4.3.1 Kap. 571 Rammetilskudd til kommuner
Komiteen viser til at kommunene
er et selvstendig folkevalgt forvaltningsnivå med ansvar for grunnleggende
velferdstjenester til sine innbyggere. Kommunenes rolle som samfunnsutvikler,
myndighetsutøver og demokratisk arena er helt sentrale ansvarsområder. Komiteen mener
at lokaldemokratiet utgjør kjernen i folkestyret, og at lokale folkevalgte
skal få tillit og ansvar i rollen som folkevalgte. For å sikre gode
velferdstjenester til innbyggerne må kommunene sikres gode rammevilkår,
og det lokale selvstyret må respekteres ved at betydelige deler
av overføringene er frie inntekter.
Komiteen viser til at ekstraordinære
bevilgninger som følge av virusutbruddet holdes utenom de ordinære
rammeoverføringene til kommunesektoren for 2021.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
merker seg at det legges opp til en vekst i frie inntekter på 2
mrd. kroner ut over særskilt tillegg. Fratrukket merkostnader på
demografi og satsinger innenfor veksten i frie inntekter utgjør
det økte handlingsrommet 0,7 mrd. kroner i 2021.
Flertallet merker seg at
regjeringen i år ikke inkluderer økte pensjonskostnader i regnestykket
over økningen i handlingsrom, slik det er gjort tidligere år. Regjeringen
anslår en vekst i pensjonskostnader på 600 mill. kroner. Dette vil
redusere det økonomiske handlingsrommet.
Videre skal kommunene
innenfor handlingsrommet som regjeringen anslår til 0,7 mrd. kroner,
dekke inn 300 mill. kroner for økt innslagspunkt for ressurskrevende
tjenester, og økt ansvar for aktivitetsplikt for sosialhjelpsmottakere
med dårlige norskkunnskaper med en anslått merkostnad på 200 mill.
kroner.
Flertallet viser til KS’
kommentarer til budsjettforslaget fra regjeringen, hvor det vises
til at underfinansieringen av den skjerpede pedagognormen og innføring
av bemanningsnormen i barnehagesektoren er om lag 400 mill. kroner
i 2021, og at dette øker til om lag 690 mill. kroner i 2022.
Flertallet viser til at
regjeringen i budsjettforslaget foreslår å nedjustere pensjonstilskuddet
til private barnehager fra 13 pst. til 11 pst. fra 1. januar 2021.
Årsaken er at private barnehager i gjennomsnitt har lavere pensjonsutgifter
enn de får tilskudd til. Det foreslås en overgangsordning slik at
nettoeffekten for 2021 blir på 215,8 mill. kroner, som medfører
en reduksjon i rammeoverføringen. Flertallet viser til at
reduksjonen foreslås fordelt etter barnehagenøkkelen i inntektssystemet.
Det innebærer at de 125 kommunene i Norge som ikke har private barnehager,
også får reduserte rammer som følge av den foreslåtte reduksjonen
i påslaget.
Flertallet viser til at
regjeringen i budsjettforslaget foreslår å redusere kompensasjonen
for bortfall av adgangen for kommunene til å ilegge eiendomsskatt
på produksjonsutstyr og installasjoner. Flertallet viser til at
Stortinget har vedtatt en kompensasjonsordning begrenset oppad til
500 mill. kroner, som nå foreslås redusert til maksimalt 300 mill.
kroner.
Flertallet mener regjeringen
gir en feil framstilling av handlingsrommet til kommunene i 2021. Flertallet konkluderer
derfor med at handlingsrommet til kommunesektoren for 2021 blir
redusert sammenlignet med 2020.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til at eiendomsskatten er en kommunal skatt. Disse medlemmer mener
at maksimumssatsen for bolig, fritidseiendom og næringseiendom bør
videreføres på dagens nivå. Det er forutsigbart for folk og næringsliv.
Eventuelle endringer i eiendomsskatten må utredes i samarbeid med
kommunene. Disse
medlemmer vil samtidig understreke at kommunene skal kompenseres
for inntektstapet knyttet til kuttet i eiendomsskatten på verk og
bruk.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser til merknader i Innst. 4 L (2020–2021).
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til egne forslag om en
mer sosial eiendomsskatt i Innst. 405 S (2018–2019).
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti, merker seg kommunenes og KS’
bekymring for en sterk økning i utgiftene til pleie- og omsorgstjenestene
de siste år. Flertallet merker
seg ettervirkningene av omleggingen av inntektssystemet for kommunene,
som sammen med økende utgifter, innskrenkede muligheter for inntekter
gjennom lokal beskatning og mindre utjevning av forskjeller mellom
kommunene bidrar til økende forskjeller blant kommuner.
