Merknad
7. Komiteens tilråding
Komiteens tilråding A–C fremmes av medlemmene i komiteen fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti, og komiteens tilråding D fremmes av medlemmene i komiteen fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti.
Komiteen viser til proposisjonen og til det som står over, og råder Stortinget til å gjøre følgende
På statsbudsjettet for 2021 bevilges under:
Kap. |
Post |
Formål |
|
Kroner |
Kroner |
Utgifter |
|||||
1 |
|
H.M. Kongen og H.M. Dronningen |
|
|
|
|
1 |
Apanasje |
|
12 967 000 |
|
|
50 |
Det kongelige hoff |
|
223 773 000 |
|
|
51 |
Særskilte prosjekter ved Det kongelige hoff |
|
87 900 000 |
|
2 |
|
H.K.H. Kronprinsen og H.K.H. Kronprinsessen |
|
|
|
|
1 |
Apanasje |
|
10 792 000 |
|
20 |
|
Statsministerens kontor |
|
|
|
|
1 |
Driftsutgifter |
|
93 315 000 |
|
|
21 |
Spesielle driftsutgifter, Koronakommisjonen, kan overføres |
|
10 000 000 |
|
21 |
|
Statsrådet |
|
|
|
|
1 |
Driftsutgifter |
|
177 242 000 |
|
24 |
|
Regjeringsadvokaten |
|
|
|
|
1 |
Driftsutgifter |
|
108 355 000 |
|
|
21 |
Spesielle driftsutgifter |
|
14 786 000 |
|
502 |
|
Tariffavtalte avsetninger |
|
|
|
|
21 |
Spesielle driftsutgifter, kan overføres, kan nyttes under post 70 |
|
2 000 000 |
|
|
70 |
Kompetanseutvikling mv., kan overføres, kan nyttes under post 21 |
|
33 000 000 |
|
|
71 |
Opplæring og utvikling av tillitsvalgte |
|
203 900 000 |
|
510 |
|
Departementenes sikkerhets- og serviceorganisasjon |
|
|
|
|
1 |
Driftsutgifter |
|
672 470 000 |
|
|
21 |
Spesielle driftsutgifter, kan overføres |
|
62 737 000 |
|
|
22 |
Fellesutgifter |
|
138 152 000 |
|
|
45 |
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres |
|
21 673 000 |
|
|
46 |
Sikringsanlegg og sperresystemer, kan overføres |
|
9 025 000 |
|
525 |
|
Fylkesmannsembetene |
|
|
|
|
1 |
Driftsutgifter |
|
1 894 046 000 |
|
|
21 |
Spesielle driftsutgifter, kan overføres |
|
176 760 000 |
|
530 |
|
Byggeprosjekter utenfor husleieordningen |
|
|
|
|
30 |
Prosjektering av bygg, kan overføres |
|
173 000 000 |
|
|
33 |
Videreføring av byggeprosjekter, kan overføres |
|
1 769 500 000 |
|
|
36 |
Kunstnerisk utsmykking, kan overføres |
|
33 000 000 |
|
|
45 |
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres |
|
193 551 000 |
|
531 |
|
Eiendommer til kongelige formål |
|
|
|
|
1 |
Driftsutgifter |
|
27 529 000 |
|
|
45 |
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres |
|
47 620 000 |
|
533 |
|
Eiendommer utenfor husleieordningen |
|
|
|
|
1 |
Driftsutgifter |
|
21 341 000 |
|
|
45 |
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres |
|
335 000 000 |
|
540 |
|
Digitaliseringsdirektoratet |
|
|
|
|
1 |
Driftsutgifter |
|
158 396 000 |
|
|
21 |
Spesielle driftsutgifter, kan overføres |
|
44 634 000 |
|
|
22 |
Bruk av nasjonale fellesløsninger |
|
109 300 000 |
|
|
23 |
Utvikling og forvaltning av nasjonale fellesløsninger, kan overføres |
|
119 248 000 |
|
|
25 |
Medfinansieringsordning for digitaliseringsprosjekter, kan overføres |
|
176 152 000 |
|
|
26 |
StimuLab, kan overføres |
|
20 682 000 |
|
|
28 |
Altinn, kan overføres |
|
181 670 000 |
|
|
29 |
Tjenesteeierfinansiert drift av Altinn, kan overføres |
|
112 900 000 |
|
|
71 |
IT-standardisering |
|
837 000 |
|
545 |
|
Datatilsynet |
|
|
|
|
1 |
Driftsutgifter |
|
66 660 000 |
|
546 |
|
Personvernnemnda |
|
|
|
|
1 |
Driftsutgifter |
