Nemndløsning for varslingssaker
Komiteen merker seg at regjeringen
gjennom proposisjonen fremmer forslag som skal følge opp Varslingsutvalget
sin rapport: NOU 2018:6 Varsling – verdier og vern.
Komiteen viser til at regjeringen
foreslår å gi Diskrimineringsnemnda myndighet til å avgjøre tvister
om gjengjeldelse etter varsling. Forslaget har vært på høring, og komiteen merker
seg at forslaget om en nemndsordning for disse tilfellene har hatt
stor støtte blant høringsinstansene fra arbeidstakersiden. Komiteen viser
til at det i høringen har vært ulike syn på hvordan dette bør organiseres
og til hvilket organ behandlingen skal ligge. Komiteen viser videre til
at flere av høringsinstansene uttrykker bekymring for ressurstilgangen
til Diskrimineringsnemnda, og legger til grunn at regjeringen hensyntar
dette i videre arbeid. Komiteen merker
seg også at flere av høringsinstansene på arbeidsgiversiden ikke
støtter dette forslaget, men flere av de store aktørene blant arbeidsgiverne
peker på Diskrimineringsnemnda som en fornuftig plassering dersom man
likevel vil ta dette ansvaret ut av domstolene. Komiteen merker seg likevel
at flere av disse høringsinstansene frykter at rettssikkerheten
ikke i tilstrekkelig grad kan oppfylles dersom disse sakene flyttes
ut av domstolene.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til Stortingets
behandling 5. april 2016 av Representantforslag 30 S (2015–2016)
fra Arbeiderpartiet om behovet for et sterkere vern av varslere,
jf. Innst. 205 S (2015–2016). Det ble i forslaget fremsatt en rekke
konkrete forslag til styrking av varslervernet, herunder styrking
av vernet mot gjengjeldelse. Disse medlemmer viser til
at ingen av forslagene fikk flertall, men at det i tilknytning til
saken ble vedtatt å sette ned et utvalg som skulle utrede et sterkere
vern av varslere, og at utvalget 15. mars 2018 presenterte sine
forslag i NOU 2018:6. Disse
medlemmer viser videre til at Stortinget 5. juni 2019 behandlet
Prop. 74 L (2018–2019) Endringer i arbeidsmiljøloven (varsling),
jf. Innst. 315 L (2018–2019), som en oppfølging av varslingsutvalgets
forslag, herunder spørsmålet om et lavterskeltilbud i tillegg til domstolene,
for gjengjeldelsessaker etter varsling.
Disse medlemmer understreker
at varsling om kritikkverdige forhold er viktig og ønskelig, både
for de virksomhetene det gjelder, og for samfunnet som helhet, og
at samfunnet derfor må legge til rette for at det skal være trygt
å varsle uten å risikere å bli utsatt for gjengjeldelse i ulike
former. Disse
medlemmer støtter derfor at det opprettes et lavterskeltilbud
for behandling av saker om gjengjeldelse etter varsling, og viser
i den forbindelse til sine merknader i Innst. 315 L (2018–2019).
Det vises til at varslingsutvalget var delt i synet på dette spørsmålet.
Flertallet anbefalte at det ble opprettet en egen tvistenemnd/varslingsnemnd
for saker om brudd på gjengjeldelsesbestemmelsene, herunder krav
om oppreisning og erstatning, mens mindretallet anbefalte at slike
saker fortsatt skulle ligge til domstolene.
Disse medlemmer viser til
at regjeringen i Prop. 74 L (2018–2019) anbefalte å opprette et
lavterskeltilbud ved å legge oppgavene til en eksisterende nemnd,
der Tvisteløsningsnemnda som behandler saker etter arbeidsmiljøloven,
der varslerbestemmelsene står, ble særlig fremhevet. Disse medlemmer viser til
Innst. 315 L (2018–2019), der Arbeiderpartiet og Senterpartiet i
felles merknader og forslag støttet at oppgaven i første omgang
kunne legges til den eksisterende Tvisteløsningsnemnda, men samtidig
ba om at regjeringen evaluerte ordningen når den hadde fått vart
en stund, og kom tilbake til Stortinget med en vurdering av om det
likevel ville vært bedre med en egen nemnd bare for varslingssaker.
Disse medlemmer viser til
at regjeringen nå i stedet foreslår at lavterskeltilbudet legges
til Diskrimineringsnemnda. Disse medlemmer mener det
har tatt svært lang tid å få på plass et sterkere vern av varslere,
herunder et lavterskeltilbud for gjengjeldelsessaker, og vil derfor
støtte regjeringens forslag slik det nå foreligger, slik at tilbudet
kommer i gang så raskt som mulig. Disse medlemmer forutsetter
at regjeringen på egnet måte kommer tilbake til Stortinget med en
evaluering av ordningen når den har fungert en tid. Disse medlemmer viser
til høringsuttalelsene til regjeringens høring av saken, der flere,
inklusive Diskrimineringsnemnda selv, understreker behovet for å
tilføre nødvendig kompetanse og tilstrekkelige ressurser. Disse medlemmer støtter
dette.
