Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jette F. Christensen, lederen Anniken Huitfeldt, Martin Kolberg,
Marianne Marthinsen og Jonas Gahr Støre, fra Høyre, Hårek Elvenes,
Trond Helleland, Ingjerd Schou og Michael Tetzschner, fra Fremskrittspartiet,
Siv Jensen, Christian Tybring-Gjedde og Morten Wold, fra Senterpartiet,
Emilie Enger Mehl og Liv Signe Navarsete, fra Sosialistisk Venstreparti,
Audun Lysbakken, fra Venstre, Trine Skei Grande, og fra Kristelig
Folkeparti, Geir Sigbjørn Toskedal, viser til representantforslaget
om rettferdig fordeling av vaksiner, legemidler og annen teknologi
i kampen mot covid-19. Forslaget retter seg mot et svært viktig
og aktuelt arbeid, nemlig bekjempelsen av den pågående pandemien. Komiteen støtter
et koordinert internasjonalt samarbeid for å sikre liv og helse,
i tillegg til å sørge for en effektiv utvikling, produksjon og distribusjon
av vaksiner og medisinsk utstyr.
Komiteen mener det på dette
grunnlag er svært positivt at Norge har tatt en lederrolle for koalisjonen Access
to COVID-19 Tools-Accelerator (ACT-A) i regi av Verdens helseorganisasjon.
Koalisjonen består av stater, stiftelser, forskere, representanter
fra industri, filantroper og helseorganisasjoner. ACT-A vil kunne
føre til en rettferdig og effektiv fordeling av vaksiner og utstyr
til bekjempelse av pandemien.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, vil understreke
betydningen av immaterielle rettigheter slik som patenter for produsenter
av medisinsk utstyr og utviklere av vaksiner. Slike rettigheter
gjør det mulig for produsenter å forvente avkastning på betydelige
investeringer i forskning og utvikling av avanserte produkter. Flertallet er
kjent med at TRIPS-avtalen konvensjonsfester et minimumsvern for
immaterielle rettigheter og utgjør grunnlaget for handelsrelaterte
sider ved disse rettighetene innenfor Verdens handelsorganisasjon (WTO).
Flertallet vil påpeke at det
kan finnes situasjoner som vil åpne for å fravike rettighetsbestemmelser,
gjennom tvangslisenser eller andre løsninger. Det er derimot viktig,
slik flertallet ser
det, å sørge for ivaretagelsen av disse rettighetene, slik at insentivstrukturen som
ligger til grunn for dem, ikke undergraves. Flertallet minner om at patenter
ikke er en premie for en god oppfinnelse, men en midlertidig enerett
til kommersiell utnyttelse av den i bytte mot at den beskrives i detalj
og slik gjøres kjent. Patenter, og andre industrielle rettigheter,
spiller slik en avgjørende rolle i moderne høyteknologisk produksjon. Flertallet påpeker
at alternativet til patentrettigheter er at store aktører benytter
store midler på å hemmeligholde sin kunnskap.
Flertallet viser til at tanken
om midlertidig unntak fra industrielt rettighetsvern som ligger
til grunn for representantforslaget, er fremmet av flere aktører
i forbindelse med pandemien, hvilket representantforslaget på god
måte redegjør for. Flertallet viser
til at både statsministeren og utenriksministeren har argumentert for
Norges holdning i dette spørsmålet i skriftlige svar til Stortinget,
og at denne holdningen er at det vil kunne virke mot sin hensikt
å gi støtte til et bredt vedtak om unntak fra TRIPS-bestemmelsene.
Dette vil i siste instans kunne føre til at produsenter av legemidler
og vaksiner vegrer seg mot å investere i kostnadskrevende forskning,
innovasjon og produksjon av livsviktig utstyr.
Flertallet viser til at tvangslisens
forutsetter at patenthaveren gis rimelig kompensasjon for utnyttelsen,
og omfatter en smalere unntaksbestemmelse enn den som ligger til
grunn for representantforslaget. Flertallet viser til at minst
én av utviklerne av vaksine mot covid-19-viruset – Moderna – har
antydet at de i en begrenset periode ikke vil håndheve sine patentrettigheter
rettslig. Både et slikt privat initiativ, og mulig tvangslisens,
er slik flertallet ser
det ikke det samme som å gi brede unntak fra det rettslige vernet
legemiddelprodusenter er avhengige av for å utvikle produkter vi
er helt avhengige av i den globale bekjempelsen av pandemien.