|
2 571 000 |
|
577 |
|
Tilskudd til de politiske partier |
|
|
|
|
1 |
Driftsutgifter |
|
8 737 000 |
|
|
70 |
Sentrale organisasjoner |
|
311 821 000 |
|
|
71 |
Kommunale organisasjoner |
|
34 667 000 |
|
|
73 |
Fylkesorganisasjoner |
|
75 751 000 |
|
|
75 |
Fylkesungdomsorganisasjoner |
|
22 501 000 |
|
|
76 |
Sentrale ungdomsorganisasjoner |
|
8 478 000 |
|
2445 |
|
Statsbygg |
|
|
|
|
24 |
Driftsresultat: |
|
|
|
|
|
1 Driftsinntekter |
-5 593 922 000 |
|
|
|
|
2 Driftsutgifter |
2 199 763 000 |
|
|
|
|
3 Avskrivninger |
1 506 000 000 |
|
|
|
|
4 Renter av statens kapital |
697 200 000 |
|
|
|
|
6 Til reguleringsfondet |
-1 335 000 000 |
-2 525 959 000 |
|
|
30 |
Prosjektering av bygg, kan overføres |
|
78 800 000 |
|
|
31 |
Igangsetting av ordinære byggeprosjekter, kan overføres |
|
1 261 700 000 |
|
|
32 |
Prosjektering og igangsetting av brukerfinansierte byggeprosjekter, kan overføres |
|
327 000 000 |
|
|
33 |
Videreføring av ordinære byggeprosjekter, kan overføres |
|
743 376 000 |
|
|
34 |
Videreføring av brukerfinansierte byggeprosjekter, kan overføres |
|
900 000 000 |
|
|
45 |
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres |
|
312 372 000 |
|
|
49 |
Kjøp av eiendommer, kan overføres |
|
303 566 000 |
|
|
|
Totale utgifter |
|
|
9 409 294 000 |
Inntekter |
|||||
3024 |
|
Regjeringsadvokaten |
|
|
|
|
1 |
Erstatning for utgifter i rettssaker |
|
20 200 000 |
|
3510 |
|
Departementenes sikkerhets- og serviceorganisasjon |
|
|
|
|
2 |
Diverse inntekter |
|
40 349 000 |
|
|
3 |
Brukerbetaling |
|
66 905 000 |
|
3525 |
|
Fylkesmannsembetene |
|
|
|
|
1 |
Inntekter ved oppdrag |
|
176 760 000 |
|
3533 |
|
Eiendommer utenfor husleieordningen |
|
|
|
|
2 |
Diverse inntekter |
|
2 511 000 |
|
3540 |
|
Digitaliseringsdirektoratet |
|
|
|
|
3 |
Diverse inntekter |
|
90 000 |
|
|
5 |
Bruk av nasjonale fellesløsninger |
|
109 220 000 |
|
|
6 |
Tilleggstjenester til nasjonale fellesløsninger |
|
4 599 000 |
|
|
7 |
Tjenesteeierfinansiert drift av Altinn |
|
112 808 000 |
|
|
86 |
Tvangsmulkt |
|
100 000 |
|
5447 |
|
Salg av eiendom utenfor statens forretningsdrift |
|
|
|
|
40 |
Salgsinntekter |
|
1 400 000 000 |
|
|
|
Totale inntekter |
|
|
1 933 542 000 |
Stortinget samtykker i at Kommunal- og moderniseringsdepartementet i 2021 kan:
overskride bevilgningen under |
mot tilsvarende merinntekter under |
kap. 510 post 1 |
kap. 3510 postene 2 og 3 |
kap. 525 post 1 |
kap. 3525 post 2 |
kap. 525 post 21 |
kap. 3525 post 1 |
kap. 533 post 1 |
kap. 3533 post 2 |
kap. 540 post 1 |
kap. 3540 post 3 |
kap. 540 post 21 |
kap. 3540 post 3 |
kap. 540 post 22 |
kap. 3540 post 5 |
kap. 540 post 23 |
kap. 3540 post 6 |
kap. 540 post 28 |
kap. 3540 post 3 |
kap. 540 post 29 |
kap. 3540 post 7 |
Merinntekt som gir grunnlag for overskridelse, skal også dekke merverdiavgift knyttet til overskridelsen, og berører derfor også kap. 1633 post 1 for de statlige forvaltningsorganene som inngår i nettoordningen for merverdiavgift.
Merinntekter og eventuelle mindreinntekter tas med i beregningen av overføring av ubrukt bevilgning til neste år.
Stortinget samtykker i at Kommunal- og moderniseringsdepartementet i 2021 kan foreta bestillinger ut over gitt bevilgning under kap. 540 Digitaliseringsdirektoratet, post 28 Altinn, men slik at ramme for nye bestillinger og gammelt ansvar ikke overskrider 50 mill. kroner.