Disse medlemmer viser videre
til at regjeringen fremmer en rekke forslag som gjelder saksbehandlingsregler,
frister, avgrensning og presisering av Diskrimineringsnemndas kompetanse
mv., og støtter disse. Disse medlemmer merker
seg at flere av høringsinstansene har gitt innspill om at Diskrimineringsnemnda
også bør få ansvar for varslingssaker etter skipsarbeidsloven. Disse medlemmer forutsetter
at regjeringen vurderer om og ev. hvordan dette kan skje, for eksempel
i forbindelse med evaluering av om lavterskeltilbudet fungerer etter
hensikten.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti viser
til Stortingets behandling av Prop. 74 L (2018–2019) Endringer i
arbeidsmiljøloven (varsling), jf. Innst. 315 L (2018–2019), som
fulgte opp varslingsutvalgets forslag, herunder spørsmålet om et
lavterskeltilbud i tillegg til domstolene, for gjengjeldelsessaker
etter varsling. Varslingsutvalgets flertall foreslo å opprette en egen
varslingsnemnd for saker om brudd på gjengjeldelsesforbudet ved
varsling, fordi det var behov for en raskere, rimeligere og mer
effektiv mekanisme enn hva domstolene representerer i disse sakene.
Men allerede da hadde Arbeidstilsynet bygget opp betydelig kompetanse
innen varsling, med en rekke veiledningsaktiviteter på dette området.
Derfor støttet disse medlemmer et
lavterskeltilbud for saker om gjengjeldelse på grunn av varsling
og mente det var en bedre løsning å bygge på en eksisterende nemnd
istedenfor å etablere en ny. Dermed kan en nyttiggjøre seg eksisterende
kompetanse og administrasjon, som vil være mer ressurseffektivt.
Disse medlemmer viser til
at regjeringen nå foreslår å gi Diskrimineringsnemnda myndighet
til å avgjøre tvister om gjengjeldelse etter varsling, og at nemndas
kompetanse i varslingssaker foreslås avgrenset mot saker om oppsigelse
og avskjed, slik at denne typen tvister fortsatt skal være forbeholdt
domstolsbehandling. Disse
medlemmer mener at forslaget dermed ivaretar betenkeligheter
flere av høringsinstansene hadde angående rettssikkerhet i høringen
i forbindelse med Prop. 74 L (2018–2019) Endringer i arbeidsmiljøloven (varsling).
Disse medlemmer støtter på
denne bakgrunn regjeringens forslag.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti slutter seg til forslaget om
at personer som utsettes for gjengjeldelse i arbeidslivet, skal
kunne ta saken opp for en nemnd, og at nemnda skal ha myndighet til
å tilkjenne oppreisning og i en viss grad erstatning ved brudd på
gjengjeldelsesforbudet. Dette medlem viser til at
forslaget får bred tilslutning fra mange av høringsinstansene. Det
trekkes frem at et lavterskeltilbud for gjengjeldelsessaker etter
varsling vil styrke vernet mot gjengjeldelse betraktelig, men at
det er særlig viktig å sikre at saksbehandlingen er gratis, at man
ikke er nødt til å bruke advokat i prosessen, og at man ikke risikerer
å måtte betale motpartens saksomkostninger. Dette medlem viser til at
Likestillings- og diskrimineringsombudet ber om å skille varslingssaker
ut i en egen avdeling som opparbeider seg særskilt kompetanse på
behandling av varslingssaker etter arbeidsmiljøloven. Samtidig uttrykker
flere høringssvar bekymring for nemndas tilgang på ressurser, og
for at forslaget vil føre til økt saksmengde for nemnda, som allerede
har lang saksbehandlingstid. Dette innebærer at det er behov for å
bevilge tilstrekkelig med midler slik at behandlingstiden ikke forlenges
ytterligere, og at behandling av gjengjeldelsessaker ved varsling
ikke må gå ut over oppfølging av likestillings- og diskrimineringssakene som
nemnda har i dag.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen påse at varslingssaker skilles ut i en egen avdeling
i Diskrimineringsnemnda, som opparbeider seg særskilt kompetanse
på behandling av varslingssaker etter arbeidsmiljøloven.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sørge for at det følger med nødvendige ressurser
til Diskrimineringsnemnda for å forhindre økning i saksbehandlingstiden
eller at forslaget går ut over oppfølging av likestillings- og diskrimineringssaker.»
Flertallet viser
til felles merknader og forslag fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti i forbindelse med Stortingets behandling
av Prop. 74 L (2018–2019), jf. Innst. 315 L (2018–2019), og mener det
er på tide å etablere et nasjonalt varslerombud som kan gi råd og
veiledning til dem som vurderer å varsle, og bistå i disse sakene.
Flertallet fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om opprettelse av et eget varslerombud.»