Et annet flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
understreker at vidtgående unntak fra gjeldende bestemmelser fra
immaterielle rettigheter vil kunne medføre redusert forskning på
og utvikling av legemidler og medisinsk utstyr. Forslaget fremmet
for Verdens handelsorganisasjon av India og Sør-Afrika om unntak
for visse sider ved immaterielle rettigheter i lys av covid-19-pandemien,
som foreliggende representantforslag etterlyser at Norge skal støtte,
forsikrer ikke en nødvendig innramming av et slikt unntak for å
ivareta patentinstituttets troverdighet og insentivstruktur. Dette flertallet viser
også til utenriksministerens brev til Stortingets utenriks- og forsvarskomité
datert 7. desember 2020, hvor det forklares at forslaget om unntak
ikke ligger an til å finne tilstrekkelig støtte i Verdens handelsorganisasjon,
der det ligger til vurdering. I samme brev forklarer utenriksministeren
at regjeringen arbeider for at medlemmene skal finne kompromissløsninger
som ikke innebærer vidtgående unntak fra immaterielle rettigheter
under TRIPS, men som kan bidra til økt tilgjengelighet av covid-19-vaksiner
og medisinsk utstyr, og dette
flertallet støtter regjeringen i dette.
Et tredje flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet og Høyre, slutter seg til at
veien fram til verdensomfattende tilgang på vaksiner, legemidler
og medisinsk utstyr til global bekjemping av covid-19 er brolagt
med formidable utfordringer. Dette flertallet slutter seg
også til at Norge nå bør trappe opp det multilaterale arbeidet for
å forhindre at patentrestriksjoner blir til hinder for en rask og
kostnadseffektiv bekjempelse av den globale pandemien.
Dette flertallet vil i tillegg
trekke fram at første del av det konkrete representantforslaget
også reiser prinsipielle spørsmål om forholdet mellom Stortinget og
regjeringen i utenrikspolitikken. Etter Grunnloven § 26 er det opp
til Stortinget å godkjenne traktater og andre viktige avtaler regjeringen
på vegne av Norge foreløpig har sluttet seg til. En forhåndsinstruks
om konkret stillingtaken eller avstemming i en sak til behandling
i et internasjonalt organ – slik første del av representantforslaget
legger opp til – er imidlertid noe annet. Dette flertallet viser til
at Arbeiderpartiets og Høyres linje gjennom flere tiår har vært
å respektere denne grunnleggende arbeidsdelingen mellom Stortinget
og regjeringen, uavhengig av hvilke partier som til enhver tid måtte
sitte i regjering.
Medlemene i komiteen
frå Senterpartiet vil understreke at dersom verda skal lukkast
med å nedkjempe pandemien, er det naudsynt med auka ressursar til
vaksinasjon slik at vaksinedekninga blir universell. For at vaksine
og andre medisinske verktøy raskt skal kunne stanse pandemien globalt,
og ikkje berre i nokre delar av verda, må ein rettferdig og samtidig tilgang
verte sikra. Desse
medlemene deler intensjonen i forslaget om kor viktig det
er at vaksiner, legemiddel og medisinsk utstyr vert gjort tilgjengeleg
for alle, også i låg- og mellominntektsland.
Desse medlemene viser til at
den samla innsatsen frå globale forskingsmiljø og legemiddelindustrien har
ført til at ein har klart å utvikle vaksiner på rekordtid. Desse medlemene er
samd med utanriksministeren i at immaterielle rettar er viktige
som insentiv til forsking og utvikling av legemiddel og medisinsk utstyr. Desse medlemene vil
peike på at eit slikt forslag kan verke mot hensikta fordi ein risikerer
at det fører til redusert forsking på og utvikling av legemiddel
og medisinsk utstyr dersom insentiva, føreseielege system for vern
av immaterielle rettar og moglegheita for sikring av investeringar
vert svekka.
Desse medlemene vil samstundes
understreke at det er særs viktig at Noreg er ein pådrivar i multilaterale
fora for global vaksinedekning. Desse medlemene meiner at Noreg
bør vere på offensiven og jobbe for at WTO kan bidra til best moglege
vilkår for produksjon, distribusjon og fordeling av vaksiner, legemiddel og
medisinsk utstyr for å nedkjempe covid-19.
