3. Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
lederen Dag Terje Andersen, Eva Kristin Hansen og Magne Rommetveit,
fra Høyre, Svein Harberg og Bente Stein Mathisen, fra Fremskrittspartiet,
Solveig Horne, fra Senterpartiet, Nils T. Bjørke, fra Sosialistisk
Venstreparti, Freddy André Øvstegård, fra Venstre, Terje Breivik,
og uavhengig representant Ulf Isak Leirstein, viser til Dokument
3:6 (2020–2021) Riksrevisjonens undersøkelse av myndighetenes arbeid
med Alexander L. Kielland-ulykken.
Komiteen vil innledningsvis
uttrykke medfølelse overfor alle overlevende og etterlatte etter
ulykken 27. mars 1980, der ett av boligplattformens fem bein ble revet
av i høy sjø med det resultat at plattformen veltet i løpet av 20
minutter. Komiteen vil
videre uttrykke forståelse for at en slik brutal opplevelse har
vært svært krevende å håndtere både i datid og i ettertid, og at
det oppleves vanskelig å godta at enkelte spørsmål rundt ulykken
ikke har funnet sine klare svar. Det er nok ikke mulig for utenforstående
fullt og helt å sette seg inn i de følelser overlevende og etterlatte
sitter med, men det har for komiteen vært en klar intensjon
å ta deres innlegg i høring og videre innspill på stort alvor.
Komiteen viser til at bakgrunnen
for denne rapporten fra Riksrevisjonen er at representanter for
Kielland-nettverket i 2019 tok kontakt med kontroll- og konstitusjonskomiteen
for å drøfte muligheten for en ny gransking av Kielland-ulykken.
Komiteen konkluderte den gangen med at de ikke ville anbefale å
nedsette en stortingsoppnevnt granskingskommisjon med hjemmel i
Stortingets forretningsorden. Som et alternativ til en stortingsoppnevnt
granskingskommisjon, valgte komiteen å fremme et forslag om at Stortinget
i plenum skulle pålegge Riksrevisjonen å undersøke saken. Riksrevisjonen
har både nødvendig kompetanse og erfaring for å granske myndighetenes
arbeid, og Stortinget vedtok i juni 2019 å be Riksrevisjonen om
å undersøke hvordan myndighetene har ivaretatt sitt ansvar i forbindelse
med ulykken når det gjelder:
-
gransking og klargjøring
av årsakene til at Alexander L. Kielland-ulykken inntraff, og om
granskingen har kartlagt ansvarsforholdene rundt ulykken tilstrekkelig.
-
oppfølging av anbefalinger
fra granskingsarbeidet, herunder implementering av tiltak for å
forebygge og forhindre nye ulykker.
-
oppfølging av de
etterlatte og overlevende.
Komiteen mener
Riksrevisjonen har levert en ryddig og god rapport, har gjort et
grundig arbeid for å svare på Stortingets bestilling, og har kommet
med klare konklusjoner.
Komiteen viser til at Riksrevisjonen
konkluderer med at det ikke er grunnlag for en ny gransking av Kielland-ulykken.
Selv om Riksrevisjonen har funnet noen svakheter ved granskingen,
slår de fast at disse ikke er betydelige nok til å trekke granskingskommisjonens hovedkonklusjon
om ulykken i tvil.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, er enig med
Riksrevisjonen i at det i dag vil være vanskelig å finne pålitelig
og presis informasjon eller dokumentasjon rundt de manglene kommisjonen
hadde. Det er etter flertallets syn
også lite sannsynlig at det vil kunne frembringes vesentlig ny informasjon.
Komiteen vil
peke på at det som lærdom fra tidligere ulykker i dag er etablert
en fast enhet som gransker sjøfartsulykker, dette for å kunne komme
raskt i arbeid og gjennomføre intervju med vitner så tidlig som
mulig. Komiteen vil
minne om at selv om det i dag er utviklet langt mer treffsikre beregningsmodeller
og digitale verktøy, vil slike undersøkelser måtte bygge på usikre
antagelser der det ikke er konkludert i den opprinnelige rapporten
eller i tilleggsrapporten. Komiteen merker seg også at
det er bred enighet mellom den norske granskingen, den franske granskingen
og involverte parter om den utløsende årsaken til at plattformen
veltet.
