva man gjennom et forskings- og erfaringsbasert grunnlag
har kommet fram til som optimalt for ulike behov ut fra hensyn til
kostnader, sikkerhet, framkommelighet og miljø.
Flertallet registrerer at kravene
i veinormalene skal være fleksible slik at tilbudet til gående og
syklende kan tilpasses sted (by/land), trafikkmengder og fart for motorisert
trafikk. Kravene i veinormalene er satt ut fra hva som normalt vil
være den beste løsningen. I ulike tilfeller kan lokale forutsetninger
føre til at det bør gjøres fravik fra normalløsningen.
Flertallet viser til at den
enkelte veimyndighet selv kan gjøre fravik fra veinormalen dersom
det virker fornuftig i det konkrete prosjektet.
Flertallet viser til at Statens
vegvesen opplever at en i mange fraviksprosesser kommer fram til
bedre totalløsninger.
Flertallet gjør oppmerksom
på at når gang- og sykkeltrafikken er over et visst nivå, er det
krav til å etablere gang- og sykkelveier. Krav til bredde øker i
takt med trafikkmengden. Den smaleste gang- og sykkelveien som er
anbefalt, har bredde på 2,5 meter og skal tåle belastninger fra
drifts- og vedlikeholdsutstyr og gi tilstrekkelig bæreevne i teleløsningen
for å unngå ekstrakostnader.
Komiteen viser
til at gode gang- og sykkelanlegg er et sentralt virkemiddel for
å få flere til å gå eller sykle.
Komiteen bemerker at Statens
vegvesen allerede har et pågående arbeid med å videreutvikle veinormalene
med sikte på kostnadsreduksjoner og bedre mulighet for innovasjon
i samarbeid med bransjen. I tillegg arbeides det med å se på kravene
i veinormalene
Komiteen gjør oppmerksom på
at Samferdselsdepartementet har gitt Statens vegvesen føringer for dette
arbeidet, herunder at fylkeskommunene skal trekkes med i arbeidet
og at en i størst mulig grad skal oppnå felles problemforståelse
mellom veieiere, entreprenører, rådgiverbransje og industrien.
Komiteen viser videre til at
Samferdselsdepartementet og Statens vegvesen er i løpende dialog
om fremdriften i dette arbeidet.
Komiteen gjør oppmerksom på
at i pilotprosjektet for sykkel har Statens vegvesen testet ut nye
og enklere løsninger som har vært etterspurt av kommuner, fylkeskommuner
og andre aktører som bl.a. Syklistens landsforening.
Komiteen viser til at dette
er tiltak som har vært brukt i andre land, og som nå testes ut under
norske forhold.
Komiteen registrerer at det
i statsrådens brev til komiteen uttales at Samferdselsdepartementet
allerede har fokus på arbeidet med utvikling av veinormalene slik
at samfunnet skal få mest mulig igjen for pengene som Stortinget
bevilger, og at dette prioriteres høyt.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti
og Venstre, viser til at veinormalene har vært oppe til vurdering
flere ganger. Det er gjort to viktige presiseringer. For det første
skal veinormalene være fleksible, og for det andre er det fastslått
at veieier har myndighet til å fravike veinormalenes krav på sitt
eget veinett. Det er viktig at departementet informerer veieiere
om denne fleksibiliteten og bidrar til at den tas i bruk på alle
nivåer.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til at Norge er et stort og langstrakt
land hvor store deler av befolkningen bor spredt rundt omkring i
hele landet. Totalt sett er det nesten 11 000 km med riksveier i
Norge, mens det er omtrent fire ganger så mange fylkesveier, ca.
45 000. I tillegg kommer over 42 000 km med kommunale veier. Det
sier seg selv at med et så stort nettverk av veier så er kostnadene
med å sikre myke trafikanter veldig høye.
Disse medlemmer viser til at
det er bred enighet om 0-visjonen i Norge. For å redusere alvorlige
ulykker er det avgjørende viktig å sikre myke trafikanter. Sykkel-
og gangveier er viktig for trafikksikkerheten, men også i et folkehelseperspektiv.
Det er en kjent utfordring at behovene for sykkel- og gangveier
er vesentlig større enn de økonomiske rammene til dette arbeidet.
Disse medlemmer viser til at
områder hvor det bor flest innbyggere og er mest trafikk, som byer
og tettbygde strøk, har blitt prioritert først, mens store deler
av distriktene fortsatt mangler tilstrekkelig med sykkel- og gangveier.
Disse medlemmer mener hovedgrunnen
til at det blir bygd for lite sykkel- og gangveier er at kostnadene
er for høye. Årsaken til at kostnadene er for høye, er Statens vegvesen
sine rigide håndbøker og stivbente regler som stiller altfor strenge
krav til eksempelvis bredde og stigning. Dagens håndbøker åpner
for fravik, men det praktiseres sjelden og gjøres kun unntaksvis.
Disse medlemmer mener at i
dag prioriteres unødig strenge regler fremfor trafikksikkerhet og
folkehelse. Alt er bedre og tryggere enn å gå og balansere på veiskulderen.
Det viktigste må være å sørge for at myke trafikanter slipper å
gå i veien.
Disse medlemmer mener dagens
strenge og firkantede regelverk gjør at mange lokalsamfunn fortsatt mangler
sikre sykkel- og gangveier. Myke trafikanter må ferdes langs sterkt
trafikkerte veier med mye gjennomgangstrafikk.