Desse medlemene viser til at
i denne saka har ein hatt særs kort tid til å fatte ei avgjerd samt
at saka er lite utgreidd. Desse medlemene vil understreke
at det er krevjande å sjå føre seg kva konsekvensar dette vedtaket
vil ha. Difor ynskjer desse
medlemene at regjeringa skal leggje fram ei sak for Stortinget
som gir eit breiare og betre faktagrunnlag til å fatte ei informert avgjerd
i saka.
Desse medlemene viser til at
Norge har støtta innføring av dei særlege reglane i TIRS-avtalen
om tvangslisensiering, om at ein i nasjonale naudssituasjonar kan
gjere eit unntak for patenthavar sin einerett til å utnytte patentet. Desse medlemene ber
regjeringa i sak til Stortinget gjere greie for korleis dette kan
brukast som tiltak under ein global pandemi for å sikre verdas land
rettferdig tilgang til vaksine og legemiddel.
Desse medlemene fremjar på
denne bakgrunn følgjande forslag til vedtak:
«Stortinget
ber regjeringa leggje fram ei sak for Stortinget som gir eit breiare
og betre faktagrunnlag til å fatte ei informert avgjerd kring lemping
på patentrettar i høve vaksinar og medisinsk utstyr for nedkjemping
av covid-19, samt gjere greie for moglege initiativ som til dømes
tvangslisensiering og korleis dette kan brukast som tiltak under
ein global pandemi for å sikre verdas land rettferdig tilgang til
vaksine og legemiddel.»
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til at veien frem til
rettferdig tilgang til vaksiner, legemidler og medisinsk utstyr
til global bekjempelse av covid-19 er brolagt med formidable utfordringer.
I november meldte generaldirektøren for Verdens helseorganisasjon
(WHO), Tedros Ghebreyesus, at det trengs 4,3 mrd. USD i 2020 og
23,8 mrd. USD i 2021 for å kjøpe og distribuere vaksiner mot covid-19. Dette medlem mener
at denne erkjennelsen innebærer at verdens rikeste land har et formidabelt
ansvar for at medisinske produkter mot pandemien kan bli produsert
og distribuert så raskt og kostnadseffektivt som mulig.
Dette medlem viser til det
at i Verdens handelsorganisasjon (WTO) ble det 2. oktober 2020 tatt
et initiativ som kan avhjelpe situasjonen for et stort antall lav- og
mellominntektsland. Da la Sør-Afrika og India frem et felles forslag
med tittelen «Waiver from certain provisions of the TRIPS agreement
for the prevention, containment and treatment of COVID-19». Forslaget
(heretter patentforslaget), som for tiden er under behandling i
TRIPS-rådet og WTO, innebærer at medisiner, vaksiner, diagnostika
og annen teknologi blir midlertidig unntatt patentbeskyttelsene
i TRIPS-avtalen. Dette medlem viser
til at patentforslaget er nå i ferd med å få en formidabel tilslutning
blant mellom- og lavinntektsland. Minst åtte andre land har til
nå stilt som medforslagsstillere, og nær 100 land har til nå erklært
sin støtte. Patentforslaget støttes også av The Joint United Nations
Programme on HIV and AIDS (UNAIDS), UNITAID, Leger Uten Grenser,
Oxfam, Human Rights Watch og Amnesty International, i tillegg til
over 300 sivilsamfunnsorganisasjoner globalt. Generaldirektøren
for Verdens helseorganisasjon (WHO) har også uttrykt seg positivt
om patentforslaget.
Dette medlem noterer seg at
Norge i TRIPS-rådet 16. oktober argumenterte mot patentforslaget
og konkluderte med at norske myndigheter ikke kunne gi det sin støtte,
med vekslende argumenter, hvorav flere ligger svært tett opptil
de motargumentene som har kommet fra legemiddelindustrien selv. Dette medlem noterer
seg at regjeringens argumentasjon står i sterk kontrast til regjeringens
tidligere retoriske linje om at ekstraordinære tider krever ekstraordinære
tiltak.
Dette medlem viser til at grunnen
til den store oppslutningen rundt forslaget bunner i at de ulike
aktørene ser patentforslaget som et svært viktig virkemiddel for
å gi lav- og mellominntektsland det nødvendige politiske handlingsrommet
for å hurtig og kostnadseffektivt oppskalere produksjon og distribusjon
av livsviktige medisiner, vaksiner og annen teknologi i kampen mot
covid-19. Dette
medlem minner videre om at offentlige institusjoner har stått
for en storstilt finansiering av vaksineprogrammer under covid-19-pandemien.
