2. Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Masud Gharahkhani, Stein Erik Lauvås, Eirik Sivertsen og Siri Gåsemyr Staalesen,
fra Høyre, Norunn Tveiten Benestad, Torill Eidsheim, Olemic Thommessen
og Ove Trellevik, fra Fremskrittspartiet, Jon Engen-Helgheim og
Helge André Njåstad, fra Senterpartiet, Heidi Greni og Willfred
Nordlund, fra Sosialistisk Venstreparti, lederen Karin Andersen,
og fra Kristelig Folkeparti, Torhild Bransdal, viser til proposisjonen
der Kunnskapsdepartementet legger frem forslag til midlertidig lov
om tilpasninger i integreringsloven for å avhjelpe konsekvenser
av utbrudd av covid-19 og lov om endringer i lov om endringer i
folkehøyskoleloven, barnehageloven og voksenopplæringsloven.
Komiteen ser at den midlertidige
loven i all hovedsak gir de samme tilpasninger som den midlertidige loven
om tilpasninger i introduksjonsloven. Integreringsloven trer i kraft
1. januar 2021 og erstatter da introduksjonsloven. Overgangsreglene
gjør at det de første årene vil være en gruppe deltagere som følger
introduksjonsloven, og en annen gruppe som følger integreringsloven.
De midlertidige bestemmelsene gitt for introduksjonsloven vil derav
ikke treffe de som omfattes av den nye loven. Komiteen ser derfor at det
er behov for tilsvarende tilpasning etter denne.
Komiteen har merket seg at
hovedtrekkene i ordningene opplæring i mottak, introduksjonsprogram,
introduksjonsstønad og opplæring i norsk og samfunnsfag er de samme
i introduksjonsloven og integreringsloven. Begrensningene i samfunnet
av smittevernhensyn har den samme betydningen for gjennomføringen
og organiseringen av ordningen etter de to lovene.
Videre viser komiteen til
at forslaget i barnehageloven er en presisering av bestemmelsen
som gir departementet hjemmel til å fastsette forskrift om overgangsregler
i forbindelse med at det skal opprettes et nasjonalt økonomitilsyn
for private barnehager. Det gjøres også en lovteknisk endring fordi
§ 16 a ved en inkurie ikke ble opphevet i Prop. 96 L (2019–2020).
Komiteen viser til at det i
tråd med Prop. 96 L (2019–2020) ble vedtatt flere endringer i barnehageloven.
I tillegg ble foretatt språklige endringer i en rekke bestemmelser
og foretatt en strukturell gjennomgang av loven. Endringene i medhold
av Prop. 96 L (2019–2020), med unntak av nytt kapittel X om tilsyn
og to enkeltbestemmelser om ansvar for å veilede om regelverket,
trer i kraft 1. januar 2021. De strukturendringene som ble vedtatt,
fører til at dagens bestemmelser om tilsyn ikke lenger fremgår av
barnehageloven før øvrige bestemmelser trer i kraft. Det fremgår
av proposisjonen at departementet midlertidig vil videreføre dagens
bestemmelser om ansvar for å føre tilsyn mv. i forskrift om overgangsregler,
jf. § 57 fjerde ledd. Det går også frem av Prop. 96 L (2019–2020).
Departementet har foretatt en fornyet vurdering av forskriftshjemmelen
i § 57 fjerde ledd og funnet behov for å tydeliggjøre denne.
Komiteen ser behov for en
lovteknisk endring av lovforslagets B, slik at det fremkommer tydelig
i et nytt romertall II at det er barnehageloven § 16 a som oppheves. Komiteen viser
også til brev av 27. november 2020 fra Kunnskapsdepartementet ved
statsråd Guri Melby, der det pekes på at det for å sikre et lovteknisk ryddig
regelverk er behov for også å oppheve barnehageloven § 14 a. Det
skyldes at denne bestemmelsen ved en inkurie ikke ble foreslått
opphevet i Prop. 96 L (2019–2020). Komiteen viser til de ulike
partienes merknader og forslag under behandlingen av Prop. 96 L
(2019–2020), jf. Innst. 302 L (2019–2020).
Komiteen viser til at som
en konsekvens av endringene over vil det også være behov for å endre
lovforslagets romertall II om ikrafttredelse. Romertall II blir
også til romertall III.
På denne bakgrunn
fremmer komiteen følgende forslag:
«Lovforslaget
B II og III skal lyde:
II
I lov 17. juni
2005 nr. 64 om barnehager (barnehageloven) gjøres følgende endringer:
§§ 14 a og 16
a oppheves.
III
Loven gjelder fra
den tid Kongen bestemmer. Kongen kan sette i kraft de enkelte bestemmelsene
til forskjellig tid.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser til at departementet antar at forslaget ikke vil ha vesentlige
økonomiske eller administrative konsekvenser der hvor ordningene
kan gjennomføres tilnærmet normalt, ei heller vesentlig kostnad
der hvor det er behov for mer inngripende smitteverntiltak. Flertallet støtter
høringsinnspillet fra KS, hvor det forventes at departementet gjør
en ny vurdering og legger til rette for at kommunenes merkostnader
blir kompensert dersom smittesituasjonen medfører en hel eller delvis
nedstenging av samfunnet. Flertallet mener det må gjøres
individuelle vurderinger ut fra enkeltkommuners faktiske utgifter
i forbindelse med pandemien og ikke legges til grunn vurderinger for
kommunesektoren som helhet. Selv om forslaget potensielt ikke vil
ha vesentlige økonomiske konsekvenser for sektoren som helhet, kan
inngripende smitteverntiltak og ekstraordinære utgifter i forbindelse med
håndteringen av pandemien vise seg å innebære betydelige utgifter
for enkeltkommuner. Flertallet fremmer
derfor følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med forslag om full
kompensasjon til kommuner som har økte kostnader forbundet med de
midlertidige endringene i introduksjonsloven eller integreringsloven,
dersom hel eller delvis nedstenging av samfunnet oppstår på nytt
i løpet av den midlertidige lovens gyldighetsperiode.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Kristelig Folkeparti har tillit til at regjeringen
fortløpende vurderer tiltak for å sikre økonomisk kompensasjon til
kommunene der det er behov for det.