Komiteen viser videre til
at Riksrevisjonen konkluderer med at myndighetene gjorde en grundig
jobb med å klargjøre årsakene til ulykken. Komiteen mener dette understrekes
av at det er bred enighet om at det var utmattelsesbrudd i D6-staget
som var den utløsende årsak til at plattformen veltet. Den franske
og den norske granskingen er enige om dette, og har pekt på de samme
funn og mulige påvirkninger av bruddstedet. Den franske rapporten
stiller spørsmål ved om staget kan ha vært utsatt for ytre påvirkning
gjennom kollisjon, men har ingen konklusjon på dette. Den norske rapporten
peker på at det er flere produksjonsmessige svakheter som sammen
kan være bakenforliggende årsaker til utmattelsesbruddet, mens den
franske rapporten mener disse felles funnene i seg selv ikke skulle
føre til et slikt brudd. Det er imidlertid mange sammenfallende
funn i de to rapportene, og de franske sakkyndige omtalte de tekniske
undersøkelsene den norske kommisjonen hadde fått utført, som grundige
og gode.
Riksrevisjonen slår
videre fast at enkelte svakheter kan ha bidratt til å svekke tilliten
til granskingen, og komiteen vil
understreke at Riksrevisjonen her retter til dels klar kritikk til
granskingen på enkelte punkter. Klarest kritikk rettes det mot at
Det Norske Veritas ble involvert i granskingen av ulykken samtidig
som de var part i saken. Selv om kommisjonen ikke bestilte tekniske
rapporter direkte fra Det Norske Veritas, bidro de med beregninger
til enkelte av underlagsrapportene. De hadde befatning med plattformvraket
både som inspektør og som part i saken. Riksrevisjonen mener dette er
kritikkverdig.
Komiteen merker seg at Riksrevisjonen
påpeker at arbeidsform, samt form og språk i den endelige rapporten
også kan være en mulig årsak til manglende tillit til arbeidet.
Kommisjonen la ikke særlig vekt på å utelukke andre årsakssammenhenger,
selv om disse ble vurdert og undersøkt. Språket i rapporten inneholder mange
tekniske begreper og mangler forklaringer og henvisninger. Dette
sammen med at overlevende og etterlatte ikke fikk informasjon mens
granskingen pågikk, og at arbeidet i kommisjonen er utydelig fremstilt
i rapporten, er svakheter som etter komiteens oppfatning forklarer
at det fortsatt stilles mange spørsmål og at tilliten til kommisjonens
arbeid er lav blant overlevende og etterlatte. Komiteen vil samtidig understreke
at det åpenbart var mangelfulle rutiner i sektoren på ulykkestidspunktet,
noe som gjorde det vanskelig for kommisjonen å skaffe dokumentasjon
og svar på en del åpenbare spørsmål.
Riksrevisjonen konkluderer
også med at ansvarsforholdene rundt ulykken ikke ble fullstendig
kartlagt. Komiteen merker
seg at Riksrevisjonen som grunnlag for denne konklusjonen slår fast
at det er alvorlig at myndighetene var kjent med flere svakheter
i regelverket og kontrollen med flyttbare innretninger før ulykken,
uten å gjennomføre tiltak. Det politiske ansvaret for petroleumsvirksomheten
ble stadig flyttet på 70-tallet, og de ansvarlige direktoratene
hadde utfordringer med å utvikle regelverket og å gjennomføre kontroller. Dette
var både på grunn av manglende kompetanse og manglende kapasitet.
Sikkerhetsopplæringen var mangelfull, både på grunn av uklart regelverk,
dårlig utdanningskapasitet og at myndighetene ga dispensasjon fra kravene.
Flyttbare innretninger var svært dårlig ivaretatt. Komiteen merker seg videre
at Riksrevisjonen mener det er sterkt kritikkverdig at myndighetene
ikke gjennomførte en fullstendig kartlegging av ansvaret til Stavanger
Drilling og Phillips Petroleum etter ulykken. Kommisjonen skaffet
seg lite informasjon om hvordan plattformen hadde vært driftet.
Relevante dokumenter ble ikke beslaglagt, og viktig dokumentasjon
ble senere aldri funnet. Rapporten kunne dermed ikke gi fullstendig
grunnlag for å vurdere ansvarsforholdene.
Komiteen merker seg at Riksrevisjonen
slår fast at myndighetene har fulgt opp anbefalingene fra granskingen.