Stortinget samtykker i at Kommunal- og moderniseringsdepartementet i 2021 kan gi tilsagn om tilskudd ut over gitte bevilgninger, men slik at samlet ramme for nye tilsagn og gammelt ansvar ikke overstiger følgende beløp:
Kap. |
Post |
Betegnelse |
Samlet ramme |
540 |
|
Digitaliseringsdirektoratet |
|
|
25 |
Medfinansieringsordning for digitaliseringsprosjekter |
163,6 mill. kroner |
Stortinget samtykker i at H.M. Kongen i 2021 kan pådra forpliktelser ut over bevilgningen på kap. 1 post 51 for å gjennomføre sikringsprosjektet på de kongelige eiendommer. Kostnadsrammen er 608,1 mill. kroner i prisnivå per juli 2021.
Stortinget samtykker i at Kommunal- og moderniseringsdepartementet i 2021 kan:
-
1. overskride kap. 2445 Statsbygg, postene 30–49, med inntil 250 mill. kroner, mot dekning i reguleringsfondet.
-
2. overskride kap. 2445 Statsbygg, postene 30–49, med beløp som tilsvarer netto gevinst fra salg av eiendommer.
Stortinget samtykker i at Kommunal- og moderniseringsdepartementet i 2021 kan omdisponere:
-
1. under kap. 530 Byggeprosjekter utenfor husleieordningen, mellom postene 31 og 33 og mellom postene 30 og 34.
-
2. under kap. 531 Eiendommer til kongelige formål, fra post 1 til 45.
-
3. under kap. 533 Eiendommer utenfor husleieordningen, fra post 1 til 45.
-
4. under kap. 2445 Statsbygg, mellom postene 30, 31, 33, 45 og 49.
-
5. under kap. 2445 Statsbygg, mellom postene 32 og 34, samt post 49 i de tilfeller det er aktuelt å kjøpe en eiendom som ledd i gjennomføringen av brukerfinansierte byggeprosjekter.
Stortinget samtykker i at Kommunal- og moderniseringsdepartementet i 2021 kan pådra staten forpliktelser ut over budsjettåret for å gjennomføre byggeprosjekter og andre investeringsprosjekter som er omtalt under kap. 530 Byggeprosjekter utenfor husleieordningen, kap. 531 Eiendommer til kongelige formål, kap. 532 Utvikling av Fornebuområdet, kap. 533 Eiendommer utenfor husleieordningen og kap. 2445 Statsbygg, innenfor de kostnadsrammene som er omtalt i Prop. 1 S (2020–2021) eller i tidligere proposisjoner til Stortinget.
Stortinget samtykker i at Kommunal- og moderniseringsdepartementet i 2021 kan:
-
1. sette i gang byggeprosjekter under kap. 2445 Statsbygg, post 32 Prosjektering og igangsetting av brukerfinansierte byggeprosjekter, uten at disse er omtalt med kostnadsramme overfor Stortinget, når leietakeren har de husleiemidlene det er behov for innenfor gjeldende budsjettrammer.
-
2. pådra staten forpliktelser ut over budsjettåret, innenfor en samlet ramme på 1 500 mill. kroner for gamle og nye forpliktelser, ved gjennomføring av brukerfinansierte byggeprosjekter under kap. 2445 Statsbygg, post 32 Prosjektering og igangsetting av brukerfinansierte byggeprosjekter og post 34 Videreføring av brukerfinansierte byggeprosjekter.
Stortinget samtykker i at Kommunal- og moderniseringsdepartementet i 2021 kan:
-
1. godkjenne salg, makeskifte eller bortfeste av eiendom som forvaltes av Statsbygg eller av statlige virksomheter som ikke har egen salgsfullmakt, for inntil 750 mill. kroner.
-
2. selge statens eiendommer på Adamstuen i Oslo. Det kan foretas direktesalg til Oslo kommune av eiendom som skal benyttes til kommunale formål. Prisen fastsettes da til markedstakst.
-
3. godkjenne kjøp av eiendom finansiert ved salgsinntekter, innsparte midler eller midler fra reguleringsfondet for inntil 300 mill. kroner totalt, ut over bevilgningen på kap. 2445 Statsbygg, post 49.
-
4. korrigere Statsbyggs balanse i de tilfellene hvor prosjekterings- og investeringsmidler ført på kap. 2445 Statsbygg blir overført til andre budsjettkapitler eller prosjektene ikke blir realisert.
Stortinget samtykker i at Kommunal- og moderniseringsdepartementet i 2021 kan gi Statsbygg fullmakt til å:
-
1. foreta posteringer til og fra reguleringsfondet som del av mellomværendet med statskassen.
-
2. føre inn- og utbetalinger knyttet til bruksavhengige driftskostnader og tilleggsavtaler mot mellomværendet med statskassen.
-
3. føre utlegg som skal viderefaktureres kunde og tilhørende innbetalinger mot mellomværendet med statskassen.
-
4. føre innbetalinger knyttet til delfinansiering av investeringsprosjekter fra oppdragsgiver mot mellomværendet med statskassen. Innbetalingene nettoføres på investeringspostene i takt med når investeringskostnadene påløper.
