Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Eva Kristin Hansen og Magne Rommetveit, fra Høyre, Svein Harberg
og Bente Stein Mathisen, fra Fremskrittspartiet, Solveig Horne,
fra Senterpartiet, Nils T. Bjørke, fra Sosialistisk Venstreparti, Freddy
André Øvstegård, fra Venstre, Terje Breivik, og uavhengig representant
Ulf Isak Leirstein, viser til redegjørelse holdt for Stortinget
13. oktober 2020 av arbeids- og sosialminister Henrik Asheim om
granskingsutvalgets rapport om EØS-saken, NOU 2020: 9.
Komiteen viser videre til at
det ble holdt en redegjørelse i Stortinget 5. november 2019 av daværende statsråd
Anniken Hauglie om praktiseringen av EUs trygdeforordning 883/2004
artikkel 21 med påfølgende behandling i kontroll- og konstitusjonskomiteen
og deretter i Stortinget 5. mars 2020. Parallelt med behandlingen
i Stortinget arbeidet et granskingsutvalg oppnevnt av regjeringen
8. november 2019, med mange av de samme problemstillingene som Stortinget
også gjorde. Komiteen viser
til at det særlig handlet om regjeringens håndtering av hvordan
feilpraktiseringen ble oppdaget og fulgt opp, og også særlig problemstillinger knyttet
til Nav sitt arbeid. Komiteen er
av den oppfatning at det var naturlig at granskingsutvalget drøftet mer
inngående de juridiske vurderingene rundt feilpraktiseringen, men
at det var viktig at Stortinget ble informert grundig om det Stortinget
ønsket å vite. Komiteen registrerer
at granskingsutvalget har hatt større tilgang til informasjon enn
det Stortinget fikk. Likevel merker komiteen seg at granskingsutvalget
bekrefter den fremstillingen som ble gitt blant annet i høringene som
kontroll- og konstitusjonskomiteen avholdt i januar 2020, og gjennom
korrespondansen Stortinget hadde med de berørte departementer.
Komiteen viser til at granskingsutvalgets
mandat har vært å bringe på det rene hvordan feilen kunne oppstå,
og hvordan den kunne pågå over så lang tid, og vurdere de ulike
involverte organenes håndtering av saken. Utvalget har i sin rapport
drøftet de juridiske vurderingene av feilpraktiseringen og fått
tilgang på alle dokumenter og interne notat tilbake til 1994 som
kunne vurderes som relevante for saken, også de som Stortinget og
kontroll- og konstitusjonskomiteen ikke har fått innsyn i.
Komiteen merker seg at granskingsutvalget
bekrefter fremstillingen av et fragmentert ansvarsforhold, slik
det også fremgikk av Innst. 168 S (2019–2020) og gjennom korrespondansen
Stortinget har hatt med Arbeids- og sosialdepartementet. Komiteen viser
til granskingsutvalgets rapport, der det fremgår at utvalget ser
saken som en systemsvikt – en blindsone. Utvalget har lagt til grunn
at Nav hadde hovedansvaret for feiltolkningen og feilpraktiseringen
av folketrygdens oppholdskrav i lys av EØS-avtalen og trygdeforordningen. Samtidig
understreket utvalget at også Arbeids- og sosialdepartementet, Trygderetten,
påtalemyndigheten, advokater, domstoler og akademia på hver sine
måter hadde et betydelig ansvar.
Komiteen merker seg at det
har vært for svak EØS-kompetanse, og at tolkning av EØS-regler ikke
har vært en sentral del av styringsdialogen mellom departementet
og etaten. Komiteen registrerer
at statsråd Henrik Asheim i sin redegjørelse legger dette til grunn:
«Blant annet derfor har ikke departementet
klart å fange opp at Nav har praktisert reglene knyttet til utbetalinger
av ytelser i andre EØS-land galt.»
