Representantforslagets
pkt. 1
Komiteen viser til at Stortinget
har lagt avgjørelsesmyndigheten i enkeltsaker etter utlendingsloven
til Utlendingsdirektoratet (UDI) og Utlendingsnemnda (UNE). UDI
fatter vedtak i første instans, og avslag kan påklages til klageinstansen
UNE. Deretter er det adgang til å be om omgjøring av vedtak når
det foreligger nye opplysninger. UDI og UNEs avgjørelser kan også
overprøves av domstolene.
Komiteen viser til at dette
er blitt et viktig og førende prinsipp i utlendingsforvaltningen
i dag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti viser
til at i 2014 ble Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig
Folkeparti enige om at det var behov for å gi føringer for vurderingen
av oppholdstillatelse for barn på grunn av sterke menneskelige hensyn
eller særlig tilknytning til riket, jf. utlendingsloven (utl.) § 38.
Intensjonen var å sikre at barnets beste ble tillagt større vekt enn
tidligere. Disse
medlemmer viser til at Justis- og beredskapsdepartementet
da gjorde endringer i utlendingsregelverket. Utlendingsforskriften
(utlf.) § 8-5 legger i dag opp til at det skal foretas en vurdering
av barnets beste og barnets tilknytning til Norge før dette avveies
mot innvandringsregulerende hensyn i saken.
Disse medlemmer viser til at
UNE i januar 2016 rapporterte til departementet om bruken av utlf.
§ 8-5. Rapporten viser blant annet at andelen barnefamilier med
forholdsvis lang oppholdstid i Norge (oppholdstid over fire år og
fire måneder, hvorav ett års skolegang) som har fått omgjort sine
vedtak og fikk oppholdstillatelse, økte fra 45 pst. ved praksisrapporteringen
ett år etter stortingsmeldingen «Barn på flukt» i juni 2013, til
82 pst. etter endringen 8. desember 2014. Rapporteringen viser at
hensynet til barnets beste og barnets tilknytning generelt sett
er blitt tillagt større vekt etter innføringen av utlf. § 8-5 i
2014 enn under tidligere praksis, og at bestemmelsen har hatt effekt.
Disse medlemmer viser til at
det til syvende og sist uansett må foretas konkrete vurderinger
i hver enkelt sak av UDI og UNE. Deres avgjørelser kan videre bringes
inn for domstolene. I den aktuelle Mustafa-saken ble dette gjort,
og både tingretten og lagmannsretten har gitt UNE medhold. Vedtakene
i familiens sak var gyldige. Høyesterett har også i februar 2018
avslått å fremme anke over lagmannsrettens dom til behandling i
Høyesterett. Disse
medlemmer viser videre til at Mustafas advokat nå har brakt
saken inn for domstolene på ny, og at den videre saksgangen i denne
saken er opp til rettsinstansene å vurdere.
Disse medlemmer mener at en
enkeltsak ikke gir grunn til å foreta en gjennomgang av praksis
i alle sakene i UNE som berører barn. Disse medlemmer mener også
det vil være uheldig å stoppe returer i alle saker hvor lengeværende
barn har fått endelig avslag, sett i lys av den praksis en har sett
over tid, og den rettssikkerhet som eksisterer ved at saker også
kan føres for domstolene.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet og Kristelig
Folkeparti, understreker at barnets beste skal være et grunnleggende
hensyn i alle saker som berører barn. Flertallet mener det må sikres
en rask og grundig avklaring i alle asylsaker, og at ingen barn
eller ungdom skal bli værende i Norge i årevis i en uavklart situasjon.
Det er helt nødvendig med en rask og effektiv saksbehandling som
ivaretar rettssikkerheten og samtidig unngår å sette folks liv på
vent. Flertallet viser
til at lang saksbehandlingstid i seg selv kan anses å være i strid
med barnets beste.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til at deres respektive
partier er opptatt av en rettferdig asylpolitikk som ivaretar asylinstituttet.
Det innebærer at man også må ha strenge krav til at de som søker
om asyl, må være ærlige om sin identitet og andre faktiske forhold.