Det har vært et langsiktig arbeid å utvikle det sikkerhetsregimet
som i dag gjelder på norsk sokkel, og sentralt i dette arbeidet
har svakhetene som ble avdekket etter Kielland-ulykken bidratt sterkt
til å utvikle lover, forskrifter, regelverk og kontrollrutiner.
Ansvarsfordelingen mellom myndighetene, reder og operatør er blitt
tydelig, og samarbeidet mellom myndighetene, næringslivet og fagforeningene
er blitt styrket. Komiteen merket
seg imidlertid at det fra fagforeningene under høringen ble ytret
at det fortsatt er mangler rundt sikkerheten på flyttbare innretninger.
Riksrevisjonen påpeker at det er viktig at myndighetene fortsatt
følger tett opp sikkerheten for å redusere faren for ulykker, og viser
til at Petroleumstilsynets tilsyn viser at samarbeidet med arbeidstakerne
fortsatt ikke er godt nok i noen selskaper.
Komiteen viser til Innst.
411 S (2018–2019) om Riksrevisjonens undersøkelse av Petroleumstilsynets oppfølging
av helse, miljø og sikkerhet i petroleumsvirksomheten, som påpekte
at den tillitsbaserte modellen for oppfølging av petroleumsvirksomheten byr
på utfordringer for Petroleumstilsynet når selskapene ikke tar tilsynets
påpekninger på alvor, og til at statsråden i sitt svar til Riksrevisjonen
understreker viktigheten av et høyt sikkerhetsnivå i petroleumsvirksomheten og
ønsket om å være verdensledende på helse, miljø og sikkerhet.
Komiteen merker seg at den
absolutt sterkeste kritikken i Riksrevisjonens rapport er knyttet
til oppfølgingen av overlevende og etterlatte. Ansvaret for å følge opp
disse gruppene var svakt lovregulert i 1980. Riksrevisjonen slår
imidlertid fast at Sosialdepartementet, som var ansvarlig for slik
oppfølging, var godt kjent med behovet for oppfølging. Riksrevisjonen
konkluderer med at det er alvorlig at departementet, på tross av
denne kunnskapen, valgte å ikke sørge for oppfølging av etterlatte. Komiteen merker
seg at både det medisinske fagmiljøet og en styringsgruppe opprettet
for å følge opp de overlevende påpekte at de etterlatte også måtte følges
opp, men fikk ikke gjennomslag for det. Riksrevisjonen konkluderer
også med at det er sterkt kritikkverdig at Sosialdepartementet ikke
sørget for tilstrekkelig oppfølging av de overlevende. Hele 74 pst.
av de overlevende som har deltatt i spørreundersøkelse fra Riksrevisjonen,
mener de «i liten grad» eller «ikke i det hele tatt» har fått tilstrekkelig
hjelp etter ulykken. Komiteen vil understreke
at dette åpenbart er altfor høye tall. Komiteen merker seg at en
av manglene var koblingen mellom den nasjonale oppfølgingen og det
lokale hjelpeapparatet som skulle følge opp den enkelte i ettertid. Komiteen mener
det fortsatt er et behov for å rette opp i dette med hjelp fra myndighetene. Komiteen er
tilfreds med at Riksrevisjonen slår fast at systemet for å ivareta
overlevende og etterlatte etter katastrofer er betydelig styrket
etter ulykken, at det nå er lovfestet et krav om planer for oppfølging
i alle kommuner, og at myndighetene i dag aktivt henvender seg til
den rammede i en tidlig fase.
Komiteen viser til at Riksrevisjonens
rapport om myndighetenes oppfølging av Kielland-ulykken var grunnlag
for kontrollhøring i komiteen 9. april 2021, og har merket seg til
dels sterke uttalelser fra Kielland-nettverket knyttet til deres
ønske om at Stortinget skal sette i gang en ny gransking. Det ble
i høringen uttrykt at det ville være et hån mot overlevende og etterlatte
dersom det ikke skulle bli en ny gransking. Komiteen opplever dette som
et sterkt uttrykk for et ønske om å få svar på ubesvarte spørsmål,
først og fremst for å kunne avslutte saken og få ro for den enkelte
involverte. Komiteen merket
seg at Kielland-nettverket var tilfreds med og støttet Riksrevisjonens
konklusjoner, både angående mangelfull oppfølging av overlevende
og etterlatte, og konklusjonen om at myndighetene har fulgt opp
anbefalingene fra granskingen. Nettverket mente imidlertid at de
påpekte manglene ved granskingskommisjonens arbeid, samt de spørsmål
som enda ikke har funnet sitt svar, åpenbart måtte danne grunnlag
for å sette i gang en ny gransking etter initiativ fra Stortinget.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, slutter seg
til samtlige av Riksrevisjonens konklusjoner. Dette innebærer at
Kielland-nettverkets primære ønske om en stortingsoppnevnt granskingskommisjon
for å starte en ny gransking ikke imøtekommes. Flertallet har tillit til de
begrunnelser og den samlede vurdering Riksrevisjonen har gjort rundt
dette spørsmålet.