Granskingsutvalget
problematiserer mangelen på kommunikasjon internt i Nav, men også
mellom Nav, Arbeids- og sosialdepartementet og andre aktører slik som
Trygderetten og påtalemyndigheten. Komiteen er av den oppfatning
at dette har vært et viktig kjernepunkt for hvorfor feilpraktiseringen
ikke ble fanget opp tidligere. Både granskingsutvalget og Stortinget
har hatt innsyn i en del dialog mellom de ulike aktørene, og komiteen mener
dette har vist en stor svakhet og manglende rutiner.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og uavhengig representant viser
til utvalgsleder Finn Arnesens beskrivelse av akademias ansvar for
at feilen ikke ble avdekket tidligere. Utvalgsleder Arnesen uttalte
under høringen at det har vært en manglende erkjennelse av at «EØS-rett
er som melken i caffe latten – det er helt umulig å skille den fra
kaffen når den først er kommet oppi», men at det nå er et pågående
arbeid i de juridiske fakultetene for å integrere EØS-rett i alle fagområder.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti peker
på at det lenge har vært fastsatt krav om forhåndssøknad for å reise
utenlands mens ytelser mottas, noe departementet fremdeles i forbindelse
med at EFTA-domstolen skal avgi sin uttalelse om saken, fremholder
som fornuftig og nødvendig. Disse medlemmer viser til at
det ennå ikke er avklart hvorvidt dette er i tråd med EØS-retten. Disse medlemmer viser
videre til Prop. 74 L (2016–2017), hvor departementet foreslo å
lovfeste Navs praksis og dermed i praksis innskjerpe oppholdskrav
for arbeidsavklaringspenger i loven. Disse medlemmer peker på at
departementet ut fra sin kjennskap til EUs trygdeforordning på den tiden
må ha visst at det i beste fall var usikkert om det var rettslig
adgang til å anvende de nye lovbestemmelsene om oppholdskrav i EØS-tilfeller,
jamfør statsrådens korrespondanse med komiteen, hvor det hele tiden
har vært klart at departementet har vært kjent med riktig forståelse
av EUs trygdeforordning. Disse medlemmer peker videre
på at departementet da ikke kan ha vært sikre på at kravet om forhåndssøknad
eller maksgrensene for antall uker en person kan være utenlands,
var forenlig med EØS-forpliktelsene som departementet jo kjente
til. Likevel ble verken Stortinget eller fremtidige rettsanvendere
gjort oppmerksom på dette i lovens forarbeider.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti mener derfor at «blindsone»-begrepet
om EØS-rettens forhold til norsk trygdelovgivning ikke er en god
metafor for departementets rolle i saken. Regjeringen har heller
operert i en EØS-rettslig gråsone.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og uavhengig representant viser
til at hvorvidt det kunne hevdes at departementet beveget seg i
en gråsone heller enn en blindsone, ble drøftet med utvalgsleder
under høringen 27. november 2020. Granskingsutvalget fant ikke belegg
for å hevde dette. Under høringen uttalte utvalgsleder Finn Arnesen
at en gråsone er noe man går bevisst inn i. Utvalget er tydelige
på at dette er en problemstilling som ikke er sett, og som ikke
er bevisst utfordret og derfor ikke befinner seg i en gråsone. Utvalget
har heller ikke funnet grunnlag for å hevde at departementet har sett
gjennom fingrene med dette, altså at det var en ønsket praksis fra
departementets side.
Komiteen viser
til at Stortinget under den første behandlingen av saken i mars
2020 ikke tok stilling til hvor langt tilbake feilpraktiseringen
av trygdeforordningen gikk. Komiteen merker seg at granskingsutvalget
har delt seg i synet på dette i et flertall og et mindretall, hvor
flertallet mener det går lenger tilbake enn 2012, og mindretallet
tar til orde for at det ikke er grunn til å konkludere slik.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og uavhengig representant,
vil påpeke at Stortinget, under den første behandlingen av saken
i mars 2020, ikke hadde kunnskap om hvor langt tilbake feilpraktiseringen
av trygdeforordningen strakte seg. Et flertall i granskingsutvalget
mener feilen går lenger tilbake enn 2012, da EUs nye trygdeforordning
trådte i kraft. Dette støttes også av EU-kommisjonen. Et samlet
granskingsutvalg mener forvaltningen må gjennomgå praksis tilbake
til 1994, men utvalget er delt i et flertall og et mindretall med
noe forskjellig vurdering av hvilke grupper dette gjelder. Flertallet vil
presisere at det er opp til domstolene å avgjøre de rettslige spørsmålene
i saken. Dette ble understreket både i utvalgets rapport og av arbeids- og
sosialminister Asheim i redegjørelsen for Stortinget om granskingsutvalgets
rapport 13. oktober 2020.
Flertallet viser til at granskingsutvalgets
rapport peker på at folketrygdloven ikke har blitt tilpasset reglene
som følger av EØS-retten. Folketrygdloven ble heller ikke endret
for å ta høyde for dette i 1994, da den tidligere trygdeforordningen
ble gjeldende for Norge, eller da det ble innført en ny trygdeforordning
i juni 2012. Konsekvensene har blitt en rekke følgefeil.
Flertallet viser til at Høyesterett
har bedt EFTA-domstolen om svar på flere spørsmål knyttet til trygdeskandalen.
Blant annet er domstolen spurt til råds om det norske kravet om
at mottakere av sykepenger, arbeidsavklaringspenger og pleiepenger
må oppholde seg i Norge, har vært i strid med EØS-retten også før
juni 2012.
Komiteen viser
til at ESA den 25. november 2020 åpnet formell sak mot Norge om
gjennomføringen av EUs trygdeforordning 883/2004. Komiteen registrerer at statsråd
Røe Isaksen i sitt brev til kontroll- og konstitusjonskomiteen av
27. januar 2021 uttaler at EFTAs overvåkingsorgan, ESA, har stilt
spørsmål ved om den norske gjennomføringen av trygdeforordningen
er tilstrekkelig klar, som følge av at trygdelovgivningen ikke synliggjør konsekvensene
av trygdeforordningen i norsk rett. Departementets vurdering er
at gjennomføringen ikke er i strid med de EØS-rettslige kravene
om rettslig klarhet. ESAs vurdering av dette forholdet foreligger
ikke.
