Kapittel 2 Kommunens og fylkeskommunens
ansvar etter loven
§ 3 Kommunens ansvar
Kommunen er ansvarlig
for tidlig kvalifisering etter kapittel 3, introduksjonsprogram
etter kapittel 4 og opplæring i norsk og samfunnskunnskap etter kapittel 6.
Opplæring og tjenester
som kommunen yter etter denne loven, skal være forsvarlige.
Kommunens plikter
gjelder ikke overfor personer som har avbrutt eller avvist deltagelse
i opplæring i mottak, introduksjonsprogram eller opplæring i norsk
og samfunnskunnskap.
Kommunen kan gi
andre i oppdrag å utføre kommunens oppgaver etter loven.
§ 4 Fylkeskommunens ansvar
Fylkeskommunen
er ansvarlig for det regionale integreringsarbeidet. Fylkeskommunen
skal utarbeide planer for kvalifisering av innvandrere.
Fylkeskommunen
skal anbefale hvor mange flyktninger som bør bosettes i den enkelte
kommune i fylket.
Fylkeskommunen
skal sørge for tilbud om karriereveiledning etter § 11 og opplæring
i norsk og samfunnskunnskap for deltagere som går fulltid i videregående opplæring
etter § 30.
Departementet kan
gi forskrift om fylkeskommunens ansvar for det regionale integreringsarbeidet.
Kapittel 3 Tidlig kvalifisering
§ 5 Plikt til å delta i opplæring
i mottak
Asylsøkere som
bor i mottak og som er over 18 år, har plikt til å delta i opplæring
i norsk og samfunnskunnskap. Plikten gjelder ikke dersom asylsøkeren
-
a) får sin søknad
behandlet etter hurtigprosedyrer i Utlendingsdirektoratet
-
b) nektes å få
asylsøknaden realitetsbehandlet etter utlendingsloven § 32
-
c) bor på ankomstsenter
eller i transittmottak
-
d) har fått avslag
på søknad om beskyttelse av Utlendingsdirektoratet
Kommunen skal sørge
for opplæringen så snart som mulig etter at asylsøkere som omfattes
av plikten etter første ledd, er registrert i et mottak i kommunen.
Departementet kan
gi forskrift om omfanget av og innholdet i opplæringen.
§ 6 Kompetansekartlegging før bosetting
i en kommune
Vertskommuner for
mottak skal kartlegge kompetansen til personer som bor i mottak,
og som har fått en oppholdstillatelse som nevnt i § 9.
Integrerings- og
mangfoldsdirektoratet skal kartlegge kompetansen til overføringsflyktninger
før innreise til Norge. Med overføringsflyktning menes en person som
har fått flyktningstatus, jf. utlendingsloven § 28 første ledd,
før innreise til Norge, eller som har fått en innreisetillatelse
i påvente av behandling av sin søknad om flyktningstatus.
Kartleggingen skal
bidra til bosetting i en kommune med relevant tilbud om arbeid eller
utdanning og til at introduksjonsprogrammet blir tilpasset den enkeltes behov.
Den enkelte har rett og plikt til å gjennomføre kartleggingen.
Kravene til kartleggingen
i § 10 andre ledd og forskrift etter § 10 fjerde ledd gjelder tilsvarende.
§ 7 Andre integreringsfremmende tiltak
før bosetting i en kommune
Vertskommuner for
mottak kan tilby standardiserte elementer fra introduksjonsprogrammet,
jf. § 14 første og andre ledd, og andre integreringsfremmende tiltak
til personer som bor i mottak og som har fått en oppholdstillatelse
som nevnt i § 9.
Kapittel 4 Introduksjonsprogrammet
§ 8 Målgruppe for introduksjonsprogrammet
Innvandrere mellom
18 og 55 år som har fått innvilget en oppholdstillatelse som nevnt
i § 9, og som er bosatt i kommunen etter avtale med integreringsmyndighetene,
har rett og plikt til å delta i introduksjonsprogram. Alderen da
oppholdstillatelsen ble innvilget er avgjørende for om personen
omfattes av første punktum. Personen må ha bodd i en kommune med
en oppholdstillatelse nevnt i § 9 i mindre enn to år når vedtak etter
§ 12 treffes.
Kravet om å være
bosatt etter avtale gjelder ikke personer som har fått oppholdstillatelse
som nevnt i § 9 første ledd bokstav f og g.
Kommunen kan tilby
introduksjonsprogram til innvandrere med oppholdstillatelse etter
utlendingsloven kapittel 6 som er familiemedlemmer til andre enn personer
nevnt i § 9 første ledd bokstav f, til innvandrere over 55 år med
oppholdsgrunnlag som nevnt i § 9 og til innvandrere som nevnt i
første ledd som er bosatt uten avtale med kommunen. Den som tilbys
program, må ha bodd i en kommune i mindre enn to år når vedtak etter § 12
treffes.