Komiteen har
likevel som intensjon å ta Kielland-nettverket på alvor gjennom
å legge til rette for videre dialog med myndighetene.
Komiteen vil etter arbeidet
knyttet til Riksrevisjonens rapport først og fremst beklage på det
sterkeste den mangelfulle oppfølgingen overlevende opplevde etter
ulykken, både i tiden rundt selve ulykken og i etterkant. Komiteen vil
også beklage på det sterkeste at de etterlatte ikke ble sett på
som en del av ulykken og ikke fikk oppfølging.
Komiteen fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
vil på det sterkeste beklage den mangelfulle oppfølgingen overlevende
og etterlatte opplevde etter Alexander L. Kielland-ulykken.»
Komiteen vil
understreke at med den kunnskap vi har i dag, og de rutiner som
nå er innarbeidet, er det vanskelig å forstå at dette ikke ble gjort
på en måte som så enkeltmenneskenes behov for dialog og videre oppfølging.
Det er samtidig viktig å understreke at erfaringene fra ulykken
nettopp har bidratt til at det i dag er helt andre rutiner rundt
oppfølging av berørte ved større ulykker.
Komiteen vil også uttrykke
forståelse for at de mangler Riksrevisjonen påpeker vedrørende granskingen
etter ulykken, som også samsvarer med noen av innspillene fra Kielland-nettverket,
gjør det utfordrende å ha tillit til granskingen i sin helhet.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, mener likevel
det er viktig å påpeke at Riksrevisjonen etter sin grundige gjennomgang
har tillit til at granskingskommisjonen har gjennomført sitt arbeid
på en grundig og god måte, og har knyttet til seg den eksterne kompetanse
de trengte. Granskingskommisjonen konkluderte med at utløsende årsak
til ulykken var brudd i D6-staget, og at bruddet skyldtes en utmattingssprekk
i staget. Konklusjonen samsvarer med de franske sakkyndiges, og
ingen av partene involvert i den norske granskingen hadde innvendinger
mot dette. Flertallet merker
seg at det ikke er kommet et entydig klart svar på hvilken, eller
hvilke, av de bakenforliggende årsakene som førte til utmattingsbruddet,
men at det også her er stort sammenfall av funn i den norske og
franske rapporten. Flertallet konkluderer
med at det er grunn til å ha tillit til at de konklusjoner granskingskommisjonen
kom med, er fattet på det best mulige grunnlag. Denne konklusjonen må
imidlertid ikke anses som en svekkelse av den påpekning av svakheter
og kritikk Riksrevisjonen har kommet med knyttet til kommisjonens
arbeid.
Selv om flertallet støtter
konklusjonen om at det ikke er grunnlag for å gjennomføre en ny
gransking, erkjenner flertallet at
det for Kielland-nettverkets medlemmer vil være av stor betydning
å bli tatt på alvor og bli fulgt opp på noen av de anmodninger de
har kommet med.
Komiteen mener
det er viktig at regjeringen etablerer en eller flere «adresser»
for videre dialog med nettverket. Kielland-nettverket har satt «sannhet
og forsoning» som overskrift på sin videre dialog med myndighetene,
og med dette som bakgrunn mener komiteen det vil være både
riktig og viktig å utnytte kunnskapen nettverket har tilegnet seg,
blant annet for å bidra til å styrke den tillitsbaserte modellen
for oppfølging av petroleumsvirksomheten.
Komiteen registrerer at selv
etter over 40 år er det overlevende og etterlatte som fortsatt sliter
på grunn av manglende oppfølging. Komiteen viser til at Nasjonalt
kunnskapssenter om vold og traumatisk stress (NKVTS) har verdifull
erfaring og kompetanse blant annet etter «Utøyastudien», og vil
kunne gjennomføre en studie etter modell av denne.