Komiteen viser også til at
EFTA-domstolen den 26. november 2020 drøftet en anmodning fra Høyesterett
om en rådgivende uttalelse om trygdeforordningen. Den rådgivende
uttalelsen fra EFTA-domstolen foreligger ikke.
Komiteen vil understreke de
alvorlige konsekvensene feilpraktiseringen av trygdeforordningen
har hatt for enkeltmennesker. Flere har blitt nektet ytelser, mens
andre har fått store tilbakebetalingskrav. Mange ble også straffet
og fengslet. Komiteen merker
seg at statsråd Henrik Asheim i sin redegjørelse til Stortinget 13. oktober
2020 påpekte følgende:
«Spesielt alvorlig er det at forholdet
mellom folketrygdloven og EØS-retten ikke har blitt vurdert av verken
Nav, påtalemyndigheten eller domstolene i saker der mennesker har
blitt anmeldt og dømt for trygdesvindel.»
Komiteen merker
seg videre at statsråden understreket, i likhet med granskingsutvalget,
at det er opp til domstolene å avgjøre de rettslige spørsmålene
i saken.
Komiteen viser til at granskingsutvalget
har gått grundig gjennom alle aktørenes roller i feilpraktiseringen
og mener at det er grunn til å rette kritikk mot alle involverte
aktører. Komiteen merker
seg dette og også at granskingsutvalget særlig peker på at Nav har hovedansvaret
for feiltolkningen og feilpraktiseringen av folketrygdens oppholdskrav
i forhold til EØS-avtalen og trygdeforordningen.
Komiteen er av den oppfatning
at Navs feiltolkning og feilpraktisering av folketrygdens oppholdskrav
i forhold til EØS-avtalen og trygdeforordningen ikke alene forklarer
hvordan trygdeskandalen kunne oppstå.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til intern uenighet i granskingsutvalget bak NOU 2020: 9 Blindsonen
om hvorvidt departementets rolle i saken ble tilstrekkelig belyst
i utvalgets arbeid. Det kom fram i komiteens høring den 27. november 2020
at disse forholdene ikke var drøftet av utvalget.
Komiteen peker
på at departementet ikke gjennomførte noen dokumenterte vurderinger
av sammenhengen mellom folketrygdloven og trygdeforordningen før
trygdeforordningen ble implementert gjennom forskrift i 2012.
Komiteen mener det er relevant
å gå tilbake til tidspunktene da svikten opprinnelig oppstod. Parallelt med
at Norge gikk inn i EØS, pågikk forarbeidene til folketrygdloven.
Dagens folketrygdlov ble vedtatt i 1997. EØS-avtalen ble undertegnet
i 1992 og gjorde seg gjeldende fra 1. januar 1994. Komiteen viser til at ingen av
forarbeidene til folketrygdloven behandlet forpliktelsene som fulgte
av EØS-avtalen, noe som betraktes som betenkelig av granskingsutvalget
«ikke minst fordi blant annet oppholdskrav reiser umiddelbare spørsmål i
forhold til de alminnelige reglene om fri bevegelighet.»
Komiteen viser også til oktober
2008, da Ot. prop. nr. 4 (2008–2009) ble lagt frem, med det som
resultat at tre ytelser ble til én, den nye ytelsen arbeidsavklaringspenger
(AAP). Arbeids- og velferdsdirektoratet var på dette tidspunktet
usikre på hvordan AAP skulle håndteres i forhold til dagjeldende
EU-forordning (1408/71) og ba i sitt høringssvar departementet om
å klargjøre i odelstingsproposisjonen hvordan ytelser etter kapittel 11
skulle forholde seg til EØS-avtalen og andre trygdeavtaler. De pekte
spesielt på at det kunne være behov for å endre kravet om opphold
i folketrygdloven § 11-3. Departementet valgte å ikke videresende
direktoratets tydelige anmodning til Stortingets behandling, og
en slik klargjøring ble ikke gitt i Ot.prp. nr. 4 (2008–2009). Nav skrev
også brev til departementet i november 2009 og etterlyste formelle
signaler fra departementet om innføringen av endrede regler og fremdriften
i arbeidet mot at forordningen skulle tre i kraft. De fikk til svar
at direktoratet burde ha all nødvendig informasjon for en forsvarlig
planlagt og gjennomført overgang til den nye forordningen.
Komiteen viser til ikrafttredelsen
av EUs nye trygdeforordning 883/2004 den 1. juni 2012 og forarbeidene
til denne som sentrale tidspunkter i forklaringen på hvordan feilen
kunne oppstå. Da EUs nye trygdeforordning kom i 2012, hadde den
noen sentrale endringer. Blant annet omfattet ordningen flere og
var ikke lenger knyttet til arbeidstakere og selvstendig næringsdrivende.
I tillegg ble det et skille på reguleringen av kontant- og naturalytelser,
som retten til behandling.