Stortinget samtykker i at Statsministerens kontor i 2021 kan overskride bevilgningen på kap. 21 Statsrådet, post 1 Driftsutgifter, for å iverksette nødvendige sikkerhetstiltak for regjeringen.
På statsbudsjettet for 2021 bevilges under:
Kap. |
Post |
Formål |
Kroner |
Kroner |
Utgifter |
||||
290 |
|
Integrerings- og mangfoldsdirektoratet |
|
|
|
1 |
Driftsutgifter |
305 591 000 |
|
291 |
|
Bosetting av flyktninger og tiltak for innvandrere |
|
|
|
21 |
Spesielle driftsutgifter, kan overføres |
70 004 000 |
|
|
45 |
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres |
55 029 000 |
|
|
50 |
Norges forskningsråd |
7 397 000 |
|
|
60 |
Integreringstilskudd, kan overføres |
6 035 134 000 |
|
|
61 |
Særskilt tilskudd ved bosetting av enslige, mindreårige flyktninger, overslagsbevilgning |
992 285 000 |
|
|
62 |
Kommunale innvandrertiltak |
250 006 000 |
|
|
70 |
Bosettingsordningen og integreringstilskudd, oppfølging |
2 357 000 |
|
|
71 |
Tilskudd til integreringsarbeid i regi av sivilsamfunn og frivillige organisasjoner |
173 748 000 |
|
|
72 |
Statsautorisasjonsordningen for tolker mv. |
16 992 000 |
|
|
73 |
Tilskudd |
31 258 000 |
|
292 |
|
Opplæring i norsk og samfunnskunnskap for voksne innvandrere |
|
|
|
21 |
Spesielle driftsutgifter, kan overføres |
82 343 000 |
|
|
22 |
Prøver i norsk og samfunnskunnskap for voksne innvandrere |
32 463 000 |
|
|
60 |
Tilskudd til opplæring i norsk og samfunnskunnskap for voksne innvandrere |
1 060 508 000 |
|
|
61 |
Kompetansekartlegging i mottak før bosetting |
546 000 |
|
490 |
|
Utlendingsdirektoratet |
|
|
|
1 |
Driftsutgifter |
1 062 635 000 |
|
|
21 |
Spesielle driftsutgifter, asylmottak |
575 789 000 |
|
|
22 |
Spesielle driftsutgifter, tolk og oversettelse |
13 845 000 |
|
|
23 |
Spesielle driftsutgifter, kunnskapsutvikling, kan overføres |
4 751 000 |
|
|
45 |
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres |
56 199 000 |
|
|
60 |
Tilskudd til vertskommuner for asylmottak |
149 329 000 |
|
|
70 |
Stønader til beboere i asylmottak |
50 800 000 |
|
|
71 |
Tilskudd til aktivitetstilbud for barn i asylmottak, og veiledning for au pairer |
8 480 000 |
|
|
72 |
Internasjonalt migrasjonsarbeid, og assistert retur og reintegrering i hjemlandet, kan overføres |
51 205 000 |
|
|
73 |
Beskyttelse til flyktninger utenfor Norge mv., støttetiltak, kan nyttes under kap. 291, post 60 |
18 448 000 |
|
|
74 |
Internasjonale forpliktelser, kontingenter mv., kan overføres |
55 400 000 |
|
|
75 |
Reiseutgifter for flyktninger til og fra utlandet, kan overføres |
35 047 000 |
|
491 |
|
Utlendingsnemnda |
|
|
|
1 |
Driftsutgifter, kan nyttes under post 21 |
278 275 000 |
|
|
21 |
Spesielle driftsutgifter, nemndbehandling, kan nyttes under post 1 |
15 881 000 |
|
500 |
|
Kommunal- og moderniseringsdepartementet |
|
|
|
1 |
Driftsutgifter |
415 069 000 |
|
|
21 |
Spesielle driftsutgifter, kan overføres, kan nyttes under post 70 |
83 138 000 |
|
|
23 |
Husleie for fellesarealer m.m. |
118 332 000 |
|
|
25 |
Nytt regjeringskvartal, kan overføres |
4 115 000 |
|
|
27 |
Felles IKT-løsning, kan overføres |
66 362 000 |
|
|
50 |
Forskningsprogrammer |
53 253 000 |
|
|
70 |
Diverse formål, kan overføres, kan nyttes under post 21 |
3 090 000 |
|
553 |
|
Regional- og distriktsutvikling |
|
|
|
61 |
Mobiliserende og kvalifiserende næringsutvikling |
780 770 000 |
|
|
62 |
Kompetansepiloter, kan overføres |
16 920 000 |
|
|
63 |
Interreg og Arktis 2030 |
104 548 000 |
|
|
65 |
Omstilling |
99 046 000 |
|
|
74 |
Klynger og innovasjon |
219 665 000 |
|
|
76 |
Nordisk og europeisk samarbeid, kan overføres |
31 858 000 |
|
554 |
|
Kompetansesenter for distriktsutvikling |
|
|
|
1 |
Driftsutgifter |
32 949 000 |
|
|
73 |
Merkur, kan overføres |
61 310 000 |
|
560 |
|
Samiske formål |
|
|
|
50 |
Samisk språk, kultur og samfunnsliv |
539 013 000 |
|
|
51 |
Divvun |
7 621 000 |
|
|
55 |