Her har også norske myndigheter bidratt med store beløp. Dette medlem vil
videre påpeke at patentforslaget ikke dreier seg om avskaffelse
av patentbeskyttelser, men heller om midlertidige unntak.
Dette medlem noterer seg at
regjeringen har vektlagt viktigheten av å stå fast ved dagens patentregime,
på tross av at verden er blitt kastet ut i en ekstraordinær situasjon
som følge av pandemien. Dette
medlem noterer seg likevel regjeringens vektlegging av at bestemmelser
for fravikelse fra patentrettigheter faktisk eksisterer, og at regjeringen
antar at disse er tilstrekkelige for å avhjelpe kriser slik den
vi nå står oppi. Dette medlem viser
imidlertid til at unntaksbestemmelsene i realiteten er både svært
begrensede og svært byråkratiske. Spørsmålet om tvangslisensiering
er basert på enkeltprodukter, det vil si at det kreves en selvstendig
prosess for hvert land og hvert produkt. I mange land trengs det
en behandling i rettsapparatet for å kunne benytte seg av unntakene. Dette medlem må
også påpeke at USA og EU i en årrekke har motarbeidet forsøk på
å ta i bruk slike virkemidler, noe som har skapt en nedkjølingseffekt
blant mange av verdens land.
Det at lavinntektsland
midt under en pandemi skal begynne å implementere prosedyrer for
en slik bruk, fremstår for dette medlem som både urimelig
og urealistisk. Sannsynligvis vil slike krav skape forsinkelser
i bekjempelsen av pandemien. Med tanke på hvor fort utviklingen
av nye medisiner og vaksiner og nytt medisinsk utstyr og annen teknologi
nå går, viser dette
medlem til den sterke uroen for at det eksisterende regelverket
om patentbeskyttelser i TRIPS-avtalen vil skape en fordyrende og
forsinkende flaskehals når det gjelder som mest å få til rask og
effektiv produksjon.
Dette medlem understreker at
det hører til sjeldenhetene at Stortinget instruerer regjeringen
i spesifikke stemmegivningsprosesser og forhandlinger i multilaterale
organisasjoner. Når dette
medlem likevel mener dette er nødvendig og betimelig, handler
det om to overordnede hensyn. For det første er tiden knapp, og det
haster å få opprettet forordninger for å sikre rettferdig tilgang
til produktene. 10. desember 2020 skal forslaget på ny opp til diskusjon
i TRIPS-rådet, før saken oversendes WTOs hovedråd til behandling
i forbindelse med møtet 16.–17. desember. Det er av stor viktighet
at Norge kommuniserer en annen holdning til patentforslaget i forbindelse
med denne prosessen. For det andre er det nå en situasjon hvor rike
land som Norge er synes å trekke stigen opp etter seg. På tross
av gode intensjoner og deltakelse i en rekke initiativ som skal
sikre rettferdig distribusjon av vaksiner, legemidler og medisinsk utstyr,
er dette medlem redd
for at Norge på defensiven når det gjelder de strukturelle grepene
lav- og mellominntektsland etterlyser i kampen mot covid-19.
Dette medlem vil avslutningsvis
påpeke at ettersom patentforslaget er en del av en pågående forhandlingsprosess
i TRIPS/WTO, ønsker dette
medlem å understreke at det må tas høyde for at alternative
forslag legges på bordet. Dette medlem mener at regjeringen
da bør se eventuelle nye initiativ eller endringer i det opprinnelige
patentforslaget i lys av den instruksjonen Stortinget har gitt ved
å stille seg bak initiativet.
På denne bakgrunn
fremmer dette medlem følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen støtte forslaget fra Sør-Afrika og India om midlertidige
unntak fra patentbestemmelsene i TRIPS-avtalen for å bekjempe covid-19
(«Waiver from certain provisions of the TRIPS agreement for the
prevention, containment and treatment of COVID-19»), og trappe opp
det multilaterale arbeidet for å forhindre at patentrestriksjoner
blir et hinder for en rask og kostnadseffektiv bekjempelse av den
globale pandemien.»