Tannhelsereform
Komiteen viser til at to av
representantforslagene som behandles i denne innstillingen, inneholder
forslag om en tannhelsereform.
Komiteen deler bekymringen
om at bruken av tannhelsetjenester er ett av de områdene der vi
i dag ser sosiale (sosioøkonomiske) forskjeller, og der blant annet
den enkeltes personlige økonomi har betydning. Dette er også et
funn som fremkommer i Statistisk sentralbyrås rapport «Sosial ulikhet
i bruk av tannhelsetjenester» fra 2017. Det må derfor arbeides videre
med tiltak som bidrar til å styrke den enkeltes mulighet til å ivareta
sin tannhelse, uavhengig av egen økonomi.
Komiteen viser til statsrådens
brev av 23. april 2021, der helse- og omsorgsministeren peker på
at regjeringsplattformen har satt som mål å gradvis utvide skjermingsordningene
innen tannhelse. Komiteen erkjenner
at de ulike partiene har ulik tilnærming til hvor raskt og hvor
omfattende en slik utvidelse skal skje, men slutter seg til målet
om at skjermingsordningene på tannhelsefeltet må utvides.
Komiteen er også oppmerksom
på at koronaepidemien har bidratt til å forverre den økonomiske
situasjonen til enkelte grupper, for eksempel arbeidsledige. På
den bakgrunn bør man derfor være oppmerksom på om koronaepidemien
for enkelte kan medføre negative langtidsvirkninger for tannhelsen.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti, mener at en utvidelse av skjermingsordningene
innen tannhelse er påkrevet for at nødvendig tannhelsebehandling
skal kunne ivaretas uavhengig av personlig økonomi og livssituasjon. Flertallet mener
det er behov for en forsterket innsats på tannhelsefeltet, noe som
må gjenspeiles i de kommende forslagene til statsbudsjett.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti ønsker
en gradvis utvidelse av det offentliges ansvar for tannhelsen, med
mål om på sikt å likestille den med andre helsetjenester. Disse medlemmer erkjenner
imidlertid at dette må skje over tid, da en slik reform vil innebære
vesentlige kostnader for det offentlige. Tannhelse er imidlertid
et av de områdene der vi i dag ser store sosiale helseforskjeller,
avhengig av den enkeltes personlige økonomi. Dårlig tannhelse får
konsekvenser både for den fysiske og psykiske helsen, i tillegg
til at den for en del grupper også går ut over muligheten for god
ernæring.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til at Arbeiderpartiet i alle sine
alternative statsbudsjetter denne stortingsperioden har foreslått en
betydelig styrking av stønadsordningene til tannhelse. I dette arbeidet
har Arbeiderpartiet lagt opp til en gradvis utvidelse som i starten
har prioritert unge, de med dårlig råd og de med ettervirkninger
i munnhulen på grunn av sykdom, for eksempel gjelder dette en del kreftoverlevere.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti er
svært kritiske til at regjeringspartiene og Fremskrittspartiet i
inneværende stortingsperiode gjentatte ganger har strammet inn og
kuttet i stønadsordningene på tannhelsefeltet. Blant annet gjelder
dette underregulering av stønadssatsene, kutt i støtten til tannregulering
og kutt i støtteordningene for de med sterkt nedsatt evne til å
ta vare på egen tannhelse. Dette rammer noen av de mest sårbare
i samfunnet, og bidrar til økte klasseskiller innen tannhelse.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
viser til budsjettenigheten mellom regjeringspartiene og Fremskrittspartiet
hvor kap. 770 post 21 Tannhelsetjenester ble økt med 42 mill. kroner og
bevilget med 96,929 mill. kroner. Pengene skal gå til prøveprosjekt
for å styrke tannhelsetilbudet til personer som mottar hjemmesykepleie
eller bor på sykehjem. Flertallet legger
til grunn at prosjektene skal løses ved å ta i bruk private tannhelsetilbydere.
Pengene skal gå til å opprette prøveprosjekter i Agder fylke og på
Romerike i Viken fylke.