Utvalgsleder Finn
Arnesen uttalte i høringen 27. november 2020:
«I den nye forordningen
er det slik at dersom du vil reise utenlands for å få behandling,
og vil at Nav, hvis vi bruker norske trygder som utgangspunkt, skal
betale dette, må du ha samtykke på forhånd. Noe tilsvarende samtykkekrav
var ikke knyttet til retten til å motta kontantytelser i utlandet.
Så her ligger det en oppfordring til å diskutere dette. Den ble
ikke tatt.»
Komiteen merker seg at implementeringen
av den nye EØS-forordningen var mangelfull, det ble konkludert med
at den nye forordningen ikke dreide seg om en grunnleggende eller
substansiell endring. Videre mener komiteen at feilen opprinnelig
oppstod som følge av mangelfull implementering av forordningen og
forarbeidet knyttet til dette.
Komiteen viser til at departementet
i Prop. 48 L (2016–2017) la fram forslag til endringer i kravet
i folketrygdloven § 9-4 om opphold i Norge for mottakere av pleiepenger.
I høringen i forkant av proposisjonen savnet Bergen kommune en vurdering
av hvilken betydning trygdeavtaler med andre land kan ha for pleiepengeordningen.
Innspillet fra Bergen kommune ble fulgt opp ved omtale i proposisjonen
om at «[d]epartementet vil her bemerke at det gjelder særlige regler
for EØS-området ettersom EØS-avtalen har egne regler om eksport
av ytelser uavhengig av bestemmelsene i folketrygdloven». Etter komiteens syn
utgjør ikke denne formuleringen en dokumentert vurdering av sammenhengen
mellom folketrygdloven og trygdeforordningen ved fremleggelse av
lovforslaget til Stortinget. Departementet så det ikke som nødvendig
å gi særskilte instrukser eller føringer om forståelsen av begrepet
«opphold» i artikkel 21 eller at folketrygdlovens vilkår om opphold i
Norge i §§ 8-9, 9-4 og 11-3 må fravikes i saker omfattet av trygdeforordningen,
før i brev av 5. mars 2019.
Komiteen viser til utsagn
fra tidligere riksadvokat Tor-Aksel Busch i komiteens høring den
9. januar 2020:
«Det tredje jeg
vil trekke frem, er at jeg håper at granskingsutvalget vil se nærmere
på lovgivningsteknikken som brukes i tilfeller som dette. Det kan
sies å være en viss form for lovkollisjon, i den forstand at ordlyden
i de norske bestemmelsene trekker veldig vidt, og så kommer det
innskrenkninger gjennom forordninger som på mange måter nuller ut
straffansvaret i vid forstand, uten at dette fremgår av de norske
lovbestemmelsene. Begrensningene bør etter mitt syn tydeliggjøres, slik
at vi praktikere blir satt i stand til å vurdere disse begrensningene
og ikke være prisgitt en slik etappevis gjennomgang som ellers fordres.
Min henstilling går her til lovkonsipistene i første rekke, for
dette er en lovteknikk som fordrer nærmere vurdering og gjennomgang.»
Komiteen understreker at når
lovgivningsteknikken er egnet til å forvirre riksadvokaten, er den
ikke egnet til å opplyse Stortinget som lovgiver. Den er heller ikke
et utvetydig utgangspunkt for forvaltningen av lovverket i et underordnet
organ.
Statsråd Røe Isaksen
opplyser i sitt brev til kontroll- og konstitusjonskomiteen av 27. januar
2021 at det i styringsdialogen med Arbeids- og velferdsdirektoratet
er lagt til grunn at etaten har ansvaret for å fortolke det regelverket
den administrerer, herunder trygdeforordningen, og at direktoratet
må ta det opp med departementet dersom det foreligger tolkningstvil.
Dette har også vært praktisert når det gjelder forholdet mellom nasjonal
trygderett og EØS-retten. Departementet har på denne bakgrunn ikke
ansett det som nødvendig å gi særskilte instrukser eller føringer
om forståelsen av begrepet «opphold» i artikkel 21 eller at folketrygdlovens vilkår
om opphold i Norge i §§ 8-9, 9-4 og 11-3 må fravikes i saker omfattet
av trygdeforordningen, før i brev av 5. mars 2019.
Komiteen anser at departementets
valg av lovgivningsteknikk ikke ga tilstrekkelig klarhet til at
direktoratet burde ha forstått at det skulle ta opp tolkningstvil
i dette tilfellet. Departementets lovgivningsteknikk må derfor trekkes
inn som forklaring på hvorfor trygdeskandalen kunne skje, og på
omfanget av skandalen.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til at trygdeskandalen ikke kun er en feiltolkning av regelverket
fra Navs side, slik mandatet for granskingsutvalget (NOU 2020: 9)
legger opp til.