Samisk høgskole |
5 502 000 |
|
563 |
|
Internasjonalt reindriftssenter |
|
|
|
1 |
Driftsutgifter |
6 258 000 |
|
|
21 |
Spesielle driftsutgifter, kan overføres |
2 861 000 |
|
567 |
|
Nasjonale minoriteter |
|
|
|
22 |
Kollektiv oppreisning til norske rom mv. |
1 135 000 |
|
|
60 |
Rom, kan overføres |
3 729 000 |
|
|
70 |
Nasjonale minoriteter |
7 989 000 |
|
|
72 |
Det Mosaiske Trossamfund |
9 480 000 |
|
|
73 |
Kvensk språk og kultur |
10 836 000 |
|
|
74 |
Kultur- og ressurssenter for norske rom |
14 473 000 |
|
|
75 |
Romanifolket/taterne, kan overføres |
5 188 000 |
|
581 |
|
Bolig- og bomiljøtiltak |
|
|
|
70 |
Bostøtte, overslagsbevilgning |
3 044 608 000 |
|
|
76 |
Utleieboliger, kan overføres |
239 727 000 |
|
|
78 |
Boligsosiale tiltak, kan overføres |
11 588 000 |
|
|
79 |
Heis og tilstandsvurdering, kan overføres |
50 480 000 |
|
585 |
|
Husleietvistutvalget |
|
|
|
1 |
Driftsutgifter |
35 933 000 |
|
587 |
|
Direktoratet for byggkvalitet |
|
|
|
1 |
Driftsutgifter |
103 618 000 |
|
|
22 |
Kunnskapsutvikling og informasjonsformidling |
43 779 000 |
|
590 |
|
Planlegging og byutvikling |
|
|
|
65 |
Områdesatsing i byer, kan overføres |
65 195 000 |
|
|
72 |
Bolig- og områdeutvikling i byer, kan overføres |
20 160 000 |
|
|
81 |
Kompetansetiltak, kan overføres |
6 910 000 |
|
595 |
|
Statens kartverk |
|
|
|
1 |
Driftsutgifter, kan nyttes under post 21 og 45 |
916 328 000 |
|
|
21 |
Spesielle driftsutgifter, kan overføres, kan nyttes under post 1 og 45 |
267 332 000 |
|
|
30 |
Geodesiobservatoriet, kan overføres |
17 161 000 |
|
2412 |
|
Husbanken |
|
|
|
1 |
Driftsutgifter |
362 066 000 |
|
|
21 |
Spesielle driftsutgifter, kan overføres |
11 270 000 |
|
|
45 |
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres |
72 541 000 |
|
|
71 |
Tap på lån |
11 000 000 |
|
|
72 |
Rentestøtte |
2 100 000 |
|
|
|
Totale utgifter |
|
19 478 051 000 |
Inntekter |
||||
3291 |
|
Bosetting av flyktninger og tiltak for innvandrere |
|
|
|
4 |
Tilskudd til integreringsprosjekter i asylmottak i regi av frivillige organisasjoner, ODA-godkjente utgifter |
11 582 000 |
|
3292 |
|
Opplæring i norsk og samfunnskunnskap for voksne innvandrere |
|
|
|
1 |
Norskopplæring i mottak, ODA-godkjente utgifter |
21 151 000 |
|
3490 |
|
Utlendingsdirektoratet |
|
|
|
1 |
Assistert retur fra Norge for asylsøkere med avslag, ODA-godkjente utgifter |
1 170 000 |
|
|
3 |
Reiseutgifter for flyktninger til og fra utlandet, ODA-godkjente utgifter |
49 924 000 |
|
|
4 |
Asylmottak, ODA-godkjente utgifter |
264 656 000 |
|
|
5 |
Refusjonsinntekter |
4 616 000 |
|
|
6 |
Beskyttelse til flyktninger utenfor Norge mv., ODA-godkjente utgifter |
22 624 000 |
|
|
7 |
Tolk og oversettelse, ODA-godkjente utgifter |
13 191 000 |
|
|
8 |
Internasjonalt migrasjonsarbeid og reintegrering i hjemlandet, ODA-godkjente utgifter |
26 783 000 |
|
3563 |
|
Internasjonalt reindriftssenter |
|
|
|
2 |
Diverse inntekter |
2 861 000 |
|
3585 |
|
Husleietvistutvalget |
|
|
|
1 |
Gebyrer |
1 820 000 |
|
3587 |
|
Direktoratet for byggkvalitet |
|
|
|
1 |
Diverse inntekter |
110 000 |
|
|
4 |
Gebyrer |
38 959 000 |
|
3595 |
|
Statens kartverk |
|
|
|
1 |
Gebyrinntekter tinglysing |
447 300 000 |
|
|
2 |
Salg og abonnement m.m. |
161 925 000 |
|
|
3 |
Samfinansiering |
210 562 000 |
|
5312 |
|
Husbanken |
|
|
|
1 |
Gebyrer m.m. |
10 135 000 |
|
|
11 |
Diverse inntekter |
76 368 000 |
|
5615 |
|
Husbanken |
|
|
|
80 |
Renter |
1 820 000 000 |
|
|
|
Totale inntekter |
|
3 185 737 000 |
Stortinget samtykker i at Kunnskapsdepartementet i 2021 kan:
overskride bevilgningen under |
mot tilsvarende merinntekter under |
kap. 290 post 1 |
kap. 3290 post 1 |
Merinntekt som gir grunnlag for overskridelse, skal også dekke merverdiavgift knyttet til overskridelsen, og berører derfor også kap. 1633 post 1 for de statlige forvaltningsorganene som inngår i nettoordningen for merverdiavgift.