Flertallet viser videre til
at regjeringen fortsetter å videreutvikle tannhelsetjenesten, og
gradvis utvide skjermingsordningene. Siden 2013 er skjermingsordninger
til personer med særskilte behov økt, det er nå en halv million
voksne (personer over 21 år) som hvert år mottar stønad til tannbehandling
fra folketrygden. Flertallet viser
til innføring av en egen stønadsordning til personer som ikke har
tenner i underkjeven, og som ikke er i stand til å bruke gebiss.
Fra og med 2014 til og med 2020 er det utbetalt 350 mill. kroner
i stønad til innslagspunkt 15 (stønad til implantatfestet protese
ved tannløshet).
Flertallet viser til innføring
av forsøksordning for å styrke tannhelsetilbudet til personer innlagt
på sykehus. Flertallet peker
på at regjeringen har styrket Forbrukerrådets prisportal hvakostertannlege.no
med 5 mill. kroner for 2021. Ambisjonen er at portalen skal utvikles
spesielt på tannregulering, slik at det blir enklere for foreldre
å orientere seg om hva et behandlingsløp koster.
Flertallet viser til at ordningen
for personer som sliter med munntørrhet er styrket med om lag 700
mill. kroner siden 2014. Munntørrhet er ofte en bivirkning av legemiddelforbruk,
og dessuten noe den enkelte i liten grad kan påvirke selv.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til at allerede i 2018 ble et omfattende forslag
fra Arbeiderpartiet om å styrke satsingen på norsk tannhelse vedtatt
i Stortinget.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til at regjeringen fortsatt ikke har fulgt opp dette anmodningsvedtaket,
noe disse medlemmer ser
på som et klart uttrykk for manglende interesse og vilje til å gjøre
en innsats for å styrke tannhelsen til de som i dag ikke er i stand
økonomisk eller på grunn av egen livssituasjon til å fullt ut dekke
dette selv.
Disse medlemmer har også flere
ganger fremmet forslag om å innføre en makspris på tannhelsetjenester,
der det offentlige gjennom refusjonssatser skal dekke hele eller
deler av kostnadene. Dette for å sikre at refusjonssatsene og de
reelle prisene samsvarer bedre, samt at ikke økninger i de offentlige
støtteordningene skal gå til økt profitt for de som utfører tannhelsebehandlingen. Disse medlemmer konstaterer
at regjeringspartiene og Fremskrittspartiet dessverre har gått mot
dette.
Disse medlemmer fremmer på
denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen i forbindelse med forslag til statsbudsjettet for
2022 gjøre en vurdering av hvilke konsekvenser de gjennomførte kuttene
i stønadsordningen til tannregulering for barn og unge har fått,
og vurdere behovet for en målrettet styrking av stønadsordningen
for personer med behov for kjeveortopedisk behandling.»
«Stortinget
ber regjeringen vurdere tiltak som kan bidra til å forhindre sentralisering
og nedlegging av offentlige tannhelseklinikker, herunder se på behov
for tiltak som kan øke rekrutteringen innenfor faglige og/eller
geografiske områder der det i dag er krevende å få tak i kvalifisert
personell. Stortinget ber regjeringen i den forbindelse også se
på om det bør innføres tiltak knyttet til større kjeders oppkjøp
av tannbehandlingsklinikker.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet fremmer i tillegg følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen legge fram en plan for en gradvis utvidelse av offentlig
finansiert tannhelse, der man sikrer at økt bruk av offentlige midler
i sin helhet går til å styrke tannhelsetilbudet, herunder at det
vurderes innført makspris på tannhelsebehandling som helt eller
delvis finansieres av det offentlige.»
«Stortinget
ber regjeringen utarbeide forslag til hvordan man kan etablere en
stønadsordning som sørger for at personer med svak økonomi likevel
kan få gjennomført nødvendig tannhelsebehandling. Stønadsordningen
må utformes slik at den lett kan trappes opp og gradvis utvides.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
understreker at å innføre prisregulering på tannhelsetjenester,
innebærer et stort inngrep i virksomheten til selvstendig næringsdrivende
tannleger. Flertallet viser
til statsrådens svarbrev hvor det presiseres at et pristak ikke
er utredet for tannhelsetjenesten.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti påpeker
at det er betydelig sosial og geografisk ulikhet i helse i Norge.