Komiteen viser
til at statsråd Røe Isaksen i sitt brev til kontroll- og konstitusjonskomiteen
av 27. januar 2021 også opplyser at Arbeids- og sosialdepartementet
ikke var kjent med at Arbeids- og velferdsetaten for arbeidsavklaringspenger
hadde ansett at kortvarige opphold, som ferie- og besøksopphold, ikke
var omfattet av trygdeforordning 883/2004 artikkel 21, og at tilsvarende
forståelse syntes å ha vært lagt til grunn for sykepenger før Trygderetten
tok saken opp i brev av 19. november 2018.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til at departementet har hevdet til utvalget (NOU 2020: 9) at de
hadde reagert dersom de hadde kjent til hvordan trygdeforordningen
ble praktisert. Utvalget konstaterte imidlertid at departementet ved
flere anledninger kunne ha forstått hvordan forordningen ble praktisert,
og at den politiske oppmerksomheten hadde vært rettet mot effektivisering
av etaten og hindring av trygdemisbruk, ikke mot å klargjøre de
rettighetene medlemmer av folketrygden har etter EØS-avtalen. Disse medlemmer deler
utvalgets vurdering av at selv om det overordnet er fornuftig at
departementet overlater ansvaret for praksis til etaten, kan det
stilles spørsmål ved om det er rimelig at departementet ikke var
kjent med praksis i Nav på dette området før i 2018.
Disse medlemmer viser til
at utvalget beskriver svært mange forhold i Arbeids- og velferdsdirektoratet som
viser at direktoratet ikke har vært i stand til å fungere slik departementet
forutsetter. Disse
medlemmer understreker at det er departementets ansvar å påse
at underordnede organer evner å levere som forutsatt. Direktoratet
er departementets underordnede organ. Statsrådens ansvar for direktoratets
praksis strekker seg lenger enn å avvente mulige tolkningsspørsmål fra
direktoratet. Disse
medlemmer anser departementets påpekning av direktoratets
ansvar i saken som en uheldig ansvarsfraskrivelse fra departementet.
Komiteen viser
til granskingsutvalgets hovedfunn. Disse er manglende oppmerksomhet
om og synliggjøring av EØS-retten, for svak EØS-kompetanse og for
svak styring og kommunikasjon. Dette er det samme som komiteen og
Stortinget oppfattet ved den forrige behandlingen av feilpraktiseringen.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og uavhengig representant legger
til grunn at Arbeids- og sosialdepartementet tar ansvar for at de
ikke har hatt som tradisjon å beskrive de begrensninger EØS-retten legger
på anvendelsen av folketrygdlovens regler når det skal gjøres endringer
i folketrygdloven. Videre viser komiteen til granskingsutvalgets
funn om at Navs lovforståelse har vært vanskelig tilgjengelig i
etatens rundskriv, og at dette er en viktig årsak til at feilpraktiseringen
kunne pågå over tid.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti understreker
at et departement ikke kan ha tradisjon for utforming av lovproposisjoner
og meldinger til Stortinget som strider mot opplysningsplikten etter
Grunnloven § 82. I tillegg til at proposisjoner til Stortinget systematisk
skal omtale EØS-rettens betydning når det er relevant, er det en
nødvending opplysning at innholdet i lovens bestemmelser, og eventuelle unntak
fra dem, presenteres på en slik måte at det ikke etterlater tvil
om hva som er hovedregel og hva som er unntak, både for Stortinget
som lovgiver og for forvaltning og rettsvesen som skal anvende loven.
Regjeringen har
plikt til, på eget initiativ, å fremlegge alle opplysninger Stortinget
trenger for å kunne behandle en sak forsvarlig. Fremleggelse av
lovforslag og meldinger til Stortinget i strid med opplysningsplikten skal
ikke forekomme.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og uavhengig representant viser
til statsråd Asheims redegjørelse for Stortinget 13. oktober 2020,
der han beskriver tiltakene som har blitt iverksatt for å rette
opp i de konkrete sakene tilbake til 2012 og forhindre at noe lignende
kan skje igjen. Et av de tidligste tiltakene var nedsettelsen av
et granskingsutvalg, som leverte sin rapport 4. august 2020, NOU
2020: 9 Blindsonen. Statsråd Asheim oppsummerer de viktigste funnene
i tre kategorier: manglende oppmerksomhet om og synliggjøring av EØS-retten,
for svak EØS-kompetanse og for svak styring og kommunikasjon. Flertallet har
i sitt arbeid med saken, og gjennom innsyn i korrespondansen mellom
de ulike aktørene, sett mange av de samme svakhetene og manglende
rutinene som identifiseres av granskingsutvalget i NOU 2020: 9 Blindsonen.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til at granskingsutvalget beskriver perioden fra da det begynte
å bli diskusjoner internt i Nav om praktiseringen av trygdeforordningen. Disse medlemmer merker
seg særlig beskrivelsen av perioden fra juni 2017, da Trygderetten
avsa en rekke kjennelser hvor Navs vedtak ble opphevet, og fram
til departementet 5. mars 2019 innså at praktiseringen var feil.