Disse medlemmer anerkjenner
at saker som omhandler lengeværende barn, ofte er veldig komplekse
og krevende å vurdere. Disse
medlemmer viser til at forvaltningsloven likevel stiller klare
krav til utlendingsmyndighetenes plikt til å begrunne sine vedtak. Dette
er avgjørende blant annet for å sikre likebehandling og forutsigbarhet
i utlendingsforvaltningen. Begrunnelsen må derfor være av en slik
karakter at det er mulig å ettergå hvorfor forvaltningen har falt
ned på ulikt utfall i lignende saker.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen foreta en gjennomgang av praksis når det gjelder
vurderinger av barnets beste i utlendingssaker, for å belyse hvorvidt
utlendingsmyndighetene gjør en konkret og individuell vurdering
i hver enkelt sak, og om de i tilstrekkelig grad synliggjør sine
konkrete vurderinger i disse sakene.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Kristelig Folkeparti mener det er viktig med
konkrete og individuelle vurderinger når det gjelder hensynet til
barnets beste, og viser til innføringen av utlendingsforskriften
(utlf.) § 8-5 fra 2014. Denne legger opp til at det skal foretas
en vurdering av barnets beste og barnets tilknytning til Norge,
og videre til at det skal gjøres individuelle vurderinger knyttet
til barnets beste i hver enkelt sak. Disse medlemmer viser videre
til praksisrapportering fra UNE som viser at innføringen av denne
paragrafen har hatt effekt.
Disse medlemmer viser også
til at det er forskriftsfestet særlige krav til begrunnelse i vedtak
som gjelder barn, i utlf. § 17-1a. I begrunnelsen skal det fremkomme
hvilke hensyn som har vært tatt til barnets situasjon, herunder
hvordan hensynet til barnets beste er vurdert. Dette er en viktig
forskriftsfesting for å kvalitetssikre at slike vurderinger gjennomføres
forsvarlig i forvaltningsleddene.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til at til tross for at
Norge har et regelverk som skal sikre at det tas særlige hensyn
til barnets beste i utlendingssaker, er det stadig eksempler på
saker som får helt urimelige utslag når det gjelder avveiningen
mellom hensynet til barnets beste, sterke menneskelige hensyn og
innvandringsregulerende hensyn. Dette understreker også høringsinstansene Redd
Barna, Jussbuss og JURK i sine kommentarer til forslagene som nå
foreligger. Redd Barna skriver i sitt høringssvar at det er en gjentakende
utfordring at barnets beste ikke blir ivaretatt tilstrekkelig i
utlendingssaker. Saken til Mustafa Hasan illustrerer dette.
Dette medlem vil påpeke at
saken domstolene tidligere har behandlet i Mustafa Hasan-saken,
handlet om Mustafas mor og om de kunne returneres samlet som familie.
Nå er imidlertid situasjonen en helt annen, siden moren har forlatt
landet og Mustafas bror har fått oppholdstillatelse.
Når mor ikke lenger
er en del av saken, kan ikke barnet, selv om det har fylt 18 år,
påføres ansvaret for og de negative konsekvensene av foreldrenes
tidligere handlinger, jf. Butt-saken. I Mustafas og lignende saker gjøres
arvesynden gjeldende.
Dette medlem viser til at de
endrede forutsetningene i Mustafas sak gjør at en tvangsretur nå
vil kunne være et brudd på Den europeiske menneskerettskonvensjon
(EMK). Det vises i den forbindelse til saken Butt v. Norge, hvor
EMD fastslo at innvandringsregulerende hensyn ikke kan anvendes
hvis ikke staten sørger for å uttransportere barna sammen med foreldrene
når de eller den blir uttransportert. Hvis innvandringsregulerende
hensyn er viktige for staten, så må staten sørge for å uttransportere
når man kan, og ikke vente til barna blir myndige og så foreta en
uttransportering på det samme grunnlaget. Dette fastslo EMD er i
strid med retten til privatliv og familieliv i art. 8, og de fastslo
at Norge krenket art. 8 når man ventet til barna ble myndige for så
å nekte videre opphold.
Dette medlem viser videre til
at EMD i Butt-saken fastslo at staten i et slikt tilfelle har plikt
til å innvilge oppholdstillatelse, såkalt «positive obligation»,
fordi barn da har etablert en sterk tilknytning til oppvekstlandet.
EMD konkluderte med at innvandringsregulerende hensyn ikke kan anvendes
for å begrunne et vedtak som medfører et utreisepålegg. Butt-søsknene
var også blitt myndige da EMD konkluderte med krenkelse, og saken kan
dermed sammenlignes med saken til Mustafa Hasan. Dette medlem understreker at
dommen er et prejudikat som har rettsvirkninger i alle medlemslandene. Butt-saken
var den første dommen som konkluderte med at staten har en positiv
forpliktelse i denne typen saker.
Dette medlem viser til at Norge
er direkte bundet av domsresultatet i EMD. Ansvaret korresponderer med
statens plikt til å hindre krenkelser, en plikt som tilligger regjeringen.
