1.8 Introduksjonsprogrammet
Det foreslås i proposisjonen
i hovedsak å videreføre hvem som inngår i målgruppen for introduksjonsprogram,
og at hvilke oppholdstillatelser som gir rett og plikt skilles ut
i en egen bestemmelse. Videre foreslås det at alderen da oppholdstillatelsen
ble innvilget er avgjørende for om personen inngår i målgruppen.
Dette vil føre til at personer ikke kan vokse seg inn og ut av målgruppen.
Se forslag til § 8.
Det foreslås også
at personer som har påbegynt programmet har rett og plikt til å
fullføre programmet uavhengig av om oppholdstillatelsen endres,
eller om vedkommende får innvilget statsborgerskap. Det foreslås
å videreføre hvem kommunen kan tilby introduksjonsprogram til utenfor
målgruppen. Se forslag til § 9.
Departementet foreslår
at personer i målgruppen for introduksjonsprogrammet har rett og
plikt til å gjennomføre kompetansekartlegging. Dette innebærer at kommunen
skal sørge for at personer i målgruppen for introduksjonsprogram
kartlegges, så fremt personen ikke har gjennomført kompetansekartlegging
før bosetting. Videre foreslås det å regulere hvilke opplysninger som
minimum skal kartlegges. Se forslag til § 10.
Departementet foreslår
at personer i målgruppen for introduksjonsprogrammet skal ha rett
og plikt til å gjennomføre karriereveiledning. Karriereveiledningen skal
bygge på kompetansekartleggingen og bidra til at den enkelte tar
informerte valg om utdanning og arbeid, og til at programmet blir
tilpasset den enkeltes behov. Det foreslås at fylkeskommunen skal
sørge for karriereveiledningen. Se forslag til § 11.
Det foreslås videre
at kommunen skal sørge for introduksjonsprogram til innvandrere
som inngår i målgruppen, så snart som mulig og innen tre måneder
etter bosetting eller etter at krav om program fremsettes. Se forslag
til § 12.
Departementet foreslår
at det skal settes et sluttmål for den enkeltes deltagelse i introduksjonsprogrammet. Se
forslag til § 13. Sluttmålet blir blant annet bestemmende for varigheten
av deltagerens program. Det foreslås visse kriterier for fastsettelse
av sluttmålet som setter rammen for kommunens skjønnsutøvelse. Sluttmålet
skal ta utgangspunkt i deltagerens utdanningsbakgrunn og alder.
Kriteriene for sluttmål er satt på bakgrunn av at flest mulig skal
oppnå formell kompetanse i løpet av programmet.
For å oppnå større
individuell tilpasning foreslår departementet å innføre differensiert
programtid for ulike grupper av deltagere med utgangspunkt i sluttmål. Departementet
foreslår at for deltagere som minimum har utdanning på videregående
nivå fra før ankomst til Norge, skal programmet vare i mellom tre
og seks måneder. Denne gruppen vil ha et begrenset behov for kvalifisering
utover de obligatoriske elementene i programmet. Videre foreslår
departementet at deltagere med sluttmål om videregående opplæring
skal ha et program på mellom tre måneder og tre år. Dette skal gi
flere deltagere mulighet til å oppnå formell kompetanse og kvalifisering
innenfor rammen av programmet. For deltagere med andre sluttmål
foreslås det at programmet skal vare mellom tre måneder og to år.
Departementet foreslår
at programmet kan forlenges med inntil ett år hvis det er grunn
til å forvente at deltageren vil nå sitt sluttmål med en forlengelse.
Muligheten til forlengelse er imidlertid begrenset til inntil seks
måneder for deltagere som minimum har utdanning på videregående
nivå fra før.
Det foreslås en egen
bestemmelse om minimumsinnholdet i introduksjonsprogrammet. Se forslaget
til § 14. Programmet skal minst inneholde opplæring i norsk, opplæring
i samfunnskunnskap, kurs i livsmestring og arbeids- eller utdanningsrettede
tiltak. Deltagere som har barn skal også delta på kurs i foreldreveiledning.
Utover minimumsinnholdet foreslås det at innholdet i programmet
skal ta utgangspunkt i deltagerens sluttmål. Det foreslås også at
programmet fortsatt skal være helårlig og på fulltid.
Det foreslås å videreføre
bruken av en individuell plan for deltagerne, men at begrepet endres
til integreringsplan. Se forslag til § 15. Det foreslås også endringer i
innholdet. Planen skal etter forslaget inneholde deltagerens sluttmål,
norskmål, omfanget av opplæringen i norsk og samfunnskunnskap, programmets
varighet, elementene i programmet og klagemuligheter. Planen skal
utarbeides sammen med deltageren og utformes på bakgrunn av gjennomført
kompetansekartlegging, karriereveiledning og en vurdering av hvilke
elementer deltageren kan nyttiggjøre seg for å nå sluttmålet og
delmålene. Videre foreslås det at planen skal vurderes jevnlig og
ved vesentlige endringer i deltagerens livssituasjon. Det foreslås
også at det utarbeides en samlet plan for deltagelse i introduksjonsprogram
og opplæring i norsk og samfunnskunnskap.
Det foreslås å innføre
en integreringskontrakt som skal angi kommunens og deltagerens gjensidige
forpliktelser. Se forslag til § 16. Det foreslås at kontrakten skal utarbeides
samtidig med integreringsplanen. Videre foreslås det at integreringskontrakten
skal angi deltagerens langsiktige mål.
Det foreslås å lovfeste
at deltageren kan søke om tillatelse til fravær og innvilges permisjon
fra introduksjonsprogrammet. Det foreslås å videreføre at de nærmere
reglene om fravær og permisjoner fremgår av forskrift. Se forslag
til § 17.
Departementet foreslår
å videreføre at kommunen kan stanse introduksjonsprogrammet for
den enkelte dersom det er saklig begrunnet i den enkeltes forhold, herunder
ved omfattende fravær, atferd som kan skade deltagerens eller andres
mulighet til å gjennomføre programmet, eller alvorlig og langvarig
sykdom. Se forslag til § 18.
Det vises til proposisjonens
kapittel 8 for en nærmere beskrivelse av gjeldende rett, høringsforslaget,
høringsinstansenes syn og departementets vurdering.