Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Masud Gharahkhani, Stein Erik Lauvås, Eirik Sivertsen og Siri Gåsemyr Staalesen,
fra Høyre, Norunn Tveiten Benestad, Torill Eidsheim, Olemic Thommessen
og Ove Trellevik, fra Fremskrittspartiet, Jon Engen-Helgheim og
Helge André Njåstad, fra Senterpartiet, Heidi Greni og Willfred
Nordlund, fra Sosialistisk Venstreparti, lederen Karin Andersen,
og fra Kristelig Folkeparti, Torhild Bransdal, viser til regjeringens
forslag til ny integreringslov.
Komiteen viser til at det
foreslås i proposisjonen at lovens formål skal være at nyankomne
innvandrere tidlig integreres i det norske samfunnet og blir økonomisk
selvstendige. Loven skal også bidra til at asylsøkere tidlig får
kjennskap til norsk språk og samfunnsliv.
Komiteen viser videre til
at det påpekes i proposisjonen at sysselsettingsratene for flyktninger
øker de første årene etter ankomst til Norge, for så å falle fem
til ti år etter ankomst. En viktig årsak er at det er et gap mellom
den kompetansen arbeidslivet etterspør, og den kompetansen mange
flyktninger har fra før. Komiteen mener det er viktig
at den nye integreringsloven legger til rette for at kvalifiseringen
blir mer målrettet, og at introduksjonsprogrammet innrettes slik
at flere oppnår formell kompetanse som er etterspurt i arbeidslivet.
Komiteen viser også til at
proposisjonen peker på store kommunale variasjoner i innhold, kvalitet
og resultater av introduksjonsprogrammet og opplæringen i norsk
og samfunnskunnskap. Komiteen mener
det er avgjørende at den nye integreringsloven sikrer at alle nyankomne
innvandrere som faller inn under loven, får et likeverdig tilbud
uavhengig av hvilken kommune de blir bosatt i.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Kristelig Folkeparti, viser til at nøkkelen
til integrering er arbeid, og veien til arbeid går via utdanning
og kvalifisering.
Flertallet mener introduksjonsprogrammet
må bli mer arbeidsrettet. Det må føre til mer reell kvalifisering
og være mer individuelt tilpasset, slik at vi får mindre variasjon
i resultatene mellom kommunene. Flertallet mener at for mange
mennesker av ulike årsaker og i varierende tidsrom står utenfor
arbeidslivet. Målet må være at denne perioden blir kortest mulig,
og at alle krefter settes inn på å gi folk kompetanse som kvalifiserer
for arbeidslivet.
Flertallet viser til at det
er variasjoner i sysselsettingsgrad og utdanningsnivå innvandrergrupper
imellom, men at den generelt er betydelig lavere enn blant befolkningen
for øvrig. Flertallet peker
på at dette er alvorlig i en situasjon med stadig færre jobber som
ikke krever formell utdanning.
Flertallet viser til at i
Norge kan deltagere i arbeidslivet som oftest forsørge seg selv
og sin familie, og unngå å havne i fattigdom. Deltagelse i arbeidslivet
gir lettere mulighet for å bli godt integrert. Arbeid er derfor avgjørende.
Riksrevisjonen la i Dokument 3:4 (2019–2020) frem en undersøkelse
av myndighetenes arbeid med å integrere flyktninger og innvandrere
gjennom kvalifisering til og deltakelse i arbeidslivet. Flertallet vil
trekke frem tre hovedfunn i rapporten: 1. Kunnskapsdepartementet
har sikret at bosettingsarbeidet går raskere, men arbeidet er fortsatt
ikke målrettet nok til å oppnå god integrering. 2. Mange kommuners
introduksjonsprogram bidrar ikke godt nok til å sikre kvalifisering
til utdanning og arbeid på varig basis. 3. Navs arbeidsrettede tiltak
har positiv effekt på overgangen til arbeid blant innvandrere, men
sysselsettingen faller over tid og inntektsnivået er lavt.
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser til at høy sysselsetting, et trygt, seriøst og organisert
arbeidsliv basert på faste stillinger og gode velferdsordninger,
fellesskolen og lik rett til utdanning har gjort Norge til et land
med små forskjeller, høy sosial mobilitet og høy grad av tillit
og samhold. Denne samfunnsmodellen er det viktigste verktøyet vi
har for å lykkes enda bedre med integreringspolitikken i Norge.
