Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Tore Hagebakken, Hege Haukeland Liadal, Tuva Moflag, Tellef Inge
Mørland og Gaute Børstad Skjervø, fra Høyre, Mats A. Kirkebirkeland,
Erlend Larsen, Mari Holm Lønseth og Sveinung Stensland, fra Fremskrittspartiet,
Kari Kjønaas Kjos og Morten Stordalen, fra Senterpartiet, Kjersti
Toppe, fra Sosialistisk Venstreparti, Nicholas Wilkinson, fra Venstre, Carl-Erik
Grimstad, og fra Kristelig Folkeparti, lederen Geir Jørgen Bekkevold,
viser til forslagene i Dokument 8:46 S (2020–2021) om helsehjelp
til alle i Norge, også til papirløse migranter samt tilreisende
EØS-borgere uten helsetrygdkort. Statsråd Bent Høie har uttalt seg
om saken i brev til komiteen av 26. november 2020. Brevet følger
som vedlegg til denne innstillingen. Komiteen har gjennomført en
muntlig høring i saken, den 19. januar 2021. Komiteen registrerer at det
deltok til sammen 18 ulike instanser i høringen, og at disse også
sendte inn skriftlige innspill til høringen. I tillegg sendte fire
ulike organisasjoner som ikke deltok på den muntlige høringen, skriftlige innspill
til saken. Komiteen registrerer
at samtlige høringssvar er positive til forslagene.
Komiteen viser til at saken
– som er fremmet av stortingsrepresentantene Nicholas Wilkinson,
Kari Elisabeth Kaski, Lars Haltbrekken og Karin Andersen – inneholder
tre forslag om helsehjelp til alle i Norge, også til papirløse migranter
samt tilreisende EØS-borgere uten helsetrygdkort.
Komiteen vil understreke at
retten til helse er en menneskerett etter Menneskerettighetserklæringen
av 1948. Denne rettigheten har blitt understreket igjen i Den internasjonale
konvensjonen om økonomiske, sosiale og kulturelle rettigheter (ICESCR),
som i 2005 var blitt ratifisert av praktisk talt alle europeiske
land. Artikkel 12 i ICESCR slår fast at helsehjelp skal være tilgjengelig
for alle, uten diskriminering.
Komiteen viser til Norsk organisasjon
for asylsøkere (NOAS), som anslår at 3 000–5 000 såkalte «ureturnerbare»
har bodd mer enn fem år i Norge, og til politiet, som i oktober
2020 anslo at det var i underkant av 2 400 personer som oppholdt
seg i Norge uten lovlig opphold.
Komiteen mener både menneskerettighetene
og rent humanitære hensyn taler for at alle som oppholder seg i
Norge, skal ha rett til helsehjelp som er helt nødvendig og ikke
kan vente.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Sosialistisk
Venstreparti, Venstre og Kristelig Folkeparti, viser til at
alle som oppholder seg i Norge, har rett til øyeblikkelig hjelp
fra den kommunale helse- og omsorgstjenesten og fra spesialisthelsetjenesten. Flertallet tar
utgangspunkt i at alle mennesker har universelle rettigheter som
statene skal verne om. Flertallet vil
derfor styrke kampen for grunnleggende menneskerettigheter for alle.
Flertallet viser til at retten
til helsehjelp som er helt nødvendig og ikke kan vente, kan omfatte
situasjoner der pasientens tilstand er slik at det mest sannsynlig i
løpet av kort tid vil oppstå et behov for øyeblikkelig hjelp. Flertallet vil
understreke at personer som er psykisk ustabile og utgjør en nærliggende
og alvorlig fare for eget eller andres liv eller helse, trenger
tilbud om psykisk helsevern, også om de er her uten lovlig opphold.
Psykisk helse er et område Stortinget har lagt ekstra vekt på å
styrke, og det er lagt til rette for et samarbeid med frivillige
som bidrar med et mangfold av psykiske helsetilbud. Flertallet mener
dette samarbeidet må styrkes videre.
Flertallet viser videre til
at alle barn og gravide i stor grad har samme rett til helsehjelp
i dag, uavhengig av om oppholdet er lovlig eller ikke. Flertallet viser også
til at alle som oppholder seg i Norge, har rett til svangerskapsavbrudd
etter reglene i abortloven og smittevernhjelp etter smittevernloven,
jf. forskrift 16. desember 2011 nr. 1255 om rett til helse- og omsorgstjenester
til personer uten fast opphold i riket. Flertallet mener det er uakseptabelt
at det er ulik praksis, og at det kan synes tilfeldig hvem som får
hjelp, og hva slags hjelp de får ved ulike sykehus, til tross for
et tydelig regelverk.
Flertallet mener det er nødvendig
med en tydeliggjøring overfor det enkelte sykehus om at det ikke skal
spørres om betalingsevne når kvinner uten lovlig opphold i Norge
kommer for å få fødselshjelp, fordi det i verste fall kan føre til
at kvinner kvier seg for å oppsøke hjelp de har krav på, og kan
sette både eget og barnets liv i unødig fare.