Nordiske borgere
og utlendinger som omfattes av Avtale om Det europeiske økonomiske
samarbeidsområde (EØS-avtalen), omfattes ikke av denne bestemmelsen.
§ 9 Oppholdstillatelser som gir rett
og plikt til deltagelse i introduksjonsprogrammet
Følgende oppholdstillatelser
gir rett og plikt til å delta i introduksjonsprogram:
-
a) oppholdstillatelse
som flyktning etter utlendingsloven § 28
-
b) oppholdstillatelse
etter innreisetillatelse som overføringsflyktning etter utlendingsloven
§ 35 tredje ledd
-
c) fornybar oppholdstillatelse
etter utlendingsloven § 38 første ledd på grunnlag av søknad om
beskyttelse
-
d) begrenset oppholdstillatelse
som medlem av barnefamilie etter utlendingsloven § 38 femte ledd bokstav
a eller b
-
e) oppholdstillatelse
på grunnlag av kollektiv beskyttelse i en massefluktsituasjon etter
utlendingsloven § 34
-
f) oppholdstillatelse
etter utlendingsloven kapittel 6 som familiemedlem til personer
som nevnt i bokstav a til e, forutsatt at referansepersonen har
vært bosatt i en kommune i mindre enn fem år før det søkes om familiegjenforening
-
g) fornybar oppholdstillatelse
etter utlendingsloven § 53 første ledd bokstav b, andre ledd eller
tredje ledd
Personer som har
påbegynt et introduksjonsprogram har rett til å fullføre sitt program
uavhengig av om oppholdstillatelsen endres eller om de får innvilget statsborgerskap.
§ 10 Kompetansekartlegging etter bosetting
i en kommune
Personer som omfattes
av § 8 første ledd, har rett og plikt til å gjennomføre kompetansekartlegging
etter bosetting i en kommune, med mindre personen har gjennomført
kompetansekartlegging etter § 6.
Kompetansekartleggingen
skal bidra til at introduksjonsprogrammet blir tilpasset den enkeltes
behov. Kartleggingen skal minst omfatte hvilke språkkunnskaper og
hvilken utdanning, arbeidserfaring og annen relevant kompetanse
personen har.
Kommunen skal sørge
for kompetansekartleggingen.
Departementet kan
gi forskrift om hvilke opplysninger som kan kartlegges.
§ 11 Karriereveiledning
Personer som omfattes
av § 8 første ledd, har rett og plikt til å gjennomføre karriereveiledning.
Karriereveiledningen skal bygge på kompetansekartleggingen etter §§ 6
eller 10, og bør gjennomføres før det fattes vedtak etter § 12.
Karriereveiledningen
skal bidra til at den enkelte kan ta informerte valg om arbeid og
utdanning og til at introduksjonsprogrammet blir tilpasset den enkeltes behov.
Fylkeskommunen
skal sørge for karriereveiledningen.
Når karriereveiledningen
er gjennomført bør det gis en anbefaling om arbeid eller utdanning
for den enkelte deltager innenfor rammen av §§ 13 og 14.
§ 12 Ansvar for introduksjonsprogrammet
Kommunen skal sørge
for introduksjonsprogram etter dette kapittelet.
Kommunen skal treffe
vedtak om og sørge for oppstart av introduksjonsprogram til innvandrere
som omfattes av § 8 første ledd så snart som mulig og senest innen
tre måneder etter bosetting eller krav om program fremsettes.
Kommunen skal utstede
deltagerbevis ved gjennomført eller avbrutt program.
§ 13 Sluttmål og varighet av introduksjonsprogrammet
Kommunen skal sette
et sluttmål for den enkeltes deltagelse i introduksjonsprogrammet.
Sluttmålet for
deltagere som minimum har utdanning på videregående nivå fra før,
skal være at deltageren skal kvalifisere til høyere utdanning eller
arbeid. Programmet skal vare mellom tre og seks måneder og kan forlenges
med inntil seks måneder.
Sluttmålet for
deltagere under 25 år som ikke har minimum utdanning på videregående
nivå fra før, skal som hovedregel være fullført videregående opplæring. Programmet
skal vare mellom tre måneder og tre år og kan forlenges med inntil
ett år. Har deltageren andre sluttmål enn fullført videregående
opplæring, skal programmet vare mellom tre måneder og to år og kan
forlenges med inntil ett år.
Sluttmålet for
øvrige deltagere skal være at den enkelte kommer i arbeid eller
fullfører deler av eller hele grunnskolen eller videregående opplæring.