Flertallet viser til at
KS forventer at netto driftsresultat i kommunesektoren samlet i
2020 vil ligge mellom 0,5 og 1 pst. Dette er klart lavere enn anbefalingen fra
teknisk beregningsutvalg om 2 pst. i sektoren samlet.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at en ny lov om
trossamfunn trer i kraft fra januar 2021. Disse medlemmer understreker
at kommunenes finansieringsansvar for Den norske kirke ligger fast.
Det faktum at statlige myndigheter har signalisert sterkere statlig
medvirkning i vedlikehold og sikring av kulturhistorisk viktige
kirker, erstatter ikke kommunenes finansieringsansvar.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til sitt alternative statsbudsjett
for 2021, der det vises til viktigheten av å sikre at kommunene ikke
finner smutthull for fortsatt å beholde eller øke inntekten fra
eiendomsskatt. Disse
medlemmer vil legge opp til at kommunene benytter seg av Skatteetatens
tall for takstgrunnlaget på bolig. Den lokale takseringen har blitt
et smutthull og en hvilepute for skattehungrige lokalpolitikere,
samtidig som det er et altfor tilfeldig takseringsgrunnlag. Kommunal
taksering er også en dyr løsning for kommunene. Skatteetatens verdigrunnlag
for beskatning av boliger er foreløpig en modell som kan forbedres
dersom den skal benyttes for å sette en takst, men modellen er langt
bedre enn den tilfeldige og dyre takseringen i kommunene.
Disse medlemmer mener eiendomsskatt
på hytter innebærer en uheldig og udemokratisk skatteinnkreving
der mennesker helt uten stemmerett blir tvunget til å betale skatt
i tillegg til at de betaler høye kommunale gebyrer på tjenester
de benytter i kommunen. Hyttefolk og hyttebygging er først og fremst
en inntektskilde for kommunene, ikke en utgift.
Disse medlemmer viser til
partiets alternative statsbudsjett for 2021, der Fremskrittspartiet
ser med bekymring på de store variasjonene på gebyrer og såkalt
selvkost. Det er unaturlig at den samme tjenesten skal variere med
flere titalls tusen kroner fra en kommune til en annen. Byggesaksgebyrene
varierer for mye, og noen tar for mye betalt og er for ineffektive. Disse medlemmer
vil derfor sette et tak på byggesaksgebyrer med utgangspunkt i de
billigste og mest effektive kommunene.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet viser til underfinansiering av bemanningsnormen
i barnehagene med 400 mill. kroner i 2021, ifølge KS. Nye kutt i
finansieringsordningen for ressurskrevende tjenester tilsvarer 300
mill. kroner i merutgifter til kommunene. Disse medlemmer merker seg kommunenes
og KS’ bekymring for en sterk økning i utgiftene til pleie- og omsorgstjenestene
de siste år. Disse
medlemmer merker seg ettervirkningene av omleggingen av inntektssystemet
for kommunene, som sammen med økende utgifter, innskrenkede muligheter
for inntekter gjennom lokal beskatning og mindre utjevning av forskjeller
mellom kommunene bidrar til økende forskjeller blant kommuner.
Disse medlemmer viser til
at kommuner og fylkeskommuner tilbyr grunnleggende tjenester til
innbyggerne. Ved å styrke rammeoverføringene prioriterer Senterpartiet
kommunenes muligheter til å gi gode tjenester nær folk også i årene
fremover. Økte overføringer til kommuner og fylkeskommuner gir en
styrking av barnehage, skole og eldreomsorg – tjenester som kommer
alle innbyggere til gode. Disse medlemmer viser til
at Senterpartiet foreslår en generell styrking av kap. 571 Rammetilskudd
til kommuner med 3 000 mill. kroner ut over regjeringens forslag.
Kommunene har fått en rekke økte utgifter til bemannings- og pedagognorm
i barnehage og grunnskole, og økte kostnader til sosialutgifter
særlig som følge av endringene i regelverket om arbeidsavklaringspenger.
En betydelig større del av utgiftene knyttet til ressurskrevende
tjenester og økte utgifter til helse- og omsorgssektoren de senere
årene er betydelige ansvarsområder for kommunene som blir mer ressurskrevende
for hvert år. De økte utgiftene må dekkes av kommunenes frie inntekter,
derfor er det spesielt viktig å styrke kommuneøkonomien.