Flertallet mener det er nødvendig
med mer informasjon til alle landets jordmødre og helsesykepleiere
og annet relevant helsepersonell om hvilke rettigheter mennesker
uten lovlig opphold har til nødvendig helsehjelp. Flertallet vil understreke
at dette er viktig for å sikre mor og barn en god start på livet,
noe både den nye familien og samfunnet er tjent med, og at det er behov
for mer kunnskap og endringer i praksisen flere steder.
Flertallet er særskilt opptatt
av at mennesker som er utsatt for menneskehandel og grov kriminalitet, får
den helsehjelpen de har krav på og behov for, og mener det er behov
for mer kunnskap om dagens praksis og situasjon når det gjelder
tilgang til og rettigheter til helsetjenester for papirløse migranter
og EØS-borgere uten helsetrygdkort, som oppholder seg i Norge. Flertallet ønsker
også mer kunnskap om hvordan forskriften om rett til helse- og omsorgstjenester
til personer uten fast opphold i riket, fungerer. Flertallet mener det bør undersøkes
nærmere om alle som oppholder seg i Norge, faktisk har tilgang til
den helsehjelp de har krav på. Flertallet mener det bør vurderes
hvordan eventuell usikkerhet i dagens praksis i helsetjenestene kan
reduseres.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til at det i hovednotat om koronavaksinasjonsprogrammet fra Folkehelseinstituttet
ikke er omtalt hvordan en skal ivareta at udokumenterte innvandrere
får tilgang på covid-19-vaksine. På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sørge for at helsesentrene for papirløse migranter
i Bergen og Oslo får tilgang på covid-19-vaksiner, slik at de har
mulighet til å vaksinere sine pasienter i tråd med anbefalinger
og prioritering av grupper.»
Disse medlemmer viser
til at dagens utydelighet rundt rettigheter til nødvendig helsehjelp,
herunder fødselsomsorg, kan skape frykt i denne gruppen for å oppsøke
helt nødvendige helsetjenester. Disse medlemmer mener at det
ikke er blitt gjort nok for å tydeliggjøre retten til nødvendig
helsehjelp og for å unngå forskjellsbehandling i ulike deler av
landet, og ved ulike tilbydere av nødvendig helsehjelp. Disse medlemmer mener
regjeringen har gjort for lite for å informere helsepersonell om
lovverket og hindre eventuell usikkerhet om praksisen blant helsepersonell. Disse medlemmer mener
at det således har blitt gjort for lite for å forebygge at det oppstår
uheldige situasjoner der udokumenterte innvandrere som oppsøker nødvendig
helsehjelp, blir spurt om betalingsevne, eller i verste fall avkrevd
betaling for nødvendig helsehjelp. Disse medlemmer viser til at
en slik feil praksis kan spre frykt for å oppsøke helsetjenesten
ved akutte behov. Disse
medlemmer viser til at konsekvensene av dette i verste fall
kan sette både voksne og barns liv i fare, og at dette er etisk
uakseptabelt.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til at helsehjelp ikke skal ytes
til mennesker som oppholder seg ulovlig i Norge. Det er ulovlig
å bevisst hjelpe illegale innvandrere med å unndra seg plikten til
å forlate landet. Unntak gis for livstruende tilstander.
Disse medlemmer viser til at
flere organisasjoner i dag tilbyr, eller ønsker å tilby, humanitær
og helserelatert hjelp til illegale innvandrere utover lovens begrensninger
om rett til øyeblikkelig hjelp og helsepersonelloven § 7 som gir
helsepersonell plikt til å ute øyeblikkelig hjelp når det anses
å være påtrengende nødvendig. Disse medlemmer skjønner de humanitære
og menneskelige vurderingene som ligger til grunn for slik hjelp,
men understreker at dette er mennesker som faktisk ikke har lov
å til bo her, og at organisasjonene derfor bidrar til å forlenge
deres illegale opphold. Dette gjelder ikke akutthjelp – står det
om livet, må og får alle hjelp.
Disse medlemmer mener at man
ikke kan fortsette å tillate at organisasjoner kan gi helsehjelp
i strid med norske lover. Disse medlemmer mener dette vil
føre til at frivillige organisasjoner bidrar til å gjøre det enklere
for illegale innvandrere å oppholde seg i Norge. Disse medlemmer mener at alle
frivillige organisasjoner er forpliktet av det samme regelverket
som statsapparatet har i dag. Det innebærer både meldeplikt når de
kommer i kontakt med ulovlige innvandrere, men også at de ikke skal
ha lov til å utøve helsehjelp utover der det er fare for liv og
død. Dersom det er uklart i dag, mener disse medlemmer at regjeringen
må påse at uklarheten rettes opp. På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sikre at organisasjoner er forpliktet av det samme
lovverket som statsapparatet, og dermed sikre at frivillige organisasjoner
har meldeplikt når de kommer i kontakt med illegale innvandrere.
Dette må være en forutsetning for å motta økonomisk støtte fra det
offentlige.»