Særlig er ulikheten omfattende når det gjelder tannhelsen i voksenbefolkningen,
en ulikhet som øker betydelig med stigende alder og for utsatte
grupper. Sosial og geografisk ulikhet i tannhelse hos barn og ungdom
er derimot begrenset, noe som er oppnådd gjennom årtiers organisert
tilbud til barn og ungdom gjennom den offentlige tannhelsetjenesten.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti mener det er på høy tid at tenner
blir behandlet likt som resten av kroppen. Dagens ordning, som gjør
at enkelte er nødt til å gå uten nødvendig tannbehandling fordi
de ikke har råd til det, er ikke en verdig ordning i en velferdsstat.
For å få endret dette er det nødvendig med en full tannhelsereform
som sikrer like sosiale og geografiske tannhelsetjenester, der ingen
skal betale mer for nødvendige tannhelsetjenester enn for andre
nødvendige helsetjenester. En slik reform må sikre en kraftig utbygging
av den offentlige tannhelsetjenesten, styrke det forebyggende arbeidet
slik at alle jevnlig får en tannhelsesjekk, etablere regulerte priser
i den private tannhelsetjenesten, utforme prinsipper for privat
virksomhetsregulering og styrke tilsynsapparatet. En styrking av
tannhelsetilbudet skal først og fremst skje gjennom styrking av
den offentlige tannhelsetjenesten, og personer med størst behov
for hjelp, de eldste og de yngste, skal prioriteres i innfasingen.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utforme en tannhelsereform som sikrer lik sosial
og geografisk fordeling av tannhelsetjenester, der ingen skal betale
mer for nødvendige tannhelsetjenester enn for andre nødvendige helsetjenester.
Reformen må sikre en kraftig utbygging av den offentlige tannhelsetjenesten,
styrke det forebyggende arbeidet slik at alle jevnlig får en tannhelsesjekk,
etablere regulerte priser i den private tannhelsetjenesten, utforme
prinsipper for privat virksomhetsregulering og styrke tilsynsapparatet.
En styrking av tannhelsetilbudet skal først og fremst skje gjennom
styrking av den offentlige tannhelsetjenesten, og personer med størst
behov for hjelp, de eldste og de yngste, skal prioriteres i innfasingen.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti fremmer
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen umiddelbart starte arbeidet med å bygge ut den offentlige
tannhelsetjenesten og sikre økt kapasitet i de fylkeskommunale tjenestene,
slik at alle pasienter med rettigheter i den offentlige tannhelsetjenesten
kan få nødvendig oppfølging.»
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til at det ikke finnes
sentrale registre for tannhelse i Norge. Vi har ikke oversikt over
hvem som går til tannlegen, hvor de går og når de går til tannlegen,
eller hvor mye de bruker på tannhelse. Tallene som blir brukt av
blant annet Finansdepartementet, er basert på spørreundersøkelser
fra SSB (2008) og UiO (2014). En tannhelsereform forutsetter derfor
at vi bygger opp nasjonale registre og en administrasjon av tannhelsetjenester.
Det er behov for en omfattende gjennomgang av regelverk, refusjonsordninger
og utvidede tilsynsordninger og oppfølging.
Dette medlem påpeker at vi
har en svært mangelfull styring og kontroll med dagens tannhelsetilbud og
-behov. Det kreves en administrasjon som kan monitorere prisdannelsen
på tannhelsetjenester, slik SSB i dag gjør for flere forbruksgoder.