Rammeøkning til kommunene i 2021 med Senterpartiets
forslag. Alle tall i mill. kroner. Endring fra regjeringens budsjettforslag
for 2021.
|
Regjeringen
|
Senterpartiet
|
Økning
|
Kommunene
i Akershus samlet
|
40 168,2
|
40 696,2
|
528
|
Kommunene
i Aust-Agder samlet
|
6 868,0
|
7 010,7
|
142,7
|
Kommunene
i Buskerud samlet
|
15 386,4
|
15 624,3
|
237,9
|
Kommunene
i Finnmark samlet
|
5 518,0
|
5 653,8
|
135,8
|
Kommunene
i Hedmark samlet
|
11 869,8
|
12 139,1
|
269,3
|
Kommunene
i Hordaland samlet
|
30 858,1
|
31 217,0
|
358,9
|
Kommunene
i Møre og Romsdal samlet
|
16 013,8
|
16 301,7
|
287,9
|
Kommunene
i Nordland samlet
|
15 450,6
|
15 750,7
|
300,1
|
Kommunene
i Nord-Trøndelag samlet
|
8 030,4
|
8 171,0
|
140,6
|
Kommunene
i Oppland samlet
|
11 385,8
|
11 645,5
|
259,7
|
Oslo
kommune (kommunemidler)
|
40 804,4
|
41 098,4
|
294
|
Kommunene
i Rogaland samlet
|
28 291,0
|
28 683,9
|
392,9
|
Kommunene
i Sogn og Fjordane samlet
|
7 207,1
|
7 331,5
|
124,4
|
Kommunene
i Sør-Trøndelag samlet
|
19 004,8
|
19 230,9
|
226,1
|
Kommunene
i Telemark samlet
|
10 369,2
|
10 556,7
|
187,5
|
Kommunene
i Troms samlet
|
10 679,6
|
10 861,8
|
182,2
|
Kommunene
i Vest-Agder samlet
|
11 221,9
|
11 361,5
|
139,6
|
Kommunene
i Vestfold samlet
|
14 231,6
|
14 394,4
|
162,8
|
Kommunene
i Østfold samlet
|
16 383,0
|
16 620,7
|
237,7
|
|
319 741,8
|
324 349,9
|
4 608,1
|
Disse medlemmer viser
til rammeøkningstabell med Senterpartiets forslag over. Tabellen
viser midler som er fordelt til kommunene, det vil si at for eksempel
er ikke skjønnsmidler fordelt. Disse medlemmer viser videre
til sammenligningstabell 3a. På kap. 571 post 60 er det en økning
med 6 393,3 mill. kroner for Senterpartiets opplegg. Midlene fordeles
som følger, jf. Senterpartiets forslag til alternativt statsbudsjett:
2700 mill. kroner til generell rammeøkning med Senterpartiets fordeling
til hver kommune med likt basistilskudd og et tillegg for de minste
kommunene under 3 200 innbyggere, 2 000 mill. kroner til krisepakke for
aktivitetsfremmede tiltak, 40,1 mill. kroner til økt kompensasjon
for tap av eiendomsskatt på verker og bruk (maskinskatten), 55 mill.
kroner til en egen kompensasjon til de kommunene med høyest utgifter
sammenlignet med folketall til ressurskrevende tjenester, 300 mill.
kroner til å reversere regjeringens forslag til økt innslagspunkt
for ressurskrevende tjenester, 5 mill. kroner til økt ettervern
for barnevernet og 1 293,2 mill. kroner for å avvikle forsøket med
statlig finansiert eldreomsorg. Sistnevnte er ikke fordelt i overstående
tabell. For nærmere detaljer vises det til Senterpartiets helhetlige
forslag til alternativt statsbudsjett for 2021 og Senterpartiets
spørsmål til statsbudsjettet besvart av Finansdepartementet.
Disse medlemmer viser til
at kommunene har en nøkkelrolle i å holde hjulene i gang under koronapandemien.
Senterpartiet foreslår i sitt alternative statsbudsjett for 2021
en betydelig ekstrabevilgning til kommunene som følge av koronapandemien.
Midlene kommer i tillegg til den øvrige styrkingen av kommunene
og foreslås brukt til aktivitetsfremmende tiltak. Kommunesektoren
har en nøkkelrolle i å opprettholde aktivitet for å unngå økt arbeidsledighet
og ytterligere økonomisk nedgang i forbindelse med koronapandemien. Prosjekter
igangsatt av kommunene er viktige både for sysselsetting i særlig
bygg- og anleggsbransjen, men også for å styrke tjenestetilbudet
nært folk i hele landet. Senterpartiet foreslår derfor å bevilge
2 mrd. kroner til kommunene til aktivitetsfremmende tiltak.