Videre merker disse
medlemmer seg at granskingsutvalget også beskriver perioden
fra mars 2019 fram til Stortinget ble orientert om saken 5. november 2019. Disse medlemmer er
av den klare oppfatning at svake rutiner, dårlig kommunikasjon og
manglende handlekraft var årsak til at feil ikke ble oppdaget og
tatt på alvor tidligere. Disse medlemmer viser også
til at etter at departementet innså at praktiseringen var feil, ble
en rekke mennesker fortsatt dømt.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og uavhengig representant,
viser til at i perioden frem mot at Trygderetten fikk en omforent
praksis høsten 2018, var oppfølgingen i Nav preget av uklare ansvarsforhold.
Nav Klageinstans opplevde ikke Trygderettens praksis som omforent
i perioden fra 2017 til 2018, dette til tross for at det internt
kom flere signaler om at praktiseringen kunne være feil. Utvalgsleder
Arnesen uttalte under høringen 27. november 2020 at det er overraskende
at Trygderetten ikke har benyttet seg av adgangen til å innhente
tolkningsuttalelser fra EFTA-domstolen før nå.
Flertallet ønsker også å påpeke
at dersom man hadde visst det man vet i dag, burde ingenting av
dette ha skjedd. Det er lett å være etterpåklok når man ser hele
omfanget av saken. Flertallet ønsker
også å påpeke at selv nå pågår det en diskusjon om det juridiske grunnlaget
for feilpraktiseringen, og sett i lys av at man fortsatt befinner
seg i en delvis uavklart rettssituasjon, mener flertallet det er urimelig
å kritisere daværende statsråd for ikke å ha trykket på alarmknappen
tidligere.
Videre støtter flertallet utvalgets
konklusjon om at det ikke er grunnlag for å plassere skyld eller
ansvar på én person alene, siden det har gått galt på flere tidspunkter
fra forarbeidet og implementeringen til praksisendringen og feilen
ble kjent. De fleste relevante organer har tatt et delansvar, noe flertallet mener
er positivt. Dette gir grunnlag for grundig oppfølging av granskingsutvalgets
anbefalinger og tilhørende læring og praksisendring. Flertallet merket
seg at statsråd Asheim i sin redegjørelse vektla departementets
betydelige ansvar i saken, og at utvalgets grundige arbeid og funnene
og læringspunktene skal brukes og følges opp.
Flertallet viser til at det
har blitt nedsatt et lovutvalg som skal komme med forslag til å
gjøre loven enklere å forstå og praktisere, slik at EØS-rettslige
føringer tydelig fremgår av loven der det er relevant. Videre orienterte
statsråd Asheim om at det har blitt etablert en trygderettsgruppe
som skal bidra til felles forståelse av EØS-rettslige problemstillinger
i departementet og Nav. Flertallet imøteser også arbeidet
som er igangsatt for å klargjøre de juridiske funksjonene i Nav
og revideringen av rundskrivene som beskriver hvordan regelverket skal
praktiseres.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti finner
det urovekkende at da departementet ble informert om at Trygderetten
vurderte å ta spørsmålet til EFTA-domstolen, var fokuset frykt for
at EFTA-domstolen ville avdekke mer omfattende feilpraktisering.
Det ble viktigere å unngå at Trygderetten løftet problemstillingen
til EFTA-domstolen, enn å ivareta rettssikkerheten til enkeltpersoner
som var rammet av feilpraktisering, gjennom å varsle Riksadvokaten,
som raskt kunne handlet for å rette opp feilen.
Disse medlemmer understreker
at Trygderettens syn på hva som er gjeldende rett, enten må følges opp
i praksis eller utfordres i det ordinære rettsapparatet. Dette innebærer
at Nav må ha retningslinjer for å vurdere om kjennelser tydelig
har tatt stilling til et rettsspørsmål, og skille dem fra kjennelser
som primært gjelder bedømmelsen av fakta. Dette er sentrale rutiner
for å sikre borgernes rettssikkerhet. Kravet om at ingen dømmes
uten hjemmel i lov, er et grunnprinsipp i norsk rett og følger også
av internasjonale menneskerettigheter.
Disse medlemmer er av den
oppfatning at det i departementets håndtering av saken er tegn til
at politiske prioriteringer veier tungt når embetsverket gjør sine
faglige vurderinger i håndteringen av saken. Tilsvarende er politiske
prioriteringer i regjeringsplattformen vektlagt fra statsrådens
side etter at embetsverket har konkludert med at Navs praksis var
lovstridig. Det er derfor grunn til å stille spørsmål ved embetsverkets
faglige integritet i håndtering av saken og om statsråden har sendt
politiske signaler i strid med EØS-avtalen. Det er dramatisk for
norsk forvaltning hvis politisk vilje styrer faglige vurderinger
og forvaltningens håndtering av individers rettssikkerhet.