Altfor mange av de som innvandrer til Norge, blir stående utenfor
arbeidslivet eller faller ut etter kort tid.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til at arbeid til alle er prioritet
nummer én for Arbeiderpartiet.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Kristelig Folkeparti, viser til at samfunn
hvor alle kan lykkes og trives uavhengig av hvem ens foreldre er,
hva man tror på, eller hvordan man ser ut, er en forutsetning for
god integrering. Rasisme og diskriminering, i alle dens former,
er en trussel mot et slikt samfunn og må bekjempes. Rasisme og diskriminering
skaper mistillit mellom mennesker og legitimerer skjevfordeling
av makt og ressurser. Det skaper et skille mellom «oss» og «dem»,
hvor noen blir mer verdt og hører til på en annen måte. Integrering
er en toveisprosess og krever innsats fra alle. Men rasisme og diskriminering
er ikke bare et onde for den som rammes, det er også lovstridig,
og et hinder for god integrering.
Flertallet viser til at når
mennesker som er født i Norge, snakker norsk og er i jobb, beskriver
at de systematisk diskrimineres, forskjellsbehandles og utsettes for
rasisme, er det rasisme vi snakker om og ikke manglende integrering.
Flertallet mener myndigheter,
politiske parti og innbyggere må erkjenne at etnisk og religiøs
diskriminering utgjør et problem i det norske samfunnet, og rette
fokuset mot når og hvor det skjer, hva det skyldes og hvordan vi
kan gjøre noe med det. Rasisme, både den strukturelle og bevisste,
og den mer ubevisste, baserer seg på forestillinger som man bare
kan bekjempe hvis man blir oppmerksom på dem og erkjenner dem.
Flertallet viser til at det
i Integreringsbarometeret 2020, utført av Institutt for samfunnsforskning
på vegne av IMDi, fremkommer at 45 pst. uttrykker skepsis til personer
med muslimsk tro generelt, og 56 pst. uttrykker skepsis til tanken
om en muslimsk svigersønn eller svigerdatter.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener ledende
politikere har et særlig ansvar for ikke å nøre opp under slike
holdninger ved å overdrive alle problem, underslå alt som går bra,
og føre en generell debatt der særlig flyktninger og asylsøkere
blir omtalt negativt.
Disse medlemmer viser til
at hatefulle ytringer og hatkriminalitet rammer i særlig stor grad
etniske og religiøse minoriteter, eller personer som antas å tilhøre disse
(Rapporten Hatkriminalitet – Anmeldt hatkriminalitet 2019, Oslo
politidistrikt mars 2020). Dette virker selvsagt negativt inn på
muligheten til å bli integrert.
Disse medlemmer viser til
forskningsrapporten «Høyreekstremisme i Norge – Utviklingstrekk,
konspirasjonsteorier og forebyggingsstrategier» (Bjørgo 2018), hvor
et viktig hovedfunn er at fiendebildet til høyreekstreme grupper
og enkeltindivider har endret seg. Nå blir muslimer sett på som
den store fienden, og mye tyder på at dette fiendebildet er langt
mer utbredt enn tidligere.
Disse medlemmer viser til
at rapporten «Muslimfiendtlige holdninger i Norge – en kunnskapsgjennomgang»
(Minotenk 2018) viste at det er alvorlige problemer med diskriminering
av muslimer i Norge. Omtrent halvparten av respondentene mener at
muslimer selv er skyld i økt hets, og én av ti mener trakassering
og vold kan rettferdiggjøres i lys av senere tids terrorangrep.
En undersøkelse utført av TNS Gallup i 2016 viser at 36 pst. av
muslimer synes det er blitt vanskeligere å være muslim i Norge i
løpet av de ti siste årene.
Disse medlemmer påpeker at
man ser diskriminering av muslimer i arbeidslivet og boligmarkedet, hets
av muslimer i sosiale medier, antimuslimsk retorikk og alvorlige
voldshandlinger mot muslimer bre om seg, inkludert terroren som
senest rammet New Zealand og Al-Noor-moskeen i Bærum.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til egne forslag om handlingsplaner mot
rasisme og muslimfiendtlighet og mener dette arbeidet må forsterkes.
Dette medlem viser til egne
forslag og merknader i Representantforslag om å sikre integrering
i Dokument 8:29 S (2015–2016), jf. Innst. 399 S (2015–2016), med
en rekke forslag til bedre integrering.
Dette medlem viser til Innst.
16 S (2019–2020), der dette
medlem fremmet flere forslag om å styrke introduksjonsordningen
og språkopplæringen, bedre høyskolenes og universitetenes tilbud
til innvandrere for å komplettere utenlandsk utdannelse, samt om
å styrke Jobbsjansen. Dette
medlem viser til regjeringens vedtak om å stenge ute kvinner
som er avhengig av sosialhjelp, fra Jobbsjansen, den ordningen som
har vist seg å gi flere innvandrerkvinner innpass i både i arbeids- og
samfunnsliv.