Programmet skal vare mellom tre måneder og to år og kan forlenges
med inntil ett år. Har deltageren sluttmål om fullført videregående
opplæring, skal programmet vare mellom tre måneder og tre år og
kan forlenges med inntil ett år.
Introduksjonsprogrammet
kan bare forlenges hvis det er grunn til å forvente at deltageren
vil oppnå sitt sluttmål med en forlengelse.
Programmet avsluttes
ved oppnådd sluttmål eller varighet. Godkjent permisjon legges til
programmets varighet. Kommunen bør i samarbeid med andre aktører
legge til rette for at deltagere som ikke oppnår sitt sluttmål innenfor
programtiden unngår avbrudd i kvalifiseringen.
§ 14 Innholdet i og omfanget av introduksjonsprogrammet
Introduksjonsprogrammet
skal minst inneholde:
-
a) opplæring i
norsk
-
b) opplæring i
samfunnskunnskap
-
c) kurs i livsmestring,
herunder samlivsråd og psykisk helse
-
d) kjennskap til
friluftsliv og frivillighet
-
e) arbeids- eller
utdanningsrettede elementer
-
f) opplæring om
den norske arbeidslivsmodellen og arbeidstakeres rettigheter
Deltagere som har
barn under 18 år skal delta på kurs i foreldreveiledning. Det samme
gjelder deltagere som får barn i løpet av programmet.
Innholdet for øvrig
skal tilpasses den enkeltes behov og det fastsatte sluttmålet etter
§ 13.
Introduksjonsprogrammet
skal være helårlig og på fulltid.
Departementet kan
gi forskrift om minstekrav for kurs i livsmestring og foreldreveiledning.
§ 15 Integreringsplan
Kommunen skal,
samtidig som det treffes vedtak etter § 12, utarbeide en integreringsplan.
Planen skal utarbeides
sammen med deltageren og utformes på bakgrunn av gjennomført kompetansekartlegging,
karriereveiledning og en vurdering av hvilke elementer deltageren
kan nyttiggjøre seg. Planen skal bygge videre på elementer deltageren
har gjennomført før bosetting i kommunen.
Integreringsplanen
skal minst inneholde deltagerens sluttmål og norskmål etter §§ 13
og 31, angivelse av omfanget av opplæringen i norsk og samfunnskunnskap,
programmets varighet etter § 13, elementene i programmet og klagemuligheter.
Det skal begrunnes
i planen hvilke arbeids- eller utdanningsrettede elementer som er
valgt, og hvordan disse vil styrke den enkeltes mulighet for deltagelse
i yrkeslivet.
Kommunen avgjør
innholdet i integreringsplanen dersom det er uenighet mellom kommunen
og den enkelte.
Planen skal vurderes
jevnlig og ved vesentlig endring i deltagerens livssituasjon.
Deltagere i introduksjonsprogram
skal ha én samlet integreringsplan for deltagelse i introduksjonsprogram og
opplæring i norsk og samfunnskunnskap.
§ 16 Integreringskontrakt
Kommunen og deltageren
skal inngå en integreringskontrakt samtidig som det utarbeides en
integreringsplan etter § 15. Kontrakten skal angi kommunens og deltagerens
gjensidige forpliktelser og deltagerens langsiktige mål.
Kommunen skal i
kontrakten forplikte seg til å tilby introduksjonsprogram og opplæring
i norsk og samfunnskunnskap etter kapittel 4 og 6, slik at deltageren kan
oppfylle sitt sluttmål og sitt norskmål etter §§ 13 og 31.
Deltageren skal
i kontrakten forplikte seg til å følge opp målene og elementene
som er fastsatt i integreringsplanen, jf. § 15.
§ 17 Fravær og permisjoner
Deltageren kan
søke kommunen om tillatelse til fravær fra introduksjonsprogrammet.
Deltageren kan
innvilges permisjon fra introduksjonsprogrammet etter søknad til
kommunen.
Departementet kan
gi forskrift om fravær og permisjoner fra introduksjonsprogram.
§ 18 Stans av introduksjonsprogrammet
Kommunen kan stanse
introduksjonsprogrammet midlertidig eller permanent for en deltager
dersom det er saklig begrunnet i den enkeltes forhold. Forhold som kan
begrunne stans i introduksjonsprogrammet er blant annet omfattende
fravær, atferd som kan skade deltagerens eller andres mulighet til
å gjennomføre programmet eller alvorlig eller langvarig sykdom.
Kapittel 5 Introduksjonsstønad
§ 19 Rett til introduksjonsstønad
Deltagere i introduksjonsprogram
har rett til introduksjonsstønad.
