Forslaget
i høringsnotatet og departementets vurdering
I høringsforslaget
av 5. desember 2019 viser Klima- og miljødepartementet til at Stortingets
anmodningsvedtak legger tre viktige føringer for regelverksendringen
som regjeringen er bedt om å legge frem:
-
Åpning for ferdsel
med båt med elmotor på vann under 2 kvadratkilometer skal skje gjennom
å gi kommunene adgang til å gi tillatelse etter søknad.
-
Adgangen skal kun
gjelde for elmotorer med begrenset effekt.
-
Kommunen må vurdere
om en åpning er forsvarlig ut fra hensynet til vannet som levested
for viltarter og fugler, og særskilt legge vekt på hensynet til
hekkeområder.
Når det
gjelder spørsmålet om tillatelse, foreslår departementet i høringsnotatet
at kommunen etter søknad skal kunne gi tillatelse til bruk av elmotor
med begrenset effekt på vann mindre enn 2 kvadratkilometer.
På bakgrunn av Stortingets
anmodningsvedtak om at kommunen skal kunne gi «dispensasjoner»,
og komitéflertallets uttalelser i Innst. 325 S (2017–2018) om at «det
ikke kan gis dispensasjoner generelt og på mindre vann», legger
departementet i notatet til grunn at Stortinget ikke ønsker en forskriftsløsning.
Videre foreslår departementet i høringen ikke krav om at det må
foreligge «særlige grunner» for at tillatelse skal gis, eller at kjøringen
skal være knyttet til bestemte formål.
Med hensyn til effektbegrensning
på båtmotor tilsier begrensningen som følger av Stortingets anmodningsvedtak,
at elmotoren ikke gir større fart enn rofart. Vurderingen er at
en effektbegrensning på 800 watt vil dekke behovet for de som ønsker
å bruke elektrisk båtmotor til rekreasjonsformål, samtidig som ulempene for
naturmiljøet og friluftslivet ikke vil bli vesentlige.
Når det gjelder hensynet
til vannet som levested for viltarter og fugler, presiserer flertallet
i komitéinnstillingen at regelverket må sikre at hensynet til natur,
og særlig hekkeområder, ivaretas. Departementet påpeker at dette
kan ivaretas ved at kommunen pålegges å kartlegge slike hensyn og
ikke gi tillatelser i slike områder.
Departementet merker
seg at et flertall av høringsinstansene (47) støtter forslaget,
mens et mindretall (12) motsetter seg forslaget. I tillegg har flere
andre høringsinstanser kritiske merknader. Departementet opprettholder
i hovedsak forslaget i høringsnotatet, men med en endring.
De fleste høringsinstansene
som går imot forslaget, fremhever naturverdiene som ofte er knyttet
til slike vann. Mindre vann er gjerne attraktive hekke- og rasteområder
for fugler. Flere høringsinstanser mener også at forslaget vil resultere
i mer ferdsel. Det vises også til at friluftsområder for helse og
rekreasjon og behovet for stillhet er økende i dagens samfunn, og
til at dagens regelverk allerede åpner for tillatelse til denne
type ferdsel dersom det foreligger «særlige grunner».
Departementet er
enig i at dette er relevante og viktige hensyn. Samtidig vil departementet
peke på et annet viktig hensyn som også fremheves av flere høringsinstanser,
nemlig at forslaget vil gjøre båttur og fritidsfiske mer tilgjengelig.
Forslaget vil gjøre det enklere å komme seg på fisketur eller båttur
på mindre vann. Forslaget kan også føre til økt fritidsfiske fra
båt.
Departementet mener
videre at lovforslaget innebærer en god balanse mellom ulike hensyn
gjennom de krav som stilles.
Et annet motargument
mot forslaget er at det vil bli vanskelig for kommunene å håndtere
denne bestemmelsen, og at den vil kreve ressurser knyttet til kartlegging,
skjønnsmessige avveininger og kontroll. Det er foreslått i høringsnotatet
at den aktuelle lovbestemmelsen skal være en kan-bestemmelse. Det
vil dermed være opp til kommunens skjønn å vurdere om tillatelser
skal gis.
Det fremholdes også
som et motargument mot lovforslaget at loven i dag er teknologinøytral.
Departementet mener det er liten fare for at forslaget vil innebære
noen fare for utglidning av det teknologinøytrale utgangspunktet
eller ha smitteeffekt til andre fremkomstmidler.
Departementet opprettholder
forslaget i høringsnotatet om at det settes en effektbegrensning
på inntil 800 watt inngangseffekt for den elektriske båtmotoren,
og at det ikke tas inn en hastighetsbegrensning i bestemmelsen i
tillegg. At det er praktisk vanskelig å måle effekt så vel som hastighet
i en oppsynssituasjon, er imidlertid en utfordring.
Departementet har
merket seg innspillet om at den fastsatte grensen er en sikkerhetsmessig
feilvurdering. Her som ellers må man bruke sunn fornuft og vurdere forholdene
før man legger fra land med en båt. Departementet viser ellers til
at saken gjelder vann med areal på under 2km2, og hvor det dermed er snakk
om relativt begrensede avstander.
Departementet har
også merket seg innspillet om at det er behov for nærmere veiledning,
slik at det blir enkelt for allmennheten å vite hvilke motorer som
vil være innenfor kravet om effektbegrensning. Departementet vil
se nærmere på hvordan dette kan følges opp.
Et spørsmål som mange
høringsinstanser er opptatt av, er om kommunen skal kunne gi en
lokal forskrift som åpner for denne type ferdsel på bestemte vann uten
søknad. Slik forslaget i høringsnotatet er utformet, må man ha enkeltsøknadsbehandling.
Bakgrunnen for dette er Stortingets føringer.
En ordning med åpning
i forskrift vil være enklere å administrere for kommunen, siden
man slipper enkeltsøknadsbehandling. Den vil også være enklere for publikum,
som slipper å søke. På den annen side vil ikke en slik ordning gjøre
det mulig for kommunen å ha en fortløpende kontroll med omfanget
av motorferdsel på det aktuelle vannet. Etter departementets vurdering veier
hensynet til forenkling tyngre enn hensynet til å ha en fortløpende
kontroll med omfanget av motorferdsel på det aktuelle vannet. Departementet
har justert lovforslaget i tråd med dette, slik at kommunene også
kan åpne for ferdsel med elmotor på mindre vann gjennom å gi forskrift.
Departementet har
vurdert forslaget om et vårforbud i hekke- og yngletiden, men mener
dette vil gi en lovbestemmelse som er for lite fleksibel. Et slikt
forbud, samt eventuelle andre restriksjoner, kan imidlertid fastsettes av
kommunene i en forskrift eller ved enkeltvedtak.
På bakgrunn av innspillene
fra høringsinstansene anser departementet at den foreslåtte bestemmelsen
i motorferdselloven bør gis følgende utforming:
«Kommunen kan gi forskrift eller fatte
enkeltvedtak om adgang til bruk av motorfartøy med elektrisk
motor med inngangseffekt opptil 800 watt på innsjøer mindre enn
2 kvadratkilometer. Ved vurderingen av om det skal åpnes for slik ferdsel, skal
det legges vekt på hensynet til vannet som levested for viltarter
og fugler, og særskilt vekt på hensynet til hekkeområder. Det kan
ikke gis adgang
til motorferdsel som innebærer vesentlig skade på fugleliv.»