Dette medlem viser til at
politikken med å hindre og gjøre terskelen svært høy for familiegjenforening motvirker
god integrering. Det er ikke et egnet virkemiddel for å redusere
antall ubegrunnede asylsøknader. For de som har rett til opphold,
er det et dårlig utgangspunkt for å bruke alle krefter på å lære
språk og etablere en helt ny hverdag hvis en må å leve i uro og
savn etter sine nærmeste. Dette er ikke en familievennlig politikk og
støttes ikke av dette
medlem.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til at hovedansvaret for integrering
hviler på den enkelte innvandrer. Innvandring til et nytt land krever
stor egeninnsats for å lære seg språk, lover, sosiale normer eller
det som forventes i arbeidslivet. Innvandrere til Norge er i historisk
sammenheng en ekstremt privilegert gruppe, og tilbudet den norske
stat og sivilsamfunn bidrar med for å legge til rette for integrering
er i verdensklasse. Disse
medlemmer viser til at få, om noen, innvandrere i verdenshistorien
har fått tilrettelagt tilpassingen til sitt nye hjemland i så stor grad
som innvandrere til Norge og Vesten gjør i dag.
Disse medlemmer ser at dersom
integreringen i Norge i dag ikke fungerer godt nok, kan årsaken
derfor vanskelig være manglende tilrettelegging eller tiltak fra staten
eller samfunnets side. Disse
medlemmer er av den oppfatning at dårlige integreringsresultater
i hovedsak ikke skyldes manglende tilrettelegging, men tvert imot
manglende krav fra statens side. Disse medlemmer mener staten
mangler både sanksjonsmuligheter og vilje til å innføre sanksjoner
som følge av manglende vilje til integrering hos den enkelte innvandrer.
På sikt kan dette få alvorlige konsekvenser for den enkelte innvandrer,
integreringspolitikken og samfunnet for øvrig.
Disse medlemmer konstaterer
at den sentrale faktoren for en vellykket innvandringspolitikk er
innvandringstakten, det vil si antallet innvandrere som kommer over
et gitt tidsrom. I alle europeiske land er de største integreringsutfordringene
i områder som har bosatt for mange ikke-vestlige innvandrere for
raskt. Integrering er en prosess som tar tid, i noen tilfeller flere generasjoner.
Disse medlemmer mener det
er en selvfølge at innvandrings- og integreringspolitikk henger
tett sammen og må ses i sammenheng. Dette kan illustreres ved at
innvandrerbefolkningen i Norge som hadde bakgrunn fra Asia og Afrika,
utgjorde 3 000 personer i 1970 eller 0,08 pst. av befolkningen.
I 2018 hadde innvandrerbefolkningen fra Afrika og Asia økt til 445 000
personer, eller drøyt 8 pst. av befolkningen. Det har med andre ord
blitt 151 ganger flere innvandrere fra Afrika og Asia de siste 50
årene. Dette er helt unikt i en historisk kontekst, og en slik innvandringstakt
er ikke bærekraftig i et integreringsperspektiv.
Disse medlemmer mener integrering
først har lykkes når innvandrerbefolkningen i liten grad skiller seg
statistisk fra den øvrige befolkningen. Det være seg for eksempel
selvforsørgingsgrad, arbeidsdeltagelse, utdanning, kriminalitet,
språk og barnevernssaker. Dessverre er Norge langt fra dette målet
i dag, på tross av bruk av store ressurser på integreringsarbeid.
God integrering er når man etterlever og respekterer norske lover,
regler og verdier, er selvforsørget og er en aktiv del av et lokalsamfunn.
Disse medlemmer mener at enkelte
grunnverdier krever assimilering for å unngå opprettelsen av parallellsamfunn,
med normer og verdier som avviker eller er diametralt motsatte fra
samfunnets bærebjelker. Noen av disse verdiene er eksempelvis likeverd
mellom mennesker, likestilling mellom kjønn, religionsfrihet og retten
til å forlate en religion, ytringsfrihet, individuell frihet, sekulære
rettsregler og demokrati. Disse medlemmer mener at parallellsamfunn
som ikke deler majoritetssamfunnets syn på eksempelvis religionsfrihet
eller demokrati, ikke utgjør et positivt mangfold eller en berikelse,
men derimot er en grunnleggende utfordring for samfunnet. Når det
kommer til helt grunnleggende samfunnsverdier, har staten en plikt
til å kreve og legge til rette for assimilering, og det vil være
direkte kontraproduktivt om myndighetene skal legge til rette for
opprettholdelse og spredning av verdier i direkte konflikt med pilarene
det norske samfunnet er tuftet på.