§ 20 Beregning av introduksjonsstønad
Introduksjonsstønaden
er på årsbasis lik to ganger folketrygdens grunnbeløp.
Stønaden per måned
utgjør 1/12 av stønaden på årsbasis. Stønaden per dag utgjør 1/30
av månedsstønaden. Stønaden per time utgjør 1/1 850 av stønaden
på årsbasis.
Deltagere under
25 år som ikke bor med foreldre, mottar 2/3 stønad. Deltagere under
25 år som bor med en eller begge foreldrene, mottar 1/3 stønad.
§ 21 Reduksjon i stønad på grunn av
fravær
Ved fravær som
ikke skyldes sykdom eller andre tvingende velferdsgrunner, og som
det ikke er gitt tillatelse til, reduseres stønaden tilsvarende
lengden på fraværet, jf. § 20 andre ledd.
§ 22 Samordning med andre offentlige
ytelser
Introduksjonsstønaden
reduseres i den utstrekning deltakeren har rett til dagpenger under
arbeidsløshet, sykepenger eller foreldrepenger, og retten til disse ytelsene
er opparbeidet før vedkommende startet i et introduksjonsprogram.
Stønaden reduseres tilsvarende for uføretrygd eller arbeidsavklaringspenger
vedkommende mottar.
Dersom deltakeren
mottar overgangsstønad, reduseres introduksjonsstønaden på årsbasis
med 40 prosent av den overgangsstønad som overstiger halvparten av
folketrygdens grunnbeløp.
Barnetrygd og kontantstøtte
kommer ikke til fradrag i stønaden.
§ 23 Egne midler
Stønaden reduseres
ikke på grunn av inntekter av egen eller andres virksomhet eller
som følge av formue. Stønaden reduseres heller ikke på grunn av
mottatt barnebidrag.
I den utstrekning
lønnet arbeid inngår i programmet, reduseres stønaden tilsvarende
den tid arbeidet tar, jf. § 20 andre ledd. Stønaden reduseres krone
for krone hvis det er til gunst for deltageren.
§ 24 Utbetaling
Utbetaling skjer
etterskuddsvis på grunnlag av registrert fremmøte. Kommunen beslutter
hvordan og til hvilke tidspunkter utbetaling skal skje.
§ 25 Trekk i og tilbakebetaling av
stønad
Har deltageren
fått utbetalt høyere stønad enn det vedkommende har krav på, kan
kommunen trekke det overskytende i fremtidig stønad.
Har noen fått utbetalt
en ytelse fordi vedkommende, eller noen som har handlet på vedkommendes
vegne, forsettlig eller grovt uaktsomt har gitt uriktige opplysninger
eller har fortiet opplysninger, kan kommunen vedta at stønaden skal
betales tilbake.
Får en mottaker
av introduksjonsstønad innvilget ytelser som gir grunnlag for trekk
i stønaden etter § 22 med tilbakevirkende kraft, kan kommunen kreve
hel eller delvis refusjon i beløpet som skal etterbetales, til dekning
av sine utlegg til samme formål og for samme tidsrom.
Kapittel 6 Opplæring i norsk
og samfunnskunnskap
§ 26 Målgruppe for opplæring i norsk
og samfunnskunnskap
Innvandrere mellom
18 og 67 år som har fått innvilget en oppholdstillatelse som nevnt
i § 27 har rett og plikt til å delta i opplæring i norsk og samfunnskunnskap.
Innvandrere som har fylt 67 år og har fått innvilget en oppholdstillatelse
som nevnt i § 27 har rett til å delta i opplæring i norsk og samfunnskunnskap.
Retten og plikten
til opplæring inntrer når oppholdstillatelsen innvilges, eller ved
ankomst til Norge for personer som har fått innvilget oppholdstillatelsen før
innreise. For personer med oppholdstillatelse nevnt i § 9 første
ledd bokstav d inntrer retten og plikten ved førstegangs fornyelse
av tillatelsen. For personer med oppholdstillatelse nevnt i § 9
første ledd bokstav e inntrer retten og plikten på tidspunktet personen
bosettes etter avtale mellom kommunen og integreringsmyndighetene.
I særlige tilfeller kan retten og plikten inntre fra det tidspunktet
krav om opplæring settes frem. Departementet kan gi forskrift om
hva som skal anses som særlige tilfeller.
Innvandrere mellom
18 og 67 år som har fått innvilget en oppholdstillatelse som nevnt
i § 28 har plikt til å delta i opplæring i norsk og samfunnskunnskap.
Plikten til opplæring
inntrer når oppholdstillatelsen innvilges, eller ved ankomst til
Norge for personer som har fått innvilget oppholdstillatelse før
innreise.