Komiteen fremmer derfor følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen gi Nasjonalt kunnskapssenter om vold og traumatisk
stress (NKVTS) i oppdrag å gjennomføre en studie om overlevende
og pårørende etter Alexander L. Kielland-ulykken for å få kunnskap om
hvilke konsekvenser manglende oppfølging etter ulykken, og ulykken
i seg selv, har for menneskers fysiske og psykiske helse. Studiene
skal gjøres i samarbeid med Kielland-nettverket.»
Komiteen registrerer
at det er en svært liten andel av overlevende og etterlatte som
har tillit til granskingskommisjonens arbeid og rapporter fra 1981
og 1983, og særlig spørsmål rundt ansvaret for opplæring, øvelser
og etterlevelse av regelverk både hos myndigheter, reder, operatør
og leverandører. Komiteen anmoder
regjeringen om å bidra til videre dialog med Kielland-nettverket.
Nettverket har etter komiteens oppfatning
mye verdifull informasjon etter mange års arbeid, og kan i et samarbeid
bidra til at det etableres en komplett historisk dokumentasjon om
ulykken og oppfølgingen i ettertid. Nettverket vil på den måten
kunne bidra til at samfunnet etablerer enda bedre kunnskap om hvordan
en slik ulykke, og oppfølgingen av den, oppleves av de som ble berørt.
Dette vil etter komiteens syn
også kunne være god hjelp for andre grupper av overlevende og etterlatte
etter ulykker både nasjonalt og internasjonalt.
Komiteen fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen gå i dialog med Kielland-nettverket og bidra til
et arbeid med å samle og gjøre tilgjengelig nettverkets arbeid,
dokumentasjon og innsamlet materiell i en historisk dokumentasjon
om Alexander L. Kielland-ulykken og arbeidet i etterkant, med den
hensikt å dokumentere opplevelsene sett fra overlevende og etterlattes
ståsted.»
Komiteen ber
regjeringen følge opp forslagene fra komiteen, eventuelt i form
av et prosjektbasert samarbeid med Kielland-nettverket.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til at det er behov for
å lukke og skape ro i saken om Alexander L. Kielland-ulykken. Dette medlem ser
det som vanskelig å oppnå et slikt punktum i saken så lenge tilliten
til den opprinnelige granskingen er så lav blant de berørte, og
det fremdeles finnes vesentlige ubesvarte spørsmål som de berørte opplever
at ikke har blitt forsøkt besvart eller klarlagt fra det offisielle
Norge. Dette medlem viser
til at Riksrevisjonens grundige undersøkelse peker på en rekke slike
ubesvarte spørsmål og ansvarsforhold som ikke er klarlagt, og på
svakhetene i den opprinnelige granskingen. Dette medlem mener tilliten
til myndighetenes håndtering, til det offisielle Norge og til samfunnet
må gjenopprettes. Dette er et hensyn som Stortinget må vurdere,
og som ikke Riksrevisjonen kan eller bør vurdere i sin konklusjon,
noe Riksrevisjonen heller ikke har gjort. Dette medlem mener at en ny prosess
for sannhet og forsoning kan bidra til å gjenopprette tillit, selv
om ikke en ny prosess skulle klare å besvare alle de ubesvarte spørsmålene.
En ny prosess som involverer de berørte, oppdatert undersøkelseskompetanse
og som sikrer åpenhet, vil være det mest hensiktsmessige forsøket
på å sikre en omforent historiefortelling som alle parter kan stå
inne for. Dette
medlem foreslår derfor å be presidentskapet forberede og legge
frem forslag om en slik prosess i løpet av høsten 2021.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber presidentskapet forberede og legge frem sak om en særskilt prosess
for sannhet og forsoning etter Alexander L. Kielland-ulykken, som
er tilpasset den aktuelle saken etter blant annet følgende kriterier:
-
En prosess for sannhet
og forsoning som vurderer og omtaler de ubesvarte spørsmålene i
saken, søker etter nye svar, søker en omforent forståelse også der hvor
det ikke finnes svar, og bidrar til å klargjøre ansvar
-
Innhenter ny og
oppdatert undersøkelseskompetanse til å delta i prosessen
-
Sikrer representasjon,
gjennom at etterlatte og overlevende er direkte representert sammen
med representanter for arbeidstakerne
-
Sikrer deltakelse
fra internasjonale miljøer med relevant kompetanse
-
Sikrer åpenhet om
prosessen