Merinntekter og eventuelle mindreinntekter tas med i beregningen av overføring av ubrukt bevilgning til neste år.
Stortinget samtykker i at Justis- og beredskapsdepartementet i 2021 kan:
overskride bevilgningen under |
mot tilsvarende merinntekter under |
kap. 490 post 1 |
kap. 3490 post 5 |
kap. 491 post 1 |
kap. 3491 post 1 |
Merinntekt som gir grunnlag for overskridelse, skal også dekke merverdiavgift knyttet til overskridelsen, og berører derfor også kap. 1633 post 1 for de statlige forvaltningsorganene som inngår i nettoordningen for merverdiavgift.
Merinntekter og eventuelle mindreinntekter tas med i beregningen av overføring av ubrukt bevilgning til neste år.
Stortinget samtykker i at Justis- og beredskapsdepartementet i 2021 kan gi tilsagn om støtte ut over gitte bevilgninger på kap. 490 Utlendingsdirektoratet, post 72 Internasjonalt migrasjonsarbeid, og assistert retur og reintegrering i hjemlandet, kan overføres, men slik at samlet ramme for nye tilsagn og gammelt ansvar ikke overstiger 50 mill. kroner.
Stortinget samtykker i at Justis- og beredskapsdepartementet i 2021 kan inngå avtaler med varighet ut over 2021 om midlertidig drift av innkvartering for utlendinger som søker beskyttelse i Norge. Dersom behovet for innkvartering av asylsøkere og flyktninger blir større enn forutsatt i statsbudsjettet for 2021 eller det oppstår behov for å gjennomføre tiltak for forsvarlig innkvartering ut over det som der er lagt til grunn, samtykker Stortinget i at Justis- og beredskapsdepartementet kan øke innkvarteringskapasiteten eller iverksette nødvendige tiltak, selv om dette medfører et bevilgningsmessig merbehov over kap. 490 Utlendingsdirektoratet, post 21 Spesielle driftsutgifter, asylmottak, post 60 Tilskudd til vertskommuner for asylmottak eller post 70 Stønader til beboere i asylmottak. Summen av overskridelser på postene kan ikke overstige 900 mill. kroner i 2021, og forpliktelsene ut over 2021 skal ikke overstige en samlet ramme på 1 mrd. kroner.
Stortinget samtykker i at Kommunal- og moderniseringsdepartementet i 2021 kan:
overskride bevilgningen under |
mot tilsvarende merinntekter under |
kap. 500 post 1 |
kap. 3500 post 1 |
kap. 554 post 1 |
kap. 3554 post 1 |
kap. 563 post 21 |
kap. 3563 post 2 |
kap. 585 post 1 |
kap. 3585 post 1 |
kap. 587 post 1 |
kap. 3587 post 4 |
kap. 595 post 1 |
kap. 3595 postene 2 og 3 |
kap. 595 post 21 |
kap. 3595 postene 2 og 3 |
kap. 595 post 45 |
kap. 3595 post 4 |
Merinntekt som gir grunnlag for overskridelse, skal også dekke merverdiavgift knyttet til overskridelsen, og berører derfor også kap. 1633 post 1 for de statlige forvaltningsorganene som inngår i nettoordningen for merverdiavgift.
Merinntekter og eventuelle mindreinntekter tas med i beregningen av overføring av ubrukt bevilgning til neste år.
Stortinget samtykker i at Kommunal- og moderniseringsdepartementet i 2021 kan gi Statens kartverk fullmakt til å plassere innbetalinger fra samfinansierte prosjekter på mellomværendet med statskassen. Inntektene vil bli rapportert til statsregnskapet på det tidspunkt utgiftene i de samfinansierte prosjektene kommer til utbetaling og rapporteres til statsregnskapet.