Disse medlemmer viser til at
enkelte lokalsamfunn har allerede på eget initiativ tatt ansvar
for å bygge ut med enklere og billigere løsninger, hvor de har bygd på
dugnad og ikke har fulgt Statens vegvesen sine rigide håndbøker.
Til glede for lokalbefolkningen fungerer de enklere variantene helt
perfekt. Statens vegvesen har dessverre vært lite imøtekommende
for å endre regelverket eller for å kunne gi unntak til å bygge
enklere og billigere. Følgelig er det veldig få enklere utgaver
av sykkel- og gangveier og i Norge. De mest kjente er langs E136,
den såkalte Lesjamodellen, og langs fv. 216 fra Moelv til Sjusjøen.
Disse medlemmer mener løsningen
på dette er å endre håndbøkene slik at det kan bygges mer sykkel- og
gangvei for skattepengene. Det er eksempelvis ikke nødvendig å ha
hele 3 meter brede sykkel- og gangveier med strenge krav til stigning,
avstand til bilvei og fast dekke. I mange tilfeller vil en gruset
tursti som kan følge terrenget, være tilstrekkelig. I Danmark bygges
det 2,5 meter brede sykkelveier hvor kapasiteten er flere tusen sykelister
i timen. I Norge bygger vi 3 meter brede sykkelveier for kanskje
noen titalls syklister i døgnet. I sentrale strøk bygges det nå
i hele 5–6 meters bredde, bare til noen få hundre syklister i døgnet.
Disse medlemmer ønsker mer
trafikksikkerhet og bedre folkehelse for skattepengene. Dagens håndbøker
må endres slik at det åpnes for å kunne bygge enklere og billigere
sykkel- og gangveier langs veinettet i Norge.
Komiteens medlemmerfra Fremskrittspartiet og Senterpartiet fremmer
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen endre gjeldende håndbøker for standardkrav til bygging
av sykkel- og gangveier, slik at det åpnes for enklere og billigere
løsninger. Stortinget forventer at nye forenklede standardkrav innføres
i løpet av 2021 og brukes i særlig grad utenfor de store byene.»
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet viser til representantforslag fra Senterpartiet
som ble fremmet tidligere i perioden, jf. Innst. 185 S (2019–2020) der
Senterpartiet fremmet følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
sørge for at det i Statens vegvesens vegnormaler som omhandler planlegging
og bygging av gang- og sykkelveger, utarbeides mer fleksible standarder
som tar hensyn til at det er ulik trafikkmengde og dermed ulike
behov i ulike deler av landet.»
Disse medlemmer viser til begrunnelsen
for forslaget som ble fremmet, og at forslaget som ble fremmet den
gang, fortsatt er like aktuelt. Disse medlemmer viser til at
representantene fra Fremskrittspartiet stemte mot forslaget fra
Senterpartiet den gang.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartietviser til at Fremskrittspartiet var
opptatt av og jobbet med forenklinger på samferdselsfeltet under
vår regjeringsdeltakelse, det inkluderer veinormalene og målet om
billigere og enklere gang- og sykkelveier. Dessverre har ikke dette
arbeidet blitt tilfredsstillende fulgt opp etter at Fremskrittspartiet
gikk ut av regjeringen i januar 2020. Det er bakgrunnen for at disse medlemmer fremmet
dette representantforslaget, slik at det arbeidet Fremskrittspartiet
startet i regjering, blir fulgt opp av Stortinget.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til at forslagsstillerne
skriver at det er en kjent utfordring at behovene er vesentlig større
enn de økonomiske rammene til dette arbeidet, og at hovedårsaken
til at det blir bygd for lite sykkel- og gangveier, er at kostnadene
er for høye. Dette vitner om at man ikke legger til grunn en kost–nytte-analyse.
Helsedirektoratet viser til en samfunnsøkonomisk gevinst på sykkeltilrettelegging
på 4–5 ganger investeringen, og analyser fra inn- og utland viser
en «return on investment» på bygging av sykkelinfrastruktur fra
3x til over 20x investeringen – avhengig av premissene. Felles for alle
analyser er at dette alltid går i pluss på bunnlinjen, og at det
er en av de mest lønnsomme investeringene som kan gjøres innen samferdsel.
Den største effekten relateres til forbedret helse og innsparing
over helsebudsjettene. I Norge brukes det årlig nær 70 000 kroner per
innbygger i offentlige helseutgifter, og kostnadene øker med flerfoldige
milliarder hvert år. Helsedirektoratet beregner en samfunnsøkonomisk
nytte på hele 22 kroner per syklede km. og ifølge WHOs metaanalyse
av over 300 studier (2018) kan hele 1,4 milliarder mennesker verden
over dø for tidlig fordi de ikke beveger seg nok. WHO konkluderer
entydig med at mer aktiv transport (sykkel og gange) er «prime solution».
British Medical Journal publiserte i 2017 en studie av 260 000 jobbpendlere
over en periode på fem år som viste at jevnlig pendling med sykkel
til jobb reduserte sannsynligheten for tidlig død med hele 41 pst.,
risiko for forekomst av visse kreftformer med 45 pst. og hjerte-
og karsykdommer med 46 pst. For å sikre at flest mulig har mulighet,
ønsker og tør å velge sykkel som transportmiddel, er utbygging av
sammenhengende og fysisk adskilte, trygge gang- og sykkelveier viktig.
Dette medlem understreker at
ovennevnte viser at det ikke er kostbart i et samfunnsøkonomisk
perspektiv – og at det slikt sett ikke burde være en premiss for
forslaget.