Det er aldri nok for å unngå menneskerettighetskrenkelser å vise
til at vurderinger er foretatt av statens underliggende organ. Dette medlem viser til
at justisministeren i skriftlig svar på spørsmål (17. desember 2020)
erkjenner at departementet ikke anså det nødvendig å innføre praksis-
eller regelverksendringer som følge av Butt-dommen. Dette i motsetning
til da Norge ble dømt i Nunez-dommen i 2011, da Justisdepartementet
gav nye retningslinjer til UDI om skjønnsutøvelsen ved vurdering
av forholdsmessighet i utvisningssaker som rammer barn (instruks
GI-14/2011).
Dette medlem viser til at selv
om Norge har et regelverk som skal sikre at det tas særlige hensyn
til lengeværende barn i utlendingssaker, er det stadig eksempler
på saker som får helt urimelige utslag når det gjelder avveiningen
mellom hensynet til barnets beste, sterke menneskelige hensyn og
innvandringsregulerende hensyn. Mustafa Hasan er utvilsomt en ungdom
med svært sterk tilknytning til Norge, og saken gir sterk bekymring
for om barnets beste er tilstrekkelig ivaretatt med dagens praksis. Dette medlem mener
derfor det er et akutt behov for å stille retursaker om lengeværende
barn og unge i bero frem til det er gjennomført en uavhengig utredning
av Utlendingsnemndas praksis i slike saker.
Til støtte for forslagene
som foreligger, viser dette medlem til
brev til komiteen fra flere advokater med bred erfaring fra utlendingssaker,
der de slår alarm om «utlendingsforvaltningens manglende ivaretakelse
av viktige og grunnleggende rettsnormer forankret i nasjonalt regelverk
og bindende konvensjoner». De påpeker flere alvorlige mangler i
utlendingsforvaltningens rettsanvendelse og skriver blant annet:
«Vi ser i dag at
utlendingsforvaltningen – uten klar hjemmel eller politiske vedtak
– fortsatt ikke respekterer godt nok de føringene som Stortinget
la inn i det nye regelverket (jfr. Utlendingslovens §38). Innvandringsregulerende
hensyn anføres nå gjennomgående som grunnlag for å fravike den vekt
Stortinget besluttet å gi barns tilknytning og sårbarhet i avveiingen,
som igjen strider med FNs Barnekonvensjon.»
De understreker videre
at utlendingsloven § 3 om at rettigheter i internasjonale konvensjoner
har forrang overfor norsk lov og praksis om det gir utlendingen
en bedre rettighetsposisjon, ikke alltid respekteres av utlendingsforvaltningen,
og viser til at Norge er dømt for å krenke EMK i flere saker, blant
annet den tidligere nevnte Butt-saken.
Dette medlem vil også understreke
alvorligheten som påpekes i brevet av valg av prosessform i UNE, som
de mener ikke ivaretar rettssikkerheten:
«Hele 95% av sakene
er blitt avgjort av nemndleder alene (71%) eller kun av sekretariatet
(24%). Dette er en omgåelse av lovens ordning om at der hvor det
foreligger tvil om faktiske eller rettslige spørsmål av betydning
for resultatet, skal det innkalles til ordinært nemndmøte med minst
3 medlemmer. Selv i saker hvor en asylsøker har vunnet frem i domstolene,
ser vi i dag at en nemndleder beslutter et nytt vedtak alene, selv
om det da beviselig er grunnlag for tvil.»
At nemndleder alene
fatter nytt vedtak i saker der det helt klart er tvil, blir også
trukket fram i brev av 9. februar til komiteen fra støttegruppa
til Farida. I denne saken fatter nemndleder alene en ny avgjørelse
på tross av at det tidligere var tre rettsinstanser som ga Farida
medhold. Dette understreker behovet for å foreta en uavhengig utredning
sett i lys av UNEs organisering.
Advokatene viser
også i sitt brev til at Mustafa-saken
«... ikke er en enkeltsak,
men et av flere eksempler på at innvandringsregulerende hensyn får
en overdreven vekt med den følge at sterke menneskelige hensyn ikke får
noen reell betydning. For advokater som arbeider på rettsområdet
er dette ingen overraskelse, men en beklagelig bekreftelse på at
det er behov for en gjennomgang og endring av behandlingssystemet,
regelverket og respekten for internasjonale rettskilder for å sikre
rettsstatens fundament og soliditet».
Dette medlem fremmer derfor
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen stille alle retursaker som gjelder lengeværende
asylsøkende barn, i bero frem til det er gjennomført en uavhengig
gjennomgang av Utlendingsnemndas praksis i disse sakene, herunder
om barnets beste, barnets oppholdstid og humanitære hensyn vektes
i tråd med lovgivers intensjon. Sakene som stilles i bero, må inkludere
personer med lang oppholdstid som har fylt 18 år etter 1. januar
2019.»