Stortinget samtykker i at Kommunal- og moderniseringsdepartementet i 2021 kan gi Statens kartverk fullmakt til å sette i gang samfinansierte prosjekter før finansieringen i sin helhet er innbetalt til Statens kartverk, forutsatt at det er inngått en bindende avtale med betryggende sikkerhet om innbetaling mellom partene. Fullmakten begrenses oppad til 90 mill. kroner og gjelder utgifter ført på kap. 595 Statens kartverk, post 21 Spesielle driftsutgifter mot inntekter ført på kap. 3595 Statens kartverk, post 3 Samfinansiering.
Stortinget samtykker i at Kommunal- og moderniseringsdepartementet i 2021 kan gi Statens kartverk fullmakt til å foreta bestillinger av kartgrunnlag ut over gitt bevilgning under kap. 595 Statens kartverk, post 21 Spesielle driftsutgifter, men slik at rammen for nye bestillinger og gammelt ansvar ikke overstiger 70 mill. kroner.
Stortinget samtykker i at Kommunal- og moderniseringsdepartementet i 2021 kan gi tilsagn om tilskudd utover gitte bevilgninger, men slik at samlet ramme for nye tilsagn og gammelt ansvar ikke overstiger følgende beløp:
Kap. |
Post |
Betegnelse |
Samlet ramme |
567 |
|
Nasjonale minoriteter |
|
|
74 |
Kultur- og ressurssenter for norske rom |
4,1 mill. kroner |
581 |
|
Bolig- og bomiljøtiltak |
|
|
76 |
Utleieboliger |
162,2 mill. kroner |
|
79 |
Heis og tilstandsvurdering |
46,1 mill. kroner |
590 |
|
Planlegging og byutvikling |
|
|
72 |
Bolig- og områdeutvikling i byer |
22,5 mill. kroner |
Stortinget samtykker i at Kommunal- og moderniseringsdepartementet i 2021 kan:
-
1. tildele midler til fylkeskommunene som tilskudd uten krav om tilbakebetaling under kap. 553 Regional- og distriktsutvikling, post 61 Mobiliserende og kvalifiserende næringsutvikling, post 62 Kompetansepiloter, post 63 Interreg og Arktis 2030 og post 65 Omstilling.
-
2. tildele midler til Innovasjon Norge og Forskningsrådet som tilskudd uten krav om tilbakebetaling under kap. 553 Regional- og distriktsutvikling, post 74 Klynger og innovasjon.
Stortinget samtykker i at Kommunal- og moderniseringsdepartementet gis fullmakt til å overføre udisponert beløp på kap. 567 Nasjonale minoriteter, post 75 Romanifolket/taterne fra 2021 til 2022.
Stortinget samtykker i at Kommunal- og moderniseringsdepartementet i 2021 kan gi Husbanken fullmakt til å føre utbetalinger knyttet til utlegg i låne- og tilskuddsforvaltningen samt tilhørende refusjoner mot mellomværendet med statskassen.
På statsbudsjettet for 2021 bevilges under:
Kap. |
Post |
Formål |
Kroner |
Kroner |
Utgifter |
||||
571 |
|
Rammetilskudd til kommuner |
|
|
|
21 |
Spesielle driftsutgifter, kan overføres |
33 334 000 |
|
|
60 |
Innbyggertilskudd |
139 545 158 000 |
|
|
61 |
Distriktstilskudd Sør-Norge |
808 012 000 |
|
|
62 |
Distriktstilskudd Nord-Norge |
2 269 747 000 |
|
|
64 |
Skjønnstilskudd, kan nyttes under kap. 572, post 64 |
2 525 000 000 |
|
|
65 |
Regionsentertilskudd |
202 897 000 |
|
|
66 |
Veksttilskudd |
190 848 000 |
|
|
67 |
Storbytilskudd |
604 898 000 |
|
572 |
|
Rammetilskudd til fylkeskommuner |
|
|
|
60 |
Innbyggertilskudd |
37 216 160 000 |
|
|
62 |
Nord-Norge-tilskudd |
713 613 000 |
|
|
64 |
Skjønnstilskudd, kan nyttes under kap. 571, post 64 |
2 582 000 000 |
|
573 |
|
Kommunestruktur |
|
|
|
60 |
Kommunesammenslåing |
53 200 000 |
|
575 |
|
Ressurskrevende tjenester |
|
|
|
60 |
Toppfinansieringsordning, overslagsbevilgning |
11 023 904 000 |
|
578 |
|
Valgdirektoratet |
|
|
|
1 |
Driftsutgifter |
111 265 000 |
|
|
70 |
Informasjonstiltak |
5 537 000 |
|
579 |
|
Valgutgifter |
|
|
|
1 |
Driftsutgifter |
11 789 000 |
|
|
|
Totale utgifter |
|
197 897 362 000 |
Stortinget ber regjeringen endre grensen for når små kommuner med høye utgifter til ressurskrevende tjenester kan motta tilskudd. Grensen for innbyggerbegrensningen endres til 3 200 innbyggere. Rammen økes til 55 mill. kroner. Inndekning er tilsvarende reduksjon i rammen for skjønnsmidler.