Alderen da oppholdstillatelsen
ble innvilget er avgjørende for om personen omfattes av første eller
tredje ledd. Plikten opphører ved fylte 67 år.
Personer som har
rett til å fullføre introduksjonsprogrammet etter § 9 andre ledd,
har også rett til å fullføre opplæringen i norsk og samfunnskunnskap.
Kommunen kan tilby
opplæring i norsk og samfunnskunnskap til andre enn personer nevnt
i denne bestemmelsen.
§ 27 Oppholdstillatelser som gir rett
og plikt til deltagelse i opplæring i norsk og samfunnskunnskap
Oppholdstillatelser
som nevnt i § 9 gir rett og plikt til å delta i opplæring i norsk
og samfunnskunnskap. Det samme gjelder andre oppholdstillatelser
som danner grunnlag for permanent oppholdstillatelse, med unntak
av oppholdstillatelser nevnt i § 28.
§ 28 Oppholdstillatelser som gir plikt
til deltagelse i opplæring i norsk og samfunnskunnskap
Følgende oppholdstillatelser
gir plikt til å delta i opplæring i norsk og samfunnskunnskap, forutsatt
at oppholdstillatelsen danner grunnlag for permanent oppholdstillatelse:
-
a) oppholdstillatelse
etter utlendingsloven § 23
-
b) oppholdstillatelse
etter utlendingsloven § 25
-
c) oppholdstillatelse
etter utlendingsloven kapittel 6 som familiemedlem til personer
nevnt i bokstav a og b
§ 29 Fritak fra plikt til deltagelse
i opplæring i norsk og samfunnskunnskap
Personer som kan
dokumentere et minimum av kunnskaper i norsk eller samisk kan etter
søknad fritas fra plikten til å delta i opplæring i norsk. Personer
som kan dokumentere et minimum av kunnskaper om det norske samfunnet
kan etter søknad fritas fra plikten til å delta i opplæring i samfunnskunnskap.
Det kan gis fritak
dersom det foreligger særlige helsemessige eller andre tungtveiende
årsaker som hindrer deltagelse i opplæringen.
Departementet kan
gi forskrift om hvilken dokumentasjon som er nødvendig for å få
fritak fra plikt til deltagelse i opplæring i norsk og samfunnskunnskap.
§ 30 Ansvar for opplæring i norsk og
samfunnskunnskap
Kommunen skal treffe
vedtak om og sørge for opplæring i norsk og samfunnskunnskap til
personer som omfattes av § 26 første og tredje ledd, som er folkeregistrert
i kommunen. Dette gjelder også for personer i målgruppen som bor
midlertidig på asylmottak i kommunen.
Fylkeskommunen
skal sørge for opplæring i norsk og samfunnskunnskap til personer
som omfattes av § 26 første ledd, som går i videregående opplæring
etter opplæringsloven på full tid.
Tilbud om opplæring
i norsk og samfunnskunnskap skal gis så snart som mulig og senest
innen tre måneder etter folkeregistrering i kommunen eller at krav om
deltagelse blir fremsatt. Fylkeskommunens ansvar inntrer ved oppstart
i videregående opplæring.
Kommunen kan kreve
at personer som omfattes av § 26 tredje og sjuende ledd, betaler
for opplæringen.
Kommunen skal utstede
deltagerbevis ved gjennomført eller avbrutt opplæring.
Departementet kan
gi forskrift om innholdet i opplæringen i norsk og samfunnskunnskap.
§ 31 Krav til opplæring i norsk
Deltagere i opplæring
i norsk skal oppnå et minimumsnivå i norsk. Kommunen og fylkeskommunen skal
sørge for opplæring slik at deltageren oppnår minimumsnivået. Minimumsnivået
utgjør deltagerens norskmål.
Departementet kan
gi forskrift om veiledende minimumsnivåer i norsk for ulike grupper
deltagere.
§ 32 Varighet og omfang av opplæring
i norsk
Retten og plikten
til opplæring for en deltager med oppholdstillatelse etter § 27
gjelder til deltageren har nådd et minimumsnivå i norsk etter § 31,
men likevel ikke lenger enn tre år med tillegg av godkjent permisjon.
En deltager som minimum har utdanning på videregående nivå fra før,
har ikke rett eller plikt til opplæring i lenger enn 18 måneder
med tillegg av godkjent permisjon.
Plikten til opplæring
for en deltager med oppholdstillatelse som nevnt i § 28 gjelder
til deltakeren har nådd et minimumsnivå i norsk etter § 31 eller
til gjennomførte 300 timer norskopplæring.
