3.1 Kap. 200 og kap. 3200 Kunnskapsdepartementet
Komiteen mener et godt og
inkluderende læringsmiljø i barnehage og skole legger et viktig
grunnlag for et godt liv, videre utdanning og aktiv deltakelse i samfunnet
og arbeidslivet. Barnehagen og skolen skal bygge på et bredt kunnskapssyn
og bidra til at alle barn og unge skal få muligheter til å tilegne
seg kunnskap, utvikle sine talenter og utvikle gode holdninger og
verdier.
Komiteen vil understreke
den viktige rollen barnehagen, grunnskolen og resten av utdanningssektoren har
i integreringsarbeidet. Skolen er både en dannelses- og en læringsarena
og må brukes aktivt for å fremme toleranse og humanistiske verdier.
Komiteen merker seg videre
at trygghet og samfunnssikkerhet vektlegges stadig sterkere også
i Kunnskapsdepartementet, og at det er utarbeidet ulike dokument
med krav, anbefalinger og veiledninger for arbeidet med samfunnstrygghet
og beredskap i kunnskapssektoren.
Komiteen vil påpeke at kunnskap
gir fremtidsmuligheter for den enkelte, uansett bakgrunn, og danner
grunnlaget for sosial mobilitet i samfunnet. Kunnskap er grunnlaget
for demokrati, verdiskaping og velferd. At alle får mulighet til
å tilegne seg kunnskap, er avgjørende for å styrke norsk konkurransekraft
og fremtidig verdiskaping. For å nå dette målet er det viktig med gode
lærere, og det er viktig med nok lærere.
Komiteen har merket seg at
koronapandemien har ført til store utfordringer i utdanningssektoren,
og vil berømme hele utdanningssektoren for måten den møtte krisen
på.
Komiteen vil peke på at elevene
må mestre mange fagfelt, og de må trenes i å samarbeide med andre, være
tolerante, kreative og tenke kritisk. Utdanningen skal bidra til
å dyrke lærelyst og nysgjerrighet og motivere de unge til livslang
læring.
Komiteen mener vi må bygge
videre på det som fungerer godt i norsk skole i dag, og sette oss
nye ambisiøse mål for å kunne møte framtidens kompetansebehov. Skolen
skal forberede elevene på en fremtid og et arbeidsmarked vi ikke
vet hvordan blir. Komiteen vil understreke
viktigheten av å styrke fag- og yrkesopplæringen og at utdanningssektoren
spiller på lag med arbeidslivet.
Komiteen mener mye tyder
på at i fremtiden vil høy kompetanse og innovasjon være enda viktigere
enn i dag. I tillegg vet vi at utdanning bidrar til å redusere sosiale
forskjeller og forebygge sosiale problemer.
Komiteen vil påpeke at fremtidig
verdiskaping og velferd er avhengig av en god utdanningssektor. Komiteen vil
derfor understreke viktigheten av at kunnskapssektoren prioriteres,
og at politikken som føres, må være forsknings- og kunnskapsbasert.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
viser til at det i budsjettforliket ble foreslått å øke prosentsatsen
i avbyråkratiserings- og effektiviseringsreformen fra 0,5 pst. til
0,6 pst. Flertallet viser
til at bevilgningen på postene på dette kapittelet foreslås redusert
som følge av dette.