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti undrer seg
over påstanden om at helsehjelp til papirløse, ut over øyeblikkelig
hjelp, er i strid med norske lover. Disse medlemmer minner om at
papirløses rett til akutt helsehjelp ikke innebærer et forbud mot
helsehjelp ut over dette. Disse medlemmer merker seg
at Fremskrittspartiet allerede i 2010 lanserte forslag om å pålegge
ideelle helsetjenesteytere meldeplikt når de kom i kontakt med personer
uten lovlig opphold. Disse medlemmer merker
seg at Kirkens Bymisjon den gangen påpekte at det ikke finnes dokumentasjon
for påstanden om at helsehjelp bidrar til å forlenge ulovlige opphold. Disse medlemmer kan
ikke se at Fremskrittspartiet har fremlagt noen dokumentasjon for denne
påstanden. Disse
medlemmer konstaterer at forslaget sannsynligvis strider mot
helsepersonells lovpålagte taushetsplikt om pasientenes private
forhold.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti vil
understreke at retten til helse er en grunnleggende menneskerett,
og at helsehjelp skal være tilgjengelig for alle, uten diskriminering,
og disse medlemmer mener
at det er på høy tid at Norge sikrer et bedre helsetilbud til personer
uten fast opphold i riket. Det gjelder både helsehjelp fra spesialisthelsetjenesten
og fra kommunehelsetjenesten. Disse medlemmer mener at norsk
lovgivning i dag ikke er forenlig med grunnleggende menneskerettigheter
om likeverd og ikke-diskriminering. Disse medlemmer viser til at
andre land de siste årene har utvidet tilgangen til helsehjelp for
personer uten fast opphold. Disse medlemmer tar sterk avstand
fra at mangel på helsehjelp skal kunne brukes som innvandringsregulerende tiltak. Disse medlemmer viser
til Helsedirektoratets rapport fra 2009, Migrasjon og helse – utfordringer og
utviklingstrekk. Der omtales papirløse som en gruppe som lever i
konstant frykt, under umenneskelig press og ofte med dårlig helse.
Psykiske helseproblemer er utbredt. Direktoratet anbefalte å gi
ulovlige innvandrere eksplisitt rett til forebyggende og kurative
helsetjenester i primærhelsetjenesten. Videre anbefalte direktoratet
at for sårbare grupper som barn, personer med funksjonshemninger,
gravide kvinner og eldre, bør tilbudet være på linje med tilbudet
til befolkningen for øvrig. Direktoratet mener det må etableres
informasjonssystemer som gjør papirløse kjent med sine rettigheter,
og at det må gjøres kjent at helsetjenesten har taushetsplikt opp
mot andre myndigheter. I tillegg anbefalte direktoratet å etablere
ordninger for finansiering av helsetjenester til ubemidlede papirløse. Disse medlemmer mener
at Helsedirektoratets anbefalinger nå må følges opp.
Disse medlemmer viser til at
ifølge dagens norske regelverk er papirløse migranters rett til
helsehjelp begrenset til øyeblikkelig hjelp og helsehjelp som er helt
nødvendig og ikke kan vente. Papirløse skal i utgangspunktet betale
for helsehjelpen, noe som ytterligere begrenser tilgangen i praksis.
Disse medlemmer viser til opprop
fra Norsk Sykepleierforbund, Den norske legeforening, Norsk psykologforening,
Kirkens Bymisjon, Norsk Folkehjelp, Norges Kristelige Legeforening
og Leger Uten Grenser, hvor det understrekes følgende:
«Vår yrkesetikk
krever at vi som helsepersonell skal ivareta pasientens interesser
og integritet og behandle pasienten med omsorg og respekt, uansett
hvem pasienten er. Helsepersonell skal bygge sin gjerning på respekt
for grunnleggende menneskerettigheter, og på sannhet og rettferdighet
i forholdet til pasient og samfunn.
Respekt for det
enkelte menneskets liv og iboende verdighet er elementært i vårt
virke. Helsepersonell skal understøtte håp, mestring og livsmot
hos pasienten, og beskytte pasienten mot unødvendig begrensing av grunnleggende
rettigheter. Resultatet av dagens regelverk er at pasienter ikke
får nødvendig helsehjelp, eller må vente til situasjonen blir akutt,
noe som innebærer økt lidelse og risiko for dårlig behandlingsresultat.
Som leger, sykepleiere
og psykologer er vi forpliktet til å hjelpe de med sykdom eller
lidelser til å gjenvinne sin helse. Vi skal helbrede, lindre og
trøste. Et regelverk som forskjellsbehandler eller ekskluderer enkelte
grupper, er ikke forenlig med vår yrkesetikk. Rett til helsetjenester
må ta utgangspunkt i individets medisinske og psykologiske behov
- ikke innvandringsregulerende hensyn.
Vi oppfordrer norske
myndigheter til å gi papirløse reell tilgang til helsehjelp, basert
på helsefaglige vurderinger, yrkesetiske retningslinjer og menneskerettslige prinsipper.
Vi vil være leger, sykepleiere og psykologer. Håndheving av innvandringspolitikken
overlater vi til andre.»