§ 33 Krav til opplæring i samfunnskunnskap
Opplæring i samfunnskunnskap
skal gjennomføres på et språk deltageren forstår. Opplæringen skal
gjennomføres innen ett år etter at retten og plikten inntrådte etter
§ 26 andre ledd eller plikten inntrådte etter § 26 fjerde ledd.
Kravene i første
ledd gjelder ikke når fylkeskommunen har ansvar for opplæring i
samfunnskunnskap etter § 30 andre ledd.
§ 34 Norskplan
Kommunen skal,
samtidig som det treffes vedtak etter § 30, utarbeide en plan for
opplæring i norsk og samfunnskunnskap. § 15 gjelder tilsvarende.
Kravet om å utarbeide en plan for opplæring i norsk og samfunnskunnskap
gjelder ikke når fylkeskommunen har ansvar for opplæringen etter
§ 30 andre ledd.
§ 35 Fravær og permisjoner
Deltageren kan
søke kommunen om tillatelse til fravær fra opplæringen i norsk og
samfunnskunnskap.
Deltageren kan
innvilges permisjon fra opplæring i norsk og samfunnskunnskap etter
søknad til kommunen.
Departementet kan
gi forskrift om fravær og permisjoner fra opplæringen i norsk og
samfunnskunnskap.
§ 36 Stans av opplæringen
Kommunen kan stanse
opplæringen midlertidig eller permanent for en deltager dersom det
er saklig begrunnet i den enkeltes forhold. Forhold som kan begrunne
stans i opplæringen er blant annet omfattende fravær, atferd som
kan skade deltagerens eller andres mulighet til å gjennomføre opplæringen
eller alvorlig eller langvarig sykdom.
§ 37 Prøver
Deltagere som er
omfattet av § 26 første ledd, har plikt til å gå opp til avsluttende
prøver i norsk og samfunnskunnskap. Plikten gjelder ikke deltagere
som har fritak etter § 29.
Avsluttende prøve
i samfunnskunnskap skal gjennomføres innen ett år etter at retten
og plikten inntrådte etter § 26 andre ledd. Dette gjelder ikke når
fylkeskommunen har ansvar for opplæring i samfunnskunnskap etter
§ 30 andre ledd.
Deltagere kan etter
søknad fritas fra plikten i første ledd. § 29 gjelder tilsvarende.
Kommunen skal sørge
for at deltagere som har plikt til å gå opp til avsluttende prøver
i norsk og samfunnskunnskap, får gjennomført prøvene.
Departementet kan
gi forskrift om innholdet i og gjennomføringen av prøver i norsk
og samfunnskunnskap og om reaksjoner ved overtredelse av bestemmelser
om gjennomføringen av prøvene.
Kapittel 7 Forskjellige bestemmelser
§ 38 Forsøk
Departementet kan
etter søknad fra kommunen godkjenne unntak fra loven og forskriftene
etter loven i forbindelse med tidsavgrensede pedagogiske, økonomiske
eller organisatoriske forsøk. Det kan godkjennes forsøk som innskrenker
rettigheter eller utvider plikter etter loven.
Departementet kan
gi forskrift om rammene for forsøk og kriterier for godkjenning.
§ 39 Kompetansekrav for lærere
Den som skal undervise
i norsk i kommunen etter denne loven skal ha relevant faglig og
pedagogisk kompetanse.
Departementet kan
gi forskrift om innholdet i og overgangsregler til kravet i første
ledd.
§ 40 Forbud mot bruk av klesplagg som
helt eller delvis dekker ansiktet
Personer som deltar
i introduksjonsprogram eller opplæring etter loven, skal i forbindelse
med opplærings- og vurderingssituasjoner ikke bruke klesplagg som
helt eller delvis dekker ansiktet. Med opplæringssituasjon menes
opplæring etter loven og opplæringslignende tiltak, inkludert praksis
og turer. Forbudet gjelder ikke når bruken av slike plagg er begrunnet
i klimatiske, pedagogiske, helsemessige eller sikkerhetsmessige
forhold.
Kommunen kan midlertidig
stanse introduksjonsprogrammet eller opplæringen etter §§ 18 og
36, for personer som tross skriftlig advarsel bruker klesplagg som helt
eller delvis dekker ansiktet i strid med forbudet i første ledd.
Personer som opptrer i strid med forbudet i vurderingssituasjoner,
kan bortvises fra prøvelokalet.
Første ledd gjelder
tilsvarende for lærere og andre personer som i opplærings- og vurderingssituasjoner bidrar
til kommunens oppfyllelse av pliktene i loven. Det samme gjelder
personer med liknende roller som arbeider for private aktører som
har etablert samarbeid med kommunen om gjennomføring av kommunens plikter
etter loven. Dersom en person som nevnt i første eller andre punktum
opptrer i strid med forbudet i første ledd, skal personen bes om
å fjerne klesplagget som dekker ansiktet. Gjentatte brudd på forbudet
kan være grunnlag for oppsigelse.