Komiteen viser
til at rettstilstanden i saken fremdeles er under vurdering i ESA
og i EFTA-domstolen, og at departementet har nedsatt et lovutvalg
som skal gjennomgå trygdelovgivningen og forholdet til internasjonale
avtaler. Komiteen forutsetter
at faglige vurderinger og grunnleggende rettssikkerhetsprinsipper ligger
til grunn for departementets og Navs håndtering av straffesakene
når rettstilstanden blir avklart. Komiteen fremmer derfor følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen komme tilbake med en endelig avklaring av forholdet
mellom folketrygdlovens bestemmelser og trygdeforordning 883/2004
som vil ligge til grunn for håndteringen av tidligere saker, senest
ved framleggelse av sine vurderinger av lovutvalget som skal gjennomgå
trygdelovgivningen og forholdet til internasjonale avtaler.»
Komiteen merker
seg granskingsutvalgets anbefalinger. Komiteen legger til grunn
og forventer at regjeringen følger opp disse anbefalingene.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til at statsråd Røe Isaksen i sitt brev til kontroll- og konstitusjonskomiteen
av 27. januar 2021 deler statsråd Asheims uttalelser til Stortinget
om at han var enig med granskingsutvalget (NOU 2020: 9) i at departementet
i proposisjoner til Stortinget systematisk bør omtale EØS-rettens
betydning når det er relevant. I samme brev uttaler statsråden at
det etter hans skjønn er en naturlig og hensiktsmessig tilnærming
når granskingsutvalget oppfatter at vurderinger av hvorvidt regjeringen,
eller i praksis vedkommende statsråd, har brutt opplysningsplikten
etter Grunnloven § 82, er «et spørsmål om mulig parlamentarisk og
konstitusjonelt ansvar å ta stilling til» og dermed utenfor utvalgets mandat.
Disse medlemmer understreker
at etter Grunnloven § 82 første ledd skal regjeringen «meddele Stortinget
alle de opplysninger som er nødvendige for behandlingen av de saker
den fremlegger». Hva som ligger i «nødvendige opplysninger», beror
på en konkret vurdering og avhenger blant annet av sakens art og
de nærmere omstendighetene. Generelt må Stortinget få slik informasjon
som gjør det i stand til å foreta en forsvarlig vurdering av innhold
og virkning av de vedtakene som foreslås fattet, eller de politiske
føringene som regjeringen legger til rette for gjennom stortingsmeldinger
mv. Dette omfatter både opplysninger som taler for regjeringens
syn, og opplysninger som taler imot.
Disse medlemmer viser til
at regjeringen ikke har noen alminnelig plikt til å legge frem en
sak eller et saksforhold for Stortinget av eget tiltak. Stortinget
har heller intet alminnelig krav på å bli holdt løpende orientert
om utviklingen innenfor et bestemt saksområde. I de sakene regjeringen
faktisk fremlegger for Stortinget, er utgangspunktet at alle nødvendige
opplysninger må legges frem av regjeringen på eget initiativ. Det
er i denne saken avdekket at departementet ikke opplyste Stortinget
tilstrekkelig om sammenhengen mellom folketrygdloven og trygdeforordningen
ved fremleggelse av Ot. prp. nr. 4 (2008–2009) i oktober 2008 og
Prop. 48 L (2016–2017) i januar 2017.
Etter samtaler med
saksbehandlere og ledere i departementet beskriver utvalget i NOU
2020: 9 at det ikke har vært tradisjon for å behandle EØS-rettens
føringer, verken ved fremstillingen av folketrygdlovens regler eller
ved forslag til endringer i dem.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen komme tilbake med forslag til instrukser og rutiner
for departementenes arbeid som sikrer at opplysningsplikten til
Stortinget overholdes.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og uavhengig representant,
ønsker å adressere utfordringen med for svak EØS-kompetanse og at
den eksisterende juridiske kompetansen ikke har blitt tatt godt
nok i bruk. Flertallet viser
til at utvalgsleder Arnesen flere ganger gjennom høringen den 27. november 2020
pekte på manglende problemidentifiseringskompetanse hos flere av
de ansvarlige partene. Denne manglende kompetansen har vært årsaken
til at koblingen mellom ytelsene og gjeldende EØS-rett ikke ble
identifisert. Flertallet fremhever
denne manglende kompetansen som en av de viktigste forklaringene
på hvordan feilen kunne oppstå og pågå i så lang tid. Det gjør den også
til et av de viktigste læringspunktene.
Flertallet registrerer at
høringsuttalelser til utredningen viser at flere aktører er godt
i gang med å styrke nødvendig kompetanse på området. Høyesterett viser
til at justitiarius satte i gang et arbeid i desember 2019 for å
sikre at Høyesterett for fremtiden er bedre rustet til å identifisere
EØS-rettslige spørsmål. Domstolene trenger denne problemidentifiseringskompetansen,
og flertallet ser
fordelen med også å styrke kompetansen i de foranliggende rettsinstansene.
Da vil man i mindre grad være avhengig av å gå ekstra runder i rettsapparatet
for at EØS-spørsmålene skal bli identifisert.