Disse medlemmer ser at enkelte
landgrupper skiller seg negativt ut med særlig konservative holdninger.
79 pst. av ungdommer med pakistansk bakgrunn og 71 pst. av ungdommer
med somalisk bakgrunn tror foreldrene aldri kan akseptere sex før
ekteskapet. Fafo-rapporten «Migrasjon, foreldreskap og sosial kontroll»
fra 2019 viser at innvandrere fra muslimske land står i særstilling
når det gjelder manglende verdimessig integrering over tid:
«Det er ingen egen
effekt av å være kristen i seg selv, sammenliknet med de som ikke
tilhører noen religion. Både islam og andre religioner har imidlertid
betydelig effekt i seg selv, som går utover bare effekten av å være religiøs.
Når det gjelder spørsmål om sex før ekteskapet og homofili, er effekten
sterkere for muslimer, uavhengig av graden av religiøsitet. (…)
vi kan trygt oppsummere at konservative holdninger til sex før ekteskapet, homofili
og kjærester er nært knyttet til både geografisk opphav utenfor
Europa, foreldrenes utdanning, og ikke minst religion og religiøsitet.»
Videre avdekker
Fafo-rapporten at det foregår en verdimessig integrering og holdningsendring
over tid for ikke-vestlige innvandrere generelt, men at denne effekten
er langt svakere for innvandrere fra muslimske land:
«Blant foreldre
fra majoritets-muslimske land ser det ut til at botid ikke har noen
nevneverdig effekt på hva slags verdier hva gjelder kjønn og seksualitet
de formidler til barna. Med et mulig unntak i synet på homofili,
der en liten endring kan spores, er det nesten ingen forskjeller
mellom de som har bodd kort, og de som har bodd lenge i Norge.»
Disse medlemmer viser til
at mange ikke-vestlige innvandrere har vokst opp i kulturer som
enten ikke deler, eller tar aktivt avstand fra en eller flere grunnleggende
norske og vestlige verdier. Å tro at et helt liv i et autoritært
samfunn viskes ut når man passerer Norges grense, er i beste fall
naivt. Sosial kontroll og press fra venner og slektninger i både
opprinnelseslandet og innvandrermiljøet i Norge kan motvirke integrering.
Derfor er det viktig at staten bidrar med klare rammer og forventninger. Disse medlemmer konstaterer
at alvorlige brudd på grunnleggende norske og vestlige verdier ikke skal
møtes med forståelse eller toleranse, men sanksjoner og fordømmelse.
Det å møte innvandrere med lavere forventninger og krav enn befolkningen
for øvrig, er diskriminerende, rasistisk og hindrer integrering.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Kristelig Folkeparti mener at negativ sosial
kontroll kan hindre deltagelse i arbeids- og samfunnslivet blant
innvandrere. Disse
medlemmer viser til at arbeidet mot negativ sosial kontroll
har høy prioritet hos regjeringen. Regjeringen besluttet den 17. februar
2020 å lage en ny handlingsplan om frihet fra negativ sosial kontroll
og æresrelatert vold for 2021–2024. Planen vil være en oppfølging
av «Retten til å bestemme over eget liv. Handlingsplan mot negativ
sosial kontroll, tvangsekteskap og kjønnslemlestelse (2017–2020)».
Komiteen viser
til Representantforslag 118 S (2017–2018), jf. Innst. 260 S (2017–2018),
om tiltak mot sosial kontroll og æresvold.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser videre til Representantforslag 132
S (2019–2020) om tiltak mot sosial kontroll.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til at bekjempelse av
negativ sosial kontroll er viktig, og viser til egne forslag og
merknader i Innst. 212 S (20–2020) om Representantforslag 25 S (2019–2020)
fra stortingsrepresentantene Freddy André Øvstegård, Arne Nævra
og Karin Andersen om lukket fritids- og undervisningsopplegg med
overnatting i trossamfunn, og til Representantforslag om tiltak mot
negativ sosial kontroll og æresrelatert vold, Dokument 8:120 S (2017–2018),
jf. Innst. 261 S (2017–2018).