§ 41 Behandling av personopplysninger
Offentlige organer
kan behandle personopplysninger, herunder personopplysninger nevnt
i personvernforordningen artikkel 9 og 10, når det er nødvendig
for å utføre oppgaver i forbindelse med:
-
a) tiltak for å
gi asylsøkere kjennskap til norsk språk og samfunnsliv
-
b) tiltak for å
gi innvandrere kunnskap og ferdigheter for å kunne delta i det norske
samfunnslivet
-
c) gjennomføring
av prøver for dokumentasjon av norskkunnskaper og samfunnskunnskap
-
d) bosetting av
innvandrere
-
e) utbetaling av
tilskudd for tiltak som nevnt i bokstav a, b og d
Når det er nødvendig
for å utføre oppgaver nevnt i første ledd kan offentlige organer
også behandle personopplysninger om personer som har fått innvilget norsk
statsborgerskap etter å ha hatt en oppholdstillatelse etter utlendingsloven.
Private som utfører
oppgaver nevnt i første ledd for stat, fylkeskommune eller kommune
regnes som offentlige organer etter denne paragrafen.
Departementet kan
gi forskrift om behandlingen av personopplysninger etter denne loven,
herunder om krav til behandlingen, bruk av automatiserte avgjørelser,
hvilke personopplysninger som kan behandles og reservasjonsadgang
for behandling av personopplysninger.
§ 42 Innhenting og utveksling av personopplysninger
Personopplysninger
nevnt i § 41 første ledd kan innhentes fra utlendingsmyndighetene
og folkeregistermyndigheten uten hinder av lovbestemt taushetsplikt.
Når hensynet til barnets beste gjør det nødvendig, kan personopplysninger
nevnt i § 41 første ledd innhentes fra den kommunale barnevernstjenesten
og krisesentre uten hinder av lovbestemt taushetsplikt.
Personopplysninger
nevnt i § 41 første ledd kan utveksles mellom offentlige organer
som har behov for opplysningene for å utføre oppgaver nevnt i § 41
første ledd, uten hinder av lovbestemt taushetsplikt. Unntaket fra
taushetsplikten gjelder ikke taushetsplikt etter helsepersonelloven.
Dersom det er tilstrekkelig for å oppnå formålet, skal opplysningene
kun utleveres i statistisk form eller ved at individualiserende
kjennetegn utelates på annen måte.
Private som utfører
oppgaver nevnt i § 41 første ledd for stat, fylkeskommune eller
kommune regnes som offentlige organer etter denne paragrafen.
Departementet kan
gi forskrift om innhenting og utveksling av personopplysninger,
herunder innhenting av personopplysninger fra helsepersonell og
utlevering av personopplysninger til utlendingsmyndighetene.
§ 43 Personregister og plikt til å
registrere opplysninger
Det skal opprettes
nasjonale personregistre for formålene nevnt i § 41 første ledd.
Utlevering av personopplysninger til organer nevnt i § 41 første
ledd kan skje gjennom direkte søketilgang i slike personregistre.
Kommunen har plikt
til å registrere personopplysninger om personer i kommunen som omfattes
av loven i personregister nevnt i første ledd. Det samme gjelder
fylkeskommunen.
Departementet kan
gi forskrift om nasjonale personregistre etter denne paragrafen
og om kommunens og fylkeskommunens plikt til å registrere personopplysninger.
§ 44 Pålegg om å utlevere personopplysninger
Når det er nødvendig
for å utføre et offentlig organs oppgaver etter loven, kan organet
pålegge følgende organer å utlevere personopplysninger om asylsøkere
og innvandrere uten hinder av lovbestemt taushetsplikt:
-
a) Integrerings-
og mangfoldsdirektoratet
-
b) Kompetanse Norge
-
c) Arbeids- og
velferdsetaten
-
d) Utlendingsdirektoratet
-
e) Utlendingsnemnda
-
f) folkeregistermyndigheten
-
g) kommunene
-
h) fylkeskommunene
Unntaket fra taushetsplikten
gjelder ikke taushetsplikt etter helsepersonelloven.
Departementet kan
gi forskrift om adgangen til å pålegge utlevering av personopplysninger
etter denne paragrafen.
§ 45 Nasjonalt tolkeregister
For å øke bruken
av kvalifisert tolk i offentlig sektor skal det være et register
over kvalifiserte tolker (Nasjonalt tolkeregister). Registeret skal
forvaltes av Integrerings- og mangfoldsdirektoratet.