Vi trenger en offentlig administrasjon som har innsikt i kostnadsgrunnlaget for
de tjenester som ytes. En omfattende prisregulering hos private
tannleger/spesialister vil være avgjørende.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti påpeker
at de prioriterte tjenestene i den offentlige tannhelsetjenesten
fungerer godt for barn og unge (som er prioritert høyest), men varierer
geografisk for psykisk utviklingshemmede, eldre langtidssyke og uføre
i institusjon og hjemmesykepleie. En videre utbygging av den offentlige
tannhelsetjenesten er avgjørende for å sikre likere tilbud i hele
landet. Dessuten er det svært gode grunner til å sikre et utvidet
tilbud om gratis tannhelsesjekk til unge voksne og å sikre lavere priser
i påvente av en fullt gjennomført reform.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen, i påvente av en tannhelsereform, foreslå tiltak
for å styrke det forebyggende tannhelsearbeidet, blant annet ved
å utdanne og ansette flere tannpleiere, og innføre jevnlig gratis
tannhelsesjekk for alle.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til en rekke undersøkelser som viser direkte sammenheng mellom økonomisk
situasjon og manglende tannhelse. Nav-rapporten «Lavinntekt og levekår
i Norge. Tilstand og utviklingstrekk – 2020» viser at 5 prosent
ikke har råd til å gå til tannlegen. SSB publiserte i 2013 en analyse
på oppdrag fra Helsedirektoratet rettet særlig mot den delen av
voksenbefolkningen som oppgir at de ikke har oppsøkt tannhelsetjenesten
til tross for at de har behov for tannhelsetjenester. I analysen
fra 2013 pekte SSB på lav utdanning, lav inntekt og mottak av Nav-stønader
som utslagsgivende for om en person har et udekt behov for tannhelsetjenester
eller ikke.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti fremmer på den bakgrunn følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen, i påvente av en tannhelsereform, i statsbudsjettet
for 2022 foreslå en styrking av de sosiale ordningene og etablere
en egen tannhelseordning gjennom Nav som sikrer at utsatte grupper
med behov for tannhelsehjelp skal få et tilbud om nødvendig tannhelsehjelp,
med felles retningslinjer for hele landet.»
«Stortinget
ber regjeringen, i påvente av en tannhelsereform, inkludere flere
behandlinger og grupper i refusjonsordningen og innføre regulering
av priser på tannhelsetjenester i samarbeid med bransjen, og foreslå
dette i statsbudsjettet for 2022.»
«Stortinget
ber regjeringen innføre en høykostnadsbeskyttelse frem til tannhelsereformen
er fullt innført, dersom behandlingen er nødvendig og ikke prises over
gitte referansepriser.»
Dette medlem viser
til at i dag har barn to ulike tannhelsetilbud: 1) et gratis og
velfungerende tilbud i den offentlige tannhelsetjenesten, og 2)
en dyr og helprivatisert tjeneste for kjeveortopedi/tannregulering. Dette
har ført til en betydelig utvidelse av hvilke avvik som defineres
som å innebære behandlingsbehov og refusjonsbehov. Et utvalg satt
ned av Helsedirektoratet konkluderte med at organiseringen av disse
tjenestene bør revurderes, og at kjeveortopedi bør inkluderes i
den offentlige tannhelsetjenesten for å sikre et sammenhengende
tilbud for barn og unge.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen, i påvente av en tannhelsereform der kjeveortopedi
tilbys som en del av den offentlige tannhelsetjenesten, i statsbudsjettet
for 2022 gjeninnføre refusjonsordningene for nødvendig kjeveortopedi
(regulering), innføre faste priser på tjenester med refusjon, og
starte arbeidet med å tilrettelegge for kjeveortopedi i offentlig
regi.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til behandlingen av statsbudsjettet for 2020 (jf. Innst. 11 S (2019–2020)
og Prop. 1 S (2019–2020)), der Arbeiderpartiet, Senterpartiet og
Sosialistisk Venstreparti gikk imot regjeringens forslag til kutt
i kjeveortopedisk behandling (tannregulering) for barn.
Komiteens medlem
fra Senterpartiet støtter derimot det alternative forslaget
til prioritering av tilbudet som Helsedirektoratet utarbeidet i
samarbeid med fagmiljøet.