Merknad
5. Oppfølging av anmodningsvedtak
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, viser til at det flere steder i budsjettproposisjon Prop. 1 S (2020–2021) er referert til Stortingets anmodningsvedtak. Flertallet vil understreke at komiteens merknader til disse i denne innstillingen ikke er å anse som Stortingets kontroll av regjeringens oppfølging av vedtakene og således ikke kan erstatte den normale behandlingen gjennom den årlige stortingsmeldingen om anmodnings- og utredningsvedtak.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til anmodningsvedtak 540, 541 og 542, som omhandler svært viktige saker om enslige mindreårige asylsøkere, tvangsretur av barnefamilier, og ikke minst utvisning og innreiseforbud for foreldre med mindreårige barn i Norge. Det er kritikkverdig at regjeringen systematisk nedprioriterer å gjennomføre disse vedtakene, som er viktige tiltak som kan bedre situasjonen for mennesker som er i en svært vanskelig livssituasjon.
Vedtak 921 (2015–2016) om å etablere tilsyn med mottaksdrift er også nødvendig, både av hensyn til kvalitet og pengebruk. Dette medlem registrerer at regjeringen ikke prioriterer slike viktige oppgaver, men lar det skure.
Dette medlem viser til Vedtak 938 (2016–2017) om å få lovfestet ansvaret for enslige asylsøkere, som regjeringen heller ikke har prioritert. Dette medlem viser til at flere vedtak som Kristelig Folkeparti har fått gjennomslag for i Stortinget, ikke blir fulgt opp av Kristelig Folkeparti i regjering.
Komiteens medlemmer fra Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at det er god fremdrift i anmodningsvedtakene Sosialistisk Venstreparti henviser til. Disse medlemmer viser til at Justis- og beredskapsdepartementet har utredet anmodningsvedtak 540 og 541, og forslagene ble sendt på offentlig høring 18. desember 2019. Disse medlemmer viser videre til anmodningsvedtak 539, som hadde høringsfrist 3. april i år, og til at departementet arbeider med sikte på å ferdigstille en lovproposisjon i løpet av første halvår 2021. Disse medlemmer er godt fornøyd med at det kommer en egen lovproposisjon som følger opp anmodningsvedtakene, og imøteser regjeringens videre arbeid med denne. Det ble i høringsnotatet til anmodningsvedtak 540 avsnitt åtte bekreftet fra Politiets utlendingsenhet at vilkår for internering som ble fastsatt av Stortinget i 2018, har resultert i at det kun er begjært om én internering av enslig mindreårig etter at han hadde forlatt mottaket seks dager før 18-årsdagen sin. Disse medlemmer er fornøyd med at det utenom denne ikke er fremmet nye begjæringer av enslige mindreårige.
Disse medlemmer viser videre til anmodningsvedtak 542 og til at departementet har utarbeidet forslag til oppfølgingen av anmodningsvedtaket, og sendte forslagene på offentlig høring 2. mars i år. Disse medlemmer merker seg at høringsfristen var 5. juni, og viser til at departementet er i sluttfasen med arbeidet med en lovproposisjon. Når det gjelder Stortingets anmodningsvedtak nr. 921 av 16. juni 2016, der regjeringen bes etablere en uavhengig tilsynsordning for asylmottaksdrift, viser disse medlemmer til at denne fremdeles er under behandling i departementet. Vedrørende anmodningsvedtak 938 tas det sikte på å fremlegge en lovproposisjon tidlig første halvår 2021. Disse medlemmer er utålmodige på arbeidet med de nevnte anmodningsvedtakene og følger departementets arbeid tett opp videre.