Flertallet viser også til
at Juristforbundet i Arbeids- og velferdsetaten mener at den juridiske
kompetansen i etaten kan tas bedre i bruk. Arbeids- og velferdsdirektøren
har opplyst at han vil følge opp utvalgets rapport gjennom en rekke
oppfølgingspunkter, blant disse et prosjekt som skal klargjøre de
juridiske funksjonene i Nav. Etaten skal også styrke sin juridiske kompetanse.
Arbeids- og sosialdepartementet har på sin side ansatt flere jurister
for å styrke kapasiteten og kompetansen på EØS-rettslige spørsmål. Flertallet ser
det som positivt at departementet også ønsker å koble seg tett på
akademia og relevante forskningsmiljøer samt har etablert en trygderettsgruppe
som skal sikre en felles forståelse av EØS-rettslige problemstillinger
i departementet og Nav.
Flertallet forventer at regjeringen
følger opp utvalgets læringspunkter for å styrke problemidentifiseringskompetansen,
den EØS-rettslige kompetansen og den juridiske kompetansen både
i Arbeids- og sosialdepartementet, Trygderetten og Arbeids- og velferdsetaten. Flertallet forventer
også at Arbeids- og sosialdepartementet og Arbeids- og velferdsetaten
tydelig beskriver EØS-rettens betydning for anvendelsen av folketrygdlovens
regler ved fremtidig lov- og regelverksarbeid.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til at komiteen sendte brev til arbeids- og sosialministeren 17. november
2020 med bakgrunn i spørsmål fra komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, hvor statsråden ble
bedt om å oversende en rapport fra en interdepartemental arbeidsgruppe. Disse medlemmer merker
seg at statsråden avslo forespørselen med den begrunnelse at rapporten
er et internt dokument, og at praksis er at slike dokumenter ikke
oversendes. Departementet har også tidligere avslått å oversende
to andre dokumenter i forbindelse med komiteens sak om redegjørelsen
fra arbeids- og sosialministeren om praktisering av EUs trygdeforordning
883/2004 artikkel 21, nemlig nedtegnelser fra et møte og et notat
fra regjeringsadvokaten. Disse medlemmer er uenige
i statsrådens beskrivelse av hva som er praksis i sitt svar til
komiteen av 23. november 2020, og advarer mot det som tilsynelatende
er ny praksis som snevrer inn hvilke dokumenter som kan oversendes
Stortinget. Disse medlemmer understreker
at gjennom 1900-tallet har skiftende regjeringer vist åpenhet i
saker hvor det har vært mistanke om at styringssvikt har fått alvorlige konsekvenser
for statens interesser eller for enkeltpersoner. Disse medlemmer viser til
at blant annet i etterkant av Norges okkupasjon av Øst-Grønland
(1933), Tysklands okkupasjon av Norge (1940–1945), Kings Bay-ulykken
(1963), Reksten-saken (1988) og bankkrisen (1998) har ulike regjeringer
gitt innsyn i en rekke interne notater, inkludert interne møtereferat, utredninger
og juridiske vurderinger og råd forfattet av daværende regjeringsadvokater. Disse medlemmer mener
derfor at det blir feil å si at praksis er ikke å oversende slike
dokumenter, når slike dokumenter i stor har grad har blitt oversendt
i andre alvorlige saker.
Disse medlemmer viser videre
til at statsråd Asheim i høringen pekte på at granskingsutvalget
hadde tilgang på den nevnte rapporten. Disse medlemmer understreker
at regjeringsnedsatte utvalgs tilgang på dokumenter ikke kan være
med på å begrunne at Stortinget ikke bør eller trenger å få tilgang
til dokumentene, da Stortingets kontrollfunksjon ikke ivaretas av regjeringsnedsatte
utvalg. Disse
medlemmer understreker den prinsipielle betydningen dette
har for Stortingets kontrollfunksjon.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til at Arbeids- og sosialdepartementet skriver
i et brev til ESA 7. januar 2021 at de avviser å gi ofrene for trygdeskandalen
oppreisning (ikke-økonomisk tap), fordi feiltolkningen av reglene
ikke skyldes grov uaktsomhet. Ifølge norsk rett kan man ikke kreve oppreisning
(ikke-økonomisk tap) med mindre kravet bygger på at det er gjort
feil med forsett eller feil som kan karakteriseres som «grovt uaktsomme».
Skyldes feilen bare vanlig «uaktsomhet», kan man ikke kreve mer enn
det økonomiske tapet, altså ikke noen oppreisning. Departementet
argumenterer med at Nav ikke har utvist grov uaktsomhet. Dette medlem fremholder
at selv om feilen ikke skulle skyldes grov uaktsomhet av saksbehandlerne
i Nav, er uaktsomheten utvist av Arbeids- og velferdsdirektoratet
og Arbeids- og sosialdepartementet grov i den forstand at feiltolkningen
ikke ble avdekket og ryddet opp i før flere år etter at Trygderetten
i 2017 begynte å avgi kjennelser mot Navs praksis. Dette medlem mener videre
at ofrene for trygdeskandalen fortjener både full erstatning og
også oppreisning for belastningen de har opplevd, altså for ikke-økonomiske
tap.