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet viser til at man i andre land i Europa ser
hvilke problemer som kan følge med høy innvandring og dårlig integrering
over tid, også i et sikkerhetspolitisk perspektiv. Utenforskap,
arbeidsledighet, store sosiale forskjeller og segregering gjør stor
skade. Vi har alle et ansvar for at vi ikke får tilstander som dette
i Norge. Det krever at de som kommer, ønsker å bli en del av det
norske samfunnet, og at det brukes tid, ressurser og oppmerksomhet
på å ta dem vel imot.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser til at innvandrere som bosettes rundt omkring i hele landet,
møter det norske språket og samfunnet på en helt annen måte enn
hvis de skulle bosettes i allerede innvandrertette områder. En forutsetning
for spredt bosetting og god integrering er at det finnes arbeidsplasser,
tjenester, næringsliv, skoler, barnehager, fritidstilbud og ikke
minst livlige lokalsamfunn som skaper trivsel og tilhørighet i hele
landet – samfunn som ser den enkelte. Det innebærer at man må ha
en nasjonal politikk som prioriterer kommuneøkonomi, og dermed gode
tjenester til folk. Kommunene er innbyggernes verktøy for å få en
god samfunnsutvikling. Samfunnet bør bygges nedenfra, slik at man
kan benytte mulighetene som ligger i å ta hele landet i bruk, også
på integreringsområdet.
Flertallet mener det er viktig
å sikre spredd bosetting og dermed avlaste kommuner som har integreringsutfordringer.
Mange små kommuner har gjort et svært godt integreringsarbeid og
bidratt til at mange flyktninger er kommet i arbeid. Ifølge svar
fra departementet er det ikke forskjell på små og store kommuner når
det gjelder andelen av deltakerne som er i jobb eller utdanning
innen ett år etter fullført introduksjonsprogram. Små kommuner har
med andre ord like gode resultater som mellomstore og store kommuner
når det gjelder å få folk i arbeid eller utdanning. Flertallet mener
spredt bosetting bør være et viktig tiltak for å motvirke utvikling
av parallellsamfunn og områdeutfordringer i de største byene og
for å sikre bedre tilknytning til det norske samfunnet for den enkelte. Flertallet er
tydelige på at kommunestørrelse ikke skal være avgjørende for om
kommunen skal få anledning til å bosette flyktninger. Bosetting
skal fortrinnsvis skje i distriktskommuner som har vist gode resultater
på integrering i samfunns- og arbeidsliv. Flertallet mener fortsatt
at det å få flere i arbeid er en hovedutfordring, og at nøkkelen
til god integrering er å øke andelen som er i arbeid eller under
utdanning.
Flertallet mener parallellsamfunn
er et onde som ethvert samfunn må bekjempe. Når noen grupper lever
atskilt fra storsamfunnet, blir det minimalt med interaksjon og
impulser og dermed korrigeringer av oppfatninger. Arbeidslivet,
skolen og frivillige organisasjoner er avgjørende arenaer for å
bygge bro over religiøse og kulturelle forskjeller. Integrering
av innvandrere i arbeidslivet er derfor viktig. Skoler og barnehager
der barn fra ulike miljøer lærer sammen og utvikler seg sammen,
er avgjørende for å bygge bro over ulikheter.
Flertallet viser til at organisasjonslivet
vårt er en annen arena som er svært viktig for integreringen i det norske
samfunnet. Engasjement i frivilligheten bygger fellesskap. Foreldres
deltakelse i dugnad er viktig for idrettslaget, men for samfunnet
er det like viktig at dugnadstimene bidrar til økt kunnskap om det
norske samfunnet og forståelse for det verdigrunnlaget vi bygger det
på.
Flertallet viser til at flere
rapporter peker på at språk er en forutsetning for integrering og
arbeid, og at språkopplæringen kan foregå mer effektivt enn i dag. Bransjetett
språktrening ute på arbeidsplassen i tillegg til skolebenken er
viktig for å få til en optimal språkopplæring i kombinasjon med
arbeidstrening. Innvandrere som har relevante utdanninger, må få
godkjent utdanningen i Norge så raskt som mulig. Det må gjøres enklest mulig
å fullføre påbegynte utdanningsløp i Norge.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti mener forslaget til revidering
av introduksjonsprogrammet er et godt steg i riktig retning. Dette medlem viser
til at Sosialistisk Venstreparti allerede i 2015 fremmet forslag
om at regjeringen burde revidere introduksjonsordningen slik at
den kunne gjøres mer individtilpasset og kvalifiserende, jf. Representantforslag
29 S (2015–2016) fra stortingsrepresentantene Karin Andersen og
Audun Lysbakken. De som innvandrer til Norge, har ulike forutsetninger
for å komme seg raskt i jobb og få en varig tilknytning til arbeidslivet.
Noen er klare for arbeidslivet allerede mens de er i mottak, mens andre
trenger ulike typer kvalifiseringstiltak og formell utdanning. Et
mer fleksibelt og individuelt tilpasset introduksjonsprogram er
nødvendig for å styrke deltagernes tilknytning til arbeids- og samfunnsliv
i Norge.