Disse medlemmer viser til
anmodningsvedtak nr. 180 (2017–2018), jf. Prop. 1 LS (2017–2018)
og Innst. 4 L (2017–2018):
«Stortinget ber
regjeringen sørge for at det gis tilnærmet full kompensasjon til
kommuner som får redusert eksisterende inntekter som følge av at
man fjerner adgangen til å ilegge eiendomsskatt på produksjonsutstyr
og installasjoner, begrenset oppad til 500 mill. kroner. Kompensasjonen
gjelder ikke nyetablering etter 1. januar 2017 og bortfaller hvis
virksomhetene nedlegges.»
Disse medlemmer mener Stortingets
vedtak om tilnærmet full kompensasjon må oppfylles. Disse medlemmer viser
til Senterpartiets alternative statsbudsjett for 2021, hvor det
er foreslått 40,1 mill. kroner i økt kompensasjon for bortfall av
eiendomsskatt på installasjoner og utstyr ut over regjeringens forslag.
Disse medlemmer viser til
at Stortinget i år vedtok å utvide aldergrensen for ettervern fra
23 til 25 år. Senterpartiet mener det er viktig å sikre en god og
smidig overgang til voksenlivet, særlig for de som har vært under
barnevernets omsorg. Unge som er i etterverntilbud, har komplekse
behov. De trenger aller mest stabil omsorg fra voksne de føler seg
trygge på og som bistår i overgangen til en selvstendig voksentilværelse.
Målet med å utvide aldersgrensen for ettervern må være å styrke
tilbudet. Da må staten bidra økonomisk. Selv om aldersgrensen for
ettervern er utvidet, følges det ikke opp med økte midler fra regjeringens
side. Senterpartiet ønsker å prioritere dette arbeidet, og foreslår
en styrking med 5 mill. kroner til ettervernarbeid i alternativt
statsbudsjett for 2021.
Disse medlemmer viser til
at Senterpartiet er imot statlig finansiering av eldreomsorg. Derfor
foreslås det i Senterpartiets alternative statsbudsjett for 2021
å avslutte prøveordningen med statlig finansiert eldreomsorg fra
1. mai 2021 og overføre midlene (1 293,2 mill. kroner) til kommunene
som er del av forsøksordningen.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen avvikle forsøksordningen med statlig finansiering
av eldreomsorgen.»
Flertallet mener
regjeringens erklærte motstand mot eiendomsskatt vises dårlig i
overføringene til kommunene. Nivået på eiendomsskatt er historisk
høyt, og rekordmange kommuner har innført eiendomsskatt i perioden
med regjeringen Solberg. Regjeringens politikk har en stor del av
skylden for dette. Kommunene har ikke fått tilstrekkelige overføringer
til å håndtere de oppgavene de har, og regningen veltes over på
innbyggerne. Den beste måten å få bort eiendomsskatt på er å øke
overføringene til kommunene, slik at de kan gjøre nødvendige investeringer
og tilby gode tjenester til innbyggerne uten eiendomsskatt.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener det er
for store forskjeller på kommunenes korrigerte inntekter nå. Det
er viktig at alle kommuner har mulighet til å både innfri sine forpliktelser
og til å drive god samfunnsutvikling til beste for innbyggerne og
alle ulike virksomheter og aktiviteter som foregår i lokalsamfunnene.
Inntektssystemets inntektsutjamning må derfor skjerpes.
På denne bakgrunn
fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen i kommuneproposisjonen for 2022 legge fram forslag
om sterkere inntektsutjamning i kommunesektoren.»
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til eget forslag i Innst.
405 S (2018–2019) Kommuneproposisjonen 2020, om en ny og mer sosial
modell for kommunal eiendomsskatt basert på eiendommens ligningsverdi,
obligatorisk bunnfradrag og skjermingsordninger for vanskeligstilte
som eksempelvis utsatt skatt til eierskifte.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser til regjeringens forslag om å legge ned kommunale skattekontor
og overføre oppgavene til Skatteetaten. Flertallet mener det er
uheldig at regjeringen nok en gang velger å gå inn for en sentraliseringsreform,
og viser til at mange distriktskommuner med dette forslaget mister
lokale arbeidsplasser. Flertallet merker seg at
regjeringen argumenterer med at denne sentraliseringen vil gi en
bedre og mer effektiv innkreving. Flertallet vil likevel påpeke
at denne typen argumenter har blitt brukt for en rekke av regjeringens
sentraliseringsprosjekter, hvor resultatet ofte har blitt det stikk
motsatte. Flertallet viser
til merknader og egne forslag under behandlingen av Meld. St. 5 (2019–2020).