Stortinget ber regjeringen sørge for at videreføringen av ekstrabevilgningen til fergefylkene innrettes slik at en tredjedel fordeles etter fergekriteriene i kostnadsnøkkelen og to tredjedeler fra fergesamband som har tatt i bruk el-ferger per 2020.
Stortinget ber regjeringen legge frem en sak om digitalisering av offentlig sektor som sikrer løsninger for god offentlig forvaltning av data, med åpenhet og som desentraliserer langt mer av tjenestetilbudet enn det som er tilfelle i dag. Det må bygges opp digital kompetanse i det offentlige slik at fellesskapsløsninger ikke blir privatisert og det må utredes en offentlig skyløsning.
Stortinget ber regjeringen øke antallet trainee-stillinger for personer med funksjonsnedsettelser i statsforvaltningen.
Stortinget ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med en sak som vurderer mulighetene for nedskaleringer og reduksjon i kostnader i det nye regjeringskvartalet. Det kan blant annet omfatte å beholde noen av dagens bygg, gjennomgå og vurdere sikkerhetskrav og ikke samle alle departementene på samme område.
Stortinget ber regjeringen legge til grunn at lokaliseringen av et nytt nasjonalt kontor for Husleietvistutvalget, som skal behandle saker utenfor dagens kontorers virkeområde, lokaliseres utenfor de største pressområdene.
Stortinget ber regjeringen bruke handlingsrommet ved offentlige innkjøp til å stille høye miljøkrav, og utfordre byggebransjen til å utvikle nye, smarte rehabiliterings- eller nybyggløsninger.
Stortinget ber regjeringen utrede hvordan det kan 1) stilles høyere krav til bruk av materialer uten miljøgifter og lavest mulig klimagassutslipp, tydeligere krav til energieffektivisering og stimuleres til mer gjenvinning eller ombruk av byggematerialer, 2) etterspørres en kvalitet som tåler påkjenning fra både normal bruk og forventede endringer i klimaet, og 3) gjenbrukes mer av eksisterende bygningsmasse, herunder hva som skal utløse krav om gjenbruk, heller enn å rive og bygge nytt.»
Stortinget ber regjeringen legge frem en stortingsmelding om vann- og avløpssektoren. Meldingen må behandle utfordringene i sektoren, hvilke sektorlover som kan samordnes, og hvordan staten og kommunene bedre kan samordne sin innsats for sikker håndtering av vann og avløp.
Stortinget ber regjeringen trappe opp arbeidet med å oppdatere kartbasene for stier og turruter og rapportere på dette arbeidet i revidert nasjonalbudsjett 2021.
Stortinget ber regjeringen utrede hvordan Husbanken kan bidra til å løse utfordringer i boligmarkedet i distriktene, som mangel på variasjon i boliger og passende boliger for eldre og tilflyttende arbeidskraft.
Stortinget ber regjeringen utrede hvordan Husbanken kan være en pådriver for å utvikle nye modeller og arbeidsmetoder, for eksempel modeller for leie til eie, som bidrar til at de som står utenfor boligmarkedet, kommer innenfor.
Stortinget ber regjeringen utrede hvordan kommunene kan regulere krav om bærekraftige/fossilfrie løsninger for oppvarming av bygg, samt hvilke insentiver som kan fremme omlegging fra fossile til fossilfrie løsninger.
Stortinget ber regjeringen legge fram lovforslag om at kommunene får hjemmel til å kreve at skip benytter seg av landstrøm i havner der dette er installert, og kreve elektrifisering av installasjoner i nære sjøområder av hensyn til klimagassutslipp i tillatelse etter forurensningsloven.
Stortinget ber regjeringen sikre at kommunene og fylkeskommunene blir kompensert for alle koronarelaterte økte utgifter og tapte skatteinntekter for 2020 så raskt som mulig i 2021.
Stortinget ber regjeringen avvikle forsøksordningen med statlig finansiering av eldreomsorgen.
Stortinget ber regjeringen foreta en helhetlig gjennomgang av finansordningen for ressurskrevende tjenester og sikre at alle relevante kostnader kommunene har, som bl.a. følger av kvalitetsforskriften og tidlig utskriving av pasienter, regnes med i grunnlaget for den kommunale egenandelen.
Stortinget ber regjeringen sikre at fylkesmannen ved behandling av klager knyttet til BPA gjør egne vurderinger av både assistansebehovet, lovgrunnlaget og alle forhold det blir klaget på.