Direktoratet kan
innhente personopplysninger om tolker fra Folkeregisteret og utlendingsmyndighetenes registre
uten hinder av lovbestemt taushetsplikt når det er nødvendig for
å oppnå formålet med registeret. Direktoratet kan behandle opplysninger
om etnisk opprinnelse når det er nødvendig for å oppnå formålet
med registeret. Personopplysninger fra Nasjonalt tolkeregister som
ikke er underlagt taushetsplikt, kan gjøres tilgjengelig for offentligheten.
Departementet kan
gi forskrift om formelle krav for oppføring i Nasjonalt tolkregister,
hvilke språklige og tolkefaglige ferdigheter som kreves, tolkers
opplysningsplikt, krav til forvaltningen av registeret og hvilke opplysninger
som kan registreres. Departementet kan også gi forskrift om advarsel
og utestengelse fra Nasjonalt tolkeregister.
Kapittel 8 Saksbehandlingsregler
§ 46 Forholdet til forvaltningsloven
Forvaltningsloven
gjelder med de særregler som er fastsatt i loven her.
Som enkeltvedtak
etter denne loven regnes avgjørelser om:
-
a) tildeling av
introduksjonsprogram, introduksjonsstønad og opplæring i norsk og
samfunnskunnskap etter kapittel 4 til 6
-
b) fritak fra opplæring
i norsk og samfunnskunnskap og prøver etter §§ 29 og 37
-
c) utarbeidelse
av og vesentlig endring av integrerings- og norskplan etter §§ 15
og 34
-
d) stans av introduksjonsprogrammet
eller opplæring i norsk og samfunnskunnskap for den enkelte etter §§ 18
og 36
-
e) fravær og permisjon
-
f) forlengelse
av introduksjonsprogram
-
g) trekk i introduksjonsstønaden
med 50 prosent eller mer av en enkelt utbetaling, og som minst tilsvarer 1/12
av folketrygdens grunnbeløp
-
h) tilbakebetaling
av stønad på grunn av uriktige opplysninger
-
i) refusjon i ytelser
fra folketrygden
-
j) oppføring i
og utestengelse fra Nasjonalt tolkeregister
Personer som har
rett til tjenester etter denne loven regnes ikke som parter i samme
sak. Det kan ikke klages over at en annen har fått ytelsen.
Forvaltningsloven
§§ 28 til 34 om klage gjelder ikke for vedtak om tildeling av bosettingskommune.
§ 47 Klage
Enkeltvedtak truffet
etter loven kan påklages til fylkesmannen. Departementet er klageinstans
for enkeltvedtak etter § 46 første ledd bokstav j.
Fylkesmannen kan
prøve alle sider av vedtaket. Når det gjelder prøvingen av det frie
skjønn, kan fylkesmannen likevel bare endre vedtaket når skjønnet
er åpenbart urimelig.
§ 48 Tilsyn
Fylkesmannen kan
føre tilsyn med kommunens oppfyllelse av pliktene etter lovens kapittel
3 til 6 og §§ 39, 40 og 43. Fylkesmannen kan også føre tilsyn med plikten
til å ha internkontroll etter kommuneloven § 25-1.
Kommuneloven kapittel
30 gjelder for tilsyn etter første ledd.
§ 49 Opplysningsplikt til barnevernet
Personell som arbeider
innenfor rammen av denne loven, skal i sitt arbeid være oppmerksom
på forhold som kan føre til tiltak fra barneverntjenesten.
Personell som arbeider
innenfor rammen av denne loven, skal uten hinder av taushetsplikt
melde fra til barneverntjenesten uten ugrunnet opphold:
-
a) når det er grunn
til å tro at et barn blir eller vil bli mishandlet, utsatt for alvorlige
mangler ved den daglige omsorgen eller annen alvorlig omsorgssvikt,
-
b) når det er grunn
til å tro at et barn har en livstruende eller annen alvorlig sykdom
eller skade og ikke kommer til undersøkelse eller behandling, eller
at et barn med nedsatt funksjonsevne eller et spesielt hjelpetrengende
barn ikke får dekket sitt særlige behov for behandling eller opplæring,
-
c) når et barn
viser alvorlige atferdsvansker i form av alvorlig eller gjentatt
kriminalitet, misbruk av rusmidler eller en annen form for utpreget
normløs atferd,
-
d) når det er grunn
til å tro at et barn blir eller vil bli utnyttet til menneskehandel.
Personell som arbeider
innenfor rammen av denne loven, plikter også å gi opplysninger etter
pålegg i samsvar